Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Natttåke skrev (16 timer siden):

Jeg er ikke enig i dette. Vi drøfter kongefamilien, ikke alle andre pårørende i Norge. 

Dette er Norges arveprinsesse. Det forplikter på en helt annen måte enn en annen pårørende, og man er nødt til å tenke på annet vis. 

Det gjør det absolutt.  Men å kritisere en lunsj... hun er uavhengig av tittel et menneske av kjøtt og blod, som er en søster , datter og pårøende til alvorlig syk mor, psykisk syk, kriminell og rusmisbrukende bror. Hun har to viktige , men gamle  besteforeldre hun også har grunn til å bekymre seg over. Jeg syntes IA står i ganske mye mer enn det som er vanlig for en på 22år. Hun skal oppå dette , være flisespikkende korrekt nok, til å forstå at lunsj med bror det er det folket skal ta henne på. 

Uansett hvordan du snur og vender på dette, endrer ikke det hennes rolle som  tittel , pårørende.

Eller mitt syn på at jeg syntes denne kritikken er såpass langt under beltestedet at jeg likestiller det med trakasering og mobbing   av Norges fremtidige dronning. Hun må ikke tåle det pga prinsesse tittel.  Og jeg må ikke akseptere det,  pga prinsesse tittel.

Du får ha dine meninger. Men det er ikke du som definerer henne som en pårørende. Det er hennes brors situasjon som definerer det. 

Endret av Krokenguri
Skrivefeil
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
-Pusheen- skrev (4 timer siden):

Nå nevnte jeg disse tingene ikke for å baktale, men for å presisere det jeg reagerer på i diskusjonen. Jeg synes det sklei helt ut. Fra mitt "jeg synes det er upassende selv om jeg skjønner IA" og til det jeg nevnte, ble det satt andre målposter enn at jeg i utgangspunktet helt ærlig mener at det ikke var en gjennomtenkt situasjon.

Jeg sa til og med at dette ikke har med IA å gjøre i første omgang, men at jeg hadde reagert uansett hvis noen valgte å gjøre i en så betent sak. Jeg ble lagt ord i munnen på selv om jeg gang på gang forsøkte å forklare at jeg ikke mente ditt og datt, eller hadde sagt ditt og datt. Jeg synes det er en uting at folk tillegger andre meninger, selv når man i flere innlegg sier at det som presenteres som min påstand, er direkte feiltolkning av det jeg sier. Såpass må man tåle at folk sier ifra om når man velger å svare meg med noe som ikke stemmer med det jeg faktisk skriver. 

I tillegg: når brukere kommer inn og forteller om egne erfaringer, og jeg prøver å si at jeg ikke snakker om vedkommende eller alle andre, men om denne situasjonen, hvem er det som driver brukerdebatt? Jeg eller den som snakker om seg selv? Og nei, dette er heller ikke et avsnitt om andre brukere, men om at noen av oss faktisk prøvde å si ifra hvem man snakket om og ikke når vi ble presentert med personlige historier. Jeg er ikke interessert i, eller har alle andre i tankene, hver gang jeg snakker om spesifikke situasjoner som angår de man skal diskutere i tråden. 

Nei jeg dikterte ikke hva du skulle mene eller si. Jeg sa at i prakis er det det du ender opp med uavhengig av hva du mener og hva du gjør.

Og da ender du med å kaste stein i glasshus. 

• Liker 4
Skrevet
Krokenguri skrev (6 minutter siden):

Nei jeg dikterte ikke hva du skulle mene eller si. Jeg sa at i prakis er det det du ender opp med uavhengig av hva du mener og hva du gjør.

Og da ender du med å kaste stein i glasshus. 

Jeg er ferdig med dette, har sagt mitt. Du bestemmer ikke hva jeg mener og ikke, spesielt ikke når jeg gang på gang forklarer at du tar feil. 

• Liker 15
  • Hjerte 6
Skrevet
Krokenguri skrev (20 minutter siden):

Det gjør det absolutt.  Men å kritisere en lunsj... hun er uavhengig av tittel et menneske av kjøtt og blod, som er en søster , datter og pårøende til alvorlig syk mor, psykisk syk, kriminell og rusmisbrukende bror. Hun har to viktige , men gamle  besteforeldre hun også har grunn til å bekymre seg over. Jeg syntes IA står i ganske mye mer enn det som er vanlig for en på 22år. Hun skal oppå dette , være flisespikkende korrekt nok, til å forstå at lunsj med bror det er det folket skal ta henne på. 

Uansett hvordan du snur og vender på dette, endrer ikke det hennes rolle som  tittel , pårørende.

Eller mitt syn på at jeg syntes denne kritikken er såpass langt under beltestedet at jeg likestiller det med trakasering og mobbing   av Norges fremtidige dronning. Hun må ikke tåle det pga prinsesse tittel.  Og jeg må ikke akseptere det,  pga prinsesse tittel.

Du får ha dine meninger. Men det er ikke du som definerer henne som en pårørende. Det er hennes brors situasjon som definerer det. 

Jeg er så uenig med deg i at dette er mobbing. Jeg synes det er trist å se hvordan mobbebegrepet blir utvannet, det er skikkelig urettferdig ifht de som virkelig opplever mobbing. 

• Liker 7
  • Hjerte 4
  • Nyttig 13
Skrevet
Krokenguri skrev (27 minutter siden):

Jeg kommer ikke til å svare deg mer. Du leser med dine egne briller og feiltolker det folk egentlig skriver. Da nytter det ikke. 

• Liker 7
  • Hjerte 4
  • Nyttig 11
Skrevet
-Pusheen- skrev (23 minutter siden):

Jeg er ferdig med dette, har sagt mitt. Du bestemmer ikke hva jeg mener og ikke, spesielt ikke når jeg gang på gang forklarer at du tar feil. 

Og jeg bekrefter at det heller ikke var det jeg gjorde. Håper på samme respekt selv

• Liker 3
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (8 timer siden):

Å jo da - søsteren har blitt kritisert her inne  for at hun sa fine ting om han i talen sin da hun ble myndig. 

Jeg minnet om hva prinsesse IA sa om sin halvbror i sin tale, ja. Hun sa at han er hennes sikkerhetsnett, at hun takket for alt hun har lært av ham, og for at de to kan snakke sammen om alt og at han alltid beskytter henne. 

Dette var i 2022, og på et tidspunkt hvor halvbroren åpenbart har vært dypt inne i alvorlig kriminalitet og omgikk kriminelle venner. 
Det må være rimelig å anta at kongehuset på dette tidspunkt var klar over, eller kjent med, hans utsvevende liv. 

Endret av Eufemia-
  • Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
Natttåke skrev (10 minutter siden):

Jeg kommer ikke til å svare deg mer. Du leser med dine egne briller og feiltolker det folk egentlig skriver. Da nytter det ikke. 

Du kommer jo med innleg som skal definere at min mening er feil. Da må man også tåle at jeg ikke er enig.

Nå har jeg dokumentert ar man er pårørede til kriminell og forskning som støtter det jeg sier at pårørende til sexual forbrytere opplever  å bli stigatisert, oppleve skam, bli ansvarligjort etc. Så det er jo udiskutabelt. Hvorvidt hun er pårørende eller ikke. Det ER hun.

Min mening om at jeg sidestiller kritikkfor denne lunsjen som mobbing og trakasering. Er min personlige mening, og du står helt fritt til å være uenig i det. 

På samme vis at jeg ikke er enig i at dette er dårlige signaler  sende. Noen form

• Liker 6
Skrevet
Krokenguri skrev (6 minutter siden):

Og jeg bekrefter at det heller ikke var det jeg gjorde. Håper på samme respekt selv

Legger ved innlegget under:

Krokenguri skrev (15 timer siden):

I praksis sier du jo at det er ok at din nabo syntes dårlig om deg fordi du viser deg med familiens sorte får, eller ikke har stoppet vedkommende osv

Dette er defintivt grov feiltolkning av hva jeg snakker om. 

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Jobbermedbarn skrev (21 minutter siden):

Jeg er så uenig med deg i at dette er mobbing. Jeg synes det er trist å se hvordan mobbebegrepet blir utvannet, det er skikkelig urettferdig ifht de som virkelig opplever mobbing. 

Det er veldig vanlig at de som mobber er de som også mener seg beettiget mest til hva er mobbing og ikke. Jammen hun har jo stygg frisyre, da er det vel innafor å si det. Alle ser jo det... 

Jeg respekterer at du ikke er enig i at dette er mobbing og trakasering Det endrer ikke mitt syn på det.

Mariys prlvde også å bagatellisere slå 100ganger til , det var da ingenting bare litt med flat hånd. En voldsutøver , som prøver å definere grensene sånn er ikke pent

Endret av Krokenguri
  • Liker 2
Skrevet
Eufemia- skrev (8 minutter siden):

Jeg minnet om hva prinsesse IA sa om sin halvbror i sin tale, ja. Hun sa at han er hennes sikkerhetsnett, at hun takket for alt hun har lært av ham, og for at de to kan snakke sammen om alt og at han alltid beskytter henne. 

Dette var i 2022, og på et tidspunkt hvor halvbroren åpenbart har vært dypt inne i alvorlig kriminalitet og omgikk kriminelle venner. 
Det må være rimelig å anta at kongehuset på dette tidspunkt var klar over, eller kjent med, hans utsvevende liv. 

Ja, her burde nok taleskrivere ha bedt henne om å endre på den delen. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Natttåke skrev (3 minutter siden):

Ja, her burde nok taleskrivere ha bedt henne om å endre på den delen. 

PÅ denne tiden visste de at han hadde et problematisk forhold til rusmidler. de var vel ikke synske, taleskriverne heller.

(ja, jeg synes det er ille at hun kritiseres for å si noe fint om broren sin.)

Endret av pøbelsara
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Eufemia- skrev (3 minutter siden):

Utsvevende liv trenger ikke nødvendigvis bety at hun på det tidspunktet forstod at han var kriminell. Og det er ganske stor sannsynlighet for at hun ikke visste om de seksuelle overgrepene (hadde de i det hele tatt funnet sted på dette tidspunktet?)

Hvis jeg hadde holdt en tale i en slik situasjon, så hadde jeg sagt noe hyggelig om rusmisbrukeren jeg også. Og hadde jeg ikke hatt noe hyggelig å si, så hadde jeg diktet opp noe.

Det er en vesensforskjell å si noe hyggelig for å være grei i en festtale før det har vært snakk om kriminalitet, og å henge med han når han er tiltalt for flere seksuallovbrudd. Om noe så burde denne videoen være en påminnelse for henne om hvor lite hun faktisk vet om broren, og dermed holde seg fra han offentlig. For alt hun visste kunne han ha dratt rett fra lunsjen og voldtatt en ny person. Kanskje noen hun kjente. Man må bare holde seg unna sånne folk og passe på at deres dårlige valg i minst mulig grad går utover en selv.

• Liker 10
Skrevet
pøbelsara skrev (3 minutter siden):

PÅ denne tiden visste de at han hadde et problematisk forhold til rusmidler. de var vel ikke synske, taleskriverne heller.

(ja, jeg synes det er ille at hun kritiseres for å si noe fint om broren sin.)

Det kan være at man i 2022 ikke visste omfanget, men dette må ha pågått en stund da dette ble offentlig i 2024

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (2 timer siden):

På den tiden dekket de over så godt det lot seg gjøre, tenker jeg. Man så en gipset hånd i sort denne dagen, og jeg kan ikke tenke at den kom fra f.eks. fysisk arbeid som kunne lede til skade. Gitt hva man er kjent med dd. var de trolig kjent med mye, og likevel beskrev prinsessen ham som hennes sikkerhetsnett og at han alltid er der for henne og passer på. 

Kongehuset ser ut til å ha levd i en villfarelse om at ting som nå har kommet frem aldri ville se dagens lys. 

Spørsmålet som hele tiden trenger seg på er hvorfor foten ( foreldre/kongehuset ) ikke ble satt ned! 

Endret av Eufemia-
  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Nymerïa skrev (14 minutter siden):

Utsvevende liv trenger ikke nødvendigvis bety at hun på det tidspunktet forstod at han var kriminell. Og det er ganske stor sannsynlighet for at hun ikke visste om de seksuelle overgrepene (hadde de i det hele tatt funnet sted på dette tidspunktet?)

Hvis jeg hadde holdt en tale i en slik situasjon, så hadde jeg sagt noe hyggelig om rusmisbrukeren jeg også. Og hadde jeg ikke hatt noe hyggelig å si, så hadde jeg diktet opp noe.

Det er en vesensforskjell å si noe hyggelig for å være grei i en festtale før det har vært snakk om kriminalitet, og å henge med han når han er tiltalt for flere seksuallovbrudd. Om noe så burde denne videoen være en påminnelse for henne om hvor lite hun faktisk vet om broren, og dermed holde seg fra han offentlig. For alt hun visste kunne han ha dratt rett fra lunsjen og voldtatt en ny person. Kanskje noen hun kjente. Man må bare holde seg unna sånne folk og passe på at deres dårlige valg i minst mulig grad går utover en selv.

Enig.

• Liker 4
Skrevet
Andrea59 skrev (På 20.1.2026 den 13.11):

I gamle dager, da Sonja var relativt ny i rollen (typ 1970/80-tallet) husker jeg at det ble sagt at hun ikke var så populær blant dem som hadde med henne å gjøre, at hun hadde nesen høyere i sky enn kong Olav f eks. 

Ja, og det ble sagt lenge etter det og. Sammenlignet med Harald. Hun er jo veldig korrekt og veldig nøye. Det innebærer også krevende. De jeg kjenner som har hatt med henne å gjøre i ulike tiår opplever henne som snobbete, krevende og slitsom. Harald er morsom, laid back og blir fort dus. 
det er kanskje litt det at hun har hatt mye mer å bevise. Så er hun jo hardtarbeidende perfeksjonist selv. Jeg synes hun har vært en fin kronprinsesse og dronning, men ikke ei jeg ville vært ansatt hos. 

• Liker 14
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 timer siden):

Legger ved innlegget under:

Dette er defintivt grov feiltolkning av hva jeg snakker om. 

Jeg kan være enig i at det kom litt hardt ut. Det jeg mente, var vel at både jeg og du  kan bli utsatt for det samme. Hvis dette også er ok på ia. Da folk ikke skiller dette iht titler når man komenterer pårørende. Som feks bla linken jeg la med tidligere på forskning iht hva pårørende blir utsatte for. De opplever det samme. Ikke alle og i ulik grad. Men mange. 

At du ikke har opplevd det, er jo kjempefint, jeg har opplevd det. Føler meg ikke plaget med det, da jeg uansett blokkerer ut sånt. Men jeg ser det absolutt som en totalt unødvendig tilegsbelasting. Og kjennee jo på en ekstra bekymring for de usynlige pårørende, når jeg ser debatt retorikken her.

Jeg kan som sagt være med på å støtte kritikken, om de dro på timbuktu konsert, og hang drita full rundt halsen på hverandre. Og hvite rester under nesa. Iht at hun skal bli norges dronning. Men lunsj, er ikke innafor, iht kritikk. Spesielt ikke langt unna hjenmet. Da åpner man opp for å i prakis kunne kritisere henne for absolutt alt, og skylde på hennes tittel. 

Vi må også tåle å skille mellom privat og offentlig.

Uansett jeg ber om unnskyld for å gå så hardt på. Og håper jeg kan tilgis. Men iht signaler etc der er vi nok grunnleggende uenige. Dette har vært et tema jeg har tatt opp i mange år. Fordi pårørende på feil side er folk som blir dyttet inn i skap med bla skam. Så for meg ikke et nytt tema, og et tema jeg ikke rikker meg på. 

At jeg nekter å stå i noe skamme skap for hva andre har gjort, vet jeg er provoserende for noen. Jeg syntes det er provioserende og egentlig litt feigt å ta meg, istedenfor den jeg er pårørende til. Stakkars hen liksom. Hen er det ikke synd på. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (37 minutter siden):

Jeg kan være enig i at det kom litt hardt ut. Det jeg mente, var vel at både jeg og du  kan bli utsatt for det samme. Hvis dette også er ok på ia. Da folk ikke skiller dette iht titler når man komenterer pårørende. Som feks bla linken jeg la med tidligere på forskning iht hva pårørende blir utsatte for. De opplever det samme. Ikke alle og i ulik grad. Men mange. 

At du ikke har opplevd det, er jo kjempefint, jeg har opplevd det. Føler meg ikke plaget med det, da jeg uansett blokkerer ut sånt. Men jeg ser det absolutt som en totalt unødvendig tilegsbelasting. Og kjennee jo på en ekstra bekymring for de usynlige pårørende, når jeg ser debatt retorikken her.

Jeg kan som sagt være med på å støtte kritikken, om de dro på timbuktu konsert, og hang drita full rundt halsen på hverandre. Og hvite rester under nesa. Iht at hun skal bli norges dronning. Men lunsj, er ikke innafor, iht kritikk. Spesielt ikke langt unna hjenmet. Da åpner man opp for å i prakis kunne kritisere henne for absolutt alt, og skylde på hennes tittel. 

Vi må også tåle å skille mellom privat og offentlig.

Uansett jeg ber om unnskyld for å gå så hardt på. Og håper jeg kan tilgis. Men iht signaler etc der er vi nok grunnleggende uenige. Dette har vært et tema jeg har tatt opp i mange år. Fordi pårørende på feil side er folk som blir dyttet inn i skap med bla skam. Så for meg ikke et nytt tema, og et tema jeg ikke rikker meg på. 

At jeg nekter å stå i noe skamme skap for hva andre har gjort, vet jeg er provoserende for noen. Jeg syntes det er provioserende og egentlig litt feigt å ta meg, istedenfor den jeg er pårørende til. Stakkars hen liksom. Hen er det ikke synd på. 

Hverken du eller @-Pusheen- er Norges arveprinsesse (tror jeg da). At du fortsatt ikke forstår forskjellen er bare trist.

Endret av Ellie42
  • Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...