Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Krokenguri skrev (19 minutter siden):

Er det liksom en regel på at man må misike mora for å kunne bry seg om marius sine ofre? Så ser fortsatt ikke det som et argument å slenge dritt om noen, eller diktere livet deres på måten du dikterer hennes liv, som hun forøvrig har fortalt om selv.

Jeg tror ikke mette marit er et perfekt og feilfritt menneske. Men jeg ser henne som genuint intressert i andre og som et varmt menneske som bryr seg om de rundt seg og de som de møter på. 

Jeg bare sier noe om hvor min sympati ligger i denne saken. 

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Natttåke skrev (24 minutter siden):

Jeg bare sier noe om hvor min sympati ligger i denne saken. 

Den ligger der 100% andre har den i tråde her. Uten at man må hate mora til gjerningsmannen. Og tilegne henne hensikter og meninger for henne. Jeg tenker at kronprinsessen klarer å sette ord for seg selv. Hun teenger ikke hjelp på kg til det

• Liker 3
Skrevet
Kollontaj skrev (9 timer siden):

Så du mener det var for mye info? Dette er ikke noe mer enn det MBH uttalte selv. Helt innafor. 

Jeg mener at dem er prinsipløse og bevist manipulative.

Dem uttaler seg om det som passer dem, i deres mediastrategi. 

Om det nå er private eventuelle helseutfordringer eller straffesaken. 

"Alle berørte.." 

Som likestiller dem selve, med ofre for vold og voldtekt. 

Marius som må få eie sin historie, som er et hån mot hans ofre, det at dem skal gi Marius definisjonsmakten. 

Marius har drevet på i mange år, det nye høsten 2024 er at han endeligen ble tatt for sine ugjerninger. Samtidig som deler av media brøtt med instruksjonen som dem fikk av Mette Marit i 2017, og det ble skrevet om kriminelle venner, Skaugum festivaler tyveri fra staten uten konsekvenser og misbruk av diplomatpass. 

Og da ble det som Mette Marit sa, beintøft. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Krokenguri skrev (4 timer siden):

Den ligger der 100% andre har den i tråde her. Uten at man må hate mora til gjerningsmannen. Og tilegne henne hensikter og meninger for henne. Jeg tenker at kronprinsessen klarer å sette ord for seg selv. Hun teenger ikke hjelp på kg til det

Hvem hater mora til gjerningsmannen?

Det er rimelig uredelig å tilegne andre slike meninger. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Krokenguri skrev (5 timer siden):

Kjenner en narsisist, han liker å gi bort penger, og så mene etterpå at du skylder han alt. Og skal ha innsyn, og bestemme hva du bruker dine egne penger på

Apanasje er fortsatt en form for lønn. Skattefri sådan.  Man har ikke mer rett til innsyn i privat bruk om inntekten er skattefri eller skattbar. 

Nei, apanasje er ikke lønn, eller som i ditt eksempel en gave. 

Det er en spesiell form av utbetaling fra staten som både skal dekke angitte kostnader (drift og vedlikehold, klær brukt i det offisielle virket med mer) og mer generele levekostnader. 

Du mener at det er feil at dem som betaler skal kunne vite om summen som betales er rimelig. 

Hadde apanasjen faktisk vært skattepliktig lønn per person, og hvis kronprinsparet hadde vært skattepliktige så hadde dette faktisk ikke vært noe problem. 

Da hadde vi sett en sum som vi kunne bruke til en rimelighetsvurdering. Virker dette å være en rimelig lønn? En naturlig referanse hadde vel vært ledere i staten. 

Men nå er det ikke slikt, men det er en sort boks, men der vi fra media er kjent med rusk. Alt fra bruk av en annen budsjettpost til vedlikehold av privat eiendom til å hjelpe Marius å betale antatt narkogjeld (bensinkort). 

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (6 timer siden):

Skjønner ikke at det går an å rakke ned på mennesker på den måten der. Helt ok å ikke like henne. Men eier hun ikke sin egen historie eller? Den har hun jo fortalt om. Så ser ikke poenget med å gi henne andre motiver og agendaer på den måten der. Du er jo ikke inni hodet og følselivet hennes. 

Når vi ser et kronprinspar, som fortsatt gir hverandre kyss og kos så andre kan se det, vitner vel det mer enn  sitat Det er fullstendig mulig hun elsket ham og han henne

Jeg ser heller ikke noe tegn til at folket ikke ønsker monarki etter soja og harald. Selv om det finnes enkelte kronikker om det. Kronikk skribentene skriver for et kraftig mindre tall sådan. Og vil påstå at tallene bare øker og øker ihy å ønske monarki. 

Selv husker jeg godt samme debatten om kong olavs død, og at harald og sonja ikke burde bli konge og dronning. Mange mente hun ikke var godt nok ættet for  jobbben som konge og dronning bla. Og de ble vel minst like populære som olav om ikke mer.

Helt ok å ikke like dem og monarkiet. Men trenger man å være ufin, og dikte på hva de følte , tenkte etc. Enkelt å mene mye om mangt, i sko man ikle fyller selv. Og er langt unna å forstå rekkevidden av.

Syntes det blir da litt feig debatt, om man ikke heller er særdeles åpen om å være republikaner og argumentere litt mer sakelig på hvorfor man ikke ønsker monarki, og argumenterer for det, og for hva man heller ønsker seg. Men velger å henge ut de som står på og jobber for norge hver eneste dag. På de mest kreative måter.

En ting livet har lært meg, er at alt kan vinkles positivt og alt kan vinkles negativt. Og det begynner det å bli mange eksempler på her. Jeg tenker at skal man kritisere noen eller noe, må det være fordi det er kritikk verdig. Ikke kritisere fordi fri fantasi tilegner de meninger og handlinger de hverken har gjort eller sagt.

Å vingle litt i tenårene er da virkelig ikke unormalt eller noe negativt. Ikke alle blir der de utdanner seg til heller. Og prinsesse var vel kanskje ikke planen i utgangspunktet. Å prøve litt forskjellig type yrker og studier , åpner da bare horisonten. Og det går bra med de fleste. 

Hun har ett barn som sliter. Og hun har to barn som er stikk motsatt. Og da lurer jeg på, hvor er empatien for en mor for barn med utfordringer? 

Og syntes denne måten å omtale en pårørende mor iht utfordringer og kriminaliet sender særdeles dårlige signaler til alle de andre tusenvis i samme situasjon.  Arvesynd ene eller andre veien mener jeg er for gamneldags. Og på tide å la folk stå til ansvar for egen synd.

Venter fortsatt å finne noe å direkte kritisere for, med ordentlige bevis

Du er ikke den rette til å kritisere. Det er ikke lenge siden du kom med påstanden om at Ulf, redaktøren i Se og Hør har sagt at han har farsfølelse for Marius. Jeg er rimelig oppdatert på slikt og bad deg dokumentere dette - flere ganger. Enda har du ikke prestert å dokumentere påstanden din. Så du kan altså sette deg inn i hodet på andre mennesker - men Nattåke kan ikke si hva hun tror om MM? Er det fordi det er MM - den kongelige høyheten som man ikke må kritisere eller stille spørsmål ved? 

Endret av Gulline
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (5 timer siden):

Ja, ordene er jo 

'Det står jeg godt i!', trillebårer og 'dakars meg og oss' i beste sendetid på TV. 

Bakkekontakten er det en del å utsette på. Jeg trodde ikke at MM og HM kunne synke lavere, men å sette seg i en slags offerrolle når deres sønn og stesønn, som de har fluffet for i alle år blir tiltalt for 32 (og nå antageligvis flere) lovbrudd, flere av dem grove, så tenker jeg det skorter på både empati, rolleforståelse og rasjonalitet.

Endret av Ellie42
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...