Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Som en av dem som er kritisk til både monarkiet generelt og kronprinsparets håndtering av MBH-saken spesielt, synes jeg selvsagt det er veldig trist å høre at kronprinsessen er såpass dårlig. Jeg ønsker henne god bedring og behandling, og føler med hennes nærmeste. Det er fullt mulig å både være kritisk og være et medmenneske.

Endret av Momma
  • Liker 19
  • Hjerte 4
  • Nyttig 10
Skrevet
Frisk Frosk skrev (24 minutter siden):

Hvorfor mener du jeg er naiv?

I alle år har det vært tradisjon at Kongen har en egen livlege. At også Kongehusets medlemmer har lett tilgang til helsevesenet, det tar jeg som en selvfølge. Og jeg skrev jo også at de kan ha lettere tilgang i helsevesenet når det gjelder annet enn det som er saken nå.

Det er ganske utrolig at selv det å diskutere MMs sykdom og påpeke fakta rundt dette skal bli møtt med forsøk på hersketeknikk, men overraskende er det jo ikke.

MM gikk i oktober 2018 ut i media sammen med HM og spesialist fra Rikshospitalet for å informere folket om at hun hadde fått en kronisk, alvorlig lungesykdom. Da fortalte hun også at hun hadde slitt med helsen i flere år allerede, og at hun siste året før hun gikk ut med diagnosen hadde slitt mye mer enn tidligere. Hun sa den gang også at det hadde vært en lang prosess å finne ut hva som var galt med helsen henne, og at de først nettopp hadde fått svar på hvilken sykdom hun hadde. https://www.nrk.no/norge/kronprinsesse-mette-marit-rammet-av-kronisk-lungesykdom-1.14263003

Med det som den gang ble fortalt var det ingenting som tydet på at MM hadde fått noen særbehandling i helsevesenet, all den tid den prosessen hun snakket om, som det hadde vært å komme til en diagnose, er helt normal tid for andre i samme situasjon. Sjeldne diagnoser tar ofte år å få diagnostisert, og hun har dessuten en uvanlig variant av en slik sykdom. 

Ikke i noenting som i løpet av de siste 7 årene har kommet frem om hennes prosess i dette tyder på noen spesiell særbehandling  når det gjelder akkurat dette. Om hun ev. har kommet litt raskere i utredning (selv om ikke noe tyder på det), så tenker jeg at det er noe vi må akseptere hvis vi først skal ha et Kongehus, eller andre statsledere. 

Jeg mener det er naivt å tro at MM ikke har hatt en enklere vei til både diagnose, oppfølging og behandling enn det uføretrygdede Randi (58) fra Finnmark ville ha hatt, ja. 
Det er ikke MM sin feil. Det følger med privilegiene kongefamilien har. 

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Momma skrev (14 minutter siden):

Som en av dem som er kritisk til både monarkiet generelt og kronprinsparets håndtering av MBH-saken spesielt, synes jeg selvsagt det er veldig trist å høre at kronprinsessen er såpass dårlig. Jeg ønsker henne god bedring og behandling, og føler med hennes nærmeste. Det er fullt mulig å både være kritisk og være et medmenneske.

Takk for at du er tydelig på det og ikke pålegger henne kynusme i alt og ett rundt henne. Setter pris på dine ord. Det jeg har lest i kveld er jo bare å bli kvalm av. Nå er det litt nok av heksejakten syntes jeg, den er gått for langt

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Mmmwhatever skrev (13 minutter siden):

Jeg mener det er naivt å tro at MM ikke har hatt en enklere vei til både diagnose, oppfølging og behandling enn det uføretrygdede Randi (58) fra Finnmark ville ha hatt, ja. 

Omg har du satt deg inn i hele sykdomshistorien hennes før du kommenterer her eller? Dette er så kunnskaps løst , som det går an. Er til å blii uvel av, så stygt.

Kjæringa kan dø av dårluge lunger , etter transplanrasjonen og  under operasjon. Og det som bekymrer deg mest er om hun har fått enklere vei?

Foreslår at du sjekker tråden om Mette Marit og lungefibrose tråden. Der ser du at andre lungefibrose pasienter sier de får samne behandling som mette marit

Endret av Krokenguri
La til siste avsnitt
  • Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Mmmwhatever skrev (9 minutter siden):

En av de tingene vi kan være veldig stolte i Norge, er at også uføretrygdede får tilgang på den aller beste behandlingen hvis de får en