Istapp Skrevet 29. januar #2181 Skrevet 29. januar Krokenguri skrev (28 minutter siden): Og fungerer de ikke så må man jo vurdere om man skal beholde monarkiet . Og de har ikke samme formell makt som en president Det er jo i realiteten det som er nå da - "de fungerer ikke" tilstrekkelig. Det er forståelig - de nærmer seg de 90, da er de ikke i reell fungering til å gjennomføre jobben som kreves. Vi rister jo vitterlig på hodet over de "steingamle" kandidatene som USA hoster frem som valgbare kandidater som president i USA. Det er helt bak mål at en befolkning skal velge mellom "steingamle" mannfolk? Kongen i Norge er eldre enn disse "steingamle" kandidatene. Hadde noen hypotetiske kandidater på 80-90 år blitt valgt inn i styre og stell, til kommune- og Stortingsvalg? Nope ikke i det hele tatt. Gro Harlem Brundtland ble valgt inn i Oslo bystyret som den bortimot eldste noen gang - og hva skjedde? Hun holdt ikke ut perioden. Men all ære til deg, du hadde sikkert valgt inn Kongen du om han var på valg. Kongen er en koselig mann han, det er ikke dette det handler om - det er jobben som skal utføres og kostnaden for dette arbeidet og driften av det. Det regnestykket holder ikke i mine øyne - dette koster nå mer enn det er verdt og den kongeligheten har mistet all glans og verdighet. 17 5
Krokenguri Skrevet 30. januar #2182 Skrevet 30. januar Istapp skrev (9 timer siden): Det er jo i realiteten det som er nå da - "de fungerer ikke" tilstrekkelig. Det er forståelig - de nærmer seg de 90, da er de ikke i reell fungering til å gjennomføre jobben som kreves. Vi rister jo vitterlig på hodet over de "steingamle" kandidatene som USA hoster frem som valgbare kandidater som president i USA. Det er helt bak mål at en befolkning skal velge mellom "steingamle" mannfolk? Kongen i Norge er eldre enn disse "steingamle" kandidatene. Hadde noen hypotetiske kandidater på 80-90 år blitt valgt inn i styre og stell, til kommune- og Stortingsvalg? Nope ikke i det hele tatt. Gro Harlem Brundtland ble valgt inn i Oslo bystyret som den bortimot eldste noen gang - og hva skjedde? Hun holdt ikke ut perioden. Men all ære til deg, du hadde sikkert valgt inn Kongen du om han var på valg. Kongen er en koselig mann han, det er ikke dette det handler om - det er jobben som skal utføres og kostnaden for dette arbeidet og driften av det. Det regnestykket holder ikke i mine øyne - dette koster nå mer enn det er verdt og den kongeligheten har mistet all glans og verdighet. Hva mener du kongehuset ikke fungerer på? Så vidt jeg vet er detes plikter veldig anerkjent. Og godt utført. Også til tross for interne problemer/konflikter.
PusheenPusheen Skrevet 30. januar #2183 Skrevet 30. januar (endret) Krokenguri skrev (4 minutter siden): Hva mener du kongehuset ikke fungerer på? Så vidt jeg vet er detes plikter veldig anerkjent. Og godt utført. Også til tross for interne problemer/konflikter. For at noe skal sies å fungere godt, handler det ikke kun om oppgaver og gjennomførelse isolert. Det handler like mye om hvordan man ter seg og opptrer utad. Og hvordan man tar stilling til konflikter og sprell fra f.eks ML. Jeg synes det er mye støy fra den kanten som kunne vært unngått hvis noen hadde satt hardt mot hardt. Endret 30. januar av PusheenPusheen 20 8
Mmmwhatever Skrevet 30. januar #2184 Skrevet 30. januar (endret) Isild skrev (På 29.1.2025 den 8.03): Tenkte akkurat de samme. Veldig merkelig å prioritere en slik fornøyelsesreise mtp helseproblemene han og dronningen har. Det er iallefall ikke vanlig at bestefar og bestemor "Hvermansen" reiser på "jakt" i den alderen etter å ha måttet bli hentet med ambulansefly på forrige ferie. Ingen kritikk til en mann på snart 90 for å være skrall, men han klarer så vidt å gå med krykker, og nå er han på JAKT med rikmannsfiffen? https://www.nettavisen.no/kjendis/dette-er-kongens-jaktlag-ma-finne-seg-noen-yngre-venner/s/5-95-2257505 Dette handler om noe helt annet. Tja, den «jakten» de rikingene i Storbritannia driver med kan man jo i prinsippet være med på selv om man sitter i rullestol… De står bare der og plaffer ned oppdrettede fasaner som noen andre skremmer opp så de flyr. Det står en person ved siden av og lader opp for dem, til og med. Så det klarer han nok rent fysisk. Endret 30. januar av Mmmwhatever 1 2
Krokenguri Skrevet 30. januar #2185 Skrevet 30. januar Istapp skrev (9 timer siden): Jeg synes argumentasjonsrekken din her var veldig svak - "så lenge de ønsker det selv"... Viser ikke egentlig dette at denne utgiftsposten kunne Norge as greid seg uten? Vi hadde klart oss særdeles godt uten både Monarkiet (det har jo nylig blitt bevist når Kongen var på privat jakttur med Gutteklubben-Rik og krompen var i utlandet ifm Holocaust-arrangement og Regjeringen var styrer av Norge as, og faktisk statsministeren også var med krompen), og president. Vi har Regjeringen og Stortingspresident - de greide brasene i forrige uke og hadde prestert særdeles godt til vinkeoppdrag, ta seg ut- oppdrag, spise popkorn på representasjonsoppdrag, snorklipping, besøk i krinker og kroker i landet vårt osv. osv. Penger spart - er penger tjent! Og best av alt - det hadde ikke vært noe "så lenge de selv ønsker det", vi hadde hvert fjerde år fått valgt hvem vi ønsket å ha til å representere oss! Så lenge de ønsker det selv legger jeg i at jeg også syntes alle må ha en viss frihet til å bestemme selv. Hvoedproblemet ligger vel mer at de kanskje er for få fungerende kongelige på oppgavene. Og mener bla så lenge martha, har bestemt at hun ikke vil være kongelig, burde også en prinsesse tittel bli liggende igjen på slottet , ved et slikt valg. På en annen side forstår jeg ay hun tok et slikt valg, når apanasjen var på 160.000kr i året. Og ingen konkrete oppgaver. Ingen kan sitte på vent et helt liv, det sier seg jo selv. Så at hun feks velger da å gå videre, er helt forståelig. Men kanskje da imot, at man da også sitter som en i arverekken til tronen. For ingrid sin skyld håper jeg forholdene legges bedre til rette for sverre Magnus til å fungere som en kongelig. For jeg tenker en dag, blir dette en oppgave for stor for en person. Så slik det fungerer i dag, tenker jeg regelverk etc burde oppdatteres litt for fremtiden. 1
Krokenguri Skrevet 30. januar #2186 Skrevet 30. januar PusheenPusheen skrev (9 minutter siden): For at noe skal sies å fungere godt, handler det ikke kun om oppgaver og gjennomførelse isolert. Det handler like mye om hvordan man ter seg og opptrer utad. Og hvordan man tar stilling til konflikter og sprell fra f.eks ML. Jeg synes det er mye støy fra den kanten som kunne vært unngått hvis noen hadde satt hardt mot hardt. Jeg ser ikke at ml sine utspring påvirker de andres oppgaver på noen negativ måte. Og at her er det hun som må skjerpe seg og vise litt mer respekt feks iht bruk av prinsesse tittelen. Siden den tittelen representerer Norge. Så da burde det kanskje vært fastsatt noen regler iht å tre ut av en kongelig rolle, at man også mister kongelige titler. Etter det jeg forsto er hennes tittel en tittel hun evnt må si fra seg. På en måte beundrer jeg henne for å gå egne veier. På en annen side, mener jeg hun kunne gjort det bedre. For slik hun holder på nå, setter hun seg selv og kongehuset i en slags limbo. Der ironiske er at om hun sier fra seg tittelen, så kan hun bruke prinsesse alt hun vil.
PusheenPusheen Skrevet 30. januar #2187 Skrevet 30. januar (endret) Krokenguri skrev (6 minutter siden): Jeg ser ikke at ml sine utspring påvirker de andres oppgaver på noen negativ måte. Og at her er det hun som må skjerpe seg og vise litt mer respekt feks iht bruk av prinsesse tittelen. Siden den tittelen representerer Norge. Så da burde det kanskje vært fastsatt noen regler iht å tre ut av en kongelig rolle, at man også mister kongelige titler. Etter det jeg forsto er hennes tittel en tittel hun evnt må si fra seg. På en måte beundrer jeg henne for å gå egne veier. På en annen side, mener jeg hun kunne gjort det bedre. For slik hun holder på nå, setter hun seg selv og kongehuset i en slags limbo. Der ironiske er at om hun sier fra seg tittelen, så kan hun bruke prinsesse alt hun vil. Som sagt - ikke kun oppgaver det er snakk om. Hva ML angår, om hun er noe å beundre eller ei, er jeg usikker på. Endret 30. januar av PusheenPusheen 11
Krokenguri Skrevet 30. januar #2188 Skrevet 30. januar PusheenPusheen skrev (27 minutter siden): Som sagt - ikke kun oppgaver det er snakk om. Hva ML angår, om hun er noe å beundre eller ei, er jeg usikker på. Det er isåfall en indviduell vurdering. Ikke alle liker alle, og det er jo helt ok, og slik er det. Men man må liksom alikevel respektere hverandre på ett vis iallefall
PusheenPusheen Skrevet 30. januar #2189 Skrevet 30. januar (endret) Krokenguri skrev (2 minutter siden): Det er isåfall en indviduell vurdering. Ikke alle liker alle, og det er jo helt ok, og slik er det. Men man må liksom alikevel respektere hverandre på ett vis iallefall Har jeg liksom ikke respektert noen? 😅 Når det er sagt, overgripere og folk som muliggjør dette, har jeg derimot ikke respekt for. Endret 30. januar av PusheenPusheen 16
Krokenguri Skrevet 30. januar #2190 Skrevet 30. januar PusheenPusheen skrev (Akkurat nå): Har jeg liksom ikke respektert noen? 😅 Har ikke sagt det heller 😀
Isild Skrevet 30. januar #2191 Skrevet 30. januar Mmmwhatever skrev (1 time siden): Tja, den «jakten» de rikingene i Storbritannia driver med kan man jo i prinsippet være med på selv om man sitter i rullestol… De står bare der og plaffer ned oppdrettede fasaner som noen andre skremmer opp så de flyr. Det står en person ved siden av og lader opp for dem, til og med. Så det klarer han nok rent fysisk. 😂 Det forklarer jo saken ja. Det gir sikkert en enorm mestringsfølelse å klare å skyte noe på en slik "jakt". 8
FORFAR Skrevet 30. januar #2192 Skrevet 30. januar Donpedro skrev (20 timer siden): De har trappet ned for lenge siden. Han har jobbet max 4 dager i uken i åresvis, og all jobb blir selvsagt tilrettelagt i og med at den utføres slik han vil, der han vil. Han burde abdisert for lenge siden. Det er riktig det. De er jo knapt synlig lenger hvor det meste av representasjon består av audienser på slottet. 10 3
TrineTrollet Skrevet 30. januar #2193 Skrevet 30. januar Krokenguri skrev (2 timer siden): Så lenge de ønsker det selv legger jeg i at jeg også syntes alle må ha en viss frihet til å bestemme selv. Hvoedproblemet ligger vel mer at de kanskje er for få fungerende kongelige på oppgavene. Og mener bla så lenge martha, har bestemt at hun ikke vil være kongelig, burde også en prinsesse tittel bli liggende igjen på slottet , ved et slikt valg. På en annen side forstår jeg ay hun tok et slikt valg, når apanasjen var på 160.000kr i året. Og ingen konkrete oppgaver. Ingen kan sitte på vent et helt liv, det sier seg jo selv. Så at hun feks velger da å gå videre, er helt forståelig. Men kanskje da imot, at man da også sitter som en i arverekken til tronen. For ingrid sin skyld håper jeg forholdene legges bedre til rette for sverre Magnus til å fungere som en kongelig. For jeg tenker en dag, blir dette en oppgave for stor for en person. Så slik det fungerer i dag, tenker jeg regelverk etc burde oppdatteres litt for fremtiden. Prinsesse ML klaget i årevis på hvor ille det er/var å være nettopp prinsesse. Hun omtalte det å være kongelig som «en boks», og var tydelig på hvor dårlig hun likte sin rolle som hun er født inn i. Likevel har hun valgt å beholde sin tittel, og nå bruker hun den kommersielt for å tjene penger på sin knytning til det norske monarkiet. Kongen lar det skje, det er åpenbart. ML er utdannet fysioterapeut, så hun kan velge å jobbe med det. Samtidig kan hun kvitte seg med tittelen, så slipper hun den «byrden» også. Så vet vi hva hun har valgt, nemlig et liv hvor hun og ektemannen sjamanen og sjarlatanen bygger sitt liv og økonomi på en virksomhet bygget på hennes prinsessetittel. Det norske monarkiet er kommersielt - det er bare for medlemmene å opprette selskaper for å tjene penger, for de som måtte ønske det. Det er åpenbart ikke noe som står i veien for dette. Når det gjelder IA og SM så har vi fått vite lite eller ingenting om hva de gjør, og hvordan veien deres ser ut videre mht utdanning. Kronprinsparet har gitt uttrykk for at de må få lov å være private, og at de står helt fritt å velge hva de ønsker å gjøre. Vi har et monarki hvor det ikke finnes planer og struktur ift det å utdanne og forberede dem på deres oppgaver som kongelige? Et tilsynelatende planløst ungdomsliv i fri flyt uten særlig med rammer og krav reflekterer ikke styrke og troverdighet. 20 13
Donpedro Skrevet 30. januar #2194 Skrevet 30. januar TrineTrollet skrev (4 minutter siden): Et tilsynelatende planløst ungdomsliv i fri flyt uten særlig med rammer og krav reflekterer ikke styrke og troverdighet. Det fungerte ikke så bra for nummer en heller... 14 9
TrineTrollet Skrevet 30. januar #2195 Skrevet 30. januar FORFAR skrev (5 minutter siden): Det er riktig det. De er jo knapt synlig lenger hvor det meste av representasjon består av audienser på slottet. Det er så synlig at de er «usynlige», og ingen virker å være villige til å ta det opp. Kongen er kongen, og det er godt nok? Det handler ikke om personangrep, han gjør sine oppgaver så godt han klarer i forhold til alder og de begrensinger som ligger i det. Men, tjener monarkiet landet, slik det er ment? Det er utfordrende å se realismen i styresettet med kompleksiteten av utfordringer som står i kø. 14 5
TrineTrollet Skrevet 30. januar #2196 Skrevet 30. januar Donpedro skrev (4 minutter siden): Det fungerte ikke så bra for nummer en heller... Ikke sant - selv om MBH ikke er i arverekken eller skal bidra til representasjon. IA fikk lov til å flytte i et samboerskap med en kjæreste, og det ble slutt. Hva blir det neste - ny kjæreste og nytt samboerskap? Skal prinsesse IA leve et liv som frøken Hansen, en alminnelig borger som ikke har konstitusjonelle oppgaver og plikter foran seg? Prins SM aner vi ingenting om. Vi så ham spise popcorn på en håndballkamp, hvor han representerte sammen med kronprinsparet. Vi gis ingen informasjon om hva han gjør eller hvilke planer som han måtte ha. Det er angivelig privat! 22 4
TrineTrollet Skrevet 4. februar #2197 Skrevet 4. februar Kongehuset er til salg, med ref til ML og DV, og de får lov å fortsette sin business uten at kongen griper inn for å stoppe sin datter og svigersønn. Kronprinsparet, MM og HM, håndterer skandalene omkring MBH svært dårlig. Ingen uttalelser vedrørende ofrene, kun taushet og utilgjengelighet for presse og folk som betaler for deres privilegerte liv som kongelige. Kongen tar for seg av goder gitt av sine søkkrike og privilegerte venner, og nå sist en luksuriøs jakttur til Skottland. I tiden fremover vil kongehuset møte på utfordringer i stor monn, noe som vil svekke deres gjerning som kongelige. Med ref. til det jeg kort har nevnt over så kan landet vårt være best tjent med å innføre republikk. Jens Stoltenberg er tilbake for å tjene landet politisk. Det er flott. Det er absolutt mulig å gjøre seg noen tanker om at Jens Stoltenberg som president kan være en god leder for Norge. Kongehuset er nå på alle måter ute på dato, og de bidrar absolutt selv til å avslutte monarkiet som styreform. 11 10
Gjest Freydis Skrevet 5. februar #2198 Skrevet 5. februar Krokenguri skrev (På 29.1.2025 den 18.23): Det er en annen diskusjon tenker jeg da. Så lenge vi har et kongehus, så krever det sitt. Leder og leder. Det er ikke så mye formell makt sådan i kongehuset. Men noe er det jo. Og har hatt stor betydning for mange i mange år. Presidenter med for mye formell makt syntes jeg heller ikke er så positivt. Når hvem som helst kan bli det også. Så for min del foretrekker jeg foreløpig et monarki, så lenge de ønsker det selv. Javel - så du ønsker det så lenge DE ønsker det selv - og ikke så lenge flertallet av norges befolkning ønsker det? Det er nettopp slike påstander som viser vanviddet med denne styreformen. Hvordan de utfører sitt arbeid er av underordnet betydning - det er viljen til å stå i stillingen som gjelder 😅 Du snakker om formell makt. De har både formell og uformell makt. Hvor mange andre her til lands kan si "Det er privat" når de blir konfrontert med sine dårlige beslutninger? Ref til kronprinsfamilien sin luksus-yatch-tur i Middelhavet for noen år siden. En båt som kostet ca 2 mill pr uke å leie. Hvem leide/lånte de den av? Håper virkelig at det snart er noen som tør fortelle hvem de lånte båten av.
Krokenguri Skrevet 5. februar #2199 Skrevet 5. februar Freydis skrev (2 minutter siden): Javel - så du ønsker det så lenge DE ønsker det selv - og ikke så lenge flertallet av norges befolkning ønsker det? Det er nettopp slike påstander som viser vanviddet med denne styreformen. Hvordan de utfører sitt arbeid er av underordnet betydning - det er viljen til å stå i stillingen som gjelder 😅 Du snakker om formell makt. De har både formell og uformell makt. Hvor mange andre her til lands kan si "Det er privat" når de blir konfrontert med sine dårlige beslutninger? Ref til kronprinsfamilien sin luksus-yatch-tur i Middelhavet for noen år siden. En båt som kostet ca 2 mill pr uke å leie. Hvem leide/lånte de den av? Håper virkelig at det snart er noen som tør fortelle hvem de lånte båten av. Nå vrir du litt på det jeg skriver. For min del så syntes jeg de skal få være, så lenge de ønsker de selv. Hvorvidt flertallet ønsker det eller ikke, er et annet perspektiv, og jeg er demokratisk nok til å akseptere at de evnt må gå , om en avstemming avgjør det. Pr nå er det et stort flertall som ønsker monarkiet. Og da er ikke det et tema for meg. Hadde det vært en avstemming nå, hadde jeg vært for. Hadde de antydet at de ikke ønsker det lengre, ville jeg stemt nei til monarkiet.
Gjest Freydis Skrevet 5. februar #2200 Skrevet 5. februar Krokenguri skrev (9 minutter siden): Nå vrir du litt på det jeg skriver. For min del så syntes jeg de skal få være, så lenge de ønsker de selv. Hvorvidt flertallet ønsker det eller ikke, er et annet perspektiv, og jeg er demokratisk nok til å akseptere at de evnt må gå , om en avstemming avgjør det. Pr nå er det et stort flertall som ønsker monarkiet. Og da er ikke det et tema for meg. Hadde det vært en avstemming nå, hadde jeg vært for. Hadde de antydet at de ikke ønsker det lengre, ville jeg stemt nei til monarkiet. Da er det altså dere egen vilje til å stå i stillingen som teller for deg? Det var bare det jeg lurte på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå