Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Morgan Le Fay skrev (8 minutter siden):

Da han virkelig det? Men det stemmer jo ikke, da det er forbudt å inneha og bruke narkotika.

Ja, eg har og merka meg det, men eg har altså sjølv sett han seia det i intervju på Nrk. Kan henda han la til grunn nyare tids manglande handheving (i praksis legalisering) av små dosar til eige bruk? Eg kan ikkje seia på ståande fot når han uttalte dette, men det var iallfall etter at ekteskapet var inngådd og støyen hadde lagt seg.

Endret av Vonbrotenrojalist
tastefeil
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må legge til at dersom vi hadde fått en ny folkeavstemning, så ville jeg naturligvis godtatt det dersom folk ønsket å beholde dem. Men jeg hadde blitt fornøyd om vi tok den bort da. De har utspilt sine roller og de klarer ikke lenger fylle dem, slik de skal.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (1 minutt siden):

Ja, eg har og merka meg det, men eg har altså sjølv sett han seia det i intervju på Nrk. Kan henda han la til grunn nyare tids manglande handheving (i praksis legalisering) av små dosar til eige bruk? Eg kan ikkje seia på ståande fot når han uttalte dette, men det var iallfall etter at ekteskapet var inngådd og støyen hadde lagt seg.

Jeg har ikke hørt dette, men det er jo ikke bra 😕

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde heller ikke neiet dersom jeg møtte dem. Kunne strukket meg til å håndhilse, og jeg hadde absolutt vært dus med dem. Ikke noe deres kongelige høyheter i min bok. Vi er alle folk.

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
Natttåke skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke hørt dette, men det er jo ikke bra 😕

Kan henda han mistenkte at sonen og hadde testa ut litt og difor ikkje ville vera dobbeltmoralsk? Men eg trur ikkje me treng å vera i tvil om kongeparet si haldning til narkotika om me ser på «forlovingsbekjenninga» som MM tydelegvis vart pressa til framfor eit heilt pressekorps der ho avslutta med å ta avstand til narkotika.

• Liker 7
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (Akkurat nå):

Kan henda han mistenkte at sonen og hadde testa ut litt og difor ikkje ville vera dobbeltmoralsk? Men eg trur ikkje me treng å vera i tvil om kongeparet si haldning til narkotika om me ser på «forlovingsbekjenninga» som MM tydelegvis vart pressa til framfor eit heilt pressekorps der ho avslutta med å ta avstand til narkotika.

Godt mulig. 

Nei, det har du rett i. 

• Liker 1
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (19 minutter siden):

Om ikkje anna, så burde foten vore sett ned ved kriminalitet. Kong Harald gjorde i si tid eit poeng av å seia at då han skulle godkjenna MM som svigerdotter, var det at ho ikkje hadde gjort noko kriminelt avgjerande for han.

Var ikke bruk av narkotika forbudt den gang, og ble straffet? Om de ble tatt da. Hun, MM fortalte om sitt mildt sagt utsvevende liv som gikk på tvers av aksepterte normer. Er ikke DET i seg selv rødt flagg?! En alenemor som levde på tvers av normer, en servitrise som hadde problemer med å finne sin egen vei, helt til hun traff HM som «reddet henne», slik at hun slapp å ta valg ift. sitt liv mht. valg av utdanning. Dette med ref. til henne selv. 
En kvinne uten substans, uten retning i livet, en alenemor som kronprinsen traff på festival. Og; Etter kort tid så giftet de seg. Jeg har undret meg på om de kjente hverandre godt nok på den korte tiden før de inngikk ekteskap. Hva hastet sånn? 

Det er åpenbart ikke satt en spesielt høy standard for å tre inn i kongehuset som fremtidig dronning. 
Etter alt som er kommet frem, og med en komplekst og skandalesaker som skal behandles i rettsapparatet er jeg usikker på hvordan oppslutningen til kongehuset vil være etterpå. Allerede nå er det lagt et mørke av skrekk og gru over kongehuset. 

Det ser på ingen måte lyst ut for vårt lands monarki fremover. 
Som en person sa forrige dagen; De kan bare starte å avvikle det hele. 

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Eufemia- skrev (1 minutt siden):

Var ikke bruk av narkotika forbudt den gang, og ble straffet? Om de ble tatt da. Hun, MM fortalte om sitt mildt sagt utsvevende liv som gikk på tvers av aksepterte normer. Er ikke DET i seg selv rødt flagg?! En alenemor som levde på tvers av normer, en servitrise som hadde problemer med å finne sin egen vei, helt til hun traff HM som «reddet henne», slik at hun slapp å ta valg ift. sitt liv mht. valg av utdanning. Dette med ref. til henne selv. 
En kvinne uten substans, uten retning i livet, en alenemor som kronprinsen traff på festival. Og; Etter kort tid så giftet de seg. Jeg har undret meg på om de kjente hverandre godt nok på den korte tiden før de inngikk ekteskap. Hva hastet sånn? 

Det er åpenbart ikke satt en spesielt høy standard for å tre inn i kongehuset som fremtidig dronning. 
Etter alt som er kommet frem, og med en komplekst og skandalesaker som skal behandles i rettsapparatet er jeg usikker på hvordan oppslutningen til kongehuset vil være etterpå. Allerede nå er det lagt et mørke av skrekk og gru over kongehuset. 

Og når du skriver dette så skjønner jeg Ragnhilds fortvielelse. Hun var en av landets virkelige førstedamer, og hun ønsket ikke å leve når MM ble dronning. Hun så et monarki i forfall og hun skjønte at det som skjedde nå ville skape uro. 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (22 minutter siden):

Da han virkelig det? Men det stemmer jo ikke, da det er forbudt å inneha og bruke narkotika.

Nettopp! Dessuten var det sannelig lite som ble forventet til rollen som landets kronprinsesse. Skremmende lite, vil jeg mene. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Eufemia- skrev (35 minutter siden):

Dronning Sonja har alltid fylt rollen sin på den beste måte. Alltid korrekt og stilig i måten hun representerer, og har gjort det i alle år. Hun er dyktig, og hun har satt seg inn i relevante saker, hun har deltatt i å lage programmer. En kunnskapsrik og skjønn dronning som fortjener alle superlativer. 

Derimot har jeg gjennom alle år forundret meg over kronprinsparets mangel på det jeg mener skal, og må, være forventninger til både dem selv og deres unge. Dette de har uttalt ved flere anledninger som går på «at de må finne sin egen vei» er som utgangspunkt greit. Likevel er det slik at de alle sammen er født inn i sine roller, og i det ligger det åpenbare forventninger om at disse skal fylles på den aller beste måte. Det betyr opplæring, innføring, oppfølging og relevant utdanning. ALT dette er selvsagt, mener jeg. 

Og, som du sier; Klarer ikke HM og MM å følge opp, så er det omgitt av kompetente rådgivere som helt sikkert ønsker å bidra på beste måte. 

I gamle dager, da Sonja var relativt ny i rollen (typ 1970/80-tallet) husker jeg at det ble sagt at hun ikke var så populær blant dem som hadde med henne å gjøre, at hun hadde nesen høyere i sky enn kong Olav f eks. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
Eufemia- skrev (2 minutter siden):

Dei blei vel strengt teke pressa til å gifta seg før dei var heilt sikre sjølve? Det blei stor furore på alle kantar i det offisielle Noreg då dei flytta saman utan å vera gifte. Samtlege meinte at det ikkje gjekk an for ein kronprins å vera sambuar. Til slutt måtte biskopen av Oslo, Gunnar Stålsett snakka kronprinsen til fornuft i ein samtale under fire augo. Kort tid etter det blei forloving nemnd frå Slottet som eit mogleg utfall når tida var moden. Deretter fanga bordet, og pressekorpset trudde at forlovinga var like om hjørnet og så godt som stadfesta. Ergo rulla snøballen vidare, og det vart til slutt heilt umogleg for dei å stå imot - take it or leave it.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Vonbrotenrojalist skrev (4 minutter siden):

Dei blei vel strengt teke pressa til å gifta seg før dei var heilt sikre sjølve? Det blei stor furore på alle kantar i det offisielle Noreg då dei flytta saman utan å vera gifte. Samtlege meinte at det ikkje gjekk an for ein kronprins å vera sambuar. Til slutt måtte biskopen av Oslo, Gunnar Stålsett snakka kronprinsen til fornuft i ein samtale under fire augo. Kort tid etter det blei forloving nemnd frå Slottet som eit mogleg utfall når tida var moden. Deretter fanga bordet, og pressekorpset trudde at forlovinga var like om hjørnet og så godt som stadfesta. Ergo rulla snøballen vidare, og det vart til slutt heilt umogleg for dei å stå imot - take it or leave it.

Ja, i etterpåklokheten ville muligens et sambuarskap gi dem tid til å finne ut at de ikke var rette for hverandre. 

Endret av Natttåke
  • Liker 2
Skrevet
Andrea59 skrev (10 minutter siden):

I gamle dager, da Sonja var relativt ny i rollen (typ 1970/80-tallet) husker jeg at det ble sagt at hun ikke var så populær blant dem som hadde med henne å gjøre, at hun hadde nesen høyere i sky enn kong Olav f eks. 

Jeg har bestandig hørt at Sonja er mer kongelig enn dem alle, og ikke folkelig. Men hun er ryddig og gjør en god jobb.

