Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
-Pusheen- skrev (5 timer siden):

Nå vet vi jo ikke hvordan de har fordelt oppdragelsen ang Marius, men det ser jo utenifra ut som at HM og MBH har et nært forhold. Det får man vel ikke hvis man vokser opp i et hjem der den voksne steforelderen ikke har en viss finger med i spillet ang oppdragelse. Det er ikke akkurat uhørt at en steforelder er like mye tilstedeværende som biologisk forelder.

Til stades, utan tvil ja - han har bl.a. lært MBH å seila i ung alder, men eg er usikker på om han har vore meir enn ein assistent til MM med omsyn til oppseding og grensesetting.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her var det mye synsing og hobbypsykologi. Man tar seg friheter. Intet nytt, med andre ord.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Natttåke skrev (3 minutter siden):

Du har rett. Jeg får justere og si ikke de riktige for tronen.

Rett før bryllaupet gav mor til MM sitt fyrste og einaste intervju (hevda ho då i alle fall - har ho halde det løftet?) Hugsar ikkje lenger kor, men det var i ei av dei store avisene. Då sa ho at MM hadde hatt store problem med å ta på seg den rolla som følgde med å bli gift med kronprinsen. Eg fekk inntrykk av at mora meinte at MM helst hadde sett at han ikkje hadde vore kongeleg, men at det ville blitt ennå verre for henne om det var blitt slutt mellom dei. Ergo hadde ho vore i ein vanskeleg situasjon. 

Eg ser slett ikkje bort i frå at dei to som personar var dei rette for kvarandre isolert frå verda dei levde i, men spørsmålet er heller om MM passa til rolla som kronprinsesse, og om ho ikkje heller burde ha fått ei lengre prøvetid i rolla som kronprinsens trulova fyrst, der «alle involverte» kunne ha gjort seg opp ei meining etter ei passande tid.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (18 minutter siden):

Her var det mye synsing og hobbypsykologi. Man tar seg friheter. Intet nytt, med andre ord.

Kvalifisert gissing (educational guessing) er lov i akademisk samanheng, så då er det vel lov i eit diskusjonsforum og, så lenge ein er klar på at det ikkje kan dokumenterast, men viser til premissa ein legg til grunn? Om me bare skal henvisa til kjelder her inne utan kommentar/eigne vurderingar, blir det vel inga meiningsutveksling igjen, men kun diskusjonar om kven som er best til å hugsa reine fakta?

Endret av Vonbrotenrojalist
  • Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 10
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (36 minutter siden):

Rett før bryllaupet gav mor til MM sitt fyrste og einaste intervju (hevda ho då i alle fall - har ho halde det løftet?) Hugsar ikkje lenger kor, men det var i ei av dei store avisene. Då sa ho at MM hadde hatt store problem med å ta på seg den rolla som følgde med å bli gift med kronprinsen. Eg fekk inntrykk av at mora meinte at MM helst hadde sett at han ikkje hadde vore kongeleg, men at det ville blitt ennå verre for henne om det var blitt slutt mellom dei. Ergo hadde ho vore i ein vanskeleg situasjon. 

Eg ser slett ikkje bort i frå at dei to som personar var dei rette for kvarandre isolert frå verda dei levde i, men spørsmålet er heller om MM passa til rolla som kronprinsesse, og om ho ikkje heller burde ha fått ei lengre prøvetid i rolla som kronprinsens trulova fyrst, der «alle involverte» kunne ha gjort seg opp ei meining etter ei passande tid.

Takk, da har du gitt meg noe å tenke på. Noen vil jo utvikle seg og vokse inn i rollen med erfaringer og tid, men i dette tilfellet har det jo ikke skjedd. Hun burde nok fått denne prøvetiden du nevner. ja.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (1 time siden):

Til stades, utan tvil ja - han har bl.a. lært MBH å seila i ung alder, men eg er usikker på om han har vore meir enn ein assistent til MM med omsyn til oppseding og grensesetting.

Som nevnt tidligere, det hadde jo vært innmari idiotisk å være gift med en mann som ikke skjønte at å gifte seg med en alenemor også innebar å være med på oppdragelse av barnet som en faktisk steforelder, og ikke kun være der for de gøye tingene. 

• Liker 2
Skrevet
Natttåke skrev (3 timer siden):

I gamle dager trodde man de kongelige var ukrenkelige og gudevalgte og  derfor skulle man ikke stille spørsmål med dem. Jeg tror ikke de nåværende kongelige tror de er guds utvalgte, men de lever like lukket som de skulle tro de var.

Herlighet. 😳 Denne tråden gir og gir. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

Dette fikk meg til å tenke litt. Kanskje en avsporing. Blir det sletta, så blir det sletta.

Et ganske vanlig råd rundt steforeldrerollen er jo nettopp å overlate den faktiske oppdragelsen, og den vanskeligste grensesettingen til mor og far. Og at man som steforelder først og fremst skal være en bonus for barnet, som så langt det går holder seg unna konflikter.

Kanskje har kronprinsen fulgt dette rådet? Og kanskje er dette et utmerket råd for "vanlige" familier med avkom uten "problemkomplekser". Men ikke et råd som er så godt når du er Norges neste konge, og omdømme er det du skal levere på - samtidig som stesønnen din er Marius. Også med tanke på at både Marius' mor og far har hatt sine egne "problemkomplekser" godt inn i voksenlivet...

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Kokosmakrone skrev (1 time siden):

Dette fikk meg til å tenke litt. Kanskje en avsporing. Blir det sletta, så blir det sletta.

Et ganske vanlig råd rundt steforeldrerollen er jo nettopp å overlate den faktiske oppdragelsen, og den vanskeligste grensesettingen til mor og far. Og at man som steforelder først og fremst skal være en bonus for barnet, som så langt det går holder seg unna konflikter.

Kanskje har kronprinsen fulgt dette rådet? Og kanskje er dette et utmerket råd for "vanlige" familier med avkom uten "problemkomplekser". Men ikke et råd som er så godt når du er Norges neste konge, og omdømme er det du skal levere på - samtidig som stesønnen din er Marius. Også med tanke på at både Marius' mor og far har hatt sine egne "problemkomplekser" godt inn i voksenlivet...

Akkurat det eg ville fram til, takk!

Skrevet
Natttåke skrev (9 timer siden):

Jeg må legge til at dersom vi hadde fått en ny folkeavstemning, så ville jeg naturligvis godtatt det dersom folk ønsket å beholde dem. Men jeg hadde blitt fornøyd om vi tok den bort da. De har utspilt sine roller og de klarer ikke lenger fylle dem, slik de skal.

Eg synest absolutt at me burde ha ei folkerøysting, ja, men ikkje heilt ennå, for då hadde eg ikkje visst kva eg skulle røysta. Eg treng å vita litt meir fyrst, dvs. sjå korleis kongehuset handterer desse «problemkompleksa» vidare før eg fell ein endeleg dom. I ei ideell verd greier dei å ta ein snuoperasjon som reddar monarkiet, slik dronning Elizabeth i Storbritannia klarte det då folket var i harnisk etter at prinsesse Diana døydde på tragisk vis. Det siste halvtanna året har eg dessverre mista stadig meir trua på at dei har vilje til det, men eg håpar framleis på at HM kan få det til om han verkeleg vil.

• Nyttig 1
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (2 minutter siden):

Eg synest absolutt at me burde ha ei folkerøysting, ja, men ikkje heilt ennå, for då hadde eg ikkje visst kva eg skulle røysta. Eg treng å vita litt meir fyrst, dvs. sjå korleis kongehuset handterer desse «problemkompleksa» vidare før eg fell ein endeleg dom. I ei ideell verd greier dei å ta ein snuoperasjon som reddar monarkiet, slik dronning Elizabeth i Storbritannia klarte det då folket var i harnisk etter at prinsesse Diana døydde på tragisk vis. Det siste halvtanna året har eg dessverre mista stadig meir trua på at dei har vilje til det, men eg håpar framleis på at HM kan få det til om han verkeleg vil.

Ja, dersom de hadde snudd ville jeg nok måttet vurdere om jeg ville stemt dem bort eller om at de skulle fått blitt. Men slik den nye generasjonen oppfører seg er jeg jo i tvil på om de kan snu dette, eller ønsker dette selv.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...