Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Aricia skrev (På 13.1.2026 den 17.16):

Man "mener" ikke noe om grunnleggende menneskerettigheter. Med mindre man er Donald Trump eller noe sånt da.

Ja, eller om man henger med pedofilidømte halliker når Gud og hvermann vet at han er pedofil da. 

Det er mange ofre som generelt virker nedprioritert både på det ene og det andre når det gjelder menneskerettigheter fra våre neste overhoders side. Rettferdig behandling er en av dem.

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Aricia skrev (På 13.1.2026 den 13.26):

Det er forskjell på å vise seg fram og å bli fotfulgt.

Når de kongelige beveger seg i det offentlige rom må de påregne å bli lagt merke til, nettopp fordi de er kongelige. 
I tillegg er det slik at når prinsesse IA velger å spise lunsj, øl og pizza på første juledag, med sin halvbror, og som står foran en alvorlig rettssak, så er dette av almen interesse. På bakgrunn av det dype alvoret i tiltalen mot halvbroren, så er det ikke underlig at de vekker oppmerksomhet fordi prinsessen er medlem av kongehuset og er fremtidig kronprinsesse og dronning. Kongelige skal ideelt sett være forbilder, og i dette tilfellet utfordrer hun nettopp etikk og moralske normer i det problemkomplekset han representerer på nåværende tidspunkt og så lenge en dom ikke foreligger. 

Man kan absolutt få et inntrykk av at prinsessen støtter ham på tross av alt han er involvert i, og at hun ikke forstår at hun er i en posisjon hvor hun skal speile etiske og moralske normer som representant for vårt monarki. 

Så, ja, når de oppsøker offentligheten, så må de naturligvis påregne å bli sett og omtalt i pressen. 
Det er i seg selv oppsiktsvekkende at kongehusets medlemmer ikke ser ut til å forstå hva som passer seg, eller ei. De har åpenbart en utfordring i å ta noen runder på hva som er smart å gjøre, og hvilke konsekvenser som kan oppstå. 

Endret av Eufemia-
  • Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 16
Skrevet
Eufemia- skrev (44 minutter siden):

Når de kongelige beveger seg i det offentlige rom må de påregne å bli lagt merke til, nettopp fordi de er kongelige. 
I tillegg er det slik at når prinsesse IA velger å spise lunsj, øl og pizza på første juledag, med sin halvbror, og som står foran en alvorlig rettssak, så er dette av almen interesse. På bakgrunn av det dype alvoret i tiltalen mot halvbroren, så er det ikke underlig at de vekker oppmerksomhet fordi prinsessen er medlem av kongehuset og er fremtidig kronprinsesse og dronning. Kongelige skal ideelt sett være forbilder, og i dette tilfellet utfordrer hun nettopp etikk og moralske normer i det problemkomplekset han representerer på nåværende tidspunkt og så lenge en dom ikke foreligger. 

Man kan absolutt få et inntrykk av at prinsessen støtter ham på tross av alt han er involvert i, og at hun ikke forstår at hun er i en posisjon hvor hun skal speile etiske og moralske normer som representant for vårt monarki. 

Så, ja, når de oppsøker offentligheten, så må de naturligvis påregne å bli sett og omtalt i pressen. 
Det er i seg selv oppsiktsvekkende at kongehusets medlemmer ikke ser ut til å forstå hva som passer seg, eller ei. De har åpenbart en utfordring i å ta noen runder på hva som er smart å gjøre, og hvilke konsekvenser som kan oppstå. 

Ja, hun skal faktisk (kanskje) bli dronning for hele Norge - brorens ofre inkludert - nemlig derfor virker dette helt feil. De kan og bør treffes på private arenaer og ikke offentlig hvor de vet at de vil bli lagt merke til. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet (endret)
Gulline skrev (22 minutter siden):

Ja, hun skal faktisk (kanskje) bli dronning for hele Norge - brorens ofre inkludert - nemlig derfor virker dette helt feil. De kan og bør treffes på private arenaer og ikke offentlig hvor de vet at de vil bli lagt merke til. 

Helt riktig, Gulline, og jeg vil også legge til; KANSKJE blir hun landets dronning på et tidspunkt. Ordet «kanskje» kan komme til å feste seg for hver gang de bryter med sin plikt ift. et kongehus sine plikter og hva som forventes at de evner å oppfylle ift disse. 

Slik kongehuset skrangler ivei nå, så er jeg i tvil om monarkiets fremtid i landet vårt. 

Endret av Eufemia-
  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Eufemia- skrev (1 time siden):

Jeg må innrømme at jeg har en liten mistanke om at de liker å provosere; les for eksempel Håkon Magnus’ guttetur til Portugal med Marius ETTER at voldtektene hadde blitt kjent . Hvis han absolutt måtte være sammen med han så er det mange steder som er mye mere skjermet. Dette var et kjent feriested der de var klar over at de ville bli oppdaget Asap! Og nå dette med Ingrid Alexandra. Også på et populært utested…Har heller ikke glemt madrass - kjøpet med mamma Mette dagen ETTER at det hele ble kjent. Så jeg får en litt ekkel følelse av det , ja , litt sånn « vi tar ikke dette så alvorlig….»

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
Hekken skrev (Akkurat nå):

Jeg må innrømme at jeg har en liten mistanke om at de liker å provosere; les for eksempel Håkon Magnus’ guttetur til Portugal med Marius ETTER at voldtektene hadde blitt kjent . Hvis han absolutt måtte være sammen med han så er det mange steder som er mye mere skjermet. Dette var et kjent feriested der de var klar over at de ville bli oppdaget Asap! Og nå dette med Ingrid Alexandra. Også på et populært utested…Har heller ikke glemt madrass - kjøpet med mamma Mette dagen ETTER at det hele ble kjent. Så jeg får en litt ekkel følelse av det , ja , litt sånn « vi tar ikke dette så alvorlig….»

Helt enig med deg. Dette er vel overveid - og selvsagt var de fullt klar over at det vile blir lagt merke til. Enten er det for å vise at de ikke tar det så alvorlig eller så er det for å vise at de slår ring om Marius og støtter ham i denne saken. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Gulline skrev (25 minutter siden):

Helt enig med deg. Dette er vel overveid - og selvsagt var de fullt klar over at det vile blir lagt merke til. Enten er det for å vise at de ikke tar det så alvorlig eller så er det for å vise at de slår ring om Marius og støtter ham i denne saken. 

Jeg følger tankerekkene du og Hekken spiller inn, men jeg er sterkt i tvil om at de har overveid hvordan det vil bli tatt imot av folket. Har de glemt at de, bortsett fra stesønn/sønn, representerer monarkiet!? Det kan jo absolutt se sånn ut! 
De må ha lov til å ta vare på ham, men det må gjøres på en måte som ikke er i offentligheten. 

Jeg er forundret over manglende forståelse for mange av de valgene de har gjort. Forstår de ikke hva som passer seg - er de ikke oppdratt til å forstå deres roller og hvilket ansvar som påhviler dem!? Og; Hva i all verden består jobben til deres rådgivere av? Gjør de ikke jobben de er engasjert og betalt for, eller blir de rett og slett ignorert!? Hvor er kongen i alt dette?! 

Jeg ser ikke fortsettelsen av vårt monarki når medlemmene svimler rundt seg selv i en selvskapt og selvsentrert desorganisasjon. 

Endret av Eufemia-
  • Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Eufemia- skrev (10 minutter siden):

Jeg følger tankerekkene du og Hekken spiller inn, men jeg er sterkt i tvil om at de har overveid hvordan det vil bli tatt imot av folket. Har de glemt at de, bortsett fra stesønn/sønn, representerer monarkiet!? Det kan jo absolutt se sånn ut! 
De må ha lov til å ta vare på ham, men det må gjøres på en måte som ikke er i offentligheten. 

Jeg er forundret over manglende forståelse for mange av de valgene de har gjort. Forstår de ikke hva som passer seg - er de ikke oppdratt til å forstå deres roller og hvilket ansvar som påhviler dem!? Og; Hva i all verden består jobben til deres rådgivere av? Gjør de ikke jobben de er engasjert og betalt for, eller blir de rett og slett ignorert!? Hvor er kongen i alt dette?! 

Jeg ser ikke fortsettelsen av vårt monarki når medlemmene svimler rundt seg selv i en selvskapt og selvsentrert desorganisasjon. 

Jeg synes lenge det har virket som om de ikke ønsker den rollen de innehar. HM står på og jobber - det ser jeg. Men den "gutta-turen" fikk meg til å tenke enda mer på at de umulig kan tenke på hvordan det norske folk oppfatter det hele. Det er ikke sånn at bare folk ser at kronprinsen, kronprinsessen, prinsen og prinsessen omgår han som normalt så vil det norske folk glemme alt han har gjort. Hvis det er provoserende for oss vanlige folk så kan jeg bare tenke meg hvordan det må føles for ofrene hans. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Prins Sverre Magnus vet vi svært lite om, og hva han faktisk gjør for tiden er ikke noe det norske folk vet stort om. 
Angivelig bedriver han å utforsker sin vei videre - han skal visstnok finne sin egen vei, er det uttalt fra kongehuset. 
Han innehar en prinsetittel, men det er uklart hva som tilligger tittelen annet enn at han er sønnen til kronprinsparet. 

På bakgrunn av at kongehuset er i kritisk manko på ressurser i form av kongelige til å utføre offisielle oppgaver og plikter, er det meget underlig at prinsen ikke deltar aktivt for å oppfylle et monarki sine plikter. 

Prins Sverre Magnus skal angivelig «finne sin egen vei». I fjor, og året før, oppholdt han seg i Trondheim uten at man fikk noen ytterligere informasjon om hva hans liv der bestod av. Vel, vi er kjent med at hans kjæreste befant seg i byen på den tiden. Etter dette dro han visstnok på reise, og hvor vi ikke fikk vite noe om intensjon og/eller bakgrunn for en slik reise. Var det en såkalt dannelsesreise, hvor forhistorisk og meningsløst det enn høres ut i vårt moderne samfunn? Vel, det om det.
Så; høsten 2025 dro han til Milano for å utforske et eller annet vedrørende foto og muligheter omkring dette. Vi fikk ingen ytterligere informasjon om verken innhold eller mål som skulle ligge i den såkalte utforskingen. Vel, han dro hjem igjen da forholdet til hans kjæreste tok slutt. Altså; Oppholdt han seg i Italia fordi kjæresten studerer der? Det skulle ikke være noen grunn til å dra hjem til Norge pga. en avsluttet affære - men skaffe seg en egen bopel, tenker nå jeg. Så, hva gjorde han der, egentlig? Og; Hva gjorde han i Trondheim før dette?  

Nå vet vi, som nevnt, at han utforsker igjen. Vi vet ikke noe helt konkret, og om han evt. arbeider til inntekt i sitt enkeltmannsforetak? 
Hvem betaler for hans livsopphold, og hvor bor han?

Det er flere av landets borgere som har spurt seg/oss om hvorfor ikke prins Sverre Magnus har gjennomført førstegangstjenesten. Det handler om noe så viktig som «kongens klær»! Sønnesønn til kongen ønsker ikke å gjøre tjeneste for fedrelandet? Det speiler ikke godt, og er ikke et forbilde for andre unge i hans alder. Forbildet er så langt fraværende i noe så viktig. 

Til sist så ønsker jeg å presisere at prinsen fremstår som en meget sympatisk mann. Det er forstemmende og ikke minst underlig at han ikke aktivt tjener landet som prins og den representanten han faktisk er for kongehuset. 
Det er totalt uforståelig. 

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Eufemia- skrev (11 minutter siden):

Det er flere av landets borgere som har spurt seg/oss om hvorfor ikke prins Sverre Magnus har gjennomført førstegangstjenesten.
Det handler om noe så viktig som «kongens klær»!

Sønnesønn til kongen ønsker ikke å gjøre tjeneste for fedrelandet? 

«Flere av landets borgere har spurt seg/oss?»
Hvem er det som sier dette? Link

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
enkefru skrev (Akkurat nå):

«Flere av landets borgere har spurt seg/oss?»
Hvem er det som sier dette? Link

Jeg vet ikke hvordan du lever ditt liv. Imidlertid omgås mange mennesker andre og flere samtaletema kan komme opp, bl.a. dette. Det er å dele meninger, noe som jeg opplever er svært alminnelig. 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Eufemia- skrev (1 time siden):

Per nå kan dem bruke "uskyldig frem til rettskraftig dom". 

Som vel kanskje hadde fungert hvis voldtektsakene hadde vært ord mot ord (men også da hadde det krevd en omfattende urimelig konspirasjonsteori at alle disse kvinnene hadde anklaget han uskyldig for voldtekt). 

Men her baseres voldtektsakene på tekniske bevis, fremfor alt de filmer han selv har laget. 

Kronprinsparet, kongeparet og IA vet at Marius har utført seksuelle handlinger likestilt med voldtekt på sovende kvinner. 

Ja, det finnes en teoretisk mulighet at retten kan med hjelp av hans advokater få et rimelig tvil om han hadde forsett å gjennomføre sovevoldtekter. Dette vil baseres på en skjønnsmessig vurdering om det var rimelig av han å tro at disse kvinnene skulle ligge passive som dem gjorde hvis dem var våkne samtidig som disse handlingene ble utført. 

