Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Kollontaj skrev (23 minutter siden):

Så deilig det må være å disse en 22-åring for uttrykksmåte under sitt første store oppdrag alene. Skikkelig voksent og beundringsverdig. Hun gjorde et flott inntrykk; karismatisk, blid og varm. 

Enig med deg 👆

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Marleah skrev (9 minutter siden):

Disser ingen, men allerede på barneskolen får ungene beskjed om å variere språket sitt når de skal beskrive forskjellige situasjoner og opplevelser. Veldig glad for at jeg ikke følte meg krenket eller disset, men heller så på det som et godt råd.

Antakelig veldig få, om ingen, som øvde på å stå foran et stort pressekorps, selv om  utdanningen hadde vært på universitetsnivå. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

https://www.nrk.no/norge/prinsesse-ingrid-alexandra-ville-ikke-kommentere-rettssaken-1.17742930

Da prinsessen talte til barn og unge i Karasjok i dag innledet hun talen på samisk.

Sitat

– Skjønte dere hva jeg sa? Det håper jeg virkelig, for jeg har øvd mye, sa hun med et smil.

Så ingen grunn til å raljere over at hun ikke har gjort en innsats for å forberede seg til turen rent språklig sett. Å lære seg språket som snakkes der man er så korrekt som mulig vitner om ydmykhet og respekt for andre.             

• Liker 6
  • Hjerte 6
  • Nyttig 8
Skrevet
Snipa skrev (3 minutter siden):

Jeg syns hun var spesielt god da tv2 stilte et spørsmål der de fisket etter å få henne utpå, men hun bare svarte ganske kort - og så stoppet opp og lot det bli med det. Virkningsfullt mot dumme spørsmål, syns jeg. 
Kan sees i dette klippet  https://www.tv2.no/video/underholdning/vil-ikke-svare-om-hoiby-rettssaken/20324202?abgroup=neste4a&playlist=JI19dxLbnd

Svarte stødig og selvsikkert. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (1 time siden):

Så koselig og veldig, veldig hyggelig at man koser seg godt med å gjøre narr av et ungt menneske som gjør sitt første representasjonsoppdrag alene. Veldig, veldig koselig. :lillesky:

Det er ikke mobbing, fordi hun er norges fremtidige dronning , og må skjønne såpass at når hun sier sånt blir det sånn...  🙈

Endret av Krokenguri
  • Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Det er godt å se at hun er ressursterk og engsasjert, særlig siden det godt kan være hun ikke blir dronning. Med utdannelsen er hun godt rustet til noe annet i fremtiden.

Endret av Natttåke
  • Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Det står jeg veldig, veldig støtt i. Ikke ett sted har jeg sagt noe om hvordan hun oppførte seg, hva hun hadde på seg eller lignende. Jeg uttrykte en betraktning om at ordforrådet med stort hell kan utvides noe. 

pøbelsara skrev (27 minutter siden):

Du kan droppe den hintingen om at andre føler seg krenket. Jeg synes bare rett og slett at du er ufin og mangler folkeskikk. 

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Marleah skrev (26 minutter siden):

Det står jeg veldig, veldig støtt i. Ikke ett sted har jeg sagt noe om hvordan hun oppførte seg, hva hun hadde på seg eller lignende. Jeg uttrykte en betraktning om at ordforrådet med stort hell kan utvides noe. 

Ok.

• Liker 2
Skrevet
Marleah skrev (29 minutter siden):

Det er sant, variert språk er en stor styrke.

• Liker 10
  • Hjerte 2
Skrevet
Natttåke skrev (1 minutt siden):

Sier du hun er svak?

• Liker 1
Skrevet

Ordforråd kan utvides (jeg synes for øvrig hun har en normalt, folkelig og aldersadekvat språkføring), synd vi ikke kan trene opp vett. 

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Synes hun gjorde en god figur, jeg.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
Marleah skrev (7 timer siden):

Leser intervjuer med IA, og tenker at det hadde vært hyggelig om de kunne hatt litt større variasjon i språket når de beskriver opplevelser eller møter med mennesker.

Jeg synes det kunne "vært hyggelig" om voksne mennesker kunne holde seg for god til og latterliggjøre en ung kvinne på sitt første store representasjons oppdrag. 

Jeg synes hun svarte godt for seg og har et språk som speiler hennes alder. Hadde hun formulert seg som sin bestemor hadde jeg reagert. 

Som same ble jeg imponert over innsatsen hun har lagt ned for å åpne sin tale på samisk. Uttalen var god og jeg hadde ingen problemer med å skjønne hva hun sa.

Hva med å la seg inspirere litt av respekten og forståelsen hun viser for andre?

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet
trønder skrev (2 minutter siden):

Det er jo ingen overraskelse at noen tar seg veldig, veldig nær av at andre ikke deler ens ukritiske lovprising av de kongelige og fremstår utrolig, utrolig sutrende i denne tråden.

Jeg har ikke sett noen "ukritisk lovprising av kongelige" i tråden.

Derimot har jeg sett usaklig raljering over blant annet de kongeliges antrekk, hårfrisyrer, hobbyer og ganglag.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Hvis man først skal kritisere IA for representasjonen, så tenk over at det ikke er hun som skal kritiseres. Hun er 22 år og har knapt representert tidligere. Hun har da vitterlig gått på prinsesse skole , og har et helt apparat i ryggen når hun skal representere. Det er de som bør kritiseres hvis hun gjør en dårlig jobb. Tenker at hun må få mulighet til å vokse seg inn i rollen også, hun gjør så godt hun kan, tenker jeg. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
Natttåke skrev (1 time siden):

Det tenker jeg kommer med erfaring, jo mer hun representerer, jo stødigere blir hun. Men synes som sagt at hun var flink, jeg. Og som noen andre sa, språket gjenspeiler alderen hennes. Det var akkurat det jeg tenkte da jeg hørte henne. Har forresten ikke inntrykk av at du mente at hun er svak.

Endret av -Pusheen-
  • Liker 6
Skrevet
-Pusheen- skrev (3 minutter siden):

Det tenker jeg kommer med erfaring, jo mer hun representerer, jo stødigere blir hun. Men synes som sagt at hun var flink, jeg. Og som noen andre sa, språket gjenspeiler alderen hennes. Det var akkurat det jeg tenkte da jeg hørte henne. Har forresten ikke inntrykk av at du mente at hun er svak.

Det er klart det kommer med erfaring. Hun er ung, og det skal hun også være.

Takk, nei absolutt ikke ment hun er svak, Jeg mener alle mennesker har godt av å utvikle og styrke språket, men det har ingenting med at de er svake å gjøre.

• Liker 6
Skrevet
Hebbe-lille skrev (52 minutter siden):

Hvis man først skal kritisere IA for representasjonen, så tenk over at det ikke er hun som skal kritiseres. Hun er 22 år og har knapt representert tidligere. Hun har da vitterlig gått på prinsesse skole , og har et helt apparat i ryggen når hun skal representere. Det er de som bør kritiseres hvis hun gjør en dårlig jobb. Tenker at hun må få mulighet til å vokse seg inn i rollen også, hun gjør så godt hun kan, tenker jeg. 

Er det å påpeke at man burde kunne forvente et godt ordforråd med variasjoner i begrepsbruken det samme som å gjøre en god eller dårlig jobb? Prinsessen gjorde vel samlet sett en god jobb, men hun og hennes mor har en særdeles repererende bruk av veldig- og utrolig-ordene. Det er vel en grunn for at dette også er blitt "kjennemerket" når man hører f.eks komikere etterligner MM. 

Velformulering kan forventes og med velformulering er variasjon i ordforråd inkludert og en selvfølgelighet. Selv 22-åringer kan få til det, det er kunnskapsmål på skolen i norskfaget såvel som engelsk og andre språkfag.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Istapp skrev (31 minutter siden):

Er det å påpeke at man burde kunne forvente et godt ordforråd med variasjoner i begrepsbruken det samme som å gjøre en god eller dårlig jobb? Prinsessen gjorde vel samlet sett en god jobb, men hun og hennes mor har en særdeles repererende bruk av veldig- og utrolig-ordene. Det er vel en grunn for at dette også er blitt "kjennemerket" når man hører f.eks komikere etterligner MM. 

Velformulering kan forventes og med velformulering er variasjon i ordforråd inkludert og en selvfølgelighet. Selv 22-åringer kan få til det, det er kunnskapsmål på skolen i norskfaget såvel som engelsk og andre språkfag.

Jeg tenker at det er forskjell mellom en voksen kvinne som har representert i mange år, og en nybegynner som må få lov til å vokse seg inn i en jobb. Det er hardt å dømme en ung voksen på denne måten, alle har vært nybegynneren gang. Det var en fin ting at hun hadde lært seg samisk. 

• Liker 4
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...