Gå til innhold

Kongehuset

Eyr

Anbefalte innlegg

Aricia skrev (5 minutter siden):

Det uthevede: At noen er kongelige betyr ikke at vi har noen rett til innsikt i alt de foretar seg. Kongelige har også privatliv, og har rett på det like mye som alle andre, noe Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg slo fast i 2004, i en sak klaget inn av prinsesse Caroline av Monaco: https://www.nrk.no/kultur/caroline-vant-1.537665

Så ja, vi kan skrike til vi blir blå i trynet, det er fremdeles en menneskerettighet for alle inkl kongefamilien å verne om sitt privatliv. Det samme gjelder for øvrig i republikker. Vil du ha en endring på dette må du i stedet agitere for en form for dikatur à la George Orwells 1984.

Her blander du pærer med ost. 

Nei, det hadde ikke vært et brudd på SM menneskerettigheter å fortelle hva han drev på med i Trondheim mer spesifikt. 

Ja, hvis Se og Hør hadde laget en sak om at han var observert sjanglete på byen med en dame som ikke var hans kjæreste, det hadde vært et brudd på hans rett til privatliv. 

• Liker 16
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aricia skrev (37 minutter siden):

Det uthevede: At noen er kongelige betyr ikke at vi har noen rett til innsikt i alt de foretar seg. Kongelige har også privatliv, og har rett på det like mye som alle andre, noe Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg slo fast i 2004, i en sak klaget inn av prinsesse Caroline av Monaco: https://www.nrk.no/kultur/caroline-vant-1.537665

Så ja, vi kan skrike til vi blir blå i trynet, det er fremdeles en menneskerettighet for alle inkl kongefamilien å verne om sitt privatliv. Det samme gjelder for øvrig i republikker. Vil du ha en endring på dette må du i stedet agitere for en form for dikatur à la George Orwells 1984.

Mer utfyllende informasjon om dommen: https://www.advokatredet.no/pres/privatliv-hannover-040929.htm

Du kan spare deg å sammenligne prins Sverre Magnus med prinsesse Caroline. Latterlig. Hun har vært mer fotografert enn Diana. Folk flest i Europa aner ikke hvem Sverre Magnus er engang. Den norske kronprinsfamilien har vært omtrent usynlige helt til eldstesønnen slo seg løs. 

Endret av Freydis
  • Liker 17
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (27 minutter siden):

Mer utfyllende informasjon om dommen: https://www.advokatredet.no/pres/privatliv-hannover-040929.htm

Det er vel å trekke debatten ut i det ekstreme ved å vise til George Orwell 1984. Det blir totalitært, og ikke relevant her. Jeg ser ikke temaet dit hen at man skal mene at sakene/tematikken er i nærheten av sammenlignbar. 

Jeg har dog en viss sympati for Caroline av Monaco den gang. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet. Han er 19 år. Veldig mange ungdommer på hans alder bruker litt tid etter videregående til å finne ut hva de vil, hvem de er og hvor de skal. Jeg kjenner mange ungdommer som har reist i noen måneder. Mange har vært på folkehøyskole. Hvordan dette finansieres for prinsen, er faktisk en privatsak. Uansett hva noen indignerte folk på KG måtte mene. Akkurat som det er en privatsak hva jeg og du og andre velger å gi voksne barn, eller hva våre voksne barn gjør med sine liv. Kronprinsparets apanasje skal ikke gjøres rede for - det er deres private inntekt. Selv om noen ikke liker det. Still til valg, kjør på for å avskaffe kongehuset, men dropp bitching om en 19-årings valg for det neste halve året. Herlighet, så smålig Han har virkelig ikke gjort noe som helst galt som skulle tilsi den voldsomme indignasjonen.

Man må ikke leve på apanasje for å ha råd til å backpakke i noen måneder. 

Jeg har vært for avskaffelse av den arkaiske institusjonen arvelig kongehus veldig lenge. Men så lenge vi har den, er det faktisk slik at også de kongelige har rett til privatliv. Og SMs reiseplaner og utdanningsvalg er hans privatliv.

Endret av pøbelsara
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freydis skrev (35 minutter siden):

Du kan spare deg å sammenligne prins Sverre Magnus med prinsesse Caroline. Latterlig. Hun har vært mer fotografert enn Diana. Folk flest i Europa aner ikke hvem Sverre Magnus er engang. Den norske kronprinsfamilien har vært omtrent usynlige helt til eldstesønnen slo seg løs.                   

Hva har det uthevede å gjøre med Sverre Magnus mener du? Hva hans bror foretar seg har da ikke noe med ham å gjøre? Ville du likt å bli fotfulgt og mistenkeliggjort fordi et nært familiemedlem brøt loven? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrineTrollet skrev (23 minutter siden):

Det er vel å trekke debatten ut i det ekstreme ved å vise til George Orwell 1984. Det blir totalitært, og ikke relevant her. Jeg ser ikke temaet dit hen at man skal mene at sakene/tematikken er i nærheten av sammenlignbar. 

Jeg har dog en viss sympati for Caroline av Monaco den gang. 

Enig i at et samfunn der privatlivets fred ikke lenger respekteres = et totalitært samfunn. Ikke noe å trakte etter altså, og ikke noe som følger av eller er forenlig med hverken monarki eller kjendiseri.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aricia skrev (1 minutt siden):

Hva har det uthevede å gjøre med Sverre Magnus mener du? Hva hans bror foretar seg har da ikke noe med ham å gjøre? Ville du likt å bli fotfulgt og mistenkeliggjort fordi et nært familiemedlem brøt loven? 

Det betyr at den familien har vært lite interessant for internasjonal presse ... i motsetning til prinsesse Caroline ...

Helt til utenlandsk media fattet interesse for skandalene til MM sin førstefødte. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Her blander du pærer med ost. 

Nei, det hadde ikke vært et brudd på SM menneskerettigheter å fortelle hva han drev på med i Trondheim mer spesifikt. 

Ja, hvis Se og Hør hadde laget en sak om at han var observert sjanglete på byen med en dame som ikke var hans kjæreste, det hadde vært et brudd på hans rett til privatliv. 

Anbefaler deg å lese dommen ang. prinsesse Carolines rett på privatliv som jeg la ved - det dreide seg slett ikke om å sjangle full rundt på byen, men om å bevege seg utenfor døren for å gjøre helt hverdagslige ting. 

For øvrig er jo pærer og ost (!) en kongekombo (no pun intended). :spise: 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert lurt for både prinsen og prinsessen å ha litt avstand, og være litt på avstand til hva som skal skje rundt broren tenker jeg, så jeg ønsker Sverre god tur egentlig. Det blir nok et massivt kjørt når saken skal opp for retten.

Et frihalvår eller friår er uansett ikke uvanlig. Men det gjør heller ingenting om kongehuset blir mer transparente og imøtekommende fremover hvis jeg skal se noen vits med å ha dem. Vi kjenner dem jo egentlig ikke i hele tatt - bortsett fra alt bråket rundt Durek og Marius Borg Høiby.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (8 minutter siden):

Anbefaler deg å lese dommen ang. prinsesse Carolines rett på privatliv som jeg la ved - det dreide seg slett ikke om å sjangle full rundt på byen, men om å bevege seg utenfor døren for å gjøre helt hverdagslige ting. 

Så du mener det er sammenlignbart? Kan ikke Sverre Magnus gå utfor døren uten å bli fotografert? 

Han har bodd 6 mnd i Trondheim og ingen bilder, ingen vet annet enn at han skulle jobbe. 

Den norske kongefamilien har hatt et skjermet liv sammenlignet med andre. 

Fatter og begriper ikke hvorfor du drar inn den saken med prinsesse Caroline i det hele tatt her.

Endret av Freydis
  • Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (30 minutter siden):

Herlighet. Han er 19 år. Veldig mange ungdommer på hans alder bruker litt tid etter videregående til å finne ut hva de vil, hvem de er og hvor de skal. Jeg kjenner mange ungdommer som har reist i noen måneder. Mange har vært på folkehøyskole. Hvordan dette finansieres for prinsen, er faktisk en privatsak. Uansett hva noen indignerte folk på KG måtte mene. Akkurat som det er en privatsak hva jeg og du og andre velger å gi voksne barn, eller hva våre voksne barn gjør med sine liv. Kronprinsparets apanasje skal ikke gjøres rede for - det er deres private inntekt. Selv om noen ikke liker det. Still til valg, kjør på for å avskaffe kongehuset, men dropp bitching om en 19-årings valg for det neste halve året. Herlighet, så smålig Han har virkelig ikke gjort noe som helst galt som skulle tilsi den voldsomme indignasjonen.

Man må ikke leve på apanasje for å ha råd til å backpakke i noen måneder. 

Jeg har vært for avskaffelse av den arkaiske institusjonen arvelig kongehus veldig lenge. Men så lenge vi har den, er det faktisk slik at også de kongelige har rett til privatliv. Og SMs reiseplaner og utdanningsvalg er hans privatliv.

Forstår ikke hvorfor det er så viktig å referere til hva "veldig mange andre ungdommer på hans alder" gjør. Det er INGEN andre ungdommer som er bror av kommende dronning. INGEN.

Denne posisjonen forplikter. Hvis ikke er det ingen hensikt i å videreføre monarkiet.

Tror du det er fordi bestemor tidligere dronning av Danmark, og far konge av Danmark har bestemt seg for å ødelegge arvingens privatliv at de opplyser om hvor og hvorfor prinsen reiser til Afrika? Og ikke minst lengde på oppholdet og planer fremover.

Etter at vi har fått et lite innblikk i hvordan hverdagen til vår kongelige familie og deres nærmeste kan arte seg, så er det vel ikke det minste rart at man ønsker svar på flere ting her.

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel være at SM har søkt seg inn på studier, men ikke ønsker å dele dette  av ulike årsaker.

Ikke påvirke andre søkere. Hvis han søker seg inn på juss i Oslo så kan det være flere tenker "så kult å studere med ham, jeg søker jeg også!".

De ønsker ikke å avsløre hva han har søkt i tilfelle han ikke kommer inn.

De ønsker ikke å påvirke opptaket/de som står for opptaket.

Kanskje han er lei av og provisert over at folk graver i livet hans. Antar at han er kompetent nok til å lese nyheter og kommentarfelt. Samt at folk han kjenner i dan og vann sender ham linker til det de finner eller til og med KG. Det er naivt og tro at de yngste ikke googler seg selv og får med seg hva hvermansn skriver av positivt og negativt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (11 minutter siden):

Ja, for SM og Caroline sine situasjoner er jo virkelig sammenlignbare? 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Millimani skrev (På 16.1.2025 den 12.34):

Selvfølgelig skal de bruke fornavnet, eller "du". De kongelige har i utgangspunktet også hemmelige dekknavn som de bruker når de ferdes ute i hverdagslivet, men jeg går ut fra at de navnene ikke nødvendigvis avsløres på sykehuset. Kronprins Haakon f.eks., har støtt og stadig gått under dekknavnet "Johnny fra Stovner", mens kongen og dronningen har brukt Eva og Tom Manstad. Dekknavn brukes også av kjente personer som forfattere, politikere, og skuespillere. 

Slik skjuler de kongelige seg med hemmelige dekknavn (artikkel fra 2013)

Johnny fra Stovner var ikke dekknavn , men et lite ungdomsopprør 😅 

Sonja, unnskyld dronningen , er veldig formell det er få som er dus med henne. Kongen derimot, er gjerne Harald, men du sier ikke « du» og « Harald» før han sier dere er dus, eller det holder med Harald. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BuffaloDuck skrev (På 6.2.2025 den 0.35):

Jeg lurer jo også litt på hvilken bagasje de har med hjemmefra. Hva fikk HM og ML til å velge slike partnere?

De er jo ikke fra en «normal» familie, og jeg forestiller meg at en kanskje litt streng oppdragelse, med livvakter konstant rundt seg, førte til et ungdomsopprør av dimensjoner. 

Oppdragelsen har ML snakket om. Hun ble veldig strengt oppdratt, og lillebroren ennå strengere. Hun gråt fordi hun syntes så synd på lillebroren som hadde det så strengt, hun syntes de var altfor harde mot han. Hun også fortalt at Olav var først og fremst konge, og så bestefar. Hun kunne f.eks. ikke sette seg på fanget til kongen eller gi kongen en klem, uten at kongen hadde gitt tillatelse til det først. Det var nok litt før og etter Olav, men han var jo der under hele oppveksten deres. 
bagasjen er jo en jævla rar familiesituasjon, og kanskje nettopp det at det var så strengt og de hadde livvakter rundt seg førte til et opprør. Kanskje derfor de har vært opptatt av og oppdra sine barn mer fritt og « normalt « .

jeg synes ikke Ari var et dårlig valg da. Likte han veldig godt . 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

keops skrev (20 timer siden):

Nei, men ingen planer er lagt for høsten heller. Da har det jo gått et år siden videregående . Akkurat det er vel ganske unikt når det gjelder personer høyt oppe i arverekke til posisjoner. 

I andre land iallfall.

Hvordan vet du det? At han ikke har noen planer for høsten? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
keops skrev (5 timer siden):

Men han blir jo kronprins eller konge, om uheldige men dessverre fullt mulige omstendigheter kicker inn. Er jo hele poenget med at monarker skal ha flere avkom.

Da er det jo greit å ha litt bredere fundament å stå på enn noen ungdomsår i gamer-stolen.

Ja, han kan bli konge. Skal ganske mye- eller 3 dødsfall til - for at han blir konge med fundament noen ungdomsår i gamer- stolen. Han skal jo ikke stoppe opp? Og reise er undervurdert her som en del av « dannelse» , og siden vi ikke vet hva han skal til høsten er det vel litt tidlig og anta at han skal fortsette og være ungdom , og å sitte fulltid i gamerstolen ? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

keops skrev (57 minutter siden):

Ja, for SM og Caroline sine situasjoner er jo virkelig sammenlignbare? 

Jeg svarte på et innlegg som handlet om krav om mer innsyn i prinsens privatliv. Nei, noe slikt krav har vi som befolkning ikke i de kongeliges gjøren og laden, noe menneskerettsdomstolen prinsipielt slo fast i saken innklaget av prinsesse Caroline av Monaco.

Ellers er jo Caroline og Sverre Magnus temmelig sammenliknbare mht posisjoner i sine respektive kongefamilier, som hhv søster og bror av regjerende og kommende monarker.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (1 time siden):

Jeg har faktisk lest dommen (som du ikke la ved). 

Her er link til den. 

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-61853#{"itemid":["001-61853"]}

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (6 minutter siden):

Jeg har faktisk lest dommen (som du ikke la ved). 

Her er link til den. 

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-61853#{"itemid":["001-61853"]}

Jeg la ved et sammendrag på norsk: https://www.advokatredet.no/pres/privatliv-hannover-040929.htm

Sitat

De bilder som ble gjenstand for prøving var:

• Bilde av klager på hesteryggen
  • Bilde på handletur, alene på sykkel og med bodyguard på marked
  • Bilde av klager på ski i Østerrike
  • Bilde av klager alene eller sammen med hennes mann idet de forlater hjemmet
  • Bilde fra tenniskamp mellom henne og mannen og begge som legger fra seg sykkel
  • Bilde som viser at hun snubler over noe på en strandklubb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...