Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Natttåke skrev (6 timer siden):

Det er sant, variert språk er en stor styrke.

Ikke sant? Og da var det jo en skikkelig styrkeoppvisning at hun holdt deler av talen sin på noe så variert som samisk. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig i at et rikt og variert språk er en fin ting, men jeg synes virkelig ikke man kan vente mer av en ung prinsesse på sitt første solooppdrag. IA gjorde en fin figur, og jeg synes alltid hun er sjarmerende og naturlig i sin framtoning.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
Hebbe-lille skrev (5 timer siden):

Hvis man først skal kritisere IA for representasjonen, så tenk over at det ikke er hun som skal kritiseres. Hun er 22 år og har knapt representert tidligere. Hun har da vitterlig gått på prinsesse skole , og har et helt apparat i ryggen når hun skal representere. Det er de som bør kritiseres hvis hun gjør en dårlig jobb. Tenker at hun må få mulighet til å vokse seg inn i rollen også, hun gjør så godt hun kan, tenker jeg. 

Her belyser det som er rart, hvorfor har hun ikke representert mer oppigjennom årene, rollen har vært kjent siden hun ble født. 

Og hvor klokt har det vært med "finne sin vei", Montessori skole, og følelsestyrt oppdragelse. 

Men flott at hun fikk dette oppdraget, bedre seint enn aldri, og er sikker på at hun gjorde en god figur for dem som møte henne. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
pøbelsara skrev (10 timer siden):

Med all mulig respekt - man kan kjøpe private tjenester, ja. Man kan IKkE kjøpe seg fram i våre universelle, offentlige helsevesen.  Og det er ikke noe privat tilbud om transplantasjoner i Norge.

Jeg var tydelig på at det ikke gjaldt transplantasjoner, og at jeg ikke tror at hun kommer å bli bevist positivt særbehandlet. Er for øvrig rekordfå som venter på lungetransplantasjon i Norge idag, takk være at det har kommet god behandling for cystisk fibrose, så er kun en håndfull personer som venter på nye lunger. 

Din påstand var at det ikke var lover og regler men medisinsk etikk som forhindrer positiv særbehandling, medisinsk etikk gjelder også i den privat helsesektoren. 

Så er det mye positiv særbehandling i vårt offentlige helsevesen, om pasienten nå er venn med riktig person, idrettsstjerne eller kongelig. Men ironisk betyr det ikke alltid at det er positivt for pasienten hvis det for eksempelvis er status for kirurgen å operere en kongelig, eller den kongelige forventer en professor som kirurg. 

• Liker 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (6 timer siden):

Synes hun gjorde en god figur, jeg.

Det syns jeg også. Hun fremstår jordnær og oppriktig. Flott jente. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
Miominoen skrev (6 timer siden):

Jeg har ikke sett noen "ukritisk lovprising av kongelige" i tråden.

Derimot har jeg sett usaklig raljering over blant annet de kongeliges antrekk, hårfrisyrer, hobbyer og ganglag.

Hvor fremtredende har kritikken av ganglaget til de kongelige vært i denne tråden, vil du si?  Tenker du at denne kritikken har vært så betydelig at den overskygger de mengdene (absolutt!) med konstruktiv og fortjent kritikk av de kongeliges handlinger? 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (42 minutter siden):

Her belyser det som er rart, hvorfor har hun ikke representert mer oppigjennom årene, rollen har vært kjent siden hun ble født. 

Og hvor klokt har det vært med "finne sin vei", Montessori skole, og følelsestyrt oppdragelse. 

Men flott at hun fikk dette oppdraget, bedre seint enn aldri, og er sikker på at hun gjorde en god figur for dem som møte henne. 

Jeg synes det er helt ok at de ventet med (solo)representasjon til hun var ferdig med grunnskole, vgs og militæret. Man MÅ ikke trykke den type offentlighet i ansiktet på et veldig ungt menneske, faktisk.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
Isild skrev (10 minutter siden):

Ja, det synes jeg også!

• Liker 5
Skrevet
Isild skrev (10 minutter siden):

Enig. Om noen mener at hun brukte for mange platte adjektiver uten å ha sett for mye i synonymordboka, så må vi huske at nordmenn flest vil jo ha monarki, ergo at en vilkårlig familie skal ha masse privilegier for å si at det er fint og flott å være her og det er fint vær og jeg tror det er viktig å være ute på tur.

Jenta gjorde en god figur hun, snakka samisk, holder øyekontakt i intervjuer og virka og trives. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (20 minutter siden):

Jeg synes det er helt ok at de ventet med (solo)representasjon til hun var ferdig med grunnskole, vgs og militæret. Man MÅ ikke trykke den type offentlighet i ansiktet på et veldig ungt menneske, faktisk.

Er som du skjønner uenig, er vel lurt å begynne trene seg opp med gradvis vanskeligere oppgaver. 

Er et av de klassiske kjerneargumentene for arvelig monarki, at man kan trenes for oppdraget. Så må vi huske at fra den dagen hun fylte 18 så har hun kunnet bli dronning på dagen. 

Skjønner ikke ditt argument om å offentlighet for øvrig, igjen handler det om trening. Hun skal være utrolig mye i offentligheten, og hva hadde problemet vært med flere oppgaver med positiv mediaomtale tidligere? 

• Liker 13
Skrevet
Fremmed fugl skrev (6 minutter siden):

Er som du skjønner uenig, er vel lurt å begynne trene seg opp med gradvis vanskeligere oppgaver. 

Er et av de klassiske kjerneargumentene for arvelig monarki, at man kan trenes for oppdraget. Så må vi huske at fra den dagen hun fylte 18 så har hun kunnet bli dronning på dagen. 

Skjønner ikke ditt argument om å offentlighet for øvrig, igjen handler det om trening. Hun skal være utrolig mye i offentligheten, og hva hadde problemet vært med flere oppgaver med positiv mediaomtale tidligere? 

Fordi hun frem til for ikke veldig lenge siden, har vært et barn. At kronprinsparet ønsker at deres barn skal få være tilnærmet så normale barn og unge voksne så lenge som mulig, skjønner jeg. Jeg har selv ungdom, og aldri i livet om jeg hadde sendt henne ut i offentligheten på oppdrag hvis det ikke var høyst nødvendig. Ja, hun kunne ha blitt dronning på dagen etter hun fylte 18, men nå er hun altså 22, og hennes far er ikke engang konge enda. Så tror ikke vi trenger å bekymre oss så veldig for at hun plutselig skal måtte ta over. Og så kommer det an på omstendigheter. Nå har hun jo som sagt nylig vært i militæret, og hun har jo ikke hatt mulighet til å representere hvis hun likevel skulle gjennomføre tjenesten i Troms. Skole er også viktig, og det er derfor hun representerer nå, når hun har sommerferie, og ikke midt i skoleåret. Ellers synes jeg ikke man skal kaste veldig unge mennesker ut i representasjonsoppdrag. SM har fått oppdrag alene aldersmessig tidligere enn henne, fordi han ikke har forpliktelser som militæret. Da er det kanskje også mer naturlig mtp tid.

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Hva sikter du til med følelsesstyrt oppdragelse? At foreldrenes egne følelser har fått styre eller barnas, og i så fall hvordan har du innsikt i dette? Er det kronprinsens uttalelser i boka "Haakon-historien om en tronarving" du legger til grunn, der han en gang bestakk Marius med godteri da han slo seg vrang i butikken som liten, som han påpekte ikke var etter den pedagogiske boka? 

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet
~ Ada ~ skrev (14 minutter siden):

Hva sikter du til med følelsesstyrt oppdragelse? At foreldrenes egne følelser har fått styre eller barnas, og i så fall hvordan har du innsikt i dette? Er det kronprinsens uttalelser i boka "Haakon-historien om en tronarving" du legger til grunn, der han en gang bestakk Marius med godteri da han slo seg vrang i butikken som liten, som han påpekte ikke var etter den pedagogiske boka? 

Og dette er ikke spesielt uvanlig, jeg har definitivt gjort det samme med mitt barn et par ganger. Uten sammenligning for øvrig, Marius er jo... Ja. Men det ble hvert fall menneske av mitt barn selv om hun fikk en is eller en sjokolade på en ekstra slitsom handletur.

• Liker 11
Skrevet
Fremmed fugl skrev (50 minutter siden):

Hun skal selvsagt ikke kastes ut til ulvene alene før hun føler seg klar for det. Og er voksen nok til det. Det er jo da hun gradvis skal trenes opp til å bli en god representant. 

Hun har representert hver år fra slottsbalkongen fra hun var liten. Og første oppdraget var med miljøagenter på slottsplassen. Miljø er også noe hun engasjerer seg i.

Her har du en oversikt på ofisielle ting hun gar vært med på bla før 18års dagen.

https://www.kongehusetsbarnesider.no/nyhet.html?tid=171752&sek=26951

• Liker 10
Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (8 timer siden):

Det tenker jeg kommer med erfaring, jo mer hun representerer, jo stødigere blir hun. Men synes som sagt at hun var flink, jeg. Og som noen andre sa, språket gjenspeiler alderen hennes. Det var akkurat det jeg tenkte da jeg hørte henne. Har forresten ikke inntrykk av at du mente at hun er svak.

Språket er jo nesten likt som morens, 'veldig veldig', 'utrolig veldig fint'.

Om noen trenger trening, så er det ikke arveprinsessen som antageligvis ikke skal i ilden før om 30+år.

Hennes far er ekspert i å si mye uten å egentlig si noe, og moren er ekspert i dobbelt-bruk av veldig veldig vanlige ord for å beskrive ting.

Endret av Ellie42
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Ellie42 skrev (1 minutt siden):

Om noen trenger trening, så er det ikke arveprinsessen som antageligvis ikke skal i ilden før om 30+år.

Hennes far er ekspert i å si mye uten å egentlig si noe, og moren er ekspert i dobbelt-bruk av veldig veldig vanlige ord for å beskrive ting.

Jeg tror veldig få av oss klarer å unngå å påvirkes av foreldrene våre, så sånn sett er det ikke rart at hun er lik sin mor når hun snakker. Det føles sikkert komfortabelt og trygt i en situasjon hun er i for første gang. Og så er jo poenget nettopp dèt, dette er første gang. Hun har god tid på seg til å utvikle sin egen offentlige personlighet. Kanskje hun alltid kommer til å høres litt ut som mor eller som far, men jeg tror nok hun vil komme til å finne sin egen plass etter hvert, hun må bare få erfaring. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Ellie42 skrev (25 minutter siden):

Hvor mange suoerlativer har vi for å beskrive at vi liker noe og syntes det er bra da? 

Jeg så intervjuet og fant ikke helt grunnlag for den type kritikk, sådan syntes jeg hun klarte seg bedre enn mora. Hun er ikke best på å uttale seg. Men veldig populær alikevel. 

Jeg savnet ikke et rikere språk. Også syntes jeg media ikke trenger å legge så mye marius press på henne nå i starten. Hun har uttalt seg, og da bør det være nok for en stund nå. 

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg må ærlig si at mange i den norske kongefamilien fremstår arrogante. Liker kongen og kronprinsen , men ellers ingen. I Sverige f.eks får jeg følelsen av at de er mer hjertevarm og folkelig.

• Liker 4
  • Hjerte 3
Skrevet
Krokenguri skrev (14 minutter siden):

Hvor mange suoerlativer har vi for å beskrive at vi liker noe og syntes det er bra da? 

Jeg så intervjuet og fant ikke helt grunnlag for den type kritikk, sådan syntes jeg hun klarte seg bedre enn mora. Hun er ikke best på å uttale seg. Men veldig populær alikevel. 

Jeg savnet ikke et rikere språk. Også syntes jeg media ikke trenger å legge så mye marius press på henne nå i starten. Hun har uttalt seg, og da bør det være nok for en stund nå. 

De er pressen, så tenker det er innafor at de spør. Hun svarte fint for seg og taklet det godt, det er tross alt det viktigste synes jeg.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Krokenguri skrev (25 minutter siden):

Tja, off the top of my head, istedenfor å konstant si 'veldig veldig' i positiv form, kunne man f.eks sagt: fantastisk, utrolig, strålende, fabelaktig,  ypperlig, Når det handler om mengde, kunne man sagt: enorm, gigantisk, drøy, betydelig, omfattende, gedigen, svær, massiv, om det handler om en beskrivelse av et et annet ord og ting, kunne man sagt:  ekstremt, meget, usedvanlig, uvanlig, særskilt, forferdelig, eller når det handler om å overdrive litt, kunne man sagt:  voldsom, dundrende, formidabel, intens, durabelig, drabelig. Hvor mange synonymer har du egentlig lyst på? Veldig veldig mange?

HM innehar et bedre ordforåd, men trenger etter min mening øvelse i å si ting som har noen mening utover ord-salat.

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...