brainstorm Skrevet tirsdag kl 21:00 #2061 Del Skrevet tirsdag kl 21:00 PusheenPusheen skrev (Akkurat nå): Ja, sant. Nå er vi så heldig at vi *bank i bordet* lever i fredstid her til lands, og Harald har aldri måttet ta stilling til store avgjørelser for landet. Men jeg ser for meg at det først og fremst blir regjeringens ansvar hvis det skulle komme til stykket nå i nyere tid? Kongen kan vel ikke så mye om de politiske mekanismene uansett? Kongen kan nok veldig mye, man plukker opp en god del på så mange år i statsråd. Han er også klok nok til å ikke blande seg direkte inn i politiske avgjørelser. Han har tross alt ytret ønske om å aldri pensjonere seg, og da kan han ikke bli politisk. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet tirsdag kl 21:08 #2062 Del Skrevet tirsdag kl 21:08 brainstorm skrev (7 minutter siden): Kongen kan nok veldig mye, man plukker opp en god del på så mange år i statsråd. Han er også klok nok til å ikke blande seg direkte inn i politiske avgjørelser. Han har tross alt ytret ønske om å aldri pensjonere seg, og da kan han ikke bli politisk. Godt poeng. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Huldra27 Skrevet tirsdag kl 21:30 #2063 Del Skrevet tirsdag kl 21:30 PusheenPusheen skrev (29 minutter siden): Ja, sant. Nå er vi så heldig at vi *bank i bordet* lever i fredstid her til lands, og Harald har aldri måttet ta stilling til store avgjørelser for landet. Men jeg ser for meg at det først og fremst blir regjeringens ansvar hvis det skulle komme til stykket nå i nyere tid? Kongen kan vel ikke så mye om de politiske mekanismene uansett? Strengt tatt var det slik den gangen Kong Haakon måtte vise hva som bodde i ham, også. Det var også et stykke unna eneveldets tid. Man vet aldri når kallet kommer og man plutselig må vise hva som bor i en. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet tirsdag kl 22:00 #2064 Del Skrevet tirsdag kl 22:00 Huldra27 skrev (30 minutter siden): Strengt tatt var det slik den gangen Kong Haakon måtte vise hva som bodde i ham, også. Det var også et stykke unna eneveldets tid. Man vet aldri når kallet kommer og man plutselig må vise hva som bor i en. Veldig sant. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donpedro Skrevet tirsdag kl 22:41 #2065 Del Skrevet tirsdag kl 22:41 PusheenPusheen skrev (1 time siden): For å ta det i riktig tråd - har kongen noen reell makt, eller er det kun symbolsk slik vi har det idag? Kong Haakons nei var vel siste gang en konge var i nærheten av å styre noe som helst politisk? Gjerne korriger meg hvis jeg har feil. Jeg kan ikke historikken veldig godt. Harald har vel uansett aldri måtte ta stilling til store spørsmål angående hvordan landet driftes? Kongen bestemte for noen år siden at kongen må være kristen, tross at statskirken ble fjernet. Anbefalingen mener jeg var det motsatte. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snøløs Skrevet i går, 10:37 #2066 Del Skrevet i går, 10:37 Wow. Kronprins Haakon gir et lite flatterende bilde av seg selv i "Marius-saken". https://www.vg.no/rampelys/i/Rz8b65/moren-til-juliane-snekkestad-varslet-kronprins-haakon-om-marius-borg-hoeiby Da moren til voldsofferet Snekkestad tok kontakt med Kronprinsen om voldsbruken Marius hadde gjort mot hennes datter fikk hun svaret fra HM at "de skulle komme tilbake til dette", men siden hørte hun aldri noe mer fra det holdet. Uansett om HM kunne gjort noe konkret eller ikke, vitner dette om en feig konfliktsky mann som ikke står for ordene sine. Hva mente han med å skulle komme tilbake til dette? Og fortjente ikke den moren (og hennes datter selvfølgelig) en tilbakemelding fra HM? Synes dette viser en mann som, sammen med Mette Marit, overhodet ikke egner seg som kongelig. 15 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FORFAR Skrevet i går, 10:37 #2067 Del Skrevet i går, 10:37 Kongefamilien har åpenbart visst langt mer enn de har gitt utrykk for vedrørende Høiby. Kronprinsens uttalelser om at de har visst det Marius har fortalt dem var altså løgn. 14 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TrineTrollet Skrevet i går, 12:08 #2068 Del Skrevet i går, 12:08 (endret) Kronprinsfamilien gjør comeback? https://www.seher.no/kongelig/gjor-comeback/82517651 Det er riktignok fokusert på at MM gjør et slags comeback, hva nå enn det er ment å bety? Jeg kan tenke at hennes fravær har vært problematisk sett opp mot pliktene hun som kronprinsesse har vært borte fra over tid. Sykdommen hennes, joda, men ordene og holdningene hun ga uttrykk for i programmet før jul talte sitt tydelige språk. En kongefamilie kan ikke ta en timeout fordi de angivelig er presset, at de er irriterte, eller at de muligens er opptatt med private sysler. Støyen omkring den voksne sønnen overdøver så og si alt, og verre vil det bli fremover. At det stadig lekker ut informasjon vedrørende skandalene er tegn på at det er meget mer der dette kommer fra, og det er på ingen måte overraskende. Nå skal altså vår kronprinsfamilie stille til søndagens håndballkamp der Norge skal møte Portugal. Javel? Jeg må innrømme at jeg hevet mine øyebryn en smule i forundring over den plutselige nyheten hvor de kongelige stiller i nesten full bredde, da foruten den ene som er i forsvaret. Når så vi noe tilsvarende? Har de bråvåknet opp fra tornerosesøvnen og oppdaget hva virkelighetens speil forteller? I lys av alt som har skjedd, så er det utfordrende å se for oss et kongehus i fremtiden, og hvor disse personene skal representere og løfte vårt land som et monarki. Det er nå mye som hefter ved dem som kronprinspar, og hvordan det skal være mulig å gjenreise noe som helst er for meg en gåte. Et oppmøte til en håndballkamp blir bare som å se panikken utspille seg. Endret i går, 12:09 av TrineTrollet 9 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet i går, 12:14 #2069 Del Skrevet i går, 12:14 Donpedro skrev (13 timer siden): Kongen bestemte for noen år siden at kongen må være kristen, tross at statskirken ble fjernet. Anbefalingen mener jeg var det motsatte. I grunn ikke så rart at kongen valgte dette. Selv for noen år siden var han jo gammel. For en så gammel mann, er kanskje noe annet utenkelig. Men for de nye generasjonene bør det jo være bittelitt mer valgfrihet. Tidene forandrer seg. Sier ikke at IA skal gå over til noe helt annet som virkelig er fjernt for oss (slik ML kunne funnet på å gjøre), men at det bør være rom for at man f.eks er agnostiker eller ateist omså. Men hva vet vel jeg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
keops Skrevet i går, 12:15 #2070 Del Skrevet i går, 12:15 Ja, de siste opplysningene om kronprinsparets oppførsel mot bl.a. Snekkestads mor er provoserende. Det tegner seg et bilde av et par med meget begrenset forståelse av alvoret i det ubehag denne sønnen/bonussønnen påfører omgivelsene sine. De virker å være blottet for empati i tillegg, her er fokus på å trenere vekk alle ubehagelige spørsmål. Det inntrykket jeg sitter igjen med er at HM er både feig og mindre begavet, MM er en dagdriver som uheldigvis har giftet seg inn i en uhåndterbar rolle. Håper virkelig ikke disse to blir konge/dronning, noe må skje her som forhindrer dette. MM er på en måte unnskyldt, hun har virkelig ikke fått de beste kort utdelt ved fødselen, men HM er en annen sak. Han har hatt alle muligheter, så er resultatet altså denne veike figuren som ikke greier å ta vold og narkotikarelaterte forbrytelser på alvor. Få dem vekk!!! Nok er nok. 15 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet i går, 12:18 #2071 Del Skrevet i går, 12:18 Snøløs skrev (1 time siden): Uansett om HM kunne gjort noe konkret eller ikke, vitner dette om en feig konfliktsky mann som ikke står for ordene sine. Hva mente han med å skulle komme tilbake til dette? Og fortjente ikke den moren (og hennes datter selvfølgelig) en tilbakemelding fra HM? Trekker frem dette, fordi jeg er så enig, og spør meg om det samme. 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donpedro Skrevet 23 timer siden #2072 Del Skrevet 23 timer siden PusheenPusheen skrev (39 minutter siden): I grunn ikke så rart at kongen valgte dette. Selv for noen år siden var han jo gammel. For en så gammel mann, er kanskje noe annet utenkelig. Men for de nye generasjonene bør det jo være bittelitt mer valgfrihet. Tidene forandrer seg. Sier ikke at IA skal gå over til noe helt annet som virkelig er fjernt for oss (slik ML kunne funnet på å gjøre), men at det bør være rom for at man f.eks er agnostiker eller ateist omså. Men hva vet vel jeg. Uavhengig av hva man mener om dette, så viser det at kongen i høyeste grad er i stand og har makt til å gå imot sittende regjering. Dette gjelder da altså en grunnlovsendring, noe som er en ganske seriøs greie. Han er i hovedsak symbolsk, men har da altså makt som kan benyttes når han ønsker. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TrineTrollet Skrevet 21 timer siden #2073 Del Skrevet 21 timer siden Donpedro skrev (1 time siden): Uavhengig av hva man mener om dette, så viser det at kongen i høyeste grad er i stand og har makt til å gå imot sittende regjering. Dette gjelder da altså en grunnlovsendring, noe som er en ganske seriøs greie. Han er i hovedsak symbolsk, men har da altså makt som kan benyttes når han ønsker. Ingenting hindrer kongen i å komme med ønsker, ytringer og kommentarer, men i prinsippet kan ikke kongen være uenig med regjeringen. Likevel har kongen en utsettende vetorett ved at han inntil to ganger kan nekte å iverksette et vedtak i Stortinget. Den har han så vidt meg bekjent aldri brukt. Det vises til Grunnlovens §79. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donpedro Skrevet 21 timer siden #2074 Del Skrevet 21 timer siden Okidoki https://www.nrk.no/norge/xl/_-kongen-hindret-et-reelt-skille-mellom-kirke-og-stat-1.12748098 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TrineTrollet Skrevet 19 timer siden #2075 Del Skrevet 19 timer siden Donpedro skrev (1 time siden): Okidoki https://www.nrk.no/norge/xl/_-kongen-hindret-et-reelt-skille-mellom-kirke-og-stat-1.12748098 Er flertall av politikerne ønsket åpenbart ikke å trosse kongens ønske. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TrineTrollet Skrevet 19 timer siden #2076 Del Skrevet 19 timer siden På Kongehusets sider står det å lese; 19.12.2024Varpe, Guri Kommunikasjonssjef Guri Varpe, Oslo, er utnevnt til St. Olavs Orden - Ridder av 1. klasse Guri Varpe mottok utmerkelsen for fortjenstfullt virke i Kongefamiliens tjeneste. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Istapp Skrevet 18 timer siden #2077 Del Skrevet 18 timer siden TrineTrollet skrev (41 minutter siden): På Kongehusets sider står det å lese; 19.12.2024Varpe, Guri Kommunikasjonssjef Guri Varpe, Oslo, er utnevnt til St. Olavs Orden - Ridder av 1. klasse Guri Varpe mottok utmerkelsen for fortjenstfullt virke i Kongefamiliens tjeneste. Ingen kommentar! 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parmanoia Skrevet 15 timer siden #2078 Del Skrevet 15 timer siden Kongehuset er ikke familien Høiby https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/1MdQaX/kongehuset-er-ikke-familien-hoeiby?utm_source=iosapp&utm_medium=share 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glrmn Skrevet 14 timer siden #2079 Del Skrevet 14 timer siden TrineTrollet skrev (5 timer siden): På Kongehusets sider står det å lese; 19.12.2024Varpe, Guri Kommunikasjonssjef Guri Varpe, Oslo, er utnevnt til St. Olavs Orden - Ridder av 1. klasse Guri Varpe mottok utmerkelsen for fortjenstfullt virke i Kongefamiliens tjeneste. Her er så mange som gjør samfunnsnyttige jobber, som aldri får noen utmerkelser for det. Og så gir de til sine medarbeidere på Slottet. Være så snill la oss avskaffe kongedømmet, så raskt som mulig! 11 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
edlit Skrevet 14 timer siden #2080 Del Skrevet 14 timer siden TrineTrollet skrev (5 timer siden): På Kongehusets sider står det å lese; 19.12.2024Varpe, Guri Kommunikasjonssjef Guri Varpe, Oslo, er utnevnt til St. Olavs Orden - Ridder av 1. klasse Guri Varpe mottok utmerkelsen for fortjenstfullt virke i Kongefamiliens tjeneste. 15 stk som var på jobb for Kongen i forbindelse med reisen til Malaysia fikk medalje i gull i desember ... https://www.nettavisen.no/kjendis/rykket-da-kong-haralds-helse-sviktet-na-blir-han-hyllet/s/5-95-2200373 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå