PusheenPusheen Skrevet 14. januar #2041 Del Skrevet 14. januar pøbelsara skrev (26 minutter siden): Nemlig - halvbror, tenker jeg. Det blir kanskje litt i samme gate (men samtidig ikke) som når tremenninger gifter seg og får barn, da blir jo barna et-eller-annet-menninger til hverandre pluss søsken, men man sier selvfølgelig at de er søsken. For de er jo det først og fremst, uansett. MBH hadde vært stebror om HM hadde hatt egne barn som ikke var MM sine, tenker jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 14. januar #2042 Del Skrevet 14. januar PusheenPusheen skrev (4 minutter siden): Det blir kanskje litt i samme gate (men samtidig ikke) som når tremenninger gifter seg og får barn, da blir jo barna et-eller-annet-menninger til hverandre pluss søsken, men man sier selvfølgelig at de er søsken. For de er jo det først og fremst, uansett. MBH hadde vært stebror om HM hadde hatt egne barn som ikke var MM sine, tenker jeg. jepp - men altså bare til de barna som ikke har en felles forelder. Har aldri sett definisjonen brukt slik @TrineTrollet siterer, og får ikke opp treff når jeg googler, heller. Er det et KI-svar? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~ Ada ~ Skrevet 14. januar #2043 Del Skrevet 14. januar Stesøsken/bonussøsken har ingen felles foreldre. Det er ingen diskusjon. 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TrineTrollet Skrevet 14. januar #2044 Del Skrevet 14. januar Aricia skrev (57 minutter siden): https://www.ssb.no/befolkning/statistikker/barn/aar/2011-04-28?fane=om Marius Borg Høiby er følgelig halvbror til kronprinsparets (andre) barn, ikke stesøsken. https://no.wikipedia.org/wiki/Bror 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 14. januar #2045 Del Skrevet 14. januar TrineTrollet skrev (9 minutter siden): https://no.wikipedia.org/wiki/Bror Statistisk sentralbyrå er nok en sikrere kilde enn Wikipedia ja. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 14. januar #2046 Del Skrevet 14. januar Dronning Sonja får pacemaker: Kongehuset opplyser: Dronning Sonja får pacemaker Sprek, men gammel dame. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TrineTrollet Skrevet 14. januar #2047 Del Skrevet 14. januar Aricia skrev (3 minutter siden): Statistisk sentralbyrå er nok en sikrere kilde enn Wikipedia ja. Hva får du ut av det? 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snøløs Skrevet 14. januar #2048 Del Skrevet 14. januar Millimani skrev (9 minutter siden): Dronning Sonja får pacemaker: Kongehuset opplyser: Dronning Sonja får pacemaker Sprek, men gammel dame. Nå har da altså både kongen og dronningen fått operert inn pacemaker. Vi får håpe disse pacemakerne forlenger livene deres med mange år. Så vi utsetter shitshowet det vil bli med MM og HM som fremtidig kongepar. Regner med kronprinsparet vil være ganske anonyme i år. All den tid de må leke katt og mus med pressen for å unngå spørsmål om Marius. Det blir unntakstilstand for kronprinsparet inntil Marius er ferdig i retten. 7 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BLOMSTERKVAST Skrevet 14. januar #2049 Del Skrevet 14. januar TrineTrollet skrev (3 timer siden): Hva er en stebror? For den eldre i søskenflokken, vil en yngre bror ofte bli referert til som lillebror, og motsatt storebror hvis broren er eldre enn personen perspektivet er gitt fra. Om bare en av foreldrene er felles blir det mannlige søskenet halvbror eller stebror. Hvor har du funnet dette sitatet? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 14. januar #2050 Del Skrevet 14. januar TrineTrollet skrev (1 time siden): Hva får du ut av det? At det som står i Wikipedia-artikkelen om at halvsøsken og stesøsken er synonymer ikke er riktig. Jf mitt forrige innlegg. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TrineTrollet Skrevet 14. januar #2051 Del Skrevet 14. januar BLOMSTERKVAST skrev (20 minutter siden): Hvor har du funnet dette sitatet? Jeg søkte på ordet «stebror» https://www.google.com/search?q=stebror&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nb-no&client=safari Under «mer å spørre om» står det «hva er en stebror?» 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Villroses hage Skrevet 14. januar #2052 Del Skrevet 14. januar (endret) BLOMSTERKVAST skrev (6 timer siden): Hvem er stebroren? Halvbror heter det selvfølgelig... Gjett hvem 🤷♀️ Har rettet opp innlegget nå. Beklager virkelig all avsporingen denne språklige missen har medført. Endret 14. januar av Villroses hage Presisering 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TrineTrollet Skrevet 14. januar #2053 Del Skrevet 14. januar pøbelsara skrev (2 timer siden): jepp - men altså bare til de barna som ikke har en felles forelder. Har aldri sett definisjonen brukt slik @TrineTrollet siterer, og får ikke opp treff når jeg googler, heller. Er det et KI-svar? Det er ikke et KI/AI svar. Søk gjerne på Google som en referanse. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 14. januar #2054 Del Skrevet 14. januar TrineTrollet skrev (1 minutt siden): Jeg søkte på ordet «stebror» https://www.google.com/search?q=stebror&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nb-no&client=safari Under «mer å spørre om» står det «hva er en stebror?» Wikipedia er ikke sikker kilde… det er «folk flest» som skriver artiklene, og ergo kan det være feil i dem. Dette er et klasseeksempel på dette. Stesøsken=ingen (biologisk) felles foreldre. (Setter biologisk i parentes fordi adoptivbarn selvsagt regnes som søsken selv om de ikke har samme biologisk opphav) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TrineTrollet Skrevet 14. januar #2055 Del Skrevet 14. januar (endret) Ninaen skrev (4 minutter siden): Wikipedia er ikke sikker kilde… det er «folk flest» som skriver artiklene, og ergo kan det være feil i dem. Dette er et klasseeksempel på dette. Stesøsken=ingen (biologisk) felles foreldre. (Setter biologisk i parentes fordi adoptivbarn selvsagt regnes som søsken selv om de ikke har samme biologisk opphav) Jeg er ferdig med temaet, men de som ønsker må gjerne skrive en bachelor med kildehenvisninger ++++ Endret 14. januar av TrineTrollet skrivefeil 6 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pås Skrevet 14. januar #2056 Del Skrevet 14. januar Litt rart at i en diskusjon om kongehuset skal det diskuteres hva som er definisjonen på en stebror/halvbror, men ble fristet til å komme med mine tanker. Jeg tror at disse begrepene egentlig ikke har noen klar definisjon, at i ulike miljø blir begrepene brukt om hverandre, litt sånn som "filletante", vi bruker det som inngiftet med biologisk onkel, andre bruker det som gode venninner av far/mor som fungerer som tante. Andre sier tante og onkel uten å bry seg om at den ene er "fille". Mine tantebarn er i følge denne diskusjonen "halvsøsken", men de bruker selvsagt bror/søster om hverandre. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TrineTrollet Skrevet 14. januar #2057 Del Skrevet 14. januar Millimani skrev (2 timer siden): Dronning Sonja får pacemaker: Kongehuset opplyser: Dronning Sonja får pacemaker Sprek, men gammel dame. Ja, hun er en flott dame, og dronning. Hun uttrykte i programmet, Året med kongefamilien, at de hadde hatt belastninger ift tiden som har vært, og hun formulerte det omtrent slik; «Det har tæret på». Belastninger av en slik dyptgående karakter vil ikke være gunstig for noen. Vi må ønske henne alt godt og håpe det beste. 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet 14. januar #2058 Del Skrevet 14. januar For å ta det i riktig tråd - har kongen noen reell makt, eller er det kun symbolsk slik vi har det idag? Kong Haakons nei var vel siste gang en konge var i nærheten av å styre noe som helst politisk? Gjerne korriger meg hvis jeg har feil. Jeg kan ikke historikken veldig godt. Harald har vel uansett aldri måtte ta stilling til store spørsmål angående hvordan landet driftes? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brainstorm Skrevet 14. januar #2059 Del Skrevet 14. januar PusheenPusheen skrev (5 minutter siden): For å ta det i riktig tråd - har kongen noen reell makt, eller er det kun symbolsk slik vi har det idag? Kong Haakons nei var vel siste gang en konge var i nærheten av å styre noe som helst politisk? Gjerne korriger meg hvis jeg har feil. Jeg kan ikke historikken veldig godt. Harald har vel uansett aldri måtte ta stilling til store spørsmål angående hvordan landet driftes? "Kongen i statsråd" har makt, men i praksis betyr det bare regjeringen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet 14. januar #2060 Del Skrevet 14. januar brainstorm skrev (1 minutt siden): "Kongen i statsråd" har makt, men i praksis betyr det bare regjeringen. Ja, sant. Nå er vi så heldig at vi *bank i bordet* lever i fredstid her til lands, og Harald har aldri måttet ta stilling til store avgjørelser for landet. Men jeg ser for meg at det først og fremst blir regjeringens ansvar hvis det skulle komme til stykket nå i nyere tid? Kongen kan vel ikke så mye om de politiske mekanismene uansett? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå