Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette fikk meg til å tenke litt. Kanskje en avsporing. Blir det sletta, så blir det sletta.

Et ganske vanlig råd rundt steforeldrerollen er jo nettopp å overlate den faktiske oppdragelsen, og den vanskeligste grensesettingen til mor og far. Og at man som steforelder først og fremst skal være en bonus for barnet, som så langt det går holder seg unna konflikter.

Kanskje har kronprinsen fulgt dette rådet? Og kanskje er dette et utmerket råd for "vanlige" familier med avkom uten "problemkomplekser". Men ikke et råd som er så godt når du er Norges neste konge, og omdømme er det du skal levere på - samtidig som stesønnen din er Marius. Også med tanke på at både Marius' mor og far har hatt sine egne "problemkomplekser" godt inn i voksenlivet...

• Liker 6
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kokosmakrone skrev (1 time siden):

Dette fikk meg til å tenke litt. Kanskje en avsporing. Blir det sletta, så blir det sletta.

Et ganske vanlig råd rundt steforeldrerollen er jo nettopp å overlate den faktiske oppdragelsen, og den vanskeligste grensesettingen til mor og far. Og at man som steforelder først og fremst skal være en bonus for barnet, som så langt det går holder seg unna konflikter.

Kanskje har kronprinsen fulgt dette rådet? Og kanskje er dette et utmerket råd for "vanlige" familier med avkom uten "problemkomplekser". Men ikke et råd som er så godt når du er Norges neste konge, og omdømme er det du skal levere på - samtidig som stesønnen din er Marius. Også med tanke på at både Marius' mor og far har hatt sine egne "problemkomplekser" godt inn i voksenlivet...

Akkurat det eg ville fram til, takk!

• Liker 2
Skrevet
Natttåke skrev (9 timer siden):

Jeg må legge til at dersom vi hadde fått en ny folkeavstemning, så ville jeg naturligvis godtatt det dersom folk ønsket å beholde dem. Men jeg hadde blitt fornøyd om vi tok den bort da. De har utspilt sine roller og de klarer ikke lenger fylle dem, slik de skal.

Eg synest absolutt at me burde ha ei folkerøysting, ja, men ikkje heilt ennå, for då hadde eg ikkje visst kva eg skulle røysta. Eg treng å vita litt meir fyrst, dvs. sjå korleis kongehuset handterer desse «problemkompleksa» vidare før eg fell ein endeleg dom. I ei ideell verd greier dei å ta ein snuoperasjon som reddar monarkiet, slik dronning Elizabeth i Storbritannia klarte det då folket var i harnisk etter at prinsesse Diana døydde på tragisk vis. Det siste halvtanna året har eg dessverre mista stadig meir trua på at dei har vilje til det, men eg håpar framleis på at HM kan få det til om han verkeleg vil.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (2 minutter siden):

Eg synest absolutt at me burde ha ei folkerøysting, ja, men ikkje heilt ennå, for då hadde eg ikkje visst kva eg skulle røysta. Eg treng å vita litt meir fyrst, dvs. sjå korleis kongehuset handterer desse «problemkompleksa» vidare før eg fell ein endeleg dom. I ei ideell verd greier dei å ta ein snuoperasjon som reddar monarkiet, slik dronning Elizabeth i Storbritannia klarte det då folket var i harnisk etter at prinsesse Diana døydde på tragisk vis. Det siste halvtanna året har eg dessverre mista stadig meir trua på at dei har vilje til det, men eg håpar framleis på at HM kan få det til om han verkeleg vil.

Ja, dersom de hadde snudd ville jeg nok måttet vurdere om jeg ville stemt dem bort eller om at de skulle fått blitt. Men slik den nye generasjonen oppfører seg er jeg jo i tvil på om de kan snu dette, eller ønsker dette selv.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Gratulerer med dagen til prinsesse Ingrid Alexandra 🎉🥳🎊

men hvorfor er hun ikke tilbake på studiene der nede? Det var en lang juleferie fra studiene? Jeg oppriktig lure på  om hun har fått noe dispensasjon kanskje pga kongelige plikter eller  om det er mange internasjonale elever så de har lengre ferier og mer intenst løp når det er skole eller hvordan det er? 

Endret av FruR
  • Liker 1
Skrevet (endret)
FruR skrev (13 minutter siden):

Gratulerer med dagen til prinsesse Ingrid Alexandra men hvorfor er hun ikke tilbake på studiene der nede? Det var en lang juleferie fra studiene? Jeg oppriktig lure på  om hun har fått noe dispensasjon kanskje pga kongelige plikter eller  om det er mange internasjonale elever så de har lengre ferier og mer intenst løp når det er skole eller hvordan det er? 

Hun har enda sommerferie, de starter ikke før i februar igjen.

Og så har hun oppdrag i Finnmark straks i tillegg, derfor er hun enda hjemme.

Endret av -Pusheen-
Tilleggssetning.
  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (6 minutter siden):

Stemmer! Det ble annonsert for over en uke siden - hun skal på sin første offisielle reise alene: https://www.nrk.no/norge/prinsesse-ingrid-alexandra-klar-for-historisk-reise-_-folger-i-kongeparets-fotspor-1.17714129

Konstaterer ellers at når hun er i Australia får hun kritikk for å ikke være hjemme og representere, men når hun er hjemme for å representere får hun jammen meg kritikk for å ikke være tilbake i Australia for å studere.

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (11 minutter siden):

Ha selvfølgelig, de har sommerferie nå.. det gir mening  siden det sommer i Australia nå ( varmeste tiden der) men og litt morsomt at det er sommerferie i januar  ☺️

Endret av FruR
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Aricia skrev (12 minutter siden):

Stemmer! Det ble annonsert for over en uke siden - hun skal på sin første offisielle reise alene: https://www.nrk.no/norge/prinsesse-ingrid-alexandra-klar-for-historisk-reise-_-folger-i-kongeparets-fotspor-1.17714129

Konstaterer ellers at når hun er i Australia får hun kritikk for å ikke være hjemme og representere, men når hun er hjemme for å representere får hun jammen meg kritikk for å ikke være tilbake i Australia for å studere.

Hvor har hun fått kritikk ?  Hvis skolen i Australia har sommerferie nå så er det vel ingen som kritiserer henne  for å følge skolens ferier? Men hvis noen har kritisert det , slik som du konstanterer her,  så vil jeg gjerne vite hvor og hvem for det er selvsagt ugreit. Vis gjerne til kilde . 

Endret av FruR
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Aricia skrev (1 time siden):

Ønsker henne lykke til, blir forhåpentligvis god læring!

FruR skrev (1 time siden):

Ha selvfølgelig, de har sommerferie nå.. det gir mening  siden det sommer i Australia nå ( varmeste tiden der) men og litt morsomt at det er sommerferie i januar  ☺️

Ja, er jo bakvendt i forhold til resten av verden, så er ikke alle som tenker på det😅

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Prinsesse Ingrid Alexandra fyller år - og det skal markeres privat! 

Når den mørke krisen påkaller ekstra innsats for å fremme det norske kongehuset, så velges det å trekke seg tilbake for å samles til privat feiring. Hvem gir råd, og følges råd som evt. blir gitt når det gjelder det å fremme vårt kongehus?

Vi har i stor grad et privat kongehus. Det tjener ikke land og folk. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet

Jeg er egentlig ganske nysgjerrig på hva de har visst og ikke. Man burde jo, med et problembarn, være tett på i oppveksten, og denne tett-på-heten vil naturligvis ikke avta helt når vedkommende blir voksen, tenker jeg. Å ha visst det Marius har fortalt og problemkompleksene - hva betyr det? At de har visst alt ned til minste detalj - neppe. Har de visst mye? Garantert. Og har det spilt noen rolle ifht hvordan de har forholdt seg til Marius på privaten? Hvor mye kan foreldre gjøre hvis (det voksne) barnet likevel gjør som han vil? De har helt klart kunne stoppet pengekrana, for eksempel. Men i praksis, har det vært bedre å få penger fra mamma enn å skaffe dem på ulovlig vis? Er så mange lag er, og jeg er som sagt nysgjerrig. Vil sikkert ikke få svar på noe av dette.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Eufemia- skrev (2 minutter siden):

Når den mørke krisen påkaller ekstra innsats for å fremme det norske kongehuset, så velges det å trekke seg tilbake for å samles til privat feiring. Hvem gir råd, og følges råd som evt. blir gitt når det gjelder det å fremme vårt kongehus?

Kanskje de vil ha eldstebroren tilstede, og tenker at det er bedre å ha det privat nettopp av den grunn? Vet ikke, altså, men det kan jo være en logisk forklaring. 

• Liker 3
Skrevet
Eufemia- skrev (2 minutter siden):

Når Victoria har bursdag for eksempel er det jo folkefest. Man markerer da også Victoriadagen. 

https://no.wikipedia.org/wiki/Victoriadagen

Dette er slik man kan takle det, for å slippe inn folket noe.

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Skrevet
-Pusheen- skrev (3 minutter siden):

Kanskje de vil ha eldstebroren tilstede, og tenker at det er bedre å ha det privat nettopp av den grunn? Vet ikke, altså, men det kan jo være en logisk forklaring. 

Det er en logisk forklaring, men da kan man dele dagen i to. Noe mer åpent, og annet lukket.

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Natttåke skrev (1 minutt siden):

Det er en logisk forklaring, men da kan man dele dagen i to. Noe mer åpent, og annet lukket.

Ja, det er absolutt en mulighet og en god løsning.

• Liker 5
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Ja, det er absolutt en mulighet og en god løsning.

Ja, jeg synes det. De risikerer ei prinsesse som Norge ikke blir kjent med. Det er uheldig. Mitt eksempel Victoria får Sverige et nærmere forhold til. Dersom man bygger ei merkevare, og de kongelige er jo det, så må man slippe folket inn.

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 minutter siden):

Jeg er egentlig ganske nysgjerrig på hva de har visst og ikke. Man burde jo, med et problembarn, være tett på i oppveksten, og denne tett-på-heten vil naturligvis ikke avta helt når vedkommende blir voksen, tenker jeg. Å ha visst det Marius har fortalt og problemkompleksene - hva betyr det? At de har visst alt ned til minste detalj - neppe. Har de visst mye? Garantert. Og har det spilt noen rolle ifht hvordan de har forholdt seg til Marius på privaten? Hvor mye kan foreldre gjøre hvis (det voksne) barnet likevel gjør som han vil? De har helt klart kunne stoppet pengekrana, for eksempel. Men i praksis, har det vært bedre å få penger fra mamma enn å skaffe dem på ulovlig vis? Er så mange lag er, og jeg er som sagt nysgjerrig. Vil sikkert ikke få svar på noe av dette.

Er nysgjerrig på det samme. Nysgjerrighet er ok tenker jeg. Tror nok aldri vi vil få svar - mulig de deler litt mer senere en gang, etter at alt har lagt seg. 

De har neppe visst alt, men de har nok visst mer enn det Marius selv har fortalt (som HM uttalte) - vi vet jo at flere har fortalt (ex-kjærester, mor til ex. Jeg vil tro sikkerhetsvakter, PST, gardister også muligens kan ha rapportert ett og annet) 

Men hva de har gjort med det/ kunne gjort. De har nok virkelig forsøkt å hjelpe han - det tror jeg. Tilby økonomisk støtte, bosted osv er nok gjort i beste mening. Det er en voksen MBH som bevisst har valgt å IKKE bruke de mulighetene det gir til å få orden på livet sitt. Burde de anmeldt han? Ja, det syns jeg dersom de har visst om eller mistenkt narkohandel og/eller vold/seksuelle krenkelser. 

Jeg var en stund "sint" for at "er det detta skattepenga mine går til" ift at de har tatt seg av han, men tenker nå at det ville vært fullstendig krise hvis de hadde kastet han ut. Det hadde virkelig ikke tatt seg ut om sønnen til kronprinsessen "bodde på gata" og kongehuset kuttet hånda av han heller. Da hadde media virkelig boltret seg, og vi hadde hatt en  ny "Sven O" som hadde tjent masse penger på å fortelle. 

Det jeg ser mer og mer er at dette er bare en skikkelig vanskelig greie. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Natttåke skrev (5 minutter siden):

Om kongehuset velger å feire privat for å kunne inkludere den tiltalte bonussønnen vil det være en skandale i seg selv. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Eufemia- skrev (3 minutter siden):

Om kongehuset velger å feire privat for å kunne inkludere den tiltalte bonussønnen vil det være en skandale i seg selv. 

Det er klart, men trass skandale er det en veldig menneskelig reaksjon for selv om man har gjort forferdelige ting så er man fortsatt familie. 

Men jeg mener absolutt denne bursdagen skulle være åpen.

Endret av Natttåke
  • Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...