Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Eufemia- skrev (17 minutter siden):

Det er jo litt forstemmende at han, HM, griper til ferdigskrevet tale som krykke i stedet for å stå opp for seg selv som regent og vise at han duger.

Eller, muligens har han ikke fått særlig med opplæring? 

Han viste absolutt at han duger der. Forfriskende og godt mottatt i salen. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
pøbelsara skrev (2 timer siden):

Det er en hatefull fremstilling av moren til gjerningsmannen. Rett og slett. 

Nei, det er det ikke! Jeg har skrevet det, så det vet jeg.

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Fremmed fugl skrev (På 18.1.2026 den 10.56):

Ja, er faktisk interessant om hun oppfylte det som er minimumskravet for realkompetanse, som er 90 studiepoeng og 6 års fulltidsarbeid etter 25. 

Så skal man ha høyere lederstilling (adm dir i større bedrift) eller for eksempel tillitsverv som understøtter den erfaringsbaserte ledelsen. 

Men dette er nok så symptomatisk. Regler gir ofte et stort rom for endelig skjønn. Om det var opptak basert på realkompetanse til dette studiet eller andre i familien som kom inn som gjesteelever på VGs. 

Søkt på vanlig måte, og kommet inn etter reglene. Er standard svaret, som da også dekker regler som gjør at skjønn har blitt brukt så at den kongelige har kommet inn. 

Både IA og SM gikk på Elvebakken VGS, Norges mest berømte og anerkjente VGS hvor man må ha minimum 5,2 i snitt for å komme inn. Det påstås at de kom inn på helt ordinære opptak, men tja. MBH kom inn på superpopulære Wang Toppidrett i Oslo, der er jo også nåløyet ekstremt lite og smalt. 

Må vel kunne gå an å si at i kongefamilier, så kan man plukke skoler og utdanningsløp akkurat som man selv vil og ønsker. Det er helt vanlig kutyme for europeiske kongehus at barna kun går på eliteskoler, og alle skjønner jo at det er fordi, hva var det politiet fortalte MBH under sine vennesamtaler, "de er de de er."

Jeg har ikke noe problem med et velfungerende, tradisjonelt monarki med opphøyde og fornemme medlemmer som kronprins William og kronprinsesse Kate av Storbritannia.

Men i Norge er kongefamilien svært hardt prøvet med alt fra en rusmisbrukende, kvinnemishandlende kriminell via en fargerik engleskolemaker til en "soul-sexual" sjaman. Jeg mener oppriktig at det norske monarkiet har utspilt sin rolle, og at det er pga de svært uheldige valgene av livspartnere for HM og ML. 

• Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Eufemia- skrev (28 minutter siden):

Det er jo litt forstemmende at han, HM, griper til ferdigskrevet tale som krykke i stedet for å stå opp for seg selv som regent og vise at han duger.

Eller, muligens har han ikke fått særlig med opplæring? 

Morsom tale, ærlig talt; hvor muggen kan man klare å bli? Han sier jo klart i fra at kongen ville at han skulle lese talen og kommenterer med egne ord underveis. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Krokenguri skrev (47 minutter siden):

Hva er feil her? Som er så grusomt at hun /de fortjener all dritt i verden?

Ehe... Dette må du forklare. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Er det noen som vet hva Sverre Magnus driver med for tiden? Rart det er så stille. 

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Noen som såg på «året med kongehuset»? Av det NRK har vist frem så fremstår det mer som «Mette snakker ut om hvor urimelige alle er mot henne», og så klart fokus på hennes helse. Var det fokus på noe annet enn seg selv og sitt fra kronprinsparet? 

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet
Hekken skrev (3 timer siden):

Er det noen som vet hva Sverre Magnus driver med for tiden? Rart det er så stille. 

Jeg synes ikke det er så rart det er stille. Hadde jeg vært han så hadde jeg holdt en lav profil jeg også. Kanskje det viser seg at han er den lureste av dem alle til syvende og sist.

giphy.gif

• Liker 21
  • Nyttig 2
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Forumansvarlig

• Liker 4
Skrevet
Nymerïa skrev (3 timer siden):

Jeg synes ikke det er så rart det er stille. Hadde jeg vært han så hadde jeg holdt en lav profil jeg også. Kanskje det viser seg at han er den lureste av dem alle til syvende og sist.

giphy.gif

Enten det er så er han bare litt enkel og har ikke så mye å komme med han heller

• Liker 12
  • Hjerte 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (6 minutter siden):

Har ikke denne vært oppe til diskusjon før? Eller står det noe nytt jeg ikke får med meg?

