Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Rastebenk skrev (6 timer siden):

Det er en viss mellomting mellom å sponse luksusleilighet på Oslos aller beste vestkant og å kaste ham ut for å bo på gata.

Det er ingen som mener at kongefamilien skal slå hånden av MBH. Men kanskje ikke drikke formiddagsalkohol med ham på et populært utested 6 uker før rettssaken.

I Kongeriket Norge er vi stolte over et godt sikkerhetsnett som gjør at slekten ikke trenger å sikre livsopphold til voksne menn som er ansvarsløse. 

Men dem ønsker at han skal ha en levestandard som er mye høyere enn det, og at han skal kunne være nært festen og vennenne sine. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vedr IA. Det vesentligste hun må kunne vurdere er egen rolleforståelse og kunne se handlingene sine ut fra hvordan de vil vurderes av opinionen. Beveger hun seg i offentligheten så er dette noe som hun må vurdere. Har hun ikke denne kompetansen enda så må hun rådgis. Stikkordene er omdømme og tillit. Hun er en representant for Kongehuset og det hun gjør assosieres med institusjonen. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
velociraptor skrev (7 timer siden):

iA er ikke et lite barn, men en voksen kvinne på 22 år. Man må kunne forvente bittelitt dømmekraft fra henne. Jeg synes hun utviste svært dårlig dømmekraft her, men det passer jo rett inn i mønsteret til denne familien. Alt for familien! Privatpersoner så snart de utsettes for kritikk eller stilles krav til, men kongelige når de er på shopping eller annet som koster penger eller krever privilegier.

Enig. IA er 22. Hun er myndig både utviklingsmessig og lovmessig.

At man ikke klarer å tenke at å sitte å pimpe øl på et partysted med 40+ ganger tiltalte MBH ikke er særlig smart er ekstremt urutinert. 

Dette er jo problemet med HM og MMs måte å oppdra barna sine på, de har vært skjermet og virker ikke som de bryr seg så mye om roller og kutyme. Familien er viktigst, og det Norske folk (pluss MBHs ofre) kommer langt ned på lista.

Endret av Ellie42
  • Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Rastebenk skrev (10 timer siden):

Det er en viss mellomting mellom å sponse luksusleilighet på Oslos aller beste vestkant og å kaste ham ut for å bo på gata.

Det er ingen som mener at kongefamilien skal slå hånden av MBH. Men kanskje ikke drikke formiddagsalkohol med ham på et populært utested 6 uker før rettssaken.

Enig med deg i det. Det er helt feil at han skal velte seg i luksus også, og jeg syns ingenting om øl og pizza med søs heller. Feil signaler fra kongehuset som jeg har kommentert tidligere. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Isild skrev (53 minutter siden):

Enig med deg i det. Det er helt feil at han skal velte seg i luksus også, og jeg syns ingenting om øl og pizza med søs heller. Feil signaler fra kongehuset som jeg har kommentert tidligere. 

Hvilken «luksus» er det snakk om her? Øl og pizza er ikke luksus. At søsken møtes privat er i utgangspunktet en helt ordinær familierelasjon som ikke angår offentligheten. Når dette fremstilles som noe prinsipielt problematisk skyldes det i praksis kun tabloid oppslag. Selv helt vanlige hverdagslige handlinger, som å kjøpe madrass med moren gjøres om til en mediesirkus. 

• Liker 5
Skrevet
Snurrevippen skrev (33 minutter siden):

Hvilken «luksus» er det snakk om her? Øl og pizza er ikke luksus. At søsken møtes privat er i utgangspunktet en helt ordinær familierelasjon som ikke angår offentligheten. Når dette fremstilles som noe prinsipielt problematisk skyldes det i praksis kun tabloid oppslag. Selv helt vanlige hverdagslige handlinger, som å kjøpe madrass med moren gjøres om til en mediesirkus. 

Ville du kalt lunsjen og madrasskjøpet en privat relasjon som det var feil å skrive om samme hva han var tiltalt for? Eller synes du tingene han er tiltalt for er såpass  ufarlige at resten av familien kan forholde seg som normalt.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Snurrevippen skrev (1 time siden):

La oss få tingene på sporet i tråden - hvilket her fokuserer på kongehusets rolle i ulik kontekst. 

Luksus må nødvendigvis finansieres, og et betimelig spørsmål i den sammenhengen er hvordan bonussønnen til kronprinsen huses i en luksusleilighet i hovedstadens fornemme strøk uten at han eier inntekt som kan legitimere dette. 

Søsken kan Normaltvis møtes privat og i offentligheten. Det høres ut til at du ikke anerkjenner at medlemmer av kongehuset innehar en annen posisjon enn vanlige familier ved å argumentere slik du gjør. Du mener altså at kongehuset ikke har forpliktelser ift. å være gode rollemodeller? Mener du at de kan tillate seg å krysse etiske og moralske grenser og påberope seg at de er private - når det velges en restaurant i Hemsedal for å drikke øl og spise pizza på første juledag? 
Når medlemmer av kongehuset, med ref. til prinsesse IA, velger seg et offentlig sted for å møtes med halvbroren som nå står tiltalt for 38 saker som skal behandles i retten, så er det av offentlig interesse. Det er ikke en god vurdering av henne, ei heller om der ikke er kommet gode råd fra kronprinsparet om å heller velge et privat møtested. 

Det er ikke kun tabloide oppslag når slikt som dette avsløres. Det er snarere mer en skandale, og da med ref. til et dårlig valg fra prinsesse IA. Det viser en dårlig vurderingsevne. 

Du må gjerne mene hva du vil, men jeg kan forsikre seg om at ferden videre vil ikke være konstruktiv for kongehusets medlemmer om de ikke utviser en god dømmekraft. 

Endret av Eufemia-
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg syntes det er dårlige signaler å kritisere en ung kvinne for å ha kontakt og vise seg privat sammen med sin bror. 

Det signaliserer at alle som er pårørende til en kriminell, rusmisbruker, og til en med diagnoser. De må ta avdrand  og gjemme seg å ikke vise seg, fordi det kan støte noen.

Man kan være både glad i noen og ta avstand fra handlinger. 

Dette budskapet gjelder da over ca 300.000 peroner årlig. Ut fra tall jeg delte fra 2019 og ca 10 pårørende på hver dømte kriminelle. Og da er ikke mørketallet med. 

Å kritisere at IA spiser ute med sin bror langt ute på landet, da ber man i praksis minst 300.000 om å skamme seg , og ikke stikke seg ut på et vis, pga arvesynden lever fortsatt.

Jeg ser kongehuset og de kongelige som kongelige for alle.  De er kongelige for alle på gata, fengsel, krisesentre, eldre, unge, innvsndrere, norske osv. Alle vet at støste å beste redursen er de nermeste pårørende uavhengig om det er rus, sykdom  osv , for iallefall der familier fungerer. Alle pårørende til rus og kriminelle vet jo at de ikke har overgormynderi og makt til å endre noe man ikke ønsker å endre på selv. De som har vært rusmisbrukere, vet hvor jævlig  vanskelig det er å komme ut av. Både iht avhengighet og det sosiale som møter dem.når de er rehabilitert. 

En ting er jo kriminalitet osv. En annen ting er at vi kan ikke oppnå endring om man ikke vil forstå eller evner å tilgi, når tiden er inne. Da evner ikke vi som samfunn å endre noe, og det vi sitter igjen med er to leire der en gruppe forblir kriminelle og en loblydig.  Hvorfor skal en kriminell slutte å være kriminell, om livet på andre siden av grensa er ingenting. 

Nei for meg er det et godt signal og se norges fremtidige dronning, dra lasset i riktig reting, å bare være en søster, ha det fint som mulig, se hva som trengs. Jeg tenker at mange ofre og pårørende i oslo også slapper litt mer av , å vite at de ikke møter han den helgen det klistres opp at han er langt oppi fjellet

• Liker 4
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (19 minutter siden):

Jeg syntes det er dårlige signaler å kritisere en ung kvinne for å ha kontakt og vise seg privat sammen med sin bror. 

Det signaliserer at alle som er pårørende til en kriminell, rusmisbruker, og til en med diagnoser. De må ta avdrand  og gjemme seg å ikke vise seg, fordi det kan støte noen.

Dette budskapet gjelder da over ca 300.000 peroner årlig. Ut fra tall jeg delte fra 2019 og ca 10 pårørende på hver dømte kriminelle. Og da er ikke mørketallet med. 

Å kritisere at IA spiser ute med sin bror langt ute på landet, da ber man i praksis minst 300.000 om å skamme seg , og ikke stikke seg ut på et vis, pga arvesynden lever fortsatt.

Jeg ser kongehuset og de kongelige som kongelige for alle.  De er kongelige for alle på gata, fengsel, krisesentre, eldre, unge, innvsndrere, norske osv. Alle vet at støste å beste redursen er de nermeste pårørende uavhengig om det er rus, sykdom  osv , for iallefall der familier fungerer. Alle pårørende til rus og kriminelle vet jo at de ikke har overgormynderi og makt til å endre noe man ikke ønsker å endre på selv. De som har vært rusmisbrukere, vet hvor jævlig  vanskelig det er å komme ut av. Både iht avhengighet og det sosiale som møter dem.når de er rehabilitert. 

En ting er jo kriminalitet osv. En annen ting er at vi kan ikke oppnå endring om man ikke vil forstå eller evner å tilgi, når tiden er inne. Da evner ikke vi som samfunn å endre noe, og det vi sitter igjen med er to leire der en gruppe forblir kriminelle og en loblydig.  Hvorfor skal en kriminell slutte å være kriminell, om livet på andre siden av grensa er ingenting. 

Nei for meg er det et godt signal og se norges fremtidige dronning, dra lasset i riktig reting, å bare være en søster, ha det fint som mulig, se hva som trengs. Jeg tenker at mange ofre og pårørende i oslo også slapper litt mer av , å vite at de ikke møter han den helgen det klistres opp at han er langt oppi fjellet

Nei, det gjør det da vitterlig ikke.

Det det signaliserer til kongehuset er at de er våre statsoverhoder, og bør kunne holde flere tanker i hodet samtidig. At du ikke forstår forskjellen mellom Kari fra Klepp og vår kongefamilie, er ikke andres problem.

De er familie med en kriminell person, mens de er kongefamilie for alle hans 10+ ofre. Tenk litt på det. All deres støtte og omtanke så langt virker som skal gå til MBH og seg selv, ikke hans ofre, ikke det Norske folk, men feriekos og pizzakos skal absolutt pågå rett før både tiltale og rettssak. 

Man regelrett vasser i hytter og eiendommer hvor man kunne både dratt på ferie og spist pizza med MBH, men man velger konsekvent å dra han med seg ut i offentligheten. Det er et hån mot hans ofre, et hån mot rettferdigheten og rettssikkerheten til hans ofre. De burde gjort så sykt mye bedre enn dette.

Endret av Ellie42
  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Skrevet
Ellie42 skrev (14 minutter siden):

Nei, det gjør det da vitterlig ikke.

Det det signaliserer til kongehuset er at de er våre statsoverhoder, og bør kunne holde flere tanker i hodet samtidig. At du ikke forstår forskjellen mellom Kari fra Klepp og vår kongefamilie, er ikke andres problem.

De er familie med en kriminell person, mens de er kongefamilie for alle hans 10+ ofre. Tenk litt på det. All deres støtte og omtanke så langt virker som skal gå til MBH og seg selv, ikke hans ofre, ikke det Norske folk, men feriekos og pizzakos skal absolutt pågå rett før både tiltale og rettssak. 

Man regelrett vasser i hytter og eiendommer hvor man kunne både dratt på ferie og spist pizza med MBH, men man velger konsekvent å dra han med seg ut i offentligheten. Det er et hån mot hans ofre, et hån mot rettferdigheten og rettssikkerheten til hans ofre. De burde gjort så sykt mye bedre enn dette.

Godt svar. 

Om det menes at de skal være som vanlige folk, så kan de legge ned, signere ut, hilse farvel! 
Så kan vi andre se til f. eks. det danske kongehus og hvor dyktige de gjør jobben sin. 
Det britiske kongehuset har kastet ut Andrew. Finito! Tydelig språk, vil jeg si. Respekt for det! 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet

@Krokenguri. Det er ikke hvilken som helst type kriminalitet han er siktet for. Hadde han bare vært rusmisbruker hadde det ikke vært et problem (rent bortsett fra at de etter alt og dømme drakk øl). Pressen har også definert det som et privat problem. 

Problemet er tosidig, både typen kriminalitet men også MBH sin mangel på anger. Han har stadig blitt avslørt som en som ikke bryr seg der han later dom han smeller til ex, eller viser finger til oppslag i seoghør om at han ikke angrer med alkohol vippende på skulderen. Ved å stille seg ved siden sv en mann som i så liten grad viser anger og forbedring så bidrar hun til en forståelse av at heller ikke hun tar dette alvorlig. Dessverre.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
Krokenguri skrev (36 minutter siden):

Du får det til å høres ut som de har møttes langt uti huttiheita - langt oppi fjellet, langt ute på landet.
Hemsedal - rett ved skisenteret er ikke akkurat sånn grissgrendt strøk på vinteren, altså :) - er jeg rimelig sikker på. Har ikke vært der mye selv, men…. 😛 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
CeXNS skrev (2 minutter siden):

@Krokenguri. Det er ikke hvilken som helst type kriminalitet han er siktet for. Hadde han bare vært rusmisbruker hadde det ikke vært et problem (rent bortsett fra at de etter alt og dømme drakk øl). Pressen har også definert det som et privat problem. 

Problemet er tosidig, både typen kriminalitet men også MBH sin mangel på anger. Han har stadig blitt avslørt som en som ikke bryr seg der han later dom han smeller til ex, eller viser finger til oppslag i seoghør om at han ikke angrer med alkohol vippende på skulderen. Ved å stille seg ved siden sv en mann som i så liten grad viser anger og forbedring så bidrar hun til en forståelse av at heller ikke hun tar dette alvorlig. Dessverre.

For meg blir dette å overdramatiserende og en overfortolkning. Marius er ikke for henne en venn  som bare er å ditche. Det er mer komplisert med familiemedlemmer. For gode venner som sliter og er i et uføre, strekker man seg langt . Men om det ikke går er veien til å bryte kontakt mye enklere. For familie er dette mer komplisert. Og de er og vil være forbundet for evig og altid på et vis.

Hun har sin fulle rett til å være glad i han , men også ta avstand fra handlinger. Og de to er de to som skal være de som må få definere sitt forhold.

Det er sånn at kriminelle i lokal miljø, er noe alle steder må forholde seg til. Bor man i by, så blir ikke det kanskje like nært på. Men siden marius er så kjent, blir det mer nært på for hele oslo og evnt landet.

Nå er jeg forøvrig motstander av kanslings kultur. 

• Liker 4
Skrevet
Andrea59 skrev (4 minutter siden):

Du får det til å høres ut som de har møttes langt uti huttiheita - langt oppi fjellet, langt ute på landet.
Hemsedal - rett ved skisenteret er ikke akkurat sånn grissgrendt strøk på vinteren, altså :) - er jeg rimelig sikker på. Har ikke vært der mye selv, men…. 😛 

Har vært i hemse dal. Lite sted , til tider meget folksomt. 

• Liker 3
Skrevet
Nymerïa skrev (1 time siden):

Ville du kalt lunsjen og madrasskjøpet en privat relasjon som det var feil å skrive om samme hva han var tiltalt for? Eller synes du tingene han er tiltalt for er såpass  ufarlige at resten av familien kan forholde seg som normalt.

Poenget handler ikke om tiltalen er farlig. men at familiemedlemmers helt ordinære handlinger ikke blir offentlig anliggende av den grunn. Dette handler om private relasjoner og moralsk fordømmelse/sosial straff. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (1 time siden):

For meg blir dette å overdramatiserende og en overfortolkning. Marius er ikke for henne en venn  som bare er å ditche. Det er mer komplisert med familiemedlemmer. For gode venner som sliter og er i et uføre, strekker man seg langt . Men om det ikke går er veien til å bryte kontakt mye enklere. For familie er dette mer komplisert. Og de er og vil være forbundet for evig og altid på et vis.

Hun har sin fulle rett til å være glad i han , men også ta avstand fra handlinger. Og de to er de to som skal være de som må få definere sitt forhold.

Det er sånn at kriminelle i lokal miljø, er noe alle steder må forholde seg til. Bor man i by, så blir ikke det kanskje like nært på. Men siden marius er så kjent, blir det mer nært på for hele oslo og evnt landet.

Nå er jeg forøvrig motstander av kanslings kultur. 

Hallo - vi snakker om landets (kanskje) kommende dronning. Hun er ikke bare broren hans - hun er kommende statsoverhode for ofrene for hans herjinger. Litt av en måte å vose sympati på. 

Endret av Gulline
  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Ingenting utstråler empati for ofrene som pizza, øl og feriekos med en som straks skal ut i tiltalebeslutning\rettssak for voldtekt, grove brudd på narkotikalover, vold, trusler, råkjøring og brudd på besøksforbud opp i ente, vøttu. Ah, sier du at han fortsatte med lovbruddene både rett før og mens vi tok han med på ferie og alle i Norge visste om det? Pytt samme. Han er 'familie'. Alt for Norge! Vi vet det Marius har fortalt oss!

See no evil, do no evil.

Endret av Ellie42
  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 13
Skrevet
Ellie42 skrev (8 minutter siden):

Ingenting utstråler empati for ofrene som pizza, øl og feriekos med en som straks skal ut i tiltalebeslutning\rettssak for voldtekt, grove brudd på narkotikalover, vold, trusler, råkjøring og brudd på besøksforbud opp i ente, vøttu. Ah, sier du at han fortsatte med lovbruddene både rett før og mens vi tok han med på ferie og alle i Norge visste om det? Pytt samme. Han er 'familie'. Alt for Norge! Vi vet det Marius har fortalt oss!

See no evil, do no evil.

Skal pizza og øl på privat lunsj ment for å utstråle noe som helst egentlig? Jeg ser det ikke som at det er ment for så mye mer enn enn et måltid. Også tenker jeg  hun heller ikke er en som overbestemmer hva marius drikker. Ikke vet du om det er lett øl heller. Eplemost eller villa farris kanskje? Bare for å sette det også litt i perspektiv

• Liker 4
Skrevet
Snurrevippen skrev (23 minutter siden):

Poenget handler ikke om tiltalen er farlig. men at familiemedlemmers helt ordinære handlinger ikke blir offentlig anliggende av den grunn. Dette handler om private relasjoner og moralsk fordømmelse/sosial straff. 

Det handler absolutt også om tiltalen som bonussønnen står ovenfor. Den er svært alvorlig, mildt sagt. 

Utifra hvordan du argumenterer omkring disse sakene, så er jeg interessert i om du kan fortelle litt om hvordan du ser på kongehusets rolle og oppgaver? Kan du utdype noe om hvordan de som kongelige skal/bør forholde seg der hvor deres handlinger kan utfordre deres plikter for landet? 

Prinsesse IA har i sin tale i anledning sin myndighetsdag beskrevet halvbroren som hennes forbilde, samt noe om lojalitet og at han passer på henne. Kan man tolke deg som at hennes offentlige opptreden med ham til øl og pizza, dette på tross av hans rusproblemer, kan tolkes som at han fortsatt er hennes forbilde? 
Ser du ikke utfordringer i hvilke signaler som prinsesse IA sender til folk ved at hun drikker sammen med ham på tross av at han selv har uttalt seg om egne rusproblemer? 

Har kongehuset et ansvar for moralsk standard? Om de selv svikter, så vil de gruse sin troverdighet og den såkalte opphøydheten et kongehus skal reflektere. Da har landet ikke bruk for dem lenger - de faser seg selv ut - de gjør seg irrelevante. 

Presisering; Innlegget handler om KONGEHUSET og hvordan de skjøtter sin rolle. 

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (11 minutter siden):

Skal pizza og øl på privat lunsj ment for å utstråle noe som helst egentlig? Jeg ser det ikke som at det er ment for så mye mer enn enn et måltid. Også tenker jeg  hun heller ikke er en som overbestemmer hva marius drikker. Ikke vet du om det er lett øl heller. Eplemost eller villa farris kanskje? Bare for å sette det også litt i perspektiv

Hvis jeg hadde vært dem - og valgte å vise meg sammen ute - så hadde jeg valgt noe i glasset som ikke kunne misforstås. Hvis jeg derimot ønsket litt overskrifter og spekulasjoner kunne jeg valgt lettøl, villa farris. En liten finger til pressen og oss andre. 

(og, det er jo ikke det at denne saken er så helt enorm. Men det at «de vanlige forsvarerne her i tråden» så absolutt ikke kan være med på at den slags er umusikalsk, det er som gjør at vi fortsatt diskuterer det. Til og med Taalesen som jo ikke har vært så kongehus-kritisk i andre settinger, mener jo også dette var uklokt. Hvilket vel teller mer enn om en av «oss hatere» mener det.)

Endret av Andrea59
Tillegg
  • Liker 8
  • Hjerte 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...