Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
-Pusheen- skrev (1 time siden):

Støttes 100%

Det MÅ gå an å flere tanker i hodet samtidig, bl.a dette du sier ang lunsj med bror, og representasjonsoppdraget. Jeg er kritisk til det ene, men absolutt ikke det andre. Dette er ikke svart/hvitt i det hele tatt.

Enig! 

Synes hun klarte seg fint. 

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fremmed fugl skrev (49 minutter siden):

Er 1-2 % av norske ungdommer som pendler til en privat ungdomsskole. Det normale er å gå i en offentlig ungdomsskole i sin kommune, deretter å gå i en privatskole i egen kommune. Vet ikke helt hvordan du tenker på det rundt det normale er. Men her snakker vi om en svært liten andel. 

Denne påstanden bør du dokumentere, da prosentene dine ikke er reelle. Foreldre har friheten til å velge skole for sine barn, og det kan gjerne være ulike skoler hvis barnas individuelle behov og interesser/evner er viktige for barnas skyld.

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
pøbelsara skrev (16 minutter siden):

Hvorfor tar alle pizzaspisingen for god fisk? 
se&hør har jo ikke engang kornete bildebevis?

Støtter spørsmålet. Se&hør har ikke engang et instagrambilde å referere til, noe de gjerne lager saker på uten å ha tatt den minste prat med rettighetsopphaver.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 time siden):

Støttes 100%

Det MÅ gå an å flere tanker i hodet samtidig, bl.a dette du sier lang lunsj med bror, og representasjonsoppdraget. Jeg er kritisk til det ene, men absolutt ikke det andre. Dette er ikke svart/hvitt i det hele tatt.

Det ene er vel regissert (representasjon), det andre er vel et privat valg ( lunsj med siktet bror). 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Hebbe-lille skrev (5 minutter siden):

Det ene er vel regissert (representasjon), det andre er vel et privat valg ( lunsj med siktet bror). 

Hvor er dokumentasjonen på at dette skjedde?

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Hebbe-lille skrev (13 minutter siden):

Som flere påpeker, vi har ikke sett bilder av lunsjen. Men som prinsipp har jeg allerede redegjort for mine synspunkt ang aktuell (om enn imaginær, siden vi faktisk ikke har "sett dem") problemstilling. Jeg mener det ikke er så unyansert som det. Men som sagt, har redegjort for tankene mine lengre bak i tråden. Poenget er at man godt kan være kritisk til noe, mens man ikke da automatisk trenger å være kritisk til noe annet. 

• Liker 3
Skrevet
K_mb skrev (21 minutter siden):

Enig! 

Synes hun klarte seg fint. 

Javisst, synes hun hadde forberedt seg godt og svarte fint på spørsmål fra pressen også.

• Liker 3
Skrevet
Istapp skrev (4 timer siden):

Særdeles få blir sykehusinnlagt og under legeobservasjon med en forkjølelse/infeksjon jf. hva kongen blir. Han har ikke få innleggelser basert på denne utfordringen. Du og oss andre kommer ikke inn til fastlegen og langt mindre videre til sykehuset med samme utfordring, da er ta en Paracet oppskriften vi får. Blir vi verre må vi ta kontakt igjen med fastlege eller legevakt og stå i kø der.

Jo, de slipper raskere fram i køsystemet og terskelen er lavere for sykemelding og å ha sykemelding timet etter når det selv kunne passe.

Og hvilken fantastisk kilde har du på at kongen legges inn for moro skyld?

Joda man får innpass på sykehuset med forkjølekse hvis du har behov for det. Feks leukemi overlevende har skyhøy risiko for rask og ireversibel lungebetennelse, som kan gi fatale følger uten rask behandling tidlig.

Nå har jeg ikke oversikt over alle andre sykdommer som utløser slike behov. 

Selvsagt blir ikke kongen lagt inn på sykehus om han ikke har behov for det. Bare tull og tøys. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Reverend skrev (59 minutter siden):

Denne påstanden bør du dokumentere, da prosentene dine ikke er reelle. Foreldre har friheten til å velge skole for sine barn, og det kan gjerne være ulike skoler hvis barnas individuelle behov og interesser/evner er viktige for barnas skyld.

Andel som går privat finner du hos SSB og Udir. De fleste av de ca 5 % går i egen kommune. Få som kjører to mil til ungdomsskolen som for eksempel Sverre Magnus gjorde. 

Er spennende at dere skal ha det å kjøre til typisk elite privatskoler i en annen kommune, er å ha fokus på å gi barna en normal oppvekst. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Pås skrev (2 timer siden):

Denne debatten preges dessverre av ekstrem polarisering, enten er alt de kongelig gjør galt, eller så er ingenting galt. Går det ikke an å tenke på to ting samtidig?

Ang IA tenker jeg: nydelig, sjarmerende ung dame, bildene fra Finnmark var fantastiske. Men, det var en lite gjennomtenkt ting å spise lunch med MBH på et sted mange kom til å legge merke til dem.

Jeg VET at det er lovlig altså bare sånn før noen prøver å ta meg på det.

Ang. SM: tydeligvis en ung mann som prøver å finne sin vei i livet, vi vet fra før at "the spare" er en vanskelig rolle å ha. Gi ham litt tid.

Når det gjelder MM og HM tror jeg nok at de har visst mer enn de har innrømmet, og jeg tror og at de mer eller mindre ubevisst har lagt til rette for at pøbelen kunne fortsette som han gjorde. Men de, spesielt MM, må har vært i en forferdelig situasjon. Tenk å være den, som gjennom å ha tatt sin sønn inn i kongefamilien, nå står ansvarlig som den som potensielt kan ødelegge hele institusjonen. Her har kongen og dronningen jobbet hele sitt liv for kongehuset, og så er det HENNES sønn som skal ødelegge det? I tillegg til den belastningen det altså er å ha en rusavhengig, kriminell sønn, som hadde vært nok for de fleste av oss.

Ah, godt å få det ut!!

Forstår perspektivet. Men nå drukner jo også svar feks jeg gir. At jeg tror ikke  mm , hm eller noen av de kongelige er uten feil og mangler. Jeg tror de er som alle andre har sitt og tråkker feil de også. De er mennesjelige.

Så hvis jeg skulle ha strekt meg til å syntes lunsj ikke var en god ide med sin bror. Så ville det isåfall vært , åja det var litt dumt. Det er liksom litt småting som blåses opp så mye, noen nevnte bla, at det stilte spørsmål om monarkiets fremtid. Og det blir så overdramatisk. Selv om noen sikkert føler det også.

Det er noe med at reaksjoner bør stå bittelitt i kontekst. Enkelte tar også til orde for å kun tilegge de negative meninger i alt, som feks at mm var med å kjøpte madrass dagen etter det angivelig hadde vært en boldtekt på skaugum. Nr , hvordan i praksis hun skulle det, nr 2 grov beskykdning, og nr 3 saken er avklart som et tilfelle av frivillig sex og video.. og da er det ikke undkyld på det. Til og med etter at dette er avklart. Så kritiseres mm , for  å symbolisere noe negativt til folket, ved å kjøpe madrass med sin sønn. Og det er da det blir ekstra stygt.

Jeg har 0 problem med å gi dem kritikk. Jeg har bare ikke sett så mye å kritisere på. Og det kan komme det. Men da tar vi det da.

Martha har jeg på ingen måte vært enig med iht hennes virke. Men feil å galt osv å følge hjertet sitt, nei . Det jo egentlig en styrke. Men etter før dokumentaren, har den respekten for henne gradvis krympet. Og etter er den ikke der. Som mor, der syntes jeg hun er god. Som prinsesse, fulstendig katastofe. Da snakker vi å pisse på kongehuset, landet etc. Eneste måten jeg kan få hennes respekt for nå, er om hun endrer fulstendig kurs, eller sier fra seg tittelen. 

Jeg mener det må være rom for å feile litt, uten å gå bananas. Stort sett gjør de kongelige jobben sin bra

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Krokenguri skrev (59 minutter siden):

Og hvilken fantastisk kilde har du på at kongen legges inn for moro skyld?

Joda man får innpass på sykehuset med forkjølekse hvis du har behov for det. Feks leukemi overlevende har skyhøy risiko for rask og ireversibel lungebetennelse, som kan gi fatale følger uten rask behandling tidlig.

Nå har jeg ikke oversikt over alle andre sykdommer som utløser slike behov. 

Selvsagt blir ikke kongen lagt inn på sykehus om han ikke har behov for det. Bare tull og tøys. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/zE0vwv/kongen-sykmeldt-og-innlagt-paa-rikshospitalet

Du blir kanskje også lagt inn på sykehus grunnet f.eks svimmelhet, utredning pga feber, får behandling for infeksjon intervenøst og ikke via "ta en ikke-reseptbelagt febernedsettende tablett"- holdning? Jeg har ikke møtt slik behandling verken hos fastlege, legevakt eller noe i nærheten fra sykehussystemet - ikke til mine barn eller nærfamilie heller for den sakens skyld.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Istapp skrev (12 minutter siden):

https://www.aftenposten.no/norge/i/zE0vwv/kongen-sykmeldt-og-innlagt-paa-rikshospitalet

Du blir kanskje også lagt inn på sykehus grunnet f.eks svimmelhet, utredning pga feber, får behandling for infeksjon intervenøst og ikke via "ta en ikke-reseptbelagt febernedsettende tablett"- holdning? Jeg har ikke møtt slik behandling verken hos fastlege, legevakt eller noe i nærheten fra sykehussystemet - ikke til mine barn eller nærfamilie heller for den sakens skyld.

Ja han følges opp pga hjertet som du ser. Han får også innlagt hjerteklaff. Intravenøs abtibiotika, gis vanligvis på sykehus. Så hva er uvanlig her tenker du? Hjerte problemer og svimmelhet er veldig lurt å ta på alvor med hjerteproblemer. Det er ikke en svimmelhet han ble lagt inn for, fordi han reiste seg for fort. Som jeg sa bare tullball

Endret av Krokenguri
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Krokenguri skrev (7 minutter siden):

Ja han følges opp pga hjertet som du ser. Han får også innlagt hjerteklaff. Intravenøs abtibiotika, gis vanligvis på sykehus. Så hva er uvanlig her tenker du? Hjerte problemer og svimmelhet er veldig lurt å ta på alvor med hjerteproblemer. Det er ikke en svimmelhet han ble lagt inn for, fordi han reiste seg for fort. Som jeg sa bare tullball

Du er ikke lite optimistisk hvis du tror du får lik behandling som kongen med liknende "sykdommer". Hold deg frisk og rask anbefaler jeg, så blir du ikke skuffet. Terskelen for når du får behandling er langt alvorligere i sykdomsnivå enn kongens nivå for sykdom, sann mine ord.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
pøbelsara skrev (2 timer siden):

Hvor er dokumentasjonen på at dette skjedde?

Tipper de fikk inn flere tips om det samme. Du vet, sånn medier pleier å jobbe. Sjekke tips.

Er det ikke flott at folk på restauranten hadde folkeskikk nok til å ikke dra frem mobilen og fotografere dem da? Veldig spesielt at du mener de burde gjort det.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Morgan Le Fay skrev (49 minutter siden):

Tipper de fikk inn flere tips om det samme. Du vet, sånn medier pleier å jobbe. Sjekke tips.

Er det ikke flott at folk på restauranten hadde folkeskikk nok til å ikke dra frem mobilen og fotografere dem da? Veldig spesielt at du mener de burde gjort det.

Jeg mener ikke at de burde gjort det. Jeg mener at Se & hør sprer rykter på tynt grunnlag - de har ikke engang hostet opp et bilde, men velger å skrive en lang følelsesutlegning av en artikkel hvor de spekulerer vilt i folk de ikke har snakket med, sine følelser, som de illustrerer med bildene av noe som ikke handler om det artikkelen handler om.

Kanskje de spiste pizza - vi vet at noen har sagt det  til Se & Hør, men hva motiverte dem til å fortelle dette? Og det er påfallende hvor mye mindre krav enkelte  her har til dokumentasjon når det kommer fra se & hør enn når det kommer fra andre kilder. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
pøbelsara skrev (3 minutter siden):

Jeg mener ikke at de burde gjort det. Jeg mener at Se & hør sprer rykter på tynt grunnlag - de har ikke engang hostet opp et bisle, men velger å skrive en lang følelsesutlegning av en artikkel hvor de spekulerer vilt i folk de ikke har snakket med sine følelser, som de illustrerer med bildene av noe som ikke handler om det artikkelen handler om.

Kanskje de spiste pizza - vi vet at noen har sagt til til Se & Hør, men hva motiverte dem til å fortelle dette? Og det er påfallende hvor mye mindre krav enkelte  her har til dokumentasjon når det kommer fra se & hør enn når det kommer fra andre kilder. 

Hadde de spist pizza ute, uten at hele Norge fikk vite det, hadde det vært et langt mindre problem, faktisk. Dette føyer seg bare inn i meningsløse artikler som skaper friksjon og påminnelse om hva han har gjort, og jeg personlig blir jo irritert over at de gjør ting som genererer slikt. Jeg synes fortsatt det er uklokt og lite gjennomtenkt, bl.a fordi de er så synlige, på et ganske spesielt og sårbart tidspunkt (like før rettssak). 

• Liker 4
Skrevet
Istapp skrev (57 minutter siden):

Du er ikke lite optimistisk hvis du tror du får lik behandling som kongen med liknende "sykdommer". Hold deg frisk og rask anbefaler jeg, så blir du ikke skuffet. Terskelen for når du får behandling er langt alvorligere i sykdomsnivå enn kongens nivå for sykdom, sann mine ord.

Du jeg har mine skavanker. Jeg sa vel ikke at helse norge ikke er kritikk verdig. Det har isåfall ikke noe med kongehuset å gjøre.  Og det kommer an på hvilke diagoser du har.  Om du har hjerteproblemer og skal sette inn klaff. Så kan du ikke ha infeksjon i kroppen, og svimmelhet kan være alvorlig og da blir man sendt på observasjon. Selv om det også skulle vise seg å ikke være noe. 

Man blir ikke sendt på sykeshus med svimmelhet, dersom det ikke er knyttet opp til en pågående diagnose.

Som feks en som har hatt leukemi, så trenger man bare å si det ved  forkjølese og for det meste er det da rett inn på sykehus, av og til kun ved vurdering på legekontor.  Det får selvsagt ikke alle andre uten leukemi. 

Så her ligger selvsagt forskjellen i diagnose, og ikke tittel, når jan blir lagt inn på observasjon med svimmelhet. Forøvrig også som alle andre med hjertetrøbbel.

Merkelig ting å kritisere....

• Liker 3
Skrevet
Istapp skrev (7 timer siden):

Særdeles få blir sykehusinnlagt og under legeobservasjon med en forkjølelse/infeksjon jf. hva kongen blir. Han har ikke få innleggelser basert på denne utfordringen. Du og oss andre kommer ikke inn til fastlegen og langt mindre videre til sykehuset med samme utfordring, da er ta en Paracet oppskriften vi får. Blir vi verre må vi ta kontakt igjen med fastlege eller legevakt og stå i kø der.

Jo, de slipper raskere fram i køsystemet og terskelen er lavere for sykemelding og å ha sykemelding timet etter når det selv kunne passe.

Dette stemmer på ingen måte. Kongen og Dronningen regnes i helsesystemet som geriatriske pasienter, på lik linje med svært mange andre norske borgere i samme aldersgruppe. Geriatriske pasienter anses generelt som en risikogruppe og følges derfor tettere opp ved feks infeksjoner og sykdom, nettopp fordi terskelen for komplikasjoner og kormobiditet er høyere. (Som et eksempel kan en normal forkjølelse føre til sekundær sykdomsutvikling som lungebetennelse og videre sepsis).

Dette handler om medisinske risikofaktorer knyttet til alder og helsetilstand, og ikke om hverken særrettigheter eller sosial status. 

Jeg synes også det er merkelig å konkludere med at de slipper raskere frem i køsystemet og at terskelen for sykemelding er lavere med de premissene du legger til grunn. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Snurrevippen skrev (3 minutter siden):

Dette stemmer på ingen måte. Kongen og Dronningen regnes i helsesystemet som geriatriske pasienter, på lik linje med svært mange andre norske borgere i samme aldersgruppe. Geriatriske pasienter anses generelt som en risikogruppe og følges derfor tettere opp ved feks infeksjoner og sykdom, nettopp fordi terskelen for komplikasjoner og kormobiditet er høyere. (Som et eksempel kan en normal forkjølelse føre til sekundær sykdomsutvikling som lungebetennelse og videre sepsis).

Dette handler om medisinske risikofaktorer knyttet til alder og helsetilstand, og ikke om hverken særrettigheter eller sosial status. 

Jeg synes også det er merkelig å konkludere med at de slipper raskere frem i køsystemet og at terskelen for sykemelding er lavere med de premissene du legger til grunn. 

Skulle til å si dette.

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...