Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Krokenguri skrev (1 time siden):

Ja det er netopp akkurat det som er en del av det å være pårørende. 

Skjønte ikke noe av dette, eller mer generelt, ditt bruk av pårørende begrepet som vi vanligvis bruker om pårørende til syke. 

Det å ha en nær relasjon med noen som behandler andre mennesker dårlig, blir bare helt galt å blande sammen med å være i en nær relasjon med noen som er syk. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
CeXNS skrev (15 minutter siden):

Psykologspesialisten og nevropsykologen som uttaler seg på generelt grunnlag i boken «Ute av kontroll» beskriver nettopp det samme for sønnen som en av mange mulige forklaringer på opprør: At det å leve et fasadepreget liv kan ha den effekten. Det kan også være at MM dermed har hatt større aksept for opprøret til MBH, noe som vel også kommer frem i brevet. 

Direkte sitat, takk. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
Kollontaj skrev (1 minutt siden):

Direkte sitat, takk. 

S. 25:

«I følge Nordby Johansen har genetikk mye å si i slike sammenhenger. Hvilke sårbarheter du er født med, og hvirdan du blir møtt»

«Kanskje også som et opprør mot det fasadevennlige livet kan han ha søkt til mer rufsede miljøer» . 

«De xx - barna som vokser opp med strenge regler og stram fasade, …., ender også oftere opp med sterke ungdomsopprør»

(xx er sensur av diagnose, som er nevnt i boken)

Sitat fra boken Ute av kontroll.

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet
Krokenguri skrev (4 timer siden):

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/artikler-og-publikasjoner/faerre-voksne-men-flere-barn-tatt-for-lovbrudd

I 2019 henvises det her til over 33.000 lovbrudd ang vold og overgrep som er anmeldt. Mørke tallet er ikke med her. 

På begge sider her er det pårørende. Pårørende til den som er utsatt og pårørende til den som utførte. 

Det snakkes mye i tråden her om signal effekter. Tenker man da ikke på signal effekten det er til de pårørende til den kriminelle bak de 33.000 tilfellene?Si hver sak har 10 pårørende på hver side av saken, iht venner og familie. Det er 333.000 pårørende. Totalt 666.000 pårørende. Som også er lavt. 

Tenker man da på signal effekten man gir 333.000 pårørende årlig, når man er med å hetser pårørende til en kriminell, og nermest ber de gå inn i sitt skall for å ikke formerme den andre gruppen pårørende? Slik marius borg høiby sine pårørende blir.og nermest gjør de til med kriminelle.

Jeg mener fra bunnen av mitt hjerte at hver enkelt er ansvarlig for seg selv og må ta byrden for egne handlinger selv. 

Som pårørende iht en helt annen grad, så vet jeg hvor stor samfunnsnytte og hvor mye jeg og de andre pårørende har spart staten og utsatte for ved at vi ikke har gitt opp og kuttet vedkommende ut.  I noen perioder har også det vært nøvendig. At man ikke klarer å stoppe alt, og at jeg og alle andre pårørende i Norges land, ikke har så mye makt over et annet menneske at vi vet absolutt hva de gjør til enhver tid eller kan hindre dem i nye ting. Gjør ikke meg eller dem til medskyldige. Jeg er ikke medskyldig eller spiser ute med vedkommende for å sende dårlige signaler til omverdenen. 

At en ung og flott og jente skal oppleve å bli hetset på nett og tilagt meninger hun ikke har vist eller ytret seg om pga en matbit. Langt unna et offer han har besøksforbud mot . Er til å bli lei seg av. Og signalet jeg får av hvordan dette signsliseres er at jeg og  ganske mange hundre tusen andre blir bedt om å gjemme oss i skamnekroken og bli der. For å ikke støte noen.

Det tenker jeg skjer ikke. Jeg kommer ikke til å tie, jeg kommer ikke til å gjemme meg og kommer ikke til å skamme meg på andres vegne.

Jeg støtter at marius må ta ansvar for sine handlinger selv, og at alle andre som begår lignende handlinger gjør det samme. 

Jeg vet av erfaring at slike som marius, de finner på alt, for å fri seg fra egen skyld. Og peker dere på søstera og mora hans, gjør han det samne. Ref Nora sin uttalelse om at han fikk det altid til å høes ut som hennes eller andres feil. Ergo enda større grunn til å ikke peke på andre enn han. Og jeg gjemmer meg ikke av skam eller skyld et sekund for ting jeg ikke har gjort selv.

Denne tråden handler ikke generelt om vold og overgrep. Dette er pur whataboutisme.

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet

Hvis min bror voldtar sin samboer ikveld, er jeg ikke offer eller pårørende. Jeg er i så fall bror til en drittsekk. 

Hvis min datter kjører 100 i 80 sone ikveld, er jeg ikke offer eller pårørende, men far til en jente som trykker for hardt på gassen og som overvurderer sin evne som sjåfør og ikke har nok respekt for regler og sin egen og andres sikkerhet. 

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
CeXNS skrev (1 time siden):

Psykologspesialisten og nevropsykologen som uttaler seg på generelt grunnlag i boken «Ute av kontroll» beskriver nettopp det samme for sønnen som en av mange mulige forklaringer på opprør: At det å leve et fasadepreget liv kan ha den effekten. Det kan også være at MM dermed har hatt større aksept for opprøret til MBH, noe som vel også kommer frem i brevet. 

En mann med mange diagnoser og kryssende rusproblem, tenker jeg ikke kan forvente så mye normaliteter for......

• Liker 2
Skrevet

S. 25:

«I følge Nordby Johansen har genetikk mye å si i slike sammenhenger. Hvilke sårbarheter du er født med, og hvirdan du blir møtt»

«Kanskje også som et opprør mot det fasadevennlige livet kan han ha søkt til mer rufsede miljøer» . 

«De xx - barna som vokser opp med strenge regler og stram fasade, …., ender også oftere opp med sterke ungdomsopprør»

(xx er sensur av diagnose, som er nevnt i boken)

Sitat fra boken Ute av kontroll.

Diagnosen står i boka, boka er utgitt på et norsk forlag og ingen har protestert på diagnosen, hvorfor vil du ikke skrive den? 🧐

MM er altså ikke nevnt som en foreldre som har større aksept for opprøret til MBH. (Trodde for øvrig kronprinsparet var omtalt og kritisert her som for slepphendte, ikke med strenge regler.) 

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Kollontaj skrev (7 minutter siden):

Diagnosen står i boka, boka er utgitt på et norsk forlag og ingen har protestert på diagnosen, hvorfor vil du ikke skrive den? 🧐

MM er altså ikke nevnt som en foreldre som har større aksept for opprøret til MBH. (Trodde for øvrig kronprinsparet var omtalt og kritisert her som for slepphendte, ikke med strenge regler.) 

Jeg har stilt spørsmålet til forumansvarlig vedr diagnosen. Jeg er selv ansvarlig for det jeg skriver. Jeg oppfattet at MBH ønsket lukkede dører når helseopplysninger skulle deles - finner ikke noe om det har blitt akseptert. Kilden til diagnosen ser ut til å være en podcast-episode som også brukes som kilde i boken. Hvem primærkilden er jeg usikker på (mulig en venn av Marius). 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
Krokenguri skrev (52 minutter siden):

En mann med mange diagnoser og kryssende rusproblem, tenker jeg ikke kan forvente så mye normaliteter for......

Det ser ut til at du og MM er på linje der, gitt brevet. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
CeXNS skrev (9 minutter siden):

Jeg har stilt spørsmålet til forumansvarlig vedr diagnosen. Jeg er selv ansvarlig for det jeg skriver. Jeg oppfattet at MBH ønsket lukkede dører når helseopplysninger skulle deles - finner ikke noe om det har blitt akseptert. Kilden til diagnosen ser ut til å være en podcast-episode som også brukes som kilde i boken. Hvem primærkilden er jeg usikker på (mulig en venn av Marius). 

Ja, og den podcasten ble dømt nord og ned her i tråden: Ikke troverdig. Anonym venn som prøver å forsvare MBH.
Ute av kontroll-forfatteren bruker denne podcasten som kilde. Ute av kontroll-boka oppfattes av mange i tråden som troverdig og med gode kilder (de fleste er anonyme). Forstå den den som kan. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Kollontaj skrev (6 minutter siden):

Ja, og den podcasten ble dømt nord og ned her i tråden: Ikke troverdig. Anonym venn som prøver å forsvare MBH.
Ute av kontroll-forfatteren bruker denne podcasten som kilde. Ute av kontroll-boka oppfattes av mange i tråden som troverdig og med gode kilder (de fleste er anonyme). Forstå den den som kan. 

Jeg har ikke hørt podcasten og har derfor ikke tatt stilling til troverdigheten, heller ikke dømt den «nord og ned». 
Forstå det den som kan; men det er ikke slik at noen kan holdes ansvarlig for hva andre skriver i «tråden», selv om man har sammenfallende meninger om andre ting. Tråden består av mange ulike mennesker. 

Jeg velger å ikke dele helseopplysninger, selv om venn av Marius gjør det. MBH har bedt om lukkede dører når helseopplysninger skal deles. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
CeXNS skrev (31 minutter siden):

Jeg har ikke hørt podcasten og har derfor ikke tatt stilling til troverdigheten, heller ikke dømt den «nord og ned». 
Forstå det den som kan; men det er ikke slik at noen kan holdes ansvarlig for hva andre skriver i «tråden», selv om man har sammenfallende meninger om andre ting. Tråden består av mange ulike mennesker. 

Jeg velger å ikke dele helseopplysninger, selv om venn av Marius gjør det. MBH har bedt om lukkede dører når helseopplysninger skal deles. 

Marius nevnte noe av dette selv i brevet ang flere diagnoser. Og problemer med rus. Vennen sier i podcasten at han har adhd og andre diagnoser, etter det jeg forsto en enda mer inngripende enn adhd, som han ikke har sagt noe om. Det er redegjort for at marius ikke har innvirket til innholdet, men at de , altså marius og hans advokat har fått muligheten til å motsi og fjerne. Spesielt det som går på diagnoser. Det kan ikke trykkes om det ikke er ok. 

Denne vennen mente at marius hadde vært tjent med å fortalt om noen av disse diagnosene tidligere. Da det fort kan fremstå som unnskyldning,  nå i ettertid. Men forsto det slik at adhd har vært spæsmål om, og at det var ok å bekrefte. Mette marit og haakon, har også snakket om hjelp og utfordringer iht marius hele livet, i jule intervju i 2024. Men de også omgår å nevne hva. Så at det er noen der, det er det. Vi vet ikke hva. Men har jo mine mistanker, som stemmer med adferd. 

• Liker 3
Skrevet

Akkurat den diagnosen oppfatter jeg som offentlig på grunn av podcasten (og boka Ute av kontroll siden ingen som representerer MBH har bedt om korrigering), men antar at det er andre diagnoser han ønsker lukkede dører for. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Kollontaj skrev (16 minutter siden):

Akkurat den diagnosen oppfatter jeg som offentlig på grunn av podcasten (og boka Ute av kontroll siden ingen som representerer MBH har bedt om korrigering), men antar at det er andre diagnoser han ønsker lukkede dører for. 

Om fyren har hemoroider eller ADHD vil vel ha null betydning for kongehuset som institusjon. Men hvordan kongehuset forholder seg til en egoistisk drittsekk som filmer når han misbruker sovende kvinner er relevant. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Skrevet
Fremmed fugl skrev (12 timer siden):

Skjønte ikke noe av dette, eller mer generelt, ditt bruk av pårørende begrepet som vi vanligvis bruker om pårørende til syke. 

Det å ha en nær relasjon med noen som behandler andre mennesker dårlig, blir bare helt galt å blande sammen med å være i en nær relasjon med noen som er syk. 

Spot on! Det ser ut til at en og annen roter litt med pårørendebegrepet. Jeg tenker at man kanskje forveksler det litt med `medavhengighet`. 

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...