Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ellie42 skrev (52 minutter siden):

Språket er jo nesten likt som morens, 'veldig veldig', 'utrolig veldig fint'.

Om noen trenger trening, så er det ikke arveprinsessen som antageligvis ikke skal i ilden før om 30+år.

Hennes far er ekspert i å si mye uten å egentlig si noe, og moren er ekspert i dobbelt-bruk av veldig veldig vanlige ord for å beskrive ting.

Jeg må si meg enig med deg når det gjelder språklig fremstillingsevne. Hvorfor skal det være så sensitivt å adressere forventninger til dem som kongelige!? Om noen, her inne, opplever både henne og hennes foreldre fortreffelige og veldig, veldig dyktige, så får de lov å mene det. For all del. Like mye som jeg, og øvrige meningsfeller, har rett til å mene annerledes. 

Når det er sagt, så mener jeg at kronprinsparet og IA har et relativt stort forbedringspotensiale i dialoger. Om noen har fulgt med over tid på de voksne, så hører vi i realiteten et «ekko» av det samme fra prinsesse IA. Prins SM har vi ikke hørt så mye til enda. 

I det lille intervjuet med prinsessen gjorde hun i hovedsak et godt inntrykk. At hun hadde lagt tid og engasjement i å holde en liten tale på samisk synes jeg var fint å oppleve, og det måtte virkelig nå frem til samene. 

Så kom sekvensen hvor hun svarte på spørsmål fra ulike journalister, og på ca 11 minutter brukte hun ordet «utrolig» 12 ganger. Det er mye. Som nevnt, hennes mor og far nytter det samme ordet ofte, og slettes ikke som det beste ordvalget alltid. 
Det er mulig at prinsessen kun har sine foreldre som referanser til opplæring, hva vet vel vi. Som 22 åring så er jeg av den formening at det må foreligge en betydelig trening på intervjusettinger og dialoger i kommunikasjon. Dette har de hatt årevis på å øve på. Trening på dette er noe jeg egentlig tar for gitt, men over tid så er jeg slettes ikke sikker på at så skjer. 

Når det er slik at kongehuset er oppsatt med kommunikasjonsrådgivere og alskens hjelp de måtte ha bruk for, så hvorfor ikke benytte seg av kompetansen? Eller er det slik at «de må finne sin egen vei» der også?! 

UTROLIG! 

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
-Pusheen- skrev (3 timer siden):

Fordi hun frem til for ikke veldig lenge siden, har vært et barn. At kronprinsparet ønsker at deres barn skal få være tilnærmet så normale barn og unge voksne så lenge som mulig, skjønner jeg. Jeg har selv ungdom, og aldri i livet om jeg hadde sendt henne ut i offentligheten på oppdrag hvis det ikke var høyst nødvendig. Ja, hun kunne ha blitt dronning på dagen etter hun fylte 18, men nå er hun altså 22, og hennes far er ikke engang konge enda. Så tror ikke vi trenger å bekymre oss så veldig for at hun plutselig skal måtte ta over. Og så kommer det an på omstendigheter. Nå har hun jo som sagt nylig vært i militæret, og hun har jo ikke hatt mulighet til å representere hvis hun likevel skulle gjennomføre tjenesten i Troms. Skole er også viktig, og det er derfor hun representerer nå, når hun har sommerferie, og ikke midt i skoleåret. Ellers synes jeg ikke man skal kaste veldig unge mennesker ut i representasjonsoppdrag. SM har fått oppdrag alene aldersmessig tidligere enn henne, fordi han ikke har forpliktelser som militæret. Da er det kanskje også mer naturlig mtp tid.

Dem har ikke vært normale når dem ble sendt på privatskole for "eliten" på Holmenkollen. 

Og skjønner ikke deg. Er som en bonde som ikke introduserer barnet som skal ta over garden for gardsdrift innen dem har blitt godt voksne.

Virker mer som post hoc argumenter. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (2 minutter siden):

Dem har ikke vært normale når dem ble sendt på privatskole for "eliten" på Holmenkollen. 

Og skjønner ikke deg. Er som en bonde som ikke introduserer barnet som skal ta over garden for gardsdrift innen dem har blitt godt voksne.

Det er da mange i Norges land som sende barna sine på privatskole, hvordan er dette utenfor normalen? Ja, det er rike, begavede mennesker som har råd til å sende barna sine på privatskole, men det er altså ikke unormalt at man gjør det. 
Det er greit at du ikke skjønner meg, jeg er ikke ute etter å overbevise deg. Jeg mener likevel at de gjorde det riktige ved å ikke plassere en ung IA ut på representasjonsoppdrag mens hun var barn og tenåring.

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
Snurrevippen skrev (8 minutter siden):

Først og fremst er det viktig å skille mellom det å ha uformell påvirkning i enkeltsaker (noe som skjer i stort sett hele samfunnet), og formelle ordninger for kongehuset. 

Selv om kongelige (og andre) har rask tilgang til spesialisthelsetjenesten betyr ikke det det det at de får annen behandling, andre medisinske kriterier eller hopper frem i køen for livreddende behandling som transplantasjon. Der er det veldig strenge lovregulerte systemer nettopp for å hindre den type forskjellsbehandling. 

Slike bastante påstander som disse har blitt etterlyst dokumentert tidligere, men de uteblir av en eller merkelig grunn. 

De kongelige får sannsynligvis ikke mer behandling enn de har behov for, slik det er for folk flest. Overbehandling er vel ikke det man trakter etter. Så jeg skjønner ikke helt poenget med diskusjonen her. De fleste i norge får den helsehjelpen man har behov for. Selv om dey også er mye å kritsere. Men det har ikke noe med kongefamilien å gjøre

• Liker 4
Skrevet

Helt uforståelig at noen orker å være konstant negative og problemfokuserte, selv til et jobboppdrag som har fått gode tilbakemeldinger. 

• Liker 10
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (45 minutter siden):

Ser ut som der går helt fint for min del. Begge beina plassert på bakken, synlig nysgjerrig på de som de møter. Hun til og med har sagt hun gleder seg til mer. De som har fått hilse på henne er begeistret og hun gikk i forsvaret.

Så ser ikke at elite skole har vært til hinder. Jeg forventer også at hun tar litt høy utdannelse som passer til rollen hennes.  Hun har hatt deler av sin skole på engelsk i norge. Og det er nyttig iht utannelse i austalia. Samt at vi slipper dronning , med petter solberg engelsk

Endret av Krokenguri
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Tenk da 900 soldater ble ofret for å redde Norges kongefamilie! Da kan vi snakke forskjellsbehandling:

https://www.seher.no/kongelig/dukket-opp-pa-auksjon/84115707

For øvrig:

Når man tenker på hva slags sjansespill et monarki er, så kan vi nok være enige om at vi har vært uvanlig heldige med IA (så langt). Tenkt hvis vi hadde endt opp med en type MBH! Eller Märtha/ Angelica. Det siste hadde jo egentlig vært normen hvis det norske kongehuset ikke var så sene med likestillingen.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
Krokenguri skrev (27 minutter siden):

De kongelige får sannsynligvis ikke mer behandling enn de har behov for, slik det er for folk flest. Overbehandling er vel ikke det man trakter etter. Så jeg skjønner ikke helt poenget med diskusjonen her. De fleste i norge får den helsehjelpen man har behov for. Selv om dey også er mye å kritsere. Men det har ikke noe med kongefamilien å gjøre

Særdeles få blir sykehusinnlagt og under legeobservasjon med en forkjølelse/infeksjon jf. hva kongen blir. Han har ikke få innleggelser basert på denne utfordringen. Du og oss andre kommer ikke inn til fastlegen og langt mindre videre til sykehuset med samme utfordring, da er ta en Paracet oppskriften vi får. Blir vi verre må vi ta kontakt igjen med fastlege eller legevakt og stå i kø der.

Jo, de slipper raskere fram i køsystemet og terskelen er lavere for sykemelding og å ha sykemelding timet etter når det selv kunne passe.

• Liker 14
  • Hjerte 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (11 minutter siden):

Helt uforståelig at noen orker å være konstant negative og problemfokuserte, selv til et jobboppdrag som har fått gode tilbakemeldinger. 

Skal ikke påstå å ha lest absolutt alle tilbakemeldingene, men føler ikke at de jeg har lest har vært så veldig negative. Påpekt litt dårlig variasjon i sin ordbruk. Som sin mor.

Jeg personlig kom i alle fall med min kommentar med et mer humoristisk syn enn krass kritikk. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet
Istapp skrev (7 minutter siden):

Særdeles få blir sykehusinnlagt og under legeobservasjon med en forkjølelse/infeksjon jf. hva kongen blir. Han har ikke få innleggelser basert på denne utfordringen. Du og oss andre kommer ikke inn til fastlegen og langt mindre videre til sykehuset med samme utfordring, da er ta en Paracet oppskriften vi får. Blir vi verre må vi ta kontakt igjen med fastlege eller legevakt og stå i kø der.

Jo, de slipper raskere fram i køsystemet og terskelen er lavere for sykemelding og å ha sykemelding timet etter når det selv kunne passe.

Jo det får du,  det komner helt an på hvilke helseutfordringer du har faktisk.

Nei kongen blir ikke lagt inn på observasjon for litt virus og forkjølese. Nå må du slutte med disse udokumenterte påstandene dine. Ser du skriver mye, og lite røde linker som viser hvor du henter dette fra. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Andrea59 skrev (25 minutter siden):

Skal ikke påstå å ha lest absolutt alle tilbakemeldingene, men føler ikke at de jeg har lest har vært så veldig negative. Påpekt litt dårlig variasjon i sin ordbruk. Som sin mor.

Jeg personlig kom i alle fall med min kommentar med et mer humoristisk syn enn krass kritikk. 

Derfor skrev jeg noen. At man lærer av sine feil, er en sannhet med modifikasjoner. Faktisk lærer man mye og ofte mer av å fokusere på suksess, altså av å se på situasjoner eller små øyeblikk som gikk bra, og gjøre mer av det. Det man fokuserer på, blir det mer av. Elementær positiv forsterkning. Det betyr ikke at man skal overse problemområder i det store og hele, men her var det en gyllen anledningen til å se på hva som gikk bra, og da skjønner jeg ikke at enkelte likevel (og vedvarende) fokuserer på de negative unntakene

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg syns hun svarte bra for seg. Det er helt riktig at hun ikke trenger å kommentere de. Hun er søster og ikke mor/far. Svarene var selvfølgelig innøvd på forhånd, men hun stilte jo forberedt. Syns IA er en flott representant for kongefamilien. Vi skal være glad for at det er hun som er tronarving og ikke en av de fire andre. :D 

• Liker 11
Skrevet

Denne debatten preges dessverre av ekstrem polarisering, enten er alt de kongelig gjør galt, eller så er ingenting galt. Går det ikke an å tenke på to ting samtidig?

Ang IA tenker jeg: nydelig, sjarmerende ung dame, bildene fra Finnmark var fantastiske. Men, det var en lite gjennomtenkt ting å spise lunch med MBH på et sted mange kom til å legge merke til dem.

Jeg VET at det er lovlig altså bare sånn før noen prøver å ta meg på det.

Ang. SM: tydeligvis en ung mann som prøver å finne sin vei i livet, vi vet fra før at "the spare" er en vanskelig rolle å ha. Gi ham litt tid.

Når det gjelder MM og HM tror jeg nok at de har visst mer enn de har innrømmet, og jeg tror og at de mer eller mindre ubevisst har lagt til rette for at pøbelen kunne fortsette som han gjorde. Men de, spesielt MM, må har vært i en forferdelig situasjon. Tenk å være den, som gjennom å ha tatt sin sønn inn i kongefamilien, nå står ansvarlig som den som potensielt kan ødelegge hele institusjonen. Her har kongen og dronningen jobbet hele sitt liv for kongehuset, og så er det HENNES sønn som skal ødelegge det? I tillegg til den belastningen det altså er å ha en rusavhengig, kriminell sønn, som hadde vært nok for de fleste av oss.

Ah, godt å få det ut!!

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet
Pås skrev (1 minutt siden):

Denne debatten preges dessverre av ekstrem polarisering, enten er alt de kongelig gjør galt, eller så er ingenting galt. Går det ikke an å tenke på to ting samtidig?

Ang IA tenker jeg: nydelig, sjarmerende ung dame, bildene fra Finnmark var fantastiske. Men, det var en lite gjennomtenkt ting å spise lunch med MBH på et sted mange kom til å legge merke til dem.

Ang. SM: tydeligvis en ung mann som prøver å finne sin vei i livet, vi vet fra før at "the spare" er en vanskelig rolle å ha. Gi ham litt tid.

Når det gjelder MM og HM tror jeg nok at de har visst mer enn de har innrømmet, og jeg tror og at de mer eller mindre ubevisst har lagt til rette for at pøbelen kunne fortsette som han gjorde. Men de, spesielt MM, må har vært i en forferdelig situasjon. Tenk å være den, som gjennom å ha tatt sin sønn inn i kongefamilien, nå står ansvarlig som den som potensielt kan ødelegge hele institusjonen. Her har kongen og dronningen jobbet hele sitt liv for kongehuset, og så er det HENNES sønn som skal ødelegge det? I tillegg til den belastningen det altså er å ha en rusavhengig, kriminell sønn, som hadde vært nok for de fleste av oss.

Ah, godt å få det ut!!

Støttes 100%

Det MÅ gå an å flere tanker i hodet samtidig, bl.a dette du sier ang lunsj med bror, og representasjonsoppdraget. Jeg er kritisk til det ene, men absolutt ikke det andre. Dette er ikke svart/hvitt i det hele tatt.

• Liker 12
Skrevet (endret)
Pås skrev (40 minutter siden):

Ah, godt å få det ut!!

Enig med deg, og selv om du sier det var godt å få det ut, er ikke meningene dine særlig kontroversielle, synes jeg. De fleste er vel ikke ensidig positive eller negative til kongehusets gjøren og laden.

Endret av Momma
  • Liker 9
Skrevet
-Pusheen- skrev (3 timer siden):

Det er da mange i Norges land som sende barna sine på privatskole, hvordan er dette utenfor normalen? Ja, det er rike, begavede mennesker som har råd til å sende barna sine på privatskole, men det er altså ikke unormalt at man gjør det. 
Det er greit at du ikke skjønner meg, jeg er ikke ute etter å overbevise deg. Jeg mener likevel at de gjorde det riktige ved å ikke plassere en ung IA ut på representasjonsoppdrag mens hun var barn og tenåring.

Er 1-2 % av norske ungdommer som pendler til en privat ungdomsskole. Det normale er å gå i en offentlig ungdomsskole i sin kommune, deretter å gå i en privatskole i egen kommune. Vet ikke helt hvordan du tenker på det rundt det normale er. Men her snakker vi om en svært liten andel. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (1 minutt siden):

Er 1-2 % av norske ungdommer som pendler til en privat ungdomsskole. Det normale er å gå i en offentlig ungdomsskole i sin kommune, deretter å gå i en privatskole i egen kommune. Vet ikke helt hvordan du tenker på det rundt det normale er. Men her snakker vi om en svært liten andel. 

Tror ikke jeg gidder å bruke energi på å forklare deg hvordan jeg tenker, så det må du nok bare fortsette å lure på :D 

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Noen som vet om kongehuset har generelt stor oppslutning i Finnmark?  Hva er bakgrunnen for denne turen? 

Skrevet
Hebbe-lille skrev (12 minutter siden):

Noen som vet om kongehuset har generelt stor oppslutning i Finnmark?  Hva er bakgrunnen for denne turen? 

https://www.nordnorskdebatt.no/ingrid-alexandra-er-imponerende/o/5-124-409435

Sitat:

"Reisen var valgt på grunn av hennes miljøengasjement, kjærligheten for friluftsliv og interessen for samisk kultur."

"Men først og fremst var besøket et diplomatisk signal."

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet

Hvorfor tar alle pizzaspisingen for god fisk? 
se&hør har jo ikke engang kornete bildebevis?

• Liker 6
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...