Dem vet som oss andre at han kommer bli dømt for flere brudd mot veitrafikkloven, for hærverk og vold mot minst enn kvinne. 

Dette vet dem. 

Men tras at dem faktisk vet dette, så ble det eksklusiv gutteferie, massiv økonomisk sponsing, og nå sist pizza og øl. 

Har selv vanskelig å se dette som noe annet enn at dem med åpen blikk ønsker å markere at dem ikke skal begrense seg på grunn av sine roller. 

En politiker hadde ikke kunnet gjort dette, fordi dem faktisk er konkurranseutsatte. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Fremmed fugl skrev (4 minutter siden):

Per nå kan dem bruke "uskyldig frem til rettskraftig dom". 

Som vel kanskje hadde fungert hvis voldtektsakene hadde vært ord mot ord (men også da hadde det krevd en omfattende urimelig konspirasjonsteori at alle disse kvinnene hadde anklaget han uskyldig for voldtekt). 

Men her baseres voldtektsakene på tekniske bevis, fremfor alt de filmer han selv har laget. 

Kronprinsparet, kongeparet og IA vet at Marius har utført seksuelle handlinger likestilt med voldtekt på sovende kvinner. 

Ja, det finnes en teoretisk mulighet at retten kan med hjelp av hans advokater få et rimelig tvil om han hadde forsett å gjennomføre sovevoldtekter. Dette vil baseres på en skjønnsmessig vurdering om det var rimelig av han å tro at disse kvinnene skulle ligge passive som dem gjorde hvis dem var våkne samtidig som disse handlingene ble utført. 

Dem vet som oss andre at han kommer bli dømt for flere brudd mot veitrafikkloven, for hærverk og vold mot minst enn kvinne. 

Dette vet dem. 

Men tras at dem faktisk vet dette, så ble det eksklusiv gutteferie, massiv økonomisk sponsing, og nå sist pizza og øl. 

Har selv vanskelig å se dette som noe annet enn at dem med åpen blikk ønsker å markere at dem ikke skal begrense seg på grunn av sine roller. 

En politiker hadde ikke kunnet gjort dette, fordi dem faktisk er konkurranseutsatte. 

Det er nok en hel del de vet. Det har nok vært en realitetsoppvåkning for dem å måtte forholde seg til at en i familien har begått kriminelle handlinger. Før dette har de på mange måter levd et særdeles beskyttet og privilegert liv. Før skandalene inntok deres virkelighet tenker jeg også at de har levd i deres egen virkelighet som har bestått av bukking i nitti graders vinkel, tjenere/lakeier som etterkommer hva det måtte være, og i det hele folk som står på pinner for dem 24/7/365. Hvordan kan vi i det hele tatt forestille oss hvordan et slikt liv vil kunne forme liv og lagnad? 

Dessuten, når du trekker frem politikere som er avhengig av oppslutning/konkurranseutsatte, så er det jo faktisk slik at et monarki er aldri sterkere enn hva som er oppslutningen i folket. Det kan se ut til at de kongelige ikke tar dette på alvor. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Men i Danmark er det greit? «Forme liv og lagnad»? 🧐 Pussig at ikke monarki er like kritikkverdig overalt mht å leve i sin egen virkelighet. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Hekken skrev (3 timer siden):

Det eneste som er beskrevet om den turen til portugal, er at de ble sett på flyplassen. 

• Liker 6
Skrevet
Eufemia- skrev (8 timer siden):

Er det av almenn interesse at en søster og bror møtes i julen? Det går helt fint an å ta avstand fra handlinger og ikke personen, spesielt de man er i slekt med og har et nært forhold til sånn sett. Er han ikke slem mot henne, så er da intet galt i det.

Han er fortsatt ikke en straffedømt og kan fritt oppholde seg på pub, restaurant, i skibakken, ibiza etc som en fri mann (enn så lenge) at hun kritiserers for å ha kontakt med egen bror er ikke pent. Så hårsår at man ikke tåler det , kan man ikke være. Uansett hvilken dom han ender opp med og ikke, vil de for altid være søsken. Og det må de få lov å være, og et forhold de må få definere selv. 

At ingrid har kontakt med sin egen bror, er ikke noe hun skal måtte skamme seg over. Er det noen som bør føle skam er det isåfall han, iht hva han har utsatt kvinner, venner og familie for. 

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Krokenguri skrev (13 minutter siden):

Er det av almenn interesse at en søster og bror møtes i julen? Det går helt fint an å ta avstand fra handlinger og ikke personen, spesielt de man er i slekt med og har et nært forhold til sånn sett. Er han ikke slem mot henne, så er da intet galt i det.

Han er fortsatt ikke en straffedømt og kan fritt oppholde seg på pub, restaurant, i skibakken, ibiza etc som en fri mann (enn så lenge) at hun kritiserers for å ha kontakt med egen bror er ikke pent. Så hårsår at man ikke tåler det , kan man ikke være. Uansett hvilken dom han ender opp med og ikke, vil de for altid være søsken. Og det må de få lov å være, og et forhold de må få definere selv. 

At ingrid har kontakt med sin egen bror, er ikke noe hun skal måtte skamme seg over. Er det noen som bør føle skam er det isåfall han, iht hva han har utsatt kvinner, venner og familie for. 

"Er han ikke slem mot henne, så er det intet galt med det" Se hva du skriver da??

Er det så vanskelig å forstå at det kan oppfattes upassende for en fremtidig dronning å møte sin voldtekts-og voldstiltalte og selverklærte rusmisbrukende bror på øl og pizza i all offentlighet like før rettsaken skal opp?  Du må forstå at man har helt andre forventninger til kongehuset enn man har til mannen i gata, nettopp fordi kongehuset er sponset av staten og innehar en offentlig rolle som betyr mye for folket.  Da kan de ikke alltid opptre som Ola og Kari Nordmann. Selv folk på bygda kan sky et møte i all offentlighet med et familiemedlem med lignende tiltaler fordi det tar seg ikke ut!

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
K_mb skrev (Akkurat nå):

"Er han ikke slem mot henne, så er det intet galt med det" Se hva du skriver da??

Er det så vanskelig å forstå at det kan oppfattes upassende for en fremtidig dronning å møte sin voldtekts-og voldstiltalte og selverklærte rusmisbrukende bror på øl og pizza i all offentlighet like før rettsaken skal opp?  Du må forstå at man har helt andre forventninger til kongehuset enn man har til mannen i gata, nettopp fordi kongehuset er sponset av staten og innehar en offentlig rolle som betyr mye for folket.  Da kan de ikke alltid opptre som Ola og Kari Nordmann. Selv folk på bygda kan sky et møte i all offentlighet med et familiemedlem med lignende tiltaler fordi det tar seg ikke ut!

Han har ikke vært med dem på offentlige hendelser. Et møte på cafe med sin bror er privat anliggende. Forstår kritikken om han blir med henne til alta på ofisielt oppdrag. Å spise ute , må de få lov til uten at Norge rakner. 

• Liker 6
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (3 timer siden):

Han har ikke vært med dem på offentlige hendelser. Et møte på cafe med sin bror er privat anliggende. Forstår kritikken om han blir med henne til alta på ofisielt oppdrag. Å spise ute , må de få lov til uten at Norge rakner. 

Det er ikke privat anliggende å møte sin bror på en kafe ute blant folk når en er den kommende dronningen av Norge. Dersom de ville ha gjort noe privat, så kunne de heller ha møttes på en litt mer skjermet og privat plass. Det tar seg svært dårlig ut å møte en som er tiltalt for flere alvorlige lovbrudd ute i det offentlige. Hadde hun ikke vært et medlem av kongefamilien og heller hatt en normal jobb der hun tjente egne penger, så hadde vi ikke brydd oss om hun møtte han ute på en kafe. 

Endret av Ti.09
  • Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
Ti.09 skrev (12 minutter siden):

Det er ikke privat anliggende å møte sin bror på en kafe ute blant folk når en er den kommende dronningen av Norge. Dersom de ville ha gjort noe privat, så kunne de heller ha møttes på en litt mer skjermet og privat plass. Det tar seg svært dårlig ut å møte en som er tiltalt for flere alvorlige lovbrudd ute i det offentlige. Hadde hun ikke vært en medlem av kongefamilien og hatt en normal jobb der hun tjente egne penger, så hadde vi ikke brydd oss om hun møtte han ute på en kafe. 

Det er ingenting annet enn et privat møte på cafe mellom to søsken. Slapp av ingen krise er skjedd. Ee det ikke lov å ake på ski, gå på ski etc heller? Hvor står det skrevet at de ikke kan ta en pizza og øl sammen? Er man på tur er cafe /restaurant ganske vanlig sted å innta et måltid.

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...