Mulig. Ser den er 7 dager. Jeg har ikke fått med meg, diskusjon på den. Men følger ikke veldig med på konge huset

• Liker 1
Skrevet
velociraptor skrev (6 minutter siden):

Enten det er så er han bare litt enkel og har ikke så mye å komme med han heller

Det er jo uendelig mye bedre å holde seg borte enn å gå å drikke øl med en tiltalt serievoldtektsmann. Resten av familien har lagt lista så lavt nå at selv en enkel person (jeg har ingen grunn til å tro at han er det) kan glimre med sitt fravær.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Nymerïa skrev (25 minutter siden):

Det er jo uendelig mye bedre å holde seg borte enn å gå å drikke øl med en tiltalt serievoldtektsmann. Resten av familien har lagt lista så lavt nå at selv en enkel person (jeg har ingen grunn til å tro at han er det) kan glimre med sitt fravær.

Helt sant. Jeg har forøvrig heller ikke noe utgangspunkt for å mene at han er hverken enkel eller smart altså, han er jo fullstendig anonym, men resten av familien har lagt lista begredelig lavt.

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Er sikkert mange som mener at jeg som fremmed ikke skal bry meg om personen Sverre, men jeg ønsker at han skal få hjelp ut fra den uheldige situasjon som han virker å ha havnet i. Som handler om at han trenger krav og forventninger som balanserer priviliger. 

Det finnes faktisk mye forskning på området, da ikke spesifikt på kongelige, men arvinger av store formuer. 

Det å få uten krav er ikke bra, hverken for psykisk helse eller for prestasjonsevne. 

Men så til kongefamilien og kongehuset. Kongeparet er gamle, akkurat som Astrid. Mette Marit har uheldigvis en alvorlig sykdom som nok kommer prege henne mer og mer, og er trist at den også er en sykdom som forkorter forventet livslengde. 

ML og Durek, dem kommer nok ikke transformere seg til arbeidende flotte representerer for monarkiet. 

IA forbereder seg med relevante studier og tidligere med verneplikt, og kommer å gjøre en flott jobb hvis hun ikke tuller med Marius for mye. 

Så er det HM, men med en syk kone, og bekymringer for stesønn en også lang tid fremover så hadde laget trengt en Sverre på sitt beste. 

Og da trenger han mer retning, krav og forventninger. Så håper for monarkiet at vi snart ser tegn på det. Som for eksempel lærlingstjeneste i forsvaret. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Lurer på om HMs 'tar det som det kommer'-tilnærming til oppdragelse føles vellykket?

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Ellie42 skrev (11 minutter siden):

Lurer på om HMs 'tar det som det kommer'-tilnærming til oppdragelse føles vellykket?

Det funker kanskje på friske barn, litt sånn mer eller mindre-isj, men han burde vel sett tidlig at dette ikke funker på alle barna i huset... Marius ble jo neppe rabiat over natta. 

• Liker 13
Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (5 timer siden):

Stille betyr at det ikke skjer noe som man klarer å fortelle som noe positivt. 

Syns synd på mannen, vi mennesker er ikke skapt for å mestre den "dritt pakke" han har fått:

- Grattis penger 

- Grattis høy sosial status

- "finn din egen vei" istedenfor høye krav og forventninger

Vi mennesker er ikke skapt for å håndtere den drittpakken særlig godt, vi er for eksempel utviklet for å være late når vi har muligheten (energikonservering), fordi vi er utviklet i en kontekst med kontinuerlige eksterne krav. 

Det at både han og Marius i samme alder var en tur i Milano for å være kreative, er en av flere paralleller mellom brødrene. 

Jeg må innrømme at jeg også synes litt synd på mannen .  Synes bare det er merkelig at vi  ikke får høre NOE om han….Om han går på skole ? Om han jobber, og i tilfellet med hva?

Siden han tilhører Norges mest profilerte familie…

Endret av Hekken
  • Liker 13
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...