• Liker 8
Skrevet
Natttåke skrev (12 minutter siden):

Og når du skriver dette så skjønner jeg Ragnhilds fortvielelse. Hun var en av landets virkelige førstedamer, og hun ønsket ikke å leve når MM ble dronning. Hun så et monarki i forfall og hun skjønte at det som skjedde nå ville skape uro. 

Einig i alt det du skriv her, men prinsesse Ragnhild var aldri landets fyrstedame - nå blandar du med prinsesse Astrid 😉

Eg trur prinsesse Ragnhild var litt bitter fordi ho sjølv måtte kjempa så hardt for å gifta seg borgarleg med ein mann som etter hennar syn var langt betre kvalifisert for rolla enn MM (er ikkje ueinig med henne i det altså).

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (2 minutter siden):

Einig i alt det du skriv her, men prinsesse Ragnhild var aldri landets fyrstedame - nå blandar du med prinsesse Astrid 😉

Eg trur prinsesse Ragnhild var litt bitter fordi ho sjølv måtte kjempa så hardt for å gifta seg borgarleg med ein mann som etter hennar syn var langt betre kvalifisert for rolla enn MM (er ikkje ueinig med henne i det altså).

Takk for bemerknininger. 

Jeg blandet dem nok litt er jeg redd, og da er det fint å få vite hordan det var :)

Ja, og jeg kan skjønne denne bittherheten, absolutt.

• Liker 4
Skrevet
Eufemia- skrev (17 minutter siden):

Nettopp! Dessuten var det sannelig lite som ble forventet til rollen som landets kronprinsesse. Skremmende lite, vil jeg mene. 

Ja, og det var nettopp det kritikken i si tid gjekk ut på. Men kongeparet hadde jo sverga på at borna deira skulle få velja sjølve kven dei ville gifta seg med, så dei følte nok at dei ikkje hadde så mykje dei skulle ha sagt, anna enn å prøva å påverka i «riktig retning». HM har vel og fortalt no i ettertid at han vurderte å gi frå seg kronprinstittelen dersom han ikkje fekk det som han ville? Dronning Sonja har kun sagt ein gong som eg har merka meg at ho tykte det «var litt spesielt» at han hadde funne seg ei åleinemor; det er den einaste kritiske merknaden eg har fått med meg at ho har uttalt i ettertid. 

• Liker 2
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (1 minutt siden):

Ja, og det var nettopp det kritikken i si tid gjekk ut på. Men kongeparet hadde jo sverga på at borna deira skulle få velja sjølve kven dei ville gifta seg med, så dei følte nok at dei ikkje hadde så mykje dei skulle ha sagt, anna enn å prøva å påverka i «riktig retning». HM har vel og fortalt no i ettertid at han vurderte å gi frå seg kronprinstittelen dersom han ikkje fekk det som han ville? Dronning Sonja har kun sagt ein gong som eg har merka meg at ho tykte det «var litt spesielt» at han hadde funne seg ei åleinemor; det er den einaste kritiske merknaden eg har fått med meg at ho har uttalt i ettertid. 

https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/7RdM8/ikke-alltid-det-gode-liv

Du har rett.

Jeg må si at til å begynne med, før jeg ble kjent med frøken Høiby, syntes jeg kanskje situasjonen var litt spesiell, for å si det slik, sa dronning Sonja. Men hun understreket at etter at hun har lært Mette-Marit å kjenne, synes hun at den kommende svigerdatter er åpen, varm og med sine meningers mot.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Natttåke skrev (13 minutter siden):

Jeg har bestandig hørt at Sonja er mer kongelig enn dem alle, og ikke folkelig. Men hun er ryddig og gjør en god jobb.

Jo, ho kjem frå den gamle skulen og har gjort seg fortent til rolla gjennom hardt og målretta arbeid. Eg tykkjer elles ho har mjukna litt med åra med omsyn til å vera «folkeleg» (lat oss heller seia at ho kjem vanlege folk meir i møte), og det kler henne.

• Liker 7
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (Akkurat nå):

Jo, ho kjem frå den gamle skulen og har gjort seg fortent til rolla gjennom hardt og målretta arbeid. Eg tykkjer elles ho har mjukna litt med åra med omsyn til å vera «folkeleg» (lat oss heller seia at ho kjem vanlege folk meir i møte), og det kler henne.

Det er nok sant, og kanskje er mye av masken hun bar også et forsvar. Hun har snakket om hvor tøft det var å komme som kvinne til et mannsdominert slott og glasstaket.

• Liker 5
Skrevet

Og når det gjelder MM så kan nok Sonja og Harald ha følt seg presset. Dersom Haakon hadde gått ut av rollen sin om han ikke hadde fått MM, så var ikke Martha et godt dronningemne. Det er også derfor jeg har stussa når det gjelder yngsteprinsen. Man bør ikke bare snakke om sin egen vei, noe kan skje, og da må også han være forberedt på at det kan bli han som er konge. Ikke få flyte på vindene...

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...