Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Krokenguri skrev (5 timer siden):

Kjenner en narsisist, han liker å gi bort penger, og så mene etterpå at du skylder han alt. Og skal ha innsyn, og bestemme hva du bruker dine egne penger på

Apanasje er fortsatt en form for lønn. Skattefri sådan.  Man har ikke mer rett til innsyn i privat bruk om inntekten er skattefri eller skattbar. 

Nei, apanasje er ikke lønn, eller som i ditt eksempel en gave. 

Det er en spesiell form av utbetaling fra staten som både skal dekke angitte kostnader (drift og vedlikehold, klær brukt i det offisielle virket med mer) og mer generele levekostnader. 

Du mener at det er feil at dem som betaler skal kunne vite om summen som betales er rimelig. 

Hadde apanasjen faktisk vært skattepliktig lønn per person, og hvis kronprinsparet hadde vært skattepliktige så hadde dette faktisk ikke vært noe problem. 

Da hadde vi sett en sum som vi kunne bruke til en rimelighetsvurdering. Virker dette å være en rimelig lønn? En naturlig referanse hadde vel vært ledere i staten. 

Men nå er det ikke slikt, men det er en sort boks, men der vi fra media er kjent med rusk. Alt fra bruk av en annen budsjettpost til vedlikehold av privat eiendom til å hjelpe Marius å betale antatt narkogjeld (bensinkort). 

• Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (5 timer siden):

Den ligger der 100% andre har den i tråde her. Uten at man må hate mora til gjerningsmannen. Og tilegne henne hensikter og meninger for henne. Jeg tenker at kronprinsessen klarer å sette ord for seg selv. Hun teenger ikke hjelp på kg til det

Ja, ordene er jo 

'Det står jeg godt i!', trillebårer og 'dakars meg og oss' i beste sendetid på TV. 

Bakkekontakten er det en del å utsette på. Jeg trodde ikke at MM og HM kunne synke lavere, men å sette seg i en slags offerrolle når deres sønn og stesønn, som de har fluffet for i alle år blir tiltalt for 32 (og nå antageligvis flere) lovbrudd, flere av dem grove, så tenker jeg det skorter på både empati, rolleforståelse og rasjonalitet.

Endret av Ellie42
  • Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 19
Skrevet
Ellie42 skrev (29 minutter siden):

Ja, ordene er jo 

'Det står jeg godt i!', trillebårer og 'dakars meg og oss' i beste sendetid på TV. 

Bakkekontakten er det en del å utsette på. Jeg trodde ikke at MM og HM kunne synke lavere, men å sette seg i en slags offerrolle når deres sønn og stesønn, som de har fluffet for i alle år blir tiltalt for 32 (og nå antageligvis flere) lovbrudd, flere av dem grove, så tenker jeg det skorter på både empati, rolleforståelse og rasjonalitet.

Ja, er det ikke et paradoks å peke fingeren mot andres empati, rolleforståelse og rasjonalitet, samtidig som argumentene som brukes som retorikk nettopp mangler disse kvalitetene. En slik retorikk bidrar i svært liten grad til saklighet og nyansering i en alvorlig rettsprosess. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Snurrevippen skrev (30 minutter siden):

Ja, er det ikke et paradoks å peke fingeren mot andres empati, rolleforståelse og rasjonalitet, samtidig som argumentene som brukes som retorikk nettopp mangler disse kvalitetene. En slik retorikk bidrar i svært liten grad til saklighet og nyansering i en alvorlig rettsprosess. 

Du får gjerne nyansere det som skjer i retten, etter min mening er å lete etter 'nyanser' hos noen som er tiltalt for overgrep, voldtekt, vold og trusler litt naivt, men det er øyet som ser.

Er det noen som bør nyanseres her, så er ikke det MBH og Kronprinsparet. Det er de utallige folkene de har sviktet, hvor man kan starte med de som varslet og ble ghostet, så dem som man later som man har sympati med mens man på inn og utpust sier det er synd på dem og deres.

Dette er faktisk den kommende kongen og dronningen, også til alle MBHs ofre, inkludert de som ble ghostet når man varslet om vold.

Endret av Ellie42
  • Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Skrevet
Sinnatagg skrev (2 timer siden):

Hvem hater mora til gjerningsmannen?

Det er rimelig uredelig å tilegne andre slike meninger. 

Har du lest innlegget hun regererer til? Det er en hatefull fremstilling av moren til gjerningsmannen. Rett og slett. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
pøbelsara skrev (18 minutter siden):

Det er en hatefull fremstilling av moren til gjerningsmannen. Rett og slett.

Nei.

• Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 10
Skrevet
Fremmed fugl skrev (3 timer siden):

Jeg mener at dem er prinsipløse og bevist manipulative.

Dem uttaler seg om det som passer dem, i deres mediastrategi. 

Om det nå er private eventuelle helseutfordringer eller straffesaken. 

"Alle berørte.." 

Som likestiller dem selve, med ofre for vold og voldtekt. 

Marius som må få eie sin historie, som er et hån mot hans ofre, det at dem skal gi Marius definisjonsmakten. 

Marius har drevet på i mange år, det nye høsten 2024 er at han endeligen ble tatt for sine ugjerninger. Samtidig som deler av media brøtt med instruksjonen som dem fikk av Mette Marit i 2017, og det ble skrevet om kriminelle venner, Skaugum festivaler tyveri fra staten uten konsekvenser og misbruk av diplomatpass. 

Og da ble det som Mette Marit sa, beintøft. 

Vennligst foreslå hva de skulle sagt uten å krenke andres rett til privatliv og kontroll på personopplysninger om helse. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (3 timer siden):

Jeg mener at dem er prinsipløse og bevist manipulative.

Dem uttaler seg om det som passer dem, i deres mediastrategi. 

Om det nå er private eventuelle helseutfordringer eller straffesaken. 

"Alle berørte.." 

Som likestiller dem selve, med ofre for vold og voldtekt. 

Marius som må få eie sin historie, som er et hån mot hans ofre, det at dem skal gi Marius definisjonsmakten. 

Marius har drevet på i mange år, det nye høsten 2024 er at han endeligen ble tatt for sine ugjerninger. Samtidig som deler av media brøtt med instruksjonen som dem fikk av Mette Marit i 2017, og det ble skrevet om kriminelle venner, Skaugum festivaler tyveri fra staten uten konsekvenser og misbruk av diplomatpass. 

Og da ble det som Mette Marit sa, beintøft. 

Er man prinsipp løs for å ikke sladre til hele norge om sønnens helse og psykologiske problemer? Er de prinsipp løse for å ikke slenge ut jucy sladder og infirnasjon om marius sin rettsak, pengebruk , privat liv etc. I min verden er det motsatt av prinsipp løs, altså prinsipp fast. Spesielt mtp presset de daglig i 1,5år har blitt utsatt for det. Har de ikke rikket seg på det= svært prinsippfast.

Lurer på hvor mange i tråden her som går rundt å annonserer private forold til seg selv og familie medlemmer til alle som er. 

Å sønnen min fikk klamydia, han ligger for mye rundt uten dong vettu, jeg drikker en flaske vin hver kveld. Dattera mi har beggynt på kokain, sønnen min stjal bank kortet mitt og kræsja bilen. Mannen min spilte bort 300.000kr.  Hva er det du vil de skal være åpne om. Er detteeksempler som er ok av et kommende kongepar å si. Og sier du sånt som privat person blir du vel ikke ansett som en god person heller.

Vi har en grunnleggende rett på privat liv. Sjefen din har ikke rett å vite hvilke sykdommer du har , uansett hvor mye sjefen vil vite det. Og det har også de. Å skylde på at de er kronprinspar, og skal da dele på sånt, er manipulerende pjatt. Og av svært liten relevans. Da deres rolle ikke fratar dem rett til eget privat liv og private penger. Det fireligger ingen krav iht deres kongelige rolle som tilsier at du har rett på å vite feks hva private penger til

Endret av Krokenguri
La til siste avsnitt skrivefeil
  • Liker 3
Skrevet
~ Ada ~ skrev (11 timer siden):

Skal hun ikke bli dronning?

Håper ikke det …,

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Natttåke skrev (8 timer siden):

Jeg bare sier noe om hvor min sympati ligger i denne saken. 

Vi er mange som tenker som deg !

• Liker 13
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (20 minutter siden):

Lurer på hvor mange i tråden her som går rundt å annonserer private forold til seg selv og familie medlemmer til alle som er. 

Å sønnen min fikk klamydia, han ligger for mye rundt uten dong vettu, jeg drikker en flaske vin hver kveld. Dattera mi har beggynt på kokain, sønnen min stjal bank kortet mitt og kræsja bilen. Mannen min spilte bort 300.000kr.  Hva er det du vil de skal være åpne om. Er detteeksempler som er ok av et kommende kongepar å si. Og sier du sånt som privat person blir du vel ikke ansett som en god person heller.

Er vi virkelig kommet dit at vi sammenligner spillegalskap, seksuelle sykdommer og en bilkræsj med voldtekt, vold og 32 (antageligvis mer) tiltaler? 

Ja, men da skjønner jeg jo hvorfor mange ikke holder våre neste statsoverhoder til ansvar for noe som helst. MBH bedriver tydeligvis bare helt banale småting sammenlignbart med bla. a. ting som ikke en gang er i nærheten av lovbrudd. 

Ekkelt. Håper du tenker litt over hva du assosierer MBH med her, man er ikke i nærheten av det samme som MBH om man har fått klamydia eller sliter med spillavhengighet. Det er nedrig for folkene du sammenligner han med og viser hvor alvorlig du synes dette er. Men så er det jo fint å se hva folk egentlig mener.

Endret av Ellie42
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 20
Skrevet
Ellie42 skrev (1 time siden):

Dette er faktisk den kommende kongen og dronningen, også til alle MBHs ofre, inkludert de som ble ghostet når man varslet om vold

Når nyanseringen kalles for naivt og det fremsettes bastante påstander om kronprinsfamiliens manglende empati uten dokumentasjon, er det nettopp denne type retorikk jeg kritiserer. Det oser forakt og hat lang vei. Moralsk framing, uten å tenke på hvordan man selv argumenterer. Paradoksalt og useriøst. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Ellie42 skrev (42 minutter siden):

Er vi virkelig kommet dit at vi sammenligner spillegalskap, seksuelle sykdommer og en bilkræsj med voldtekt, vold og 32 (antageligvis mer) tiltaler? 

Ja, men da skjønner jeg jo hvorfor mange ikke holder våre neste statsoverhoder til ansvar for noe som helst. MBH bedriver tydeligvis bare helt banale småting sammenlignbart med bla. a. ting som ikke en gang er i nærheten av lovbrudd. 

Ekkelt. Håper du tenker litt over hva du assosierer MBH med her, man er ikke i nærheten av det samme som MBH om man har fått klamydia eller sliter med spillavhengighet. Det er nedrig for folkene du sammenligner han med.

Har inntrykk av at flere i tråden ikke skiller på kongelig og hvermansen. For meg er det en svært stor forskjell. Da kong Haakon takket ja til "jobben" som Norsk monark i sin tid var det vel i denne rekkefølgen monarki fungerte :"Fedrelandet først, så kongehuset, SÅ privatlivet". Nå er det i motsatt rekkefølge. Noen kaller det modernisering, jeg kaller det at kongehus og monarki da ikke lenger har noen funskjon annet enn gallionsfigurer. 

Videre virker det som flere ikke skiller på type kriminellt forhold. Det er stor forskjell for meg om noen begår vinningskriminalitet eller voldtekt. Det er stor forskjell på om noen skader andre mennesker eller om de bedriver økonomisk kriminalitet mot en bank f.eks. 

At man klarer å sammenligne at vår kommende dronning sin sønn er tiltalt for 32 (!) forhold, med at sønnen til Gunhild i oppgang 3 har fått klamydia når man diskuterer "dele privatliv" - da blir det jo litt vanskelig å få noe ut av å snakke med hverandre her. Det er egentlig bare å gi opp. 

Endret av Isild
  • Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 13
Skrevet

Jeg legger ut talen som kronprinsregenten, HM, holdt til Stortingsmiddagen i 2023. Han holdt talen som kronprinsregent siden kongen var syk. 
Som kronprinsregent skal han fylle rollen i ulike sammenhenger hvor kongen er forhindret fra å stille. 
Talen han holdt var den som kongen selv skulle ha holdt, og hele sekvensen ble en satire mer enn noe annet, dette siden den inneholdt referanser til kongen og dronningen selv. 

Som regent kunne han vist seg som nettopp det, og ikke ta denne lettvinte «planken» ved å lene seg totalt på sin far, kongens ord. 
Han burde kunne klart «å stå på egne ben» og skrevet sin egen tale, og fremført denne på en respektfull og forbilledlig måte. 
Det ville også vært en god anledning for regenten HM å fremvise seg som verdig og solid i det å kunne evne å formidle egenskrevet tale. 

Det var en svak opptreden. Skal han kunne lære, så må det evnes å ikke ta den enkleste vei. Har han allerede begynt med krykker? 
Det bør være et betimelig spørsmål. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
Eufemia- skrev (5 minutter siden):

Jeg legger ut talen som kronprinsregenten, HM, holdt til Stortingsmiddagen i 2023. Han holdt talen som kronprinsregent siden kongen var syk. 
Som kronprinsregent skal han fylle rollen i ulike sammenhenger hvor kongen er forhindret fra å stille. 
Talen han holdt var den som kongen selv skulle ha holdt, og hele sekvensen ble en satire mer enn noe annet, dette siden den inneholdt referanser til kongen og dronningen selv. 

Som regent kunne han vist seg som nettopp det, og ikke ta denne lettvinte «planken» ved å lene seg totalt på sin far, kongens ord. 
Han burde kunne klart «å stå på egne ben» og skrevet sin egen tale, og fremført denne på en respektfull og forbilledlig måte. 
Det ville også vært en god anledning for regenten HM å fremvise seg som verdig og solid i det å kunne evne å formidle egenskrevet tale. 

Det var en svak opptreden. Skal han kunne lære, så må det evnes å ikke ta den enkleste vei. Har han allerede begynt med krykker? 
Det bør være et betimelig spørsmål. 

Ha, ha den var jo genial. "Dronningen og jeg", alderssvekkelse og redusert hårmanke.

• Liker 4
Skrevet
Kollontaj skrev (1 time siden):

Vennligst foreslå hva de skulle sagt uten å krenke andres rett til privatliv og kontroll på personopplysninger om helse. 

Problemet er at dem har sagt ting som dette i 2024:

"Rus, vold og psykisk helse er et generelt problem i Norge og verden." 

Eller dette:

"Det har vært beintøft, det er ikke annet å si. Det har vært skikkelig tøft for oss og for alle, tror jeg."

Og dette:

"Vi har fått profesjonell hjelp av helsevesenet. Vi hadde ikke greid å stå i en sånn situasjon uten den hjelpen." 

Og til sist også dette:

"Vi som familie og foreldre har vært opptatt av at Marius skal få hjelp, og har jobbet lenge for å komme til et sted hvor han kunne få mer behandling og rehabilitering." 

Det siste er faktisk å snakke om "privatlivet" om både Marius og deres sitt privatliv. 

Som dem "plutselig" begynte å gjøre når hans handlinger i form av vold og seksuelle overgrep ble kjent. Når også pressen kom med kritiske saker om for eksempel full fest med kriminelle inne på det kongelige residentet. 

Da ble plutselig det ikke viktig å skjerme det sensitive og private, men det ble brukt i en manipulativ kommunikasjonsstrategi, som startet med pressemeldingen fra Marius der han innrømmet den mildeste form av vold for å så prøve å skape fortellingen om mannen som er syk og trenger hjelp. 

Det vi ser er en koordinert kommunikasjonsplan, som ikke er pen å se på. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 16
Skrevet
~ Ada ~ skrev (8 minutter siden):

Ha, ha den var jo genial. "Dronningen og jeg", alderssvekkelse og redusert hårmanke.

Det er jo litt forstemmende at han, HM, griper til ferdigskrevet tale som krykke i stedet for å stå opp for seg selv som regent og vise at han duger.

Eller, muligens har han ikke fått særlig med opplæring? 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Fremmed fugl skrev (7 minutter siden):

Problemet er at dem har sagt ting som dette i 2024:

"Rus, vold og psykisk helse er et generelt problem i Norge og verden." 

Eller dette:

"Det har vært beintøft, det er ikke annet å si. Det har vært skikkelig tøft for oss og for alle, tror jeg."

Og dette:

"Vi har fått profesjonell hjelp av helsevesenet. Vi hadde ikke greid å stå i en sånn situasjon uten den hjelpen." 

Og til sist også dette:

"Vi som familie og foreldre har vært opptatt av at Marius skal få hjelp, og har jobbet lenge for å komme til et sted hvor han kunne få mer behandling og rehabilitering." 

Det siste er faktisk å snakke om "privatlivet" om både Marius og deres sitt privatliv. 

Som dem "plutselig" begynte å gjøre når hans handlinger i form av vold og seksuelle overgrep ble kjent. Når også pressen kom med kritiske saker om for eksempel full fest med kriminelle inne på det kongelige residentet. 

Da ble plutselig det ikke viktig å skjerme det sensitive og private, men det ble brukt i en manipulativ kommunikasjonsstrategi, som startet med pressemeldingen fra Marius der han innrømmet den mildeste form av vold for å så prøve å skape fortellingen om mannen som er syk og trenger hjelp. 

Det vi ser er en koordinert kommunikasjonsplan, som ikke er pen å se på. 

Hva er feil her? Som er så grusomt at hun /de fortjener all dritt i verden?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Hekken skrev (1 time siden):

Vi er mange som tenker som deg !

Takk!

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Sinnatagg skrev (4 timer siden):

Hvem hater mora til gjerningsmannen?

Det er rimelig uredelig å tilegne andre slike meninger. 

Takk, og det er jo interessant at man kaller det å kommentere noe saklig for hatfullt. Jeg hater ingen, men har en sunn distanse til kongefamilien og mener vi har lov til å drøfte dem.

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...