Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Gulline skrev (Akkurat nå):

Nettopp. Det er av den grunn jeg har mer respekt for det danske kongehuset enn det norske. Det norske kongehuset er mest opptatt av å bevare og dyrke det private. 

Ja, og derfor håoer jeg vi tar diskusjonen om en avskaffelse. Jeg tenker det er naturlig når Sonja og Harald går bort.

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Natttåke skrev (5 minutter siden):

Ja, og derfor håoer jeg vi tar diskusjonen om en avskaffelse. Jeg tenker det er naturlig når Sonja og Harald går bort.

Helt enig. Jeg ser rett og slett ikke hvordan det norske kongehuset skal kunne bestå. Det hadde vært fantastisk om man selv kunne velge hvilket kongehus man ønsker å støtte. Mine skattekroner ville i såfall gått rett til det danske kongehuset. Vet at det ikke er snakk om så mange kroner pr innbygger, men selv en krone til å støtte MM/HM og indirekte MBH gjør meg kvalm. 

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Skrevet
Kollontaj skrev (35 minutter siden):

Hva som har endret seg? De har uttalt seg mer, blant annet i programmet om Året med kongefamilien. 

Det er ikke det som er gitt ros for i dagens artikkel. Begge eksperter påpeker at det er bedre å «holde kjeft». 

https://www.vg.no/rampelys/i/2pdjVl/om-kronprinsparets-svar-foer-rettssaken-mot-marius-borg-hoeiby-valgt-riktig

«Han underviser ved Høyskolen Kristiania, og mener at kronprinsparet som foreldre og kongehuset som institusjon er i en nærmest umulig situasjon; uansett hva de sier, så blir det galt.

– Da er det bedre å holde kjeft, fremholder Blindheim»

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Helt enig. Jeg ser rett og slett ikke hvordan det norske kongehuset skal kunne bestå. Det hadde vært fantastisk om man selv kunne velge hvilket kongehus man ønsker å støtte. Mine skattekroner ville i såfall gått rett til det danske kongehuset. Vet at det ikke er snakk om så mange kroner pr innbygger, men selv en krone til å støtte MM/HM og indirekte MBH gjør meg kvalm. 

Ja, de er uegnet rett og slett, samt at en syk Mette Marit ikke bør få belastningen å være landets dronning. Vi vet jo at det norske kongehuset kunne valgt annerledes og da ville jeg muligens tenkt annerledes. Men det som det er nå er ikke verdt å betale for. Jeg hadde støttet det norske dersom det var som det danske.

• Liker 20
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Natttåke skrev (2 minutter siden):

Ja, de er uegnet rett og slett, samt at en syk Mette Marit ikke bør få belastningen å være landets dronning. Vi vet jo at det norske kongehuset kunne valgt annerledes og da ville jeg muligens tenkt annerledes. Men det som det er nå er ikke verdt å betale for. Jeg hadde støttet det norske dersom det var som det danske.

Ja, tenk av våre skattekroner går med til å støtte en arbeidsledig voldstektsfornbyter sin luksusleilighet på Frogner. Det er så dumt at jeg finner ikke ord. 

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Gulline skrev (Akkurat nå):

Ja, tenk av våre skattekroner går med til å støtte en arbeidsledig voldstektsfornbyter sin luksusleilighet på Frogner. Det er så dumt at jeg finner ikke ord. 

Ja, og prinsessse Ragnhild forutså det jo. Hun snakket om problemene Marius ville få og at kong Olav aldri ville godkjent Mette Marit. Og til med at hun håpet hun aldri villle oppleve mm som dronning.

• Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Skrevet
Natttåke skrev (1 time siden):

MM er ikke hjelpeløs, langt i fra. Hvis hun ikke tåler belastningen så får hun informere om det og trekke seg fra rollen. Jeg tror ikke et øyeblikk at de andre kommer til å tvinge henne. Er det noe som helst vi har lært om henne så er det at hun ikke er et vergeløst lite nek som styres av de andre.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Kollontaj skrev (6 timer siden):

Plutselig? De snakket om det fordi MBH ble etterforsket og etter hvert siktet for flere kriminelle forhold. De tidligere årene hadde de ingen grunn til å snakke om det som da var private forhold: rus og eventuelle diagnoser, selv om de sikkert opplevde det som vanskelig også før 4.8. 

Jepp, manipulativ kommunikasjon. 

• Liker 18
  • Hjerte 3
Skrevet
Fremmed fugl skrev (17 minutter siden):

Jepp, manipulativ kommunikasjon. 

Eller å ta hensyn til at folk har rett til et privatliv. 

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Kollontaj skrev (2 minutter siden):

Nettopp!

• Liker 6
Skrevet
Kollontaj skrev (4 timer siden):

Ehe, 

"Vi som familie og foreldre har vært opptatt av at Marius skal få hjelp, og har jobbet lenge for å komme til et sted hvor han kunne få mer behandling og rehabilitering." 

Dette kom plutselig etter at Marius ble siktet for alvorlige lovbrudd, og pressen skrev negativt om Skaugum festivaler og diplomatpass. 

Også fra kronprinsen:

" For det er veldig mange hensyn å ta. Vi er opptatt av alle parter i saken [...] Og Marius, det er hans historie, og det må vi også ha respekt for." 

Jeg kunne ta frem mange sitater fra dem etter den fjerde august. Plutselig begynte dem å snakke om privatlivet til Marius. 

Dem gikk fra det at han er en privatperson, til å bruke statskanalen til å fortelle hvor synd det er på dem. I en sak som ikke handler om dem, men om mange fler kvinnelige ofre en som er omfattet av tiltalen. 

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet
Fremmed fugl skrev (28 minutter siden):

Ehe, 

"Vi som familie og foreldre har vært opptatt av at Marius skal få hjelp, og har jobbet lenge for å komme til et sted hvor han kunne få mer behandling og rehabilitering." 

Dette kom plutselig etter at Marius ble siktet for alvorlige lovbrudd, og pressen skrev negativt om Skaugum festivaler og diplomatpass. 

Også fra kronprinsen:

" For det er veldig mange hensyn å ta. Vi er opptatt av alle parter i saken [...] Og Marius, det er hans historie, og det må vi også ha respekt for." 

Jeg kunne ta frem mange sitater fra dem etter den fjerde august. Plutselig begynte dem å snakke om privatlivet til Marius. 

Dem gikk fra det at han er en privatperson, til å bruke statskanalen til å fortelle hvor synd det er på dem. I en sak som ikke handler om dem, men om mange fler kvinnelige ofre en som er omfattet av tiltalen. 

Så du mener det var for mye info? Dette er ikke noe mer enn det MBH uttalte selv. Helt innafor. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Eufemia- skrev (På 17.1.2026 den 17.48):

Nettopp, HM valgte en alenemor som hadde en del problemkomplekset allerede på den tiden. Hun hadde ingen konkrete planer for utdanning, hun jobbet vel noe som servitør, og ellers er det gitt et inntrykk av planløshet. Hun dro til Australia på et tidspunkt, og har beskrevet tiden som et opprør, og levde en tid også på tvers av hva som var akseptert. Ref. hennes egne ord. 
Jeg mener at kronprinsen kunne valgt på øverste hylle, og der var det mange å velge på som også hadde bakgrunn som ville vært med på å løfte kongehuset. 

kvinnen med alt dette opprøret gjennom (nesten) hele livet skulle normaltvis fått «red flags». 
I stedet sa kongen noe sånt som « Dette går vi for». 

MM uttaler også noe sånt som at om hun ikke hadde møtt HM så ville hun ikke visst hvor hun ville vært….. !! 
Hun har, også dd, for vane å snakke om seg selv og sine problemer i stedet for å løfte andre i intervjusettinger. Vi er ikke interessert i hennes problemkomplekser, hennes dårlige dager, etc. 

Eg hugsar godt den tida. Eg velde å forsvara henne på min hals som aleinemor utan overklassebakgrunn, men var særs skeptisk til den manglande utdanninga/arbeidserfaringa hennar. Det mangla driv og retning / mål og meining. Hugsar det var store diskusjonar rundt forventa kvalifikasjonar til stillinga «kronprinsesse». Mange var i harnisk fordi det skulle vera nok å gifta seg med kronprinsen. Kontrasten til dronning Sonja var stor. Som kompensasjon sette Slottet i gang med «prinsesseskulen» etter forlovinga, men mykje verka litt halvhjerta og overfladisk. I London tok kronprinsen Mastergrad medan ho bare følgte nokre førelesingar ein dag eller to i veka - mange kommenterte på at ho verka mest oppteken av shopping mens dei budde der. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Nymerïa skrev (8 timer siden):

MM er ikke hjelpeløs, langt i fra. Hvis hun ikke tåler belastningen så får hun informere om det og trekke seg fra rollen. Jeg tror ikke et øyeblikk at de andre kommer til å tvinge henne. Er det noe som helst vi har lært om henne så er det at hun ikke er et vergeløst lite nek som styres av de andre.

Jeg har aldri sagt hjelpesløs, men mener utifra sykdommen hennes. 

• Liker 5
Skrevet

Og unge Ingrid Alexandra bør forberedes nå på at hun ikke skal bli dronning. Det er rettferdig og frigjørende. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
Natttåke skrev (4 minutter siden):

Dronning Maud var og mykje sjuk og fråverande, så slik sett er ikkje dette noko nytt i den norske kongefamilien. Det er iallfall ikkje avgjerande for mitt syn på monarkiet.

Endret av Vonbrotenrojalist
tastefeil
  • Liker 7
Skrevet
Natttåke skrev (1 minutt siden):

Og unge Ingrid Alexandra bør forberedes nå på at hun ikke skal bli dronning. Det er rettferdig og frigjørende. 

Ho bør i alle fall få hjelp til å utarbeida ein «plan b».

• Liker 5
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (2 minutter siden):

Dronning Maud var og mykje sjuk og fråverande, så slik sett er ikkje dette noko nytt i den norske kongefamilien. Det er iallfall ikkje avgjerande på mitt syn på monarkiet.

Nei, og kronprinsesse Martha døde av kreft. Det er ikke avgjørende for mitt syn, men jeg mener hun er uegnet som dronning, og jeg synes heller ikke Haakon skal bli konge. Det er gammeldags og utdatert, og hører ikke hjemme i et sivlisert Norge, føler jeg.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (2 minutter siden):

Ho bør i alle fall få hjelp til å utarbeida ein «plan b».

Ja, absolutt, tenker det kan være ødeleggende å vite at du skal bli dronning for å så ikke få denne rollen siden. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
Natttåke skrev (7 minutter siden):

Jeg misforstod, jeg trodde du mente at MM ikke burde bli dronning pga helse og at det var en medvirkende årsak til at monarkiet bør avskaffes.

Mitt poeng er at det er mange gode grunner til at monarkiet bør avskaffes, men hensynet til de det gjelder er ikke en av dem. De får heller trekke seg hvis det ikke passer dem.

• Liker 7
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...