Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ellie42 skrev (Akkurat nå):

Hørt om livslege (r), skipslege, reiseleger osv på statens regning? Får du det?

Din påstand stemmer ikke, du later som om det er likhet når det gjelder behandling. Det er det ikke.

Først må du skille mellom hva som var betydning for sikkerhet og beredskap og hva som har betydning for medisinsk behandling. Deretter så bør du også dokumentere påstanden din som ble etterspurt. 

Hvilken konkret påstand har jeg kommet med som ikke stemmer? Jeg sier at det er helt normalt at overleger behandler pasienter med komplekse sykdomsbilder nettopp fordi de har det faglige hovedansvaret. Uavhengig av hvem pasienten er. 

• Liker 3
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. når det gjelder transplantasjoner, er det helt vesentlig for et godt resultat at den som mottar transplantatet, er den best egnede mottakeren. Det nytter ikke være kongelig, man må være den beste matchen. Så det er helt usannsynlig at man vil snike noen fram i køen hvis de ikke er en god match.

2. Overlegene som jobber med alvorlig lungesykdom og mennesker som er mulige kandidater, jobber med både kongelige og Sølvi fra Kongsvinger og Gunnar fra Oppdal. Overleger er ikke forbeholdt kongelige og folk med høy status. De jobber med folk som lider av sykdommene de er spesialister i

At de kongelige har bedre tilgang på mange tjenester enn folk flest, er fakta. Men overlegen som behandler MM og følger med på hennes sykdom, jobber med en rekke andre som også har samme alvorlige sykdom. 

det er helt unødvendig å dikte opp fiktive greier. 

• Liker 1
  • Nyttig 8
Skrevet

Leser intervjuer med IA, og tenker at det hadde vært hyggelig om de kunne hatt litt større variasjon i språket når de beskriver opplevelser eller møter med mennesker.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
pøbelsara skrev (1 time siden):

1. når det gjelder transplantasjoner, er det helt vesentlig for et godt resultat at den som mottar transplantatet, er den best egnede mottakeren. Det nytter ikke være kongelig, man må være den beste matchen. Så det er helt usannsynlig at man vil snike noen fram i køen hvis de ikke er en god match.

2. Overlegene som jobber med alvorlig lungesykdom og mennesker som er mulige kandidater, jobber med både kongelige og Sølvi fra Kongsvinger og Gunnar fra Oppdal. Overleger er ikke forbeholdt kongelige og folk med høy status. De jobber med folk som lider av sykdommene de er spesialister i

At de kongelige har bedre tilgang på mange tjenester enn folk flest, er fakta. Men overlegen som behandler MM og følger med på hennes sykdom, jobber med en rekke andre som også har samme alvorlige sykdom. 

Nettopp. 

Jeg skulle ønske sånn synsing og drodling om alvorlig somatisk sykdom mange åpenbart ikke har kunnskaper om, bare kunne blitt lagt bort. Når man «tenker selv» og finner ut at Jaggu er jeg «sikker» på at MM kommer til å fosse fram i transplantasjonskøen og snappe det organet rett foran nesa på Sølvi eller Gunnar, så det så, jeg bare FØLER det, det er både direkte feil og skadelig. Skadelig fordi enkelte kan få inntrykk av at synsing er lik sannhet. 

For en stund siden ble dronning Sonja henta med luftambulanse fra hytta (en av dem), og da var det nippet til å bli en trådsannhet at hun ble henta i luftambulanse KUN fordi hun var dronning. Det var «rørende naivt» å TRO at andre gamle mennesker blir henta ute på vidda eller på en fjelltopp ved akutt innsettende tilstandsendring. Det er selvfølgelig helt feil å insinuere at akuttjenesten kun er for de kongelige når de når en viss alder. 

• Liker 3
  • Nyttig 7
Skrevet

👏

• Liker 3
Skrevet
Marleah skrev (44 minutter siden):

Leser intervjuer med IA, og tenker at det hadde vært hyggelig om de kunne hatt litt større variasjon i språket når de beskriver opplevelser eller møter med mennesker.

Var du ikke «utrolig» imponert? ;)  ja, jeg hørte på et par minutter og det var mye «utrolig» - etter det jeg hørte…

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Ellie42 skrev (3 timer siden):

Problemet er ikke at andre får det på forsikringen, premisset folk argumenterer med er at MM ikke får spesialbehandling når hele kongefamilien har LANGT bedre behandling enn resten av oss. Kongen dro ikke hjem med forsikringen sin, så jeg skjønner ikke hvorfor du i det hele tatt bringer det opp. Den kostnaden havnet i en av de mange postene som ikke offisielt står i kongehusets budsjett.

Ingen vanlige dødelige har riksens overlege som privatlege, overleger styrer avdelinger. At folk i det hele tatt finner på løgn for å spinne videre på dette tynne argumentet er bare dumt.

Unnskyld, men det siste er ikke riktig. Overleger styrer ikke avdelingene, de er ferdige spesialister. Særlig når det gjelder sjeldne og/eller alvorlige sykdommer er det overlegene som har ansvar for oppfølgingen, også fordi det skal være kontinuitet. LIS2/3 er i spesialisering, de bytter avdelinger, og de er uansett under veiledning og oppfølging av overleger. Transplantasjonsenheten er en høyspesialisert avdeling, så når man får sykdom som betyr at man trenger eller vil trenge transplantasjon så får alle den samme oppfølgingen. Jeg har en kronisk nevrologisk sykdom, jeg følges opp av overlege, jeg er ikke kongelig.

kongefamilien har ikke vanlig fastlege, de har livlege, som tilhører spesialisthelsetjenesten, det er et skille fra oss vanlig dødelige. Men at en så alvorlig lungesyk person følges opp av overlege er helt forbanna normalt, uavhengig av om du er kronprinsesse eller Magda på 70 eller Per på 50.

Ang å bli frakta hjem og forsikring: Kongen har ikke reiseforsikring, han kan ikke tegne det. Han er Staten, og Staten er selvassurandør. Akkurat som fregatten Helge Ingstad heller ikke var forsikra. Å forsikre Kongen eller fregatter eller annet tilsvarende statlig ville vært så dyrt mtp forsikringspremie at det lønner seg for Staten å være selvassurandør de få gangene det går til helvete. Og hvis folk ante hvor mange nordmenn på ferie som hvert eneste år får behandling i utlandet og fraktes hjem på ulikt hvis til store summer så tror jeg denne diskusjonen ville dødd kjapt. Eneste forskjellen er at det ikke kringkastes når vanlige folk fraktes hjem, og at man ikke kan følge transporten omtrent direkte. 

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
Ninaen skrev (45 minutter siden):

Unnskyld, men det siste er ikke riktig. Overleger styrer ikke avdelingene, de er ferdige spesialister. Særlig når det gjelder sjeldne og/eller alvorlige sykdommer er det overlegene som har ansvar for oppfølgingen, også fordi det skal være kontinuitet. LIS2/3 er i spesialisering, de bytter avdelinger, og de er uansett under veiledning og oppfølging av overleger. Transplantasjonsenheten er en høyspesialisert avdeling, så når man får sykdom som betyr at man trenger eller vil trenge transplantasjon så får alle den samme oppfølgingen. Jeg har en kronisk nevrologisk sykdom, jeg følges opp av overlege, jeg er ikke kongelig.

kongefamilien har ikke vanlig fastlege, de har livlege, som tilhører spesialisthelsetjenesten, det er et skille fra oss vanlig dødelige. Men at en så alvorlig lungesyk person følges opp av overlege er helt forbanna normalt, uavhengig av om du er kronprinsesse eller Magda på 70 eller Per på 50.

Ang å bli frakta hjem og forsikring: Kongen har ikke reiseforsikring, han kan ikke tegne det. Han er Staten, og Staten er selvassurandør. Akkurat som fregatten Helge Ingstad heller ikke var forsikra. Å forsikre Kongen eller fregatter eller annet tilsvarende statlig ville vært så dyrt mtp forsikringspremie at det lønner seg for Staten å være selvassurandør de få gangene det går til helvete. Og hvis folk ante hvor mange nordmenn på ferie som hvert eneste år får behandling i utlandet og fraktes hjem på ulikt hvis til store summer så tror jeg denne diskusjonen ville dødd kjapt. Eneste forskjellen er at det ikke kringkastes når vanlige folk fraktes hjem, og at man ikke kan følge transporten omtrent direkte. 

Nå er legen til Mette Marit avdelingssjef. Så ja, han styrer avdelingen sin. Men du har rett i at overleger ikke gjør det, men feil i at dem er spesialister, dem er vanligvis det, men er en stilling og ikke et bevis på spesialitet. 

Så lurer jeg på hvorfra du har det at alle forsikringsselskaper i verden hadde nektet Kongen reiseforsikring. Det er frie spekulasjoner fra deg. 

Ja, jeg er enig i at Mette Marit hvis hun havner i transplantasjonskøen ikke bevist kommer å komme foran andre. Her til forskjell fra øvrig helsehjelp finnes det et klart lovkrav.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (15 minutter siden):

Nå er legen til Mette Marit avdelingssjef. Så ja, han styrer avdelingen sin. Men du har rett i at overleger ikke gjør det, men feil i at dem er spesialister, dem er vanligvis det, men er en stilling og ikke et bevis på spesialitet. 

Så lurer jeg på hvorfra du har det at alle forsikringsselskaper i verden hadde nektet Kongen reiseforsikring. Det er frie spekulasjoner fra deg. 

Ja, jeg er enig i at Mette Marit hvis hun havner i transplantasjonskøen ikke bevist kommer å komme foran andre. Her til forskjell fra øvrig helsehjelp finnes det et klart lovkrav.

Dette er et etisk og faglig/profesjonelt spørsmål. Det handler selvsagt også om juss; alle har rettigheter i henhold til lov om pasientrettigheter, men leger har etiske prinsipper de handler etter, og prioritering av den som er alvorligst syk og vil ha mest nytte av behandllingen er minst like mye et profesjonsetikk spørsmål. 

Vi har forøvirg et svært godt helsevesen her i landet, hvor også Jørgen Hattemaker får avansert og veldig bra helsehjelp når han blir alvorlig syk.  Ja, vi har ventetid på helsehjelp som kan vente her i landet. men vi har svært god helsehjelp til alvorlig syke mennesker.

nå har vel @Ninaen overhodet ikke hevdet det du hevder i avsnitt to over her, om at ingen forsikringsselskaper i verden .... Hun sier at han er Staten og at Staten er selvassurandør. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Marleah skrev (1 time siden):

Leser kommentaren din og tenker at gud forby at man sa noe pent om en 22-åring som er ute på sitt første solooppdrag. Det skulle tatt seg ut!

• Liker 7
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Ninaen skrev (1 time siden):

Jeg tror du bør se hva tittelen til Mette Marits lege er, med all mulig respekt.

Det er ganske vanlig at overleger er avdelingsledere.

Endret av Ellie42
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
Ellie42 skrev (6 minutter siden):

Jeg tror du bør se hva tittelen til Mette Marits lege er, med all mulig respekt.

@Ninaen har helt rett i det hun sier. Med all mulig respekt burde du lese det hun skriver - det er et veldig godt innlegg.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
pøbelsara skrev (31 minutter siden):

Leser kommentaren din og tenker at gud forby at man sa noe pent om en 22-åring som er ute på sitt første solooppdrag. Det skulle tatt seg ut!

Hvis du velger å se negativt på den kommentaren, så ligger det nok ditt hjerte nærmere enn mitt å finne små ting å bli krenket over her i verden.

Jeg mener fortsatt at det er et stort forbedringspotensiale i hvordan medlemmer av kongefamilien beskriver opplevelser og situasjoner.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Imponert over IA og hvor god figur hun gjorde med representasjonen i nord. Godt utført oppdrag. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette er et etisk og faglig/profesjonelt spørsmål. Det handler selvsagt også om juss; alle har rettigheter i henhold til lov om pasientrettigheter, men leger har etiske prinsipper de handler etter, og prioritering av den som er alvorligst syk og vil ha mest nytte av behandllingen er minst like mye et profesjonsetikk spørsmål. 

Vi har forøvirg et svært godt helsevesen her i landet, hvor også Jørgen Hattemaker får avansert og veldig bra helsehjelp når han blir alvorlig syk.  Ja, vi har ventetid på helsehjelp som kan vente her i landet. men vi har svært god helsehjelp til alvorlig syke mennesker.

nå har vel @Ninaen overhodet ikke hevdet det du hevder i avsnitt to over her, om at ingen forsikringsselskaper i verden .... Hun sier at han er Staten og at Staten er selvassurandør. 

Nei, du roter. Du vet at du kan kjøpe deg forbi de fleste ventelister. Men transplantasjonskøen kan du ikke kjøpe deg forbi hvis du ikke beveger deg ut på et ulovlig sort marked. 

• Liker 2
Skrevet
Hebbe-lille skrev (5 minutter siden):

Imponert over IA og hvor god figur hun gjorde med representasjonen i nord. Godt utført oppdrag. 

Helt enig, er bare supert, og håper hun får raskt fler og fler oppgaver også når hun er i Australia. 

• Liker 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Beklager, du tar feil. Man kan ikke få stilling som overlege uten å være ferdig spesialist. Har du overlege som tittel så er du i aktuelle fag, ergo bevis for at du er spesialist. Sånn er faktisk reglene for leger. Det er faktisk motsatt, at du kan være ferdig spesialist uten å ha en overlegestilling. Enten fordi det ikke er ledige stillinger som overlege på avdelingen, da går man i stilling som «legespesialist», med litt lavere lønn. Eller fordi man jobber andre steder enn det man er spesialist i. 
avslutter dette nå da det blir avsporing å spinne videre på dette. Men her har jeg rett, dette er innenfor fagfeltet mitt 😉

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Ellie42 skrev (45 minutter siden):

Siden det er greit å bare få lagt dette dødt:

alle avdelinger har en avdelingsleder, denne kan være sykepleier, lege eller andre yrker. Det er faktisk mest vanlig at det er en sykepleier, ikke en lege.

alle avdelinger av en avdelingsoverlege, denne er naturligvis overlege.

de fleste overleger er ikke avdelingsledere eller avdelingsoverleger fordi det kun er 1 leder per avdeling, og flere overleger (hvor mange avhenger selvsagt av størrelse på avdeling og spesialitet).
Avdelingsoverleger jobber også klinisk, dvs har poliklinikk, er på avdeling og følger opp pasienter, de har bare færre timer i klinikken per arbeidsuke enn de øvrige overlegene.

En overlege er alltid spesialist i aktuelle fag. En ferdig spesialist jobber ikke alltid som overlege, se forrige kommentar. 

Sånn, da kan vi forhåpentligvis legge denne død. Hvis dere ikke tror på dette så anbefaler jeg at dere kontakter legeforeningen. 

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Andrea59 skrev (2 timer siden):

Var du ikke «utrolig» imponert? ;)  ja, jeg hørte på et par minutter og det var mye «utrolig» - etter det jeg hørte…

Endret av Hekken
Skrevet
Marleah skrev (3 timer siden):

Har ikke lest det , men var det veldig , veldig hyggelig - og veldig , veldig fint , og hyggelig …?

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...