Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
velociraptor skrev (1 time siden):

Ja. Jeg har ikke lov på KG å skrive hvorfor jeg har erfaring med det fra jobb, men jeg har også erfaring med det i at jeg har kjent to lungetransplanterte personer (begge er døde nå). 

Det er flere som kan passe til hvert organ som blir «ledig», og da er det en prioriteringsliste på hvem som får tilbud. Det går både på om organet passer (størrelse og blodtype), og på hastegrad/prioritering. 

Siden prioritering ikke er matematisk målbar vil det være lett å finne gode argumenter for at en lungesyk person skal ha prioritet foran en annen.

Hvis MM blir så syk at transplantasjon er aktuelt, betyr det at hun er forventet å dø innen 1-2 år  om hun ikke får nye lunger. Jeg er ganske trygg på at hun blir prioritert først til første passende lunger, dersom hun først blir syk nok til å stå på lista. 

For the record har jeg heller ikke noe problem med den prioriteringen. Alle som står på den lista dør om de ikke får nye lunger. MM vil sannsynligvis være dronning innen den tid. Jeg har mye større problemer med andre privilegier den familien får. Nye og fungerende lunger unner jeg henne.

Å stå i donor kø, er ikke slik at man plukker øverst på lista og går nedover.  Man står på en liste, og når en donor dør, sjekker man opp mot lista om lungene kan brukes til noen på lista. Skulle det være så de lungene passer en eller flere, som forøvrig er lite sannsynlig, så er det mange andre kriterier som spiller inn. Som feks hvem er sykest, hvem.har størst sjanse for å overleve osv. 

Som denne lungelegen også opplyste oss lesere om, står det ingen navn på disse listene. Det står nr, og alt medisinsk som er nødvendig iht å vurdere hvotvidt det finnes en match. Så å anta, tro og antyde at hun får en fordel her i et lukket og strengt system, er det liten grunn til å bekymre seg over det. 

Når det gjelder lunger kan ikke dette doneres fra friske og levende. Og da er det ikke uvanlig at man kanskje ikke rekker å få en lunge før det er for sent. Mange har meldt seg som donor etter mm gikk ut med at hun er på vei til donor liste. Og det redder mange andres liv, når de dør, og om lungene kan brukes.

Jeg jobbet med en dame som fikk 3 lunger før hun døde. Så hun levde lenge fra første til siste lungetransplantasjon. Hun kunne fått den 4, men hun var da for syk, selv om de hadde en match til.  Noen har blodtyper etc som passer flere, andre har mindre valige typer og får færre som kan passe.

Så om noens onkel har måtte vente i 4 år på lunger, og mette matit får nye lunger etter 6mnd på liste. Så er det ikke sniking i kø. Men flaks med match iht noen andres sorg. En lunge kan passe på kun en eller ingen på ventelisten

Endret av Krokenguri
La til siste avsnitt
  • Liker 4
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nuwanda2 skrev (1 time siden):

Takk for utdyping. Mulig du kjenner/ jobber med de samme som jeg har diskutert dette med :). Men da blir mitt oppfølgingsspørsmål- kjenner du til at du beskriver ovenfor har skjedd/skjer? 

Nei, så vidt jeg vet har ingen kongelige i Norge trengt transplantasjon før.

Krokenguri skrev (12 minutter siden):

Å stå i donor kø, er ikke slik at man plukker øverst på lista og går nedover.  Man står på en liste, og når en donor dør, sjekker man opp mot lista om lungene kan brukes til noen på lista. Skulle det være så de lungene passer en eller flere, som forøvrig er lite sannsynlig, så er det mange andre kriterier som spiller inn. Som feks hvem er sykest, hvem.har størst sjanse for å overleve osv. 

Som denne lungelegen også opplyste oss lesere om, står det ingen navn på disse listene. Det står nr, og alt medisinsk som er nødvendig iht å vurdere hvotvidt det finnes en match. Så å anta, tro og antyde at hun får en fordel her i et lukket og strengt system, er det liten grunn til å bekymre seg over det. 

Når det gjelder lunger kan ikke dette doneres fra friske og levende. Og da er det ikke uvanlig at man kanskje ikke rekker å få en lunge før det er for sent. Mange har meldt seg som donor etter mm gikk ut med at hun er på vei til donor liste. Og det redder mange andres liv, når de dør, og om lungene kan brukes.

Jeg jobbet med en dame som fikk 3 lunger før hun døde. Så hun levde lenge fra første til siste lungetransplantasjon. Hun kunne fått den 4, men hun var da for syk, selv om de hadde en match til.  Noen har blodtyper etc som passer flere, andre har mindre valige typer og får færre som kan passe.

Så om noens onkel har måtte vente i 4 år på lunger, og mette matit får nye lunger etter 6mnd på liste. Så er det ikke sniking i kø. Men flaks med match iht noen andres sorg. En lunge kan passe på kun en eller ingen på ventelisten

Det er helt utrolig hvordan du igjen og igjen uttaler deg om ting du ikke har peiling på.

Men godt at du fikk oppklart for oss at lunger ikke «doneres fra friske og levende» 😂 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
velociraptor skrev (1 minutt siden):

Nei, så vidt jeg vet har ingen kongelige i Norge trengt transplantasjon før.

Det er helt utrolig hvordan du igjen og igjen uttaler deg om ting du ikke har peiling på.

Men godt at du fikk oppklart for oss at lunger ikke «doneres fra friske og levende» 😂 

Kan du peke på hva du konkret mener er feil med mitt innlegg?

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Hekken skrev (1 time siden):

Tenkte det samme. Nå har vi nettopp fått en oppdatering om IA’s overnatting i et telt …,

Fasinerende, her har det vært sutret og klaget over at IA ikke representerer. Hun er ikke synlig nok slik at det norske folk får bli kjent med henne. Det eneste hun tydeligvis gjør er å meske seg luksus i Australia bekostet med skattepenger.

Når hun så drar på sin første fylkestur alene. Gir et innblikk i hvem hun er, ja da er det jammen meg galt det også. Her snakker vi virkelig den klassiske "damn if you do damn if you don't". 

Ms.Hannigan skrev (54 minutter siden):

Uff, så pinlig. Jeg håper de tar seg en lengre vinterferie, og holder lav profil til rettsaken er over. 

Kongeparet og kronprinsparet drar til OL i Cortina. De skal se skøyteløp,. langrenn, hopp, friski og alpint. Faller reisen og oppholdet under "lengre vinterferie"? Frykter dessverre det blir vanskelig for dem å "holde en lav profil". Mye media på plass i Cortina under OL som du sikkert vet.

• Liker 9
  • Nyttig 7
Skrevet
velociraptor skrev (5 timer siden):

Fascinert over naiviteten til alle som tror det er helt umulig å tenke seg at kongelige får forrang i helsekøen også på en evt lungetransplantasjon. Virker ikke som om mange av dere har særlig erfaring med transplantasjoner? 

Det er ikke umulig å tenke seg, men i dette tilfellet har jo legene hennes bekreftet dette. 

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/694522d91d95991d638d2222/mettemarit-blir-ikke-prioritert-foran-andre-i-lungeko

Kronprinsesse Mette-Marit får ikke forrang i køen blant nordmenn som venter på lungetransplantasjon, sier overlege Are Martin Holm til NRK.

Han leder lungeavdelingen på Rikshospitalet og er kronprinsessens lege. 

Jeg har null erfaring med  lungetransplantasjoner, men jeg har erfaring med pressen og hvordan denne funker.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
~ Ada ~ skrev (1 time siden):

Du mener for alvor at overnatting i telt utkonkurrerer en alvorlig straffesak?

(Hun var for øvrig på jobboppdrag)

Misforsto du den med vilje ?

Eller…?

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Natttåke skrev (42 minutter siden):

Kronprinsesse Mette-Marit får ikke forrang i køen blant nordmenn som venter på lungetransplantasjon, sier overlege Are Martin Holm til NRK.

Han leder lungeavdelingen på Rikshospitalet og er kronprinsessens lege

Selvsagt får hun (eller andre) ikke det pga sosial status. Å hevde noe annet er jo uvitenhet. Det er strenge krav med lover og regler som skal følges. 

Endret av Snurrevippen
Autokorrektur
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Snurrevippen skrev (6 minutter siden):

Selvsagt får hun (eller andre) ikke det pga sosial status. Å hevde noe annet er jo uvitenhet. Det er strengere krav mad lover og regler som skal følges. 

De fleste blir heller ikke hentet hjem av militær syketransport når de er på ferie, just sayin'.

Om man mener at Kongefamilien ikke har adgang på langt bedre helsetilbud enn oss vanlige er jo det argumentet slått i stykker av at MM behandles av overlegen på lungeavdelingen på Riksen. Så vidt jeg vet har ikke denne personen normalt pasietansvar. Gunvor på 64 med samme sykdom behandles garantert ikke av Herr Holm.

For øvrig er også dette konkrete eksempler på utgifter staten har mtp. kongehuset som gjemmes i andre budsjetter.

Endret av Ellie42
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
Hekken skrev (17 minutter siden):

Misforsto du den med vilje ?

Eller…?

Ettersom temaet var at de nå vil jobbe aktivt for å flytte fokuset bort fra straffesaken og du svarer med å nevne en telttur, så lurer jo jeg da på om du mener en telttur er et slikt tiltak?

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Ellie42 skrev (1 minutt siden):

De fleste blir heller ikke hentet hjem av militær syketransport når de er på ferie, just sayin'.

Om man mener at Kongefamilien ikke har adgang på langt bedre helsetilbud enn oss vanlige er jo det argumentet slått i stykker av at MM behandles av overlegen på lungeavdelingen på Riksen. Så vidt jeg vet har ikke denne personen normalt pasietansvar.

Om noen mener det, får du ta den diskusjonen med dem. 

Når det er sagt, virker det ikke som du helt forstår hvorfor militær syketransport i det hele tatt ble brukt. Det handler om logistikk, beredskap og sikkerhet. Ikke om medisinsk prioritet eller særbehandling i helsesystemet. I en situasjon der kongeparet befinner seg i utlandet og det oppstår alvorlig sykdom, er dette helt naturlig sikkerhetstiltak. Det sier absolutt ingenting om å komme foran i helsekøer eller transplantasjonslister. 

Det er heller ikke unormalt å bli fulgt opp av overleger i spesialisthelsetjenesten, særlig ved komplekse og alvorlige tilstander. Overleger har naturlig nok det faglige hovedansvaret og er helt standard praksis. Alle behandlinger styres av medisinske kriterier, akkurat som for alle oss andre. 

• Liker 2
  • Nyttig 7
Skrevet
Snurrevippen skrev (16 minutter siden):

Når det er sagt, virker det ikke som du helt forstår hvorfor militær syketransport i det hele tatt ble brukt. Det handler om logistikk, beredskap og sikkerhet. Ikke om medisinsk prioritet eller særbehandling i helsesystemet. I en situasjon der kongeparet befinner seg i utlandet og det oppstår alvorlig sykdom, er dette helt naturlig sikkerhetstiltak. Det sier absolutt ingenting om å komme foran i helsekøer eller transplantasjonslister. 

Det er heller ikke unormalt å bli fulgt opp av overleger i spesialisthelsetjenesten, særlig ved komplekse og alvorlige tilstander. Overleger har naturlig nok det faglige hovedansvaret og er helt standard praksis. Alle behandlinger styres av medisinske kriterier, akkurat som for alle oss andre. 

Da kan du vel vise til andre overleger som er andres personlige leger da?

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Snurrevippen skrev (13 minutter siden):

Og transport hjem etc  får man via reise forsikringer. Så her er det vel også lurt å sjekke hva som dekkes. På klp står det ubegrenset sum, iht hjemtransport ved sykdom. Så jo vi kommer osd hjem vi også.

Hadde vært flaut å la kongen dø på ferie tur i asia iallefall. Det ville ha vært kritikk verdig. Ikke at han blevreddet og reddet hjem

https://www.klp.no/forsikring/reiseforsikring#:~:text=Hvis du må sendes hjem,Ubegrenset sum.&text=Dekker avbestilling av reise dersom,og du må avbestille reisen.

• Liker 4
Skrevet
Ellie42 skrev (41 minutter siden):

Om man mener at Kongefamilien ikke har adgang på langt bedre helsetilbud enn oss vanlige er jo det argumentet slått i stykker av at MM behandles av overlegen på lungeavdelingen på Riksen. Så vidt jeg vet har ikke denne personen normalt pasietansvar. Gunvor på 64 med samme sykdom behandles garantert ikke av Herr Holm.

For øvrig er også dette konkrete eksempler på utgifter staten har mtp. kongehuset som gjemmes i andre budsjetter.

Alle de kongelige har livleger. så er vel han hennes. 

Jeg sier ikke at de aldri får forrang eller spesialbehandling, jeg skriver om dette konkrete tilfellet.

• Liker 2
Skrevet
Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Og transport hjem etc  får man via reise forsikringer. Så her er det vel også lurt å sjekke hva som dekkes. På klp står det ubegrenset sum, iht hjemtransport ved sykdom. Så jo vi kommer osd hjem vi også.

Hadde vært flaut å la kongen dø på ferie tur i asia iallefall. Det ville ha vært kritikk verdig. Ikke at han blevreddet og reddet hjem

https://www.klp.no/forsikring/reiseforsikring#:~:text=Hvis du må sendes hjem,Ubegrenset sum.&text=Dekker avbestilling av reise dersom,og du må avbestille reisen.

Problemet er ikke at andre får det på forsikringen, premisset folk argumenterer med er at MM ikke får spesialbehandling når hele kongefamilien har LANGT bedre behandling enn resten av oss. Kongen dro ikke hjem med forsikringen sin, så jeg skjønner ikke hvorfor du i det hele tatt bringer det opp. Den kostnaden havnet i en av de mange postene som ikke offisielt står i kongehusets budsjett.

Ingen vanlige dødelige har riksens overlege som privatlege, overleger styrer avdelinger. At folk i det hele tatt finner på løgn for å spinne videre på dette tynne argumentet er bare dumt.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Ellie42 skrev (20 minutter siden):

Da kan du vel vise til andre overleger som er andres personlige leger da?

Under kan du se hva jeg svarte på. 

Din påstand stemmer ikke. 

Ellie42 skrev (59 minutter siden):

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Ellie42 skrev (28 minutter siden):

når hele kongefamilien har LANGT bedre behandling enn resten av oss

Denne sterke påstander krever dokumentasjon. Sikkerhet/beredskap og behandling er to ulike ting. 

Ellie42 skrev (28 minutter siden):

At folk i det hele tatt finner på løgn for å spinne videre på dette tynne argumentet er bare dumt.

Venter spent på hvem som skyter seg selv i foten her. 

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Ellie42 skrev (1 time siden):

Problemet er ikke at andre får det på forsikringen, premisset folk argumenterer med er at MM ikke får spesialbehandling når hele kongefamilien har LANGT bedre behandling enn resten av oss. Kongen dro ikke hjem med forsikringen sin, så jeg skjønner ikke hvorfor du i det hele tatt bringer det opp. Den kostnaden havnet i en av de mange postene som ikke offisielt står i kongehusets budsjett.

Ingen vanlige dødelige har riksens overlege som privatlege, overleger styrer avdelinger. At folk i det hele tatt finner på løgn for å spinne videre på dette tynne argumentet er bare dumt.

Er ikke poenget å få kongen og deg forøvrig hjem? Du kommer hjem , med forsikringen din

Du har jo helt rett da. Kongen og de kongelige blir behandlet annerledes. De er norges øverste . Kongen har et helt militære som roper"  for kongen og fedrelandet". Og garden har som oppgave å passe på dem, ikke oss i furuvegen 4.

Kongen blir av og til som statsminiseteren, kjørt i sikker sort bil med eskorte til jobb og annet. Det kommer nok ikke jeg til å gjøre. Når de besøker en norsk bygd , står innbyggerne i sine peneste klær, med blomster og flagg for å hilse på og overrekke gaver. Meg enser de ikke. Og det er dem verdrnsledere, lag, foreninger osv ønsker å møte. De blir nok ikke like glad om jeg vikarierte for kongen en dag. Og det er helt greit

De har egne leger som passer på deres helse, jeg har også hatt en lege siden jeg var barn. Nå er han pensjonist, så nå har jeg ny. Men det er ikke en overlege da. Men både min mann og mamma har blitt tatt godt vare på av overlegen på sykehuset, den ene også av overlege på rikshospitalet pluss noen av verdens beste på feltet via videochat. Det ble gitt til person i furuvegen 4. Så når det kommer til helse så skal det ikke være så stor forskjell på sksugum og furuvegen 4, selv om det sikkert er litt forskjell.

Jeg vet ikke med deg. Men jeg vet at jeg ikke forventer å  bli behandlet som en kongelig. Da jeg ikke er en kongelig, eller har kongrlige oppgaver.

Edit: glemte at de har egen balkong, der hele 17 mai toget går forbi for å hilse dem. Min terasse har ikke samme priotitet...

Endret av Krokenguri
Skrivefeil
  • Liker 6
Skrevet
Snurrevippen skrev (1 time siden):

Under kan du se hva jeg svarte på. 

Din påstand stemmer ikke. 

Hørt om livslege (r), skipslege, reiseleger osv på statens regning? Får du det?

Din påstand stemmer ikke, du later som om det er likhet når det gjelder behandling. Det er det ikke.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Krokenguri skrev (39 minutter siden):

Er ikke poenget å få kongen og deg forøvrig hjem? Du kommer hjem , med forsikringen din

Du har jo helt rett da. Kongen og de kongelige blir behandlet annerledes. De er norges øverste . Kongen har et helt militære som roper"  for kongen og fedrelandet". Og garden har som oppgave å passe på dem, ikke oss i furuvegen 4.

Kongen blir av og til som statsminiseteren, kjørt i sikker sort bil med eskorte til jobb og annet. Det kommer nok ikke jeg til å gjøre. Når de besøker en norsk bygd , står innbyggerne i sine peneste klær, med blomster og flagg for å hilse på og overrekke gaver. Meg enser de ikke. Og det er dem verdrnsledere, lag, foreninger osv ønsker å møte. De blir nok ikke like glad om jeg vikarierte for kongen en dag. Og det er helt greit

De har egne leger som passer på deres helse, jeg har også hatt en lege siden jeg var barn. Nå er han pensjonist, så nå har jeg ny. Men det er ikke en overlege da. Men både min mann og mamma har blitt tatt godt vare på av overlegen på sykehuset, den ene også av overlege på rikshospitalet pluss noen av verdens beste på feltet via videochat. Det ble gitt til person i furuvegen 4. Så når det kommer til helse så skal det ikke være så stor forskjell på sksugum og furuvegen 4, selv om det sikkert er litt forskjell.

Jeg vet ikke med deg. Men jeg vet at jeg ikke forventer å  bli behandlet som en kongelig. Da jeg ikke er en kongelig, eller har kongrlige oppgaver.

Edit: glemte at de har egen balkong, der hele 17 mai toget går forbi for å hilse dem. Min terasse har ikke samme priotitet...

Ok. Masse uvesentlig informasjon. Takk.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Ellie42 skrev (1 minutt siden):

Ok. Masse uvesentlig informasjon. Takk.

Syntes det er ganske relevant, opp mot spøsmålene som stilles.

• Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...