TrineTrollet Skrevet 14 timer siden #2261 Del Skrevet 14 timer siden parmanoia skrev (9 timer siden): Ja, det tror jeg også. Og at han liksom har gjort noe. Om utgiftene ifm. reisen betales med våre skattepenger, så er det naturlig at kongehuset opplyser om hensikten med reisevirksomheten gjennom et helt halvår. Det er ikke snaut med kostnader som påløper i en slik sammenheng. Det danske kongehuset praktiseres åpenhet. De er transparente over hele linjen, med ref til; kongehuset.dk I det hele er det ufattelig at det norske kongehuset i det hele tatt får lov å virke i vårt moderne samfunn. Dronning Sonja er pr nå den eneste som i praksis er den som utøver representasjon med innhold. 10 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 14 timer siden #2262 Del Skrevet 14 timer siden (endret) Jeg synes egentlig en 19-åring skal få gjøre livsvalgene sine i fred uten at voksne damer bitcher om dem i detalj på nett jeg, ikke minst når de er så ukontroversielle som i dette tilfellet. Selv om han har vært så (u)heldig å bli født inn i en kongefamilie, og særlig siden han ikke står som hverken nr 1 eller 2 i arverekken til tronen. Endret 14 timer siden av Aricia 10 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parmanoia Skrevet 14 timer siden #2263 Del Skrevet 14 timer siden TrineTrollet skrev (15 minutter siden): Om utgiftene ifm. reisen betales med våre skattepenger, så er det naturlig at kongehuset opplyser om hensikten med reisevirksomheten gjennom et helt halvår. Det er ikke snaut med kostnader som påløper i en slik sammenheng. Det danske kongehuset praktiseres åpenhet. De er transparente over hele linjen, med ref til; kongehuset.dk I det hele er det ufattelig at det norske kongehuset i det hele tatt får lov å virke i vårt moderne samfunn. Dronning Sonja er pr nå den eneste som i praksis er den som utøver representasjon med innhold. Vi kommer ikke til å få vite en dritt. Jobben i Trondheim var også topp hemmelig. Rene PST-jobben. 9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
keops Skrevet 14 timer siden #2264 Del Skrevet 14 timer siden Aricia skrev (Akkurat nå): Jeg synes egentlig en 19-åring skal få gjøre livsvalgene sine i fred uten at voksne damer bitcher om dem i detalj på nett jeg, ikke minst når de er så ukontroversielle som i dette tilfellet.. Selv om han har vært så (u)heldig å bli født inn i en kongefamilie, og særlig siden han ikke står som hverken nr 1 eller 2 i arverekken til tronen Ja, da er vi enige da. Jeg synes også at de bør få ta livsvalg i fred, derfor må monarkiet avvikles. Så er det noen livsvalg som er av en sånn art at omgivelsene tar skade av det, der har denne familien vist seg å ha noen uheldige tradisjoner. Så man kommer vel ikke utenom at det er med litt bange anelser man ser en ny Høiby entre voksenlivet uten at det kommer frem hva, eller om, for noe produktivt vedkommende skal drive med Skulle gjerne sett at vi slapp å høre mer om dem i det hele tatt. 10 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet 14 timer siden #2265 Del Skrevet 14 timer siden Han blir ikke kronprins eller konge, og står vel sånnsett mer fritt i å velge hva han vil gjøre. Var vel et fåtall av oss som visste hva vi ville gjøre resten av livet da vi var 19. Siden han ikke har en trone å ta over i fremtiden, blir det nok litt mer opp til ham uansett. For å være ærlig, er vel SM den som er "heldigst" her, han kan tross alt velge mye selv, sånn som ML kunne i sin tid, og (dessverre, pga valgene) fortsatt gjør. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
keops Skrevet 14 timer siden #2266 Del Skrevet 14 timer siden PusheenPusheen skrev (1 minutt siden): Han blir ikke kronprins eller konge, og står vel sånnsett mer fritt i å velge hva han vil gjøre. Var vel et fåtall av oss som visste hva vi ville gjøre resten av livet da vi var 19. Siden han ikke har en trone å ta over i fremtiden, blir det nok litt mer opp til ham uansett. For å være ærlig, er vel SM den som er "heldigst" her, han kan tross alt velge mye selv, sånn som ML kunne i sin tid, og (dessverre, pga valgene) fortsatt gjør. Men han blir jo kronprins eller konge, om uheldige men dessverre fullt mulige omstendigheter kicker inn. Er jo hele poenget med at monarker skal ha flere avkom. Da er det jo greit å ha litt bredere fundament å stå på enn noen ungdomsår i gamer-stolen. 7 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freydis Skrevet 14 timer siden #2267 Del Skrevet 14 timer siden PusheenPusheen skrev (1 minutt siden): Han blir ikke kronprins eller konge, og står vel sånnsett mer fritt i å velge hva han vil gjøre. Var vel et fåtall av oss som visste hva vi ville gjøre resten av livet da vi var 19. Siden han ikke har en trone å ta over i fremtiden, blir det nok litt mer opp til ham uansett. For å være ærlig, er vel SM den som er "heldigst" her, han kan tross alt velge mye selv, sånn som ML kunne i sin tid, og (dessverre, pga valgene) fortsatt gjør. Valget hans (reise 6 mnd) viser hvor priviligert han er. Kjenner ingen som har kunnet reise (uten å jobbe) i et halvt år etter videregådende. Dersom han skal jobbe så burde de kunne opplyse om det. Da kronprins Christian (ja, vet han er kronprins og ikke "bare" en prins) reiste til Afrika for å jobbe på to gårder så ble dette publisert både i Danske og andre europeiske aviser. 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet 14 timer siden #2268 Del Skrevet 14 timer siden Freydis skrev (15 minutter siden): Valget hans (reise 6 mnd) viser hvor priviligert han er. Kjenner ingen som har kunnet reise (uten å jobbe) i et halvt år etter videregådende. Dersom han skal jobbe så burde de kunne opplyse om det. Da kronprins Christian (ja, vet han er kronprins og ikke "bare" en prins) reiste til Afrika for å jobbe på to gårder så ble dette publisert både i Danske og andre europeiske aviser. Javisst er han priviligert. Og som @keops sier, han KAN jo bli kronprins/konge hvis noe skjer. Men hele opplegget er jo så gammeldags at jeg har sluttet å ta det seriøst. Særlig siden de selv har sluttet å ta det seriøst. Vi kan skrike til vi blir blå i trynet om at vi ønsker å få litt mer info om hva kronprinsbarna foretar seg, mens mor og far mener at de ikke skylder publikum svar. Greit for meg, men da trenger jeg ikke monarki. Hele premisset blir feil fordi kronprinsen og kronprinsessen tror at jobben deres utelukkende er å smile til kamera og kanskje klippe snor, jeg vet ikke hva de egentlig har av reelle oppgaver mer. Men de har altså sett bort ifra at det er skattebetalernes penger som sponser gildet. De ser bort ifra at ved å være kongelig, har de også forventninger og roller de mer eller mindre må oppfylle. Bare en bitteliten notis om hva prinsen har for konkrete planer er så hemmeligholdt, at de snart anser seg som familien Olsen oppi gata som lever på verdens feiteste trygd. Så, jeg har nærmest sluttet å bry meg, fordi de tydeligvis har sluttet for lengst. 8 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freydis Skrevet 14 timer siden #2269 Del Skrevet 14 timer siden PusheenPusheen skrev (1 minutt siden): Javisst er han priviligert. Og som @keops sier, han KAN jo bli kronprins/konge hvis noe skjer. Men hele opplegget er jo så gammeldags at jeg har sluttet å ta det seriøst. Særlig siden de selv har sluttet å ta det seriøst. Vi kan skrike til vi blir blå i trynet om at vi ønsker å få litt mer info om hva kronprinsbarna foretar seg, mens mor og far mener at de ikke skylder publikum svar. Greit for meg, men da trenger jeg ikke monarki. Hele premisset blir feil fordi kronprinsen og kronprinsessen tror at jobben deres utelukkende er å smile til kamera og kanskje klippe snor, jeg vet ikke hva de egentlig har av reelle oppgaver mer. Men de har altså sett bort ifra at det er skattebetalernes penger som sponser gildet. De ser bort ifra at ved å være kongelig, har de også forventninger og roller de mer eller mindre må oppfylle. Bare en bitteliten notis om hva prinsen har for konkrete planer er så hemmeligholdt, at de snart anser seg som familien Olsen oppi gata som lever på verdens feiteste trygd. Så, jeg har nærmest sluttet å bry meg, fordi de tydeligvis har sluttet for lengst. Ja, det er gammeldags og avleggs. Det norske monarkiet er det beste eksemplet på hvor galt det kan gå. 9 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet 13 timer siden #2270 Del Skrevet 13 timer siden Freydis skrev (3 minutter siden): Ja, det er gammeldags og avleggs. Det norske monarkiet er det beste eksemplet på hvor galt det kan gå. Det er ingenting kongelig igjen med den norske gjengen, og jeg tar meg i å titte bort på Sverige og nesten misunne dem deres kongefamilie. 8 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frida Skrevet 13 timer siden #2271 Del Skrevet 13 timer siden PusheenPusheen skrev (10 minutter siden): Det er ingenting kongelig igjen med den norske gjengen, og jeg tar meg i å titte bort på Sverige og nesten misunne dem deres kongefamilie. Både den svenske og danske kongefamilien har verdighet, noe vår totalt mangler. Det hjelper lite at Sonja og Harald har gjort en god jobb når etterfølgerne raserer alt. 12 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freydis Skrevet 13 timer siden #2272 Del Skrevet 13 timer siden (endret) Frida skrev (2 minutter siden): Både den svenske og danske kongefamilien har verdighet, noe vår totalt mangler. Det hjelper lite at Sonja og Harald har gjort en god jobb når etterfølgerne raserer alt. Helt enig. Og tenke seg at det norske kongehuset koster mer enn det svenske og danske tilsammen. Endret 13 timer siden av Freydis skrivefeil 3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet 13 timer siden #2273 Del Skrevet 13 timer siden Frida skrev (4 minutter siden): Både den svenske og danske kongefamilien har verdighet, noe vår totalt mangler. Det hjelper lite at Sonja og Harald har gjort en god jobb når etterfølgerne raserer alt. Nemlig, der sa du det. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet 13 timer siden #2274 Del Skrevet 13 timer siden Freydis skrev (2 minutter siden): Helt enig. Og tenke seg at det norske kongehuset koster mer enn det svenske og danske tilsammen. Hva er det egentlig de får betalt for? Hva er det som er så mye dyrere med dem kontra de danske f.eks? 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eyr Skrevet 13 timer siden Forfatter #2275 Del Skrevet 13 timer siden parmanoia skrev (1 time siden): Vi kommer ikke til å få vite en dritt. Jobben i Trondheim var også topp hemmelig. Rene PST-jobben. Hvis han faktisk har jobbet tror du ikke noen ville møtt han og sladret? Han har vært som forsvunnet under jorden. 15 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parmanoia Skrevet 13 timer siden #2276 Del Skrevet 13 timer siden Eyr skrev (Akkurat nå): Hvis han faktisk har jobbet tror du ikke noen ville møtt han og sladret? Han har vært som forsvunnet under jorden. Vi får tro de ikke lyver. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet 12 timer siden #2277 Del Skrevet 12 timer siden Eyr skrev (31 minutter siden): Hvis han faktisk har jobbet tror du ikke noen ville møtt han og sladret? Han har vært som forsvunnet under jorden. Det tenker jeg også. Trondheim er ikke en stor by, og for en så profilert person som SM skal det mye til for å forsvinne i mengden om han skulle ha jobbet et sted, og reist fra A til Å. Spesielt med den sikkerheten han har rundt seg. Blir ikke usynlig akkurat. Jeg møter på langt mindre profilerte mennesker der til stadig. Så, har SM sittet inne, gjemt et sted, eller? 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krimskrans Skrevet 12 timer siden #2278 Del Skrevet 12 timer siden parmanoia skrev (1 time siden): Vi får tro de ikke lyver. Ville i såfall ikke vært første gangen 🙄 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isild Skrevet 11 timer siden #2279 Del Skrevet 11 timer siden 42. skrev (15 timer siden): Men de som reiser er ikke en prins fra et kongerike der foreldrene, som er kronprinsparet, ikke opplyser om hva han skal. De får finansiert alt, alt for Norge, men ser ut for at de har blitt "privat" De har faktisk ikke rett på et privatliv i samme grad som alle andre, da de representer Norge Helt enig med deg. De representerer Norge, og vi betaler for at de skal være synlige - for oss. Men, de siste måneders debatter om ting og tang som skjer i kongefamilien har gjort meg ganske overrasket over hvor mange som syns det er helt greit at de skal få være helt private - at vi ikke har noe med noe som helst, at de skal få leve helt vanlige liv, at de har rett til å skjerme seg mot oss, og gå helt i hi ovenfor media - men fortsatt motta apanasje. 12 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 11 timer siden #2280 Del Skrevet 11 timer siden (endret) PusheenPusheen skrev (2 timer siden): Javisst er han priviligert. Og som @keops sier, han KAN jo bli kronprins/konge hvis noe skjer. Men hele opplegget er jo så gammeldags at jeg har sluttet å ta det seriøst. Særlig siden de selv har sluttet å ta det seriøst. Vi kan skrike til vi blir blå i trynet om at vi ønsker å få litt mer info om hva kronprinsbarna foretar seg, mens mor og far mener at de ikke skylder publikum svar. Greit for meg, men da trenger jeg ikke monarki. Hele premisset blir feil fordi kronprinsen og kronprinsessen tror at jobben deres utelukkende er å smile til kamera og kanskje klippe snor, jeg vet ikke hva de egentlig har av reelle oppgaver mer. Men de har altså sett bort ifra at det er skattebetalernes penger som sponser gildet. De ser bort ifra at ved å være kongelig, har de også forventninger og roller de mer eller mindre må oppfylle. Bare en bitteliten notis om hva prinsen har for konkrete planer er så hemmeligholdt, at de snart anser seg som familien Olsen oppi gata som lever på verdens feiteste trygd. Så, jeg har nærmest sluttet å bry meg, fordi de tydeligvis har sluttet for lengst. Det uthevede: At noen er kongelige betyr ikke at vi har noen rett til innsikt i alt de foretar seg. Kongelige har også privatliv, og har rett på det like mye som alle andre, noe Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg slo fast i 2004, i en sak klaget inn av prinsesse Caroline av Monaco: https://www.nrk.no/kultur/caroline-vant-1.537665 Sitat Tysk Høyesterett avsa i desember 1999 dom i saken som Prinsesse Caroline hadde klaget inn for retten. Høyesterett mente at prinsessen er en offentlig person som måtte tolerere bilder som ble tatt av henne på offentlige steder. [...] Nå har Menneskerettighetsdomstolen slått fast at Tyskland burde ha vernet prinsessens privatliv. Domstolen mener at tysk høyesteretts avgjørelse var i strid med europeiske menneskerettighetskonvensjoner, og Tyskland ble dermed felt i Menneskerettighetsdomstolen. 'Retten mener at allmennheten ikke har en legitim interesse av å vite hva Caroline von Hannover foretar seg til enhver tid', eller hvor hun befinner seg i det daglige, heter det i uttalelsen fra Menneskerettighetsdomstolen. Så ja, vi kan skrike til vi blir blå i trynet, det er fremdeles en menneskerettighet for alle inkl kongefamilien å verne om sitt privatliv. Det samme gjelder for øvrig i republikker. Vil du ha en endring på dette må du i stedet agitere for en form for dikatur à la George Orwells 1984. Mer utfyllende informasjon om dommen: https://www.advokatredet.no/pres/privatliv-hannover-040929.htm Endret 11 timer siden av Aricia 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå