Janzypants Skrevet 16. januar #2081 Del Skrevet 16. januar Liten avsporing muligens, men ser at dronning Sonja er ferdig operert nå. Lurer på hvordan det er når kongelig er innlagt på sykehus. Må leger/sykepleiere/assistenter etc tiltale dem som typ: «hvordan har dronningen det i dag?» eller er de det som privatpersoner og at de kan bruke «du» eller navn? 🤔 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 16. januar #2082 Del Skrevet 16. januar Janzypants skrev (1 time siden): Liten avsporing muligens, men ser at dronning Sonja er ferdig operert nå. Lurer på hvordan det er når kongelig er innlagt på sykehus. Må leger/sykepleiere/assistenter etc tiltale dem som typ: «hvordan har dronningen det i dag?» eller er de det som privatpersoner og at de kan bruke «du» eller navn? 🤔 Selvfølgelig skal de bruke fornavnet, eller "du". De kongelige har i utgangspunktet også hemmelige dekknavn som de bruker når de ferdes ute i hverdagslivet, men jeg går ut fra at de navnene ikke nødvendigvis avsløres på sykehuset. Kronprins Haakon f.eks., har støtt og stadig gått under dekknavnet "Johnny fra Stovner", mens kongen og dronningen har brukt Eva og Tom Manstad. Dekknavn brukes også av kjente personer som forfattere, politikere, og skuespillere. Slik skjuler de kongelige seg med hemmelige dekknavn (artikkel fra 2013) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fabiola Skrevet 16. januar #2083 Del Skrevet 16. januar Millimani skrev (10 minutter siden): Selvfølgelig skal de bruke fornavnet, eller "du". De kongelige har i utgangspunktet også hemmelige dekknavn som de bruker når de ferdes ute i hverdagslivet, men jeg går ut fra at de navnene ikke nødvendigvis avsløres på sykehuset. Kronprins Haakon f.eks., har støtt og stadig gått under dekknavnet "Johnny fra Stovner", mens kongen og dronningen har brukt Eva og Tom Manstad. Dekknavn brukes også av kjente personer som forfattere, politikere, og skuespillere. Slik skjuler de kongelige seg med hemmelige dekknavn (artikkel fra 2013) Hva har dette med Jansypants sitt spørsmål å gjøre? Om krompen blir innlagt på sykehus er det selvsagt ikke under navnet "Johnny fra Stovner". Da vet ALLE involverte helsepersonell hvem det er som er innlagt. Kanskje også resten av Norge, om slottet har sendt ut pressemelding. Kongen får vel sin egen avdeling når han er innlagt på Rikshospitalet? Og han har en egen "livlege" som nok er den som følger han opp mest og kanskje er et mellomledd. Jeg tipper det utvises ekstra varsomhet også når dronningen er innlagt. De havner ikke på flermannsrom, for å si det sånn. Sannsynligvis tiltales de også høflig, slik som at pressen sier "de" eller "dronningen". Forøvrig tipper jeg at sykehusjournalene deres er låst, slik at ingen "tilfeldigvis"/"ved et uhell" kan titte innom. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet 16. januar #2084 Del Skrevet 16. januar Janzypants skrev (1 time siden): Liten avsporing muligens, men ser at dronning Sonja er ferdig operert nå. Lurer på hvordan det er når kongelig er innlagt på sykehus. Må leger/sykepleiere/assistenter etc tiltale dem som typ: «hvordan har dronningen det i dag?» eller er de det som privatpersoner og at de kan bruke «du» eller navn? 🤔 Dette har jeg også lurt på. Jeg vil tro de har et eget team som kun jobber for dem, og ikke også resten av den avdelingen de hører til. Disse er garantert trent opp i hvordan de skal forholde seg til dem. Det blir vel De eller Kongen/Dronningen? Ser hvert fall for meg det. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 16. januar #2085 Del Skrevet 16. januar (endret) Fabiola skrev (17 minutter siden): Hva har dette med Jansypants sitt spørsmål å gjøre? Om krompen blir innlagt på sykehus er det selvsagt ikke under navnet "Johnny fra Stovner". Da vet ALLE involverte helsepersonell hvem det er som er innlagt. Kanskje også resten av Norge, om slottet har sendt ut pressemelding. Kongen får vel sin egen avdeling når han er innlagt på Rikshospitalet? Og han har en egen "livlege" som nok er den som følger han opp mest og kanskje er et mellomledd. Jeg tipper det utvises ekstra varsomhet også når dronningen er innlagt. De havner ikke på flermannsrom, for å si det sånn. Sannsynligvis tiltales de også høflig, slik som at pressen sier "de" eller "dronningen". Forøvrig tipper jeg at sykehusjournalene deres er låst, slik at ingen "tilfeldigvis"/"ved et uhell" kan titte innom. Beklager at jeg dro svaret mitt litt ut da Det er det faktisk flere som har tendenser til å gjøre i ny og ne! Jeg har ikke skrevet at kronprinsen kalles Johnny fra Stovner hvis han legges inn på sykehuset. Dessuten har han kanskje flere dekknavn, og kan ha slutta å bruke Johnny siden det har blitt så kjent. Hvis de kongelige får sin egen avdeling på sykehuset er det veldig spesielt. Alles sykehus-journaler er vel låst på sitt vis, til og med min og din? Endret 16. januar av Millimani 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sol79 Skrevet 16. januar #2086 Del Skrevet 16. januar (endret) Millimani skrev (3 timer siden): Selvfølgelig skal de bruke fornavnet, eller "du". De kongelige har i utgangspunktet også hemmelige dekknavn som de bruker når de ferdes ute i hverdagslivet, men jeg går ut fra at de navnene ikke nødvendigvis avsløres på sykehuset. Kronprins Haakon f.eks., har støtt og stadig gått under dekknavnet "Johnny fra Stovner", mens kongen og dronningen har brukt Eva og Tom Manstad. Dekknavn brukes også av kjente personer som forfattere, politikere, og skuespillere. Slik skjuler de kongelige seg med hemmelige dekknavn (artikkel fra 2013) Kronprinsen har støtt og stadig gått under dekknavnet Johnny fra Stovner? Er ikke det en episode fra tidlig 90-tall? Endret 16. januar av Sol79 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 16. januar #2087 Del Skrevet 16. januar Millimani skrev (1 time siden): Beklager at jeg dro svaret mitt litt ut da Det er det faktisk flere som har tendenser til å gjøre i ny og ne! Jeg har ikke skrevet at kronprinsen kalles Johnny fra Stovner hvis han legges inn på sykehuset. Dessuten har han kanskje flere dekknavn, og kan ha slutta å bruke Johnny siden det har blitt så kjent. Hvis de kongelige får sin egen avdeling på sykehuset er det veldig spesielt. Alles sykehus-journaler er vel låst på sitt vis, til og med min og din? Din og min journal er pip åpen for alle som jobber på sykehuset, men det registreres når de har åpnet den, og har de ikke legitim grunn kan de bli straffet. I kommunale journalsystemer er det ulik praksis mellom kommunene, men noen har det f.eks slik at sykepleier, lege osv ikke har innsyn i saksbehandlerjournal. Enkeltpersoner kan sperres fra tilgang til journal på enkeltpersoner hvis det f.eks er slekt osv for å unngå uhell. Men på sykehus er i utgangspunktet journalen pip åpen, nå også på tvers av sykehus i samme helseregion… og forslag inne som vil gjøre det enda mer åpent. Så jo, jeg tror absolutt de kongelige sin journal er sperret for alle andre enn de ytterst få personene som må ha tilgang. Hvordan de gjør det når de blir akutt innlagt utenfor Oslo, som da dronningen ble innlagt på Lillehammer, er jeg usikker på. Men det er garantert prosedyrer for dette. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TrineTrollet Skrevet 19. januar #2088 Del Skrevet 19. januar (endret) Kronprinsparet, HM og MM, stilte som tilskuere til en VM-kamp i håndball søndag kveld. Sønnen, «statshemmeligheten» SM, dukket også opp sammen med sine foreldre. Han kjenner vi ikke til annet enn noen bilder i ny og ne. Subjektivt opplever jeg ikke at de representerer overhodet, i det som skal være en positiv betydning - støyen de har latt seg involvere i er påtrengende tilstede. Det er slik folk omtaler dem/reagerer. Hva representerer de? Seg og sitt? Prinsen SM er helt ukjent for folket, og det er en gåte hva han representerer. Seg selv? Hvem er han, hva er hans verdier og hans interesser? De kongelige forsøker åpenbart å gjøre en dugnad på å vise seg ved ulike arrangementer, og det genererer kun støy. Endret 19. januar av TrineTrollet 18 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 19. januar #2089 Del Skrevet 19. januar Millimani skrev (På 16.1.2025 den 13.09): Beklager at jeg dro svaret mitt litt ut da Det er det faktisk flere som har tendenser til å gjøre i ny og ne! Jeg har ikke skrevet at kronprinsen kalles Johnny fra Stovner hvis han legges inn på sykehuset. Dessuten har han kanskje flere dekknavn, og kan ha slutta å bruke Johnny siden det har blitt så kjent. Hvis de kongelige får sin egen avdeling på sykehuset er det veldig spesielt. Alles sykehus-journaler er vel låst på sitt vis, til og med min og din? Jeg visste ikke dette, så det var interessant info for meg 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
keops Skrevet 19. januar #2090 Del Skrevet 19. januar TrineTrollet skrev (1 time siden): Kronprinsparet, HM og MM, stilte som tilskuere til en VM-kamp i håndball søndag kveld. Sønnen, «statshemmeligheten» SM, dukket også opp sammen med sine foreldre. Han kjenner vi ikke til annet enn noen bilder i ny og ne. Subjektivt opplever jeg ikke at de representerer overhodet, i det som skal være en positiv betydning - støyen de har latt seg involvere i er påtrengende tilstede. Det er slik folk omtaler dem/reagerer. Hva representerer de? Seg og sitt? Prinsen SM er helt ukjent for folket, og det er en gåte hva han representerer. Seg selv? Hvem er han, hva er hans verdier og hans interesser? De kongelige forsøker åpenbart å gjøre en dugnad på å vise seg ved ulike arrangementer, og det genererer kun støy. Så kampen og den påfølgende opptreden av kronprinsparet med sønn, da de skulle dele ut bestemannspris til Lyse. Nå er ikke jeg noen fan av MM så min oppfatning er jo preget av det, men synes ikke hun gjorde noen god figur. Virket som hun var misfornøyd med kronprinsens plassering eller noe, voldsomt til peking og fakter. Svært lite elegant. Prins SM virket heller ikke veldig komfortabel. På tide å la disse få noe annet å gjøre. 9 1 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surikatt Skrevet 21. januar #2091 Del Skrevet 21. januar keops skrev (På 19.1.2025 den 23.16): Så kampen og den påfølgende opptreden av kronprinsparet med sønn, da de skulle dele ut bestemannspris til Lyse. Nå er ikke jeg noen fan av MM så min oppfatning er jo preget av det, men synes ikke hun gjorde noen god figur. Virket som hun var misfornøyd med kronprinsens plassering eller noe, voldsomt til peking og fakter. Svært lite elegant. Prins SM virket heller ikke veldig komfortabel. På tide å la disse få noe annet å gjøre. Jeg er fullstendig enig med deg selv om jeg ikke så dem på TV så har jeg mistet helt sansen for hele gjengen utenom Kong Harald. Han er fantastisk. 4 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eyr Skrevet 21. januar Forfatter #2092 Del Skrevet 21. januar Surikatt skrev (5 timer siden): Jeg er fullstendig enig med deg selv om jeg ikke så dem på TV så har jeg mistet helt sansen for hele gjengen utenom Kong Harald. Han er fantastisk. Er han egentlig det? Jeg hadde ikke noe imot noen av de før alt som har utspilt seg de siste årene, men begynner å tvile på om vi egentlig kjenner monarken vår så godt. Alt vi har fått sett og hørt ei nøye planlagt. Talene er vell også skrevet av andre? 18 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 21. januar #2093 Del Skrevet 21. januar Eyr skrev (22 minutter siden): Er han egentlig det? Jeg hadde ikke noe imot noen av de før alt som har utspilt seg de siste årene, men begynner å tvile på om vi egentlig kjenner monarken vår så godt. Alt vi har fått sett og hørt ei nøye planlagt. Talene er vell også skrevet av andre? Jeg håper nå kongens tale er skrevet med hans egne ord, om enn med noen innspill fra andre rundt. Monarken har vi hørt i 34 år, om så populariteten har gått opp og ned. Planlegging er også tingen for dem som har mye å gjøre. Ingrid Alexandra er 21 år i dag, og de årene har gått veldig fort. Jeg tror alt i alt at hun kommer til å bli en god dronning når tiden kommer. Angående Mette-Marit og hennes ikke-kongelige sønn, så kjenner jeg at de synes jeg at ikke passer inn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sol79 Skrevet 21. januar #2094 Del Skrevet 21. januar Syns kongen har vært utrolig fraværende og lite tydelig i forhold til bruken av prinsessetittelen til Märtha. Et 50-år gammelt barn som gjør akkurat som hun vil, uten tanke på at det påvirker resten av familien og hele kongeriket negativt. Her burde han grepet inn for lenge siden. 20 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet 21. januar #2095 Del Skrevet 21. januar Om noe synes jeg kongen har vært altfor dumsnill og naiv ifht sine barns valg av ektefeller. 20 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 21. januar #2096 Del Skrevet 21. januar Sol79 skrev (3 minutter siden): Syns kongen har vært utrolig fraværende og lite tydelig i forhold til bruken av prinsessetittelen til Märtha. Et 50-år gammelt barn som gjør akkurat som hun vil, uten tanke på at det påvirker resten av familien og hele kongeriket negativt. Her burde han grepet inn for lenge siden. Jeg er helt enig. Og jeg synes Slottet skulle svare på spørsmål fra media om den varemerkeregistreringen av prinsessetittelen/-navnet, og ikke henvise til Märthas manager. Jeg er interessert i hva Kongehuset mener om dette. Ikke hva Märtha unnskylder det med. 24 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet 21. januar #2097 Del Skrevet 21. januar pøbelsara skrev (Akkurat nå): Jeg er helt enig. Og jeg synes Slottet skulle svare på spørsmål fra media om den varemerkeregistreringen av prinsessetittelen/-navnet, og ikke henvise til Märthas manager. Jeg er interessert i hva Kongehuset mener om dette. Ikke hva Märtha unnskylder det med. Tviler på at de kommer med en kommentar. Det er altfor lettvint å bare henvise til noen andre. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TrineTrollet Skrevet 21. januar #2098 Del Skrevet 21. januar keops skrev (På 19.1.2025 den 23.16): Så kampen og den påfølgende opptreden av kronprinsparet med sønn, da de skulle dele ut bestemannspris til Lyse. Nå er ikke jeg noen fan av MM så min oppfatning er jo preget av det, men synes ikke hun gjorde noen god figur. Virket som hun var misfornøyd med kronprinsens plassering eller noe, voldsomt til peking og fakter. Svært lite elegant. Prins SM virket heller ikke veldig komfortabel. På tide å la disse få noe annet å gjøre. https://www.dagbladet.no/sport/stakkar/82540665 I møte med spiller etter kampen hvor Norge tapte utbrøt MM «Stakkar, uffda»…. og hun holdt seg til brystet i empati, står det å lese. Ja, det må jeg si er representasjon av kongelige. I andre bilder hvor de sitter på tribunen under kampen sitter SM og HM og gomler popcorn. Det må jeg si er første gang jeg har sett at det spises på tribune ved en offentlig representasjon. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parmanoia Skrevet 21. januar #2099 Del Skrevet 21. januar TrineTrollet skrev (19 minutter siden): https://www.dagbladet.no/sport/stakkar/82540665 I møte med spiller etter kampen hvor Norge tapte utbrøt MM «Stakkar, uffda»…. og hun holdt seg til brystet i empati, står det å lese. Ja, det må jeg si er representasjon av kongelige. I andre bilder hvor de sitter på tribunen under kampen sitter SM og HM og gomler popcorn. Det må jeg si er første gang jeg har sett at det spises på tribune ved en offentlig representasjon. Ja, hva er greia med at media alltid skal fremstille MM som så ekstremt empatisk? 13 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Istapp Skrevet 21. januar #2100 Del Skrevet 21. januar TrineTrollet skrev (6 timer siden): https://www.dagbladet.no/sport/stakkar/82540665 I møte med spiller etter kampen hvor Norge tapte utbrøt MM «Stakkar, uffda»…. og hun holdt seg til brystet i empati, står det å lese. Ja, det må jeg si er representasjon av kongelige. I andre bilder hvor de sitter på tribunen under kampen sitter SM og HM og gomler popcorn. Det må jeg si er første gang jeg har sett at det spises på tribune ved en offentlig representasjon. Det kjøres stil på de kongelige sirkusdeltakerne - de har overtatt folkets popkorn spising. Representasjon på lik linje med Jørgen Hattemaker! Norge må nå ha det minst verdige og rolyale kongehuset som finnes. Hjelper lite med designerklær som koster i bøtter og spann når holdningen, verdigheten og stilen er på nivå med "hvermannsen". Dette trenger vi ikke bruke i dyre dommer på! Slepp dem fri - eller la oss slippe dem! 18 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå