mammams Skrevet søndag kl 01:27 #1981 Del Skrevet søndag kl 01:27 Spennende å se om den klarsynte får rett i sine spådommer for 2025, selv om jeg selv ikke er overtroisk er hun jo inne på endel som har blitt omtalt i denne tråden: https://www.seher.no/kongelig/haper-pa-det-beste/82425291 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet søndag kl 07:55 #1982 Del Skrevet søndag kl 07:55 mammams skrev (6 timer siden): Spennende å se om den klarsynte får rett i sine spådommer for 2025, selv om jeg selv ikke er overtroisk er hun jo inne på endel som har blitt omtalt i denne tråden: https://www.seher.no/kongelig/haper-pa-det-beste/82425291 Interessant. Vet ikke hvor mye jeg tror på dette, men bl.a dette med ML og DV håper jeg det finnes litt sannhet i. At de flytter hver for seg og at ML får en slags oppvåkning. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hallepalle2 Skrevet søndag kl 08:54 #1983 Del Skrevet søndag kl 08:54 mammams skrev (7 timer siden): Spennende å se om den klarsynte får rett i sine spådommer for 2025, selv om jeg selv ikke er overtroisk er hun jo inne på endel som har blitt omtalt i denne tråden: https://www.seher.no/kongelig/haper-pa-det-beste/82425291 For en samling av selvfølgeligheter og ulne formuleringer. Det hun skriver kan bety alt og ingenting, og å antyde at ML og DV kommer til å ha et utradisjonelt ekteskap, at Ingrid begynner på skole eller at problemene vil fortsette i 2025 trenger man ikke synske evner for å anta. 10 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
edlit Skrevet søndag kl 12:35 #1984 Del Skrevet søndag kl 12:35 Huldra27 skrev (20 timer siden): På meg virket det utsagnet om å ta seg en kaffekopp med noen man er uenig med nesten som en illustrasjon av hvor det har gått galt for denne familien. Viste den grenseløsheten som nærmer seg verdiløshet. Det må være visse standarder for menneskelig oppførsel. Ellers vil alt gå galt. Og hvis et menneske med makt inviterer inn et menneske med heller tvilsom oppførsel inn i sin innerste krets, er dette med på å legimitimere oppførselen til dette mennesket. Ja, det skurrer når noen vil fremstå som forkjempere for gode saker, mens deres private valg signaliserer noe helt annet. Når kongehusets medlemmer i sin innerste krets har personer som kan assosieres med kriminalitet og destruktivitet, pseudovitenskapelige påstander og handlinger i grenseområdet for kvakksalveri, uten at kongehuset tar tydelig avstand fra slik oppførsel, svekkes troverdigheten av et offentlige engasjement med høyverdige beskytterskap og besøk hos utsatte grupper. Jeg vet ikke hvor kongen og hans taleskriver vil med setningene "Jeg vil oppfordre hver og en i det nye året til å invitere en du er uenig med til en kaffeprat! Det vil kanskje by på noen positive overraskelser". Har kongen erfaring med dette? Slike samtaler krever mer av tid og emosjonelle ressurser enn mange syns det er hensiktsmessig å bruke. Selv om dialog er en viktig del av å bygge broer og fremme forståelse, er det ikke alltid realistisk å tro at en enkel kaffeprat kan løse dype uenigheter. Det kreves et fundament av gjensidig respekt og åpenhet, noe som ikke alltid er til stede i uenigheter, spesielt om temaene er polariserende eller personlige. Om den ene parten er uvillig til å lytte eller maktbalansen er skjev, kan samtalen lett bli ineffektiv. Og det er merkelig at oppfordingen om en kaffeprat kommer fra en institusjon som ifølge VG har gått fra "ingen kommentar" til å la være å ta telefonen... https://www.vg.no/rampelys/i/25jaya/kongehuset-svarer-ikke-forstaar-virkelig-ikke-strategien 20 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet søndag kl 13:26 #1985 Del Skrevet søndag kl 13:26 Hallepalle2 skrev (4 timer siden): For en samling av selvfølgeligheter og ulne formuleringer. Det hun skriver kan bety alt og ingenting, og å antyde at ML og DV kommer til å ha et utradisjonelt ekteskap, at Ingrid begynner på skole eller at problemene vil fortsette i 2025 trenger man ikke synske evner for å anta. Litt enig, men akkurat dette er rimelig presist med tanke på tid, så får vi se om noe slikt skjer på den tiden da: "Märtha avsluttet 2024 i det jeg vil beskrive som en «Tornerosesøvn», men hun vil først for alvor våkne opp i mai/juni. Da vil hun se livet sitt klarere. Hun går inn i et år som gir henne en ny sjanse til å skape det beste livet for seg selv. Durek går inn i sitt Styrke-år, som innebærer at han møter utfordringer som han ikke kan unnlate å forholde seg til. Etter juli vil han føle en overgang i retning av en ny fase energier. Det er Eneboerens energier som kommer frem, og som dreier seg om å trekke seg mer tilbake." https://www.seher.no/kongelig/haper-pa-det-beste/82425291 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svigermor Skrevet søndag kl 13:31 #1986 Del Skrevet søndag kl 13:31 Maia70 skrev (4 minutter siden): Litt enig, men akkurat dette er rimelig presist med tanke på tid, så får vi se om noe slikt skjer på den tiden da: "Märtha avsluttet 2024 i det jeg vil beskrive som en «Tornerosesøvn», men hun vil først for alvor våkne opp i mai/juni. Da vil hun se livet sitt klarere. Hun går inn i et år som gir henne en ny sjanse til å skape det beste livet for seg selv. Durek går inn i sitt Styrke-år, som innebærer at han møter utfordringer som han ikke kan unnlate å forholde seg til. Etter juli vil han føle en overgang i retning av en ny fase energier. Det er Eneboerens energier som kommer frem, og som dreier seg om å trekke seg mer tilbake." https://www.seher.no/kongelig/haper-pa-det-beste/82425291 Hva er poenget med å trekke fram dette sludderet? 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet søndag kl 13:56 #1987 Del Skrevet søndag kl 13:56 Svigermor skrev (22 minutter siden): Hva er poenget med å trekke fram dette sludderet? Det ble postet i tråden tidligere, kanskje du skal heller la ditt dårlige humør gå ut over de som postet det først? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Huldra27 Skrevet søndag kl 16:19 #1988 Del Skrevet søndag kl 16:19 (endret) edlit skrev (3 timer siden): Ja, det skurrer når noen vil fremstå som forkjempere for gode saker, mens deres private valg signaliserer noe helt annet. Når kongehusets medlemmer i sin innerste krets har personer som kan assosieres med kriminalitet og destruktivitet, pseudovitenskapelige påstander og handlinger i grenseområdet for kvakksalveri, uten at kongehuset tar tydelig avstand fra slik oppførsel, svekkes troverdigheten av et offentlige engasjement med høyverdige beskytterskap og besøk hos utsatte grupper. Jeg vet ikke hvor kongen og hans taleskriver vil med setningene "Jeg vil oppfordre hver og en i det nye året til å invitere en du er uenig med til en kaffeprat! Det vil kanskje by på noen positive overraskelser". Har kongen erfaring med dette? Slike samtaler krever mer av tid og emosjonelle ressurser enn mange syns det er hensiktsmessig å bruke. Selv om dialog er en viktig del av å bygge broer og fremme forståelse, er det ikke alltid realistisk å tro at en enkel kaffeprat kan løse dype uenigheter. Det kreves et fundament av gjensidig respekt og åpenhet, noe som ikke alltid er til stede i uenigheter, spesielt om temaene er polariserende eller personlige. Om den ene parten er uvillig til å lytte eller maktbalansen er skjev, kan samtalen lett bli ineffektiv. Og det er merkelig at oppfordingen om en kaffeprat kommer fra en institusjon som ifølge VG har gått fra "ingen kommentar" til å la være å ta telefonen... https://www.vg.no/rampelys/i/25jaya/kongehuset-svarer-ikke-forstaar-virkelig-ikke-strategien Jeg er hjertelig enig i alt det ovenstående, jeg velger i særdeleshet å understreke den uthevede biten. Og hva er poenget med å invitere en du er uenig med til en kaffeprat? Endre holdninger? Jeg komfortabel med en del holdninger jeg har. Jeg har faktisk ikke noe å ønske om å synes at alt er greit. Hvis noen ønsker å dele med meg hvor gøy det er å skade andre mennesker, forbeholder jeg meg retten til ikke å si, Ja, men da, kjære venn, hvis du syns dette er så vanvittig festlig, så kan du skjønne at du bare må fortsette med det! Kaffeprat kan man ta med hyggelig mennesker, og ja, de kan man lære noe av selv om man er uenige. Ingen er tjent med et ekkokammer. Men for å lære noe av noen må det jo være noe av nytte eller verdi de har å lære bort. Ellers så kan man jo eventuelt lære at noen mennesker er bare fæle og vil bare fæle ting. Og det de ønsker seg mest av alt i hele verden er å gjøre disse fæle tingene i fred, uten at noen ber dem om å slutte med det. Det er jo også verdifull lærdom. Endret søndag kl 16:20 av Huldra27 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
edlit Skrevet 9 timer siden #1989 Del Skrevet 9 timer siden Huldra27 skrev (På 5.1.2025 den 17.19): Jeg er hjertelig enig i alt det ovenstående, jeg velger i særdeleshet å understreke den uthevede biten. Og hva er poenget med å invitere en du er uenig med til en kaffeprat? Endre holdninger? Jeg komfortabel med en del holdninger jeg har. Jeg har faktisk ikke noe å ønske om å synes at alt er greit. Hvis noen ønsker å dele med meg hvor gøy det er å skade andre mennesker, forbeholder jeg meg retten til ikke å si, Ja, men da, kjære venn, hvis du syns dette er så vanvittig festlig, så kan du skjønne at du bare må fortsette med det! Kaffeprat kan man ta med hyggelig mennesker, og ja, de kan man lære noe av selv om man er uenige. Ingen er tjent med et ekkokammer. Men for å lære noe av noen må det jo være noe av nytte eller verdi de har å lære bort. Ellers så kan man jo eventuelt lære at noen mennesker er bare fæle og vil bare fæle ting. Og det de ønsker seg mest av alt i hele verden er å gjøre disse fæle tingene i fred, uten at noen ber dem om å slutte med det. Det er jo også verdifull lærdom. Sant nok. Setningen om en kaffeprat med noen vi er uenige med, høres mest ut som en svulstig og lite gjennomtenkt floskel. Noen av de vi er uenige med, er personer som i en slik kaffesamtale vil kunne fremstå både karismatiske og overbevisende, og som benytter manipulerende teknikker som det er vanskelig å gjennomskue. Istedetfor at samtalen "byr på noen positive overraskelser" som kongen forespeiler oss, kan vi bli sittende igjen med opplevelsen av å være emosjonelt utmattet, presset, manipulert, eller rett og slett svindlet. Skepsis er og blir viktig, både for høy og lav. 7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missLynch Skrevet 5 timer siden #1990 Del Skrevet 5 timer siden Har akkurat sett «Året med den svenske kongefamilien 2024» på NRK nå, og kontrasten er enorm til vårt kongehus sitt år. Det svenske kongehuset har stil, takt og tone, medlemmer som oppfører seg og har entusiasme rundt gjerningen. Det er trist, pinlig og krampeaktig av oss i Norge å tviholde på dette styresettet når det er såpass mye rot. Det verste er Martha og Durek, beklager. Hun kunne potensielt gjort så mye bra ift frivillige organisasjoner og vært ambassadør, bidratt så mye…., istedetgår kommersialisme og egenintersse foran. Fy søren, jeg skjemmes når jeg ser hvordan prinsesse Madeleine jobber. Hvordan endte vi her? 1 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 5 timer siden #1991 Del Skrevet 5 timer siden edlit skrev (3 timer siden): Sant nok. Setningen om en kaffeprat med noen vi er uenige med, høres mest ut som en svulstig og lite gjennomtenkt floskel. Noen av de vi er uenige med, er personer som i en slik kaffesamtale vil kunne fremstå både karismatiske og overbevisende, og som benytter manipulerende teknikker som det er vanskelig å gjennomskue. Istedetfor at samtalen "byr på noen positive overraskelser" som kongen forespeiler oss, kan vi bli sittende igjen med opplevelsen av å være emosjonelt utmattet, presset, manipulert, eller rett og slett svindlet. Skepsis er og blir viktig, både for høy og lav. Huldra27 skrev (På 5.1.2025 den 17.19): Jeg er hjertelig enig i alt det ovenstående, jeg velger i særdeleshet å understreke den uthevede biten. Og hva er poenget med å invitere en du er uenig med til en kaffeprat? Endre holdninger? Jeg komfortabel med en del holdninger jeg har. Jeg har faktisk ikke noe å ønske om å synes at alt er greit. Hvis noen ønsker å dele med meg hvor gøy det er å skade andre mennesker, forbeholder jeg meg retten til ikke å si, Ja, men da, kjære venn, hvis du syns dette er så vanvittig festlig, så kan du skjønne at du bare må fortsette med det! Kaffeprat kan man ta med hyggelig mennesker, og ja, de kan man lære noe av selv om man er uenige. Ingen er tjent med et ekkokammer. Men for å lære noe av noen må det jo være noe av nytte eller verdi de har å lære bort. Ellers så kan man jo eventuelt lære at noen mennesker er bare fæle og vil bare fæle ting. Og det de ønsker seg mest av alt i hele verden er å gjøre disse fæle tingene i fred, uten at noen ber dem om å slutte med det. Det er jo også verdifull lærdom. edlit skrev (På 5.1.2025 den 13.35): Ja, det skurrer når noen vil fremstå som forkjempere for gode saker, mens deres private valg signaliserer noe helt annet. Når kongehusets medlemmer i sin innerste krets har personer som kan assosieres med kriminalitet og destruktivitet, pseudovitenskapelige påstander og handlinger i grenseområdet for kvakksalveri, uten at kongehuset tar tydelig avstand fra slik oppførsel, svekkes troverdigheten av et offentlige engasjement med høyverdige beskytterskap og besøk hos utsatte grupper. Jeg vet ikke hvor kongen og hans taleskriver vil med setningene "Jeg vil oppfordre hver og en i det nye året til å invitere en du er uenig med til en kaffeprat! Det vil kanskje by på noen positive overraskelser". Har kongen erfaring med dette? Slike samtaler krever mer av tid og emosjonelle ressurser enn mange syns det er hensiktsmessig å bruke. Selv om dialog er en viktig del av å bygge broer og fremme forståelse, er det ikke alltid realistisk å tro at en enkel kaffeprat kan løse dype uenigheter. Det kreves et fundament av gjensidig respekt og åpenhet, noe som ikke alltid er til stede i uenigheter, spesielt om temaene er polariserende eller personlige. Om den ene parten er uvillig til å lytte eller maktbalansen er skjev, kan samtalen lett bli ineffektiv. Og det er merkelig at oppfordingen om en kaffeprat kommer fra en institusjon som ifølge VG har gått fra "ingen kommentar" til å la være å ta telefonen... https://www.vg.no/rampelys/i/25jaya/kongehuset-svarer-ikke-forstaar-virkelig-ikke-strategien Jeg tolket kongens tale dit hen at kommunikasjon demper konflikt og polarisering. Vi vet at samfunnet polariseres nå mer enn noensinne, og med hjelp av internett så skaper egne ekkokammer. De polariserte sidene har slutta å snakke sammen, konflikt øker. Utenforskap øker. Man søker likesinnede som kanskje dyrker negative holdninger.. at vi må forsøke å være åpne mot hverandre. Dette er hva jeg oppfatter at kongen forsøker å si noe om, men på ett språk som skal være forståelig for en 8 åring og en 108- åring. Problemet mitt er bare at jeg mener han burde holdt denne talen til sin svigerdatter, fordi hun har lukket all kommunikasjon med det norske folket, og kanskje har vel egentlig kongen og kronprinsen også gjort det samme i MBH saken. Jeg tror faktisk de ville håndtert det på en mye mer offensiv måte hadde barnet vært en av deres egne. Stygt sagt hadde det kanskje aldri kunne skje med de to andre barna. Og hadde det skjedd tror jeg de hadde vært mer direkte rundt saken og stilt flere/høyere krav, blant annet via å gjøre saken mer synlig/gjennomsiktig - enkelt sagt: krevd at «barnet» tok ansvar. Også via å snakke om det. Siden MBH ikke er «deres» tror jeg de blir sjakk matt, det er MM sin «taktikk» som gjelder, og hun har INGEN interesse av å verken snakke eller ta noe kaffe med noen angående denne saken. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~ Ada ~ Skrevet 5 timer siden #1992 Del Skrevet 5 timer siden edlit skrev (3 timer siden): Sant nok. Setningen om en kaffeprat med noen vi er uenige med, høres mest ut som en svulstig og lite gjennomtenkt floskel. Noen av de vi er uenige med, er personer som i en slik kaffesamtale vil kunne fremstå både karismatiske og overbevisende, og som benytter manipulerende teknikker som det er vanskelig å gjennomskue. Istedetfor at samtalen "byr på noen positive overraskelser" som kongen forespeiler oss, kan vi bli sittende igjen med opplevelsen av å være emosjonelt utmattet, presset, manipulert, eller rett og slett svindlet. Skepsis er og blir viktig, både for høy og lav. Jeg trooor kanskje kongen ikke snakket om samtaler med en narsissistisk manipulator. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krimskrans Skrevet 5 timer siden #1993 Del Skrevet 5 timer siden https://www.smp.no/nyheter/i/A37nB3/kronprinsesse-mette-marit-refset-media Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~ Ada ~ Skrevet 4 timer siden #1994 Del Skrevet 4 timer siden Krimskrans skrev (9 minutter siden): https://www.smp.no/nyheter/i/A37nB3/kronprinsesse-mette-marit-refset-media Og hva ønsket du å formidle med denne fra år 2008? At det var bra de ville verne om et barn eller ikke, evt.annet? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Huldra27 Skrevet 4 timer siden #1995 Del Skrevet 4 timer siden (endret) edlit skrev (4 timer siden): Sant nok. Setningen om en kaffeprat med noen vi er uenige med, høres mest ut som en svulstig og lite gjennomtenkt floskel. Noen av de vi er uenige med, er personer som i en slik kaffesamtale vil kunne fremstå både karismatiske og overbevisende, og som benytter manipulerende teknikker som det er vanskelig å gjennomskue. Istedetfor at samtalen "byr på noen positive overraskelser" som kongen forespeiler oss, kan vi bli sittende igjen med opplevelsen av å være emosjonelt utmattet, presset, manipulert, eller rett og slett svindlet. Skepsis er og blir viktig, både for høy og lav. Bare trampeklapp for dette innlegget. Seriøst. Raven.Writingdesk skrev (1 time siden): Jeg tolket kongens tale dit hen at kommunikasjon demper konflikt og polarisering. Vi vet at samfunnet polariseres nå mer enn noensinne, og med hjelp av internett så skaper egne ekkokammer. De polariserte sidene har slutta å snakke sammen, konflikt øker. Utenforskap øker. Man søker likesinnede som kanskje dyrker negative holdninger.. at vi må forsøke å være åpne mot hverandre. Dette er hva jeg oppfatter at kongen forsøker å si noe om, men på ett språk som skal være forståelig for en 8 åring og en 108- åring. Problemet mitt er bare at jeg mener han burde holdt denne talen til sin svigerdatter, fordi hun har lukket all kommunikasjon med det norske folket, og kanskje har vel egentlig kongen og kronprinsen også gjort det samme i MBH saken. Jeg tror faktisk de ville håndtert det på en mye mer offensiv måte hadde barnet vært en av deres egne. Stygt sagt hadde det kanskje aldri kunne skje med de to andre barna. Og hadde det skjedd tror jeg de hadde vært mer direkte rundt saken og stilt flere/høyere krav, blant annet via å gjøre saken mer synlig/gjennomsiktig - enkelt sagt: krevd at «barnet» tok ansvar. Også via å snakke om det. Siden MBH ikke er «deres» tror jeg de blir sjakk matt, det er MM sin «taktikk» som gjelder, og hun har INGEN interesse av å verken snakke eller ta noe kaffe med noen angående denne saken. Alt starter på toppen. Det som er på toppen renner nedover. I tillegg er det den/de som sitter på toppen sitt ansvar for at det nedover er bra. Det manglet ikke på advarsler den gangen for 20-25 år siden da et medlem av kongehuset valgte sin livsledsager. Den gangen hadde det kanskje vært lurere ikke å ha tatt en kopp kaffe, men i stedet satt noen krav. Men Kongen virker som en typisk blåøyd alt-er-greit, alle-er-snille-på-bunnen nordmann av sin tid, en holdning som var spesielt populær på 1990-tallet. Det er ikke alle som er snille på bunnen. Det er ikke alt som er greit. Og det kan godt være at det var den delen jeg har uthevet av det du skrev han egentlig mente. Det er isåfall et godt og viktig budskap. Men hvorfor sa han ikke det, da? Jeg tror at vi må slutte å tro at folk «innerst inne» eller «egentlig» mener det samme som oss, når ingen av deres faktiske handlinger bygger opp under dette. På seg selv kjenner man andre. Gode mennesker vil derfor naturlig tro godt om andre. "Ja, men han mente sikkert ..." Onde mennesker gjør det samme. De tror at alle andre er ute etter å utnytte og bedra fordi det er slik de selv er. Før—eller for å være helt ærlig—hvis det ikke hadde vært for alt som hadde skjedd, hadde jeg i god tro tolket det slik som deg. I år var det . . . umusikalsk. Det som er viktig er å utvikle god dømmekraft, ha sunn fornuft, og prioritere ordentlig oppførsel hos andre. Nei, det er ikke slik at alle er gode og snille. Det er heller ikke slik at alle er ute etter å utnytte og bedra. Men noen er det. Jeg siterer derfor edlit igjen: Skepsis er og blir viktig, både for høy og lav. Man må se på hva mennesker gjør for å finne ut av hvem de er. Det finnes utrolig mye bra folk. (Kanskje ikke perfekte, men bra.) Men det finnes også de som ikke er det. Kanskje tar det noen ganger litt tid å finne ut av. Andre ganger tar man det raskere. Og det hjelper med erfaring. Og det man ihvertfall ikke skal gjøre da er å følge et råd som sier å slippe dem gjennom inste grinda. Endret 4 timer siden av Huldra27 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capazitet Skrevet 2 timer siden #1996 Del Skrevet 2 timer siden edlit skrev (6 timer siden): Sant nok. Setningen om en kaffeprat med noen vi er uenige med, høres mest ut som en svulstig og lite gjennomtenkt floskel. Noen av de vi er uenige med, er personer som i en slik kaffesamtale vil kunne fremstå både karismatiske og overbevisende, og som benytter manipulerende teknikker som det er vanskelig å gjennomskue. Istedetfor at samtalen "byr på noen positive overraskelser" som kongen forespeiler oss, kan vi bli sittende igjen med opplevelsen av å være emosjonelt utmattet, presset, manipulert, eller rett og slett svindlet. Skepsis er og blir viktig, både for høy og lav. Kanskje kongen tenker på sine kaffibesøk av Dureken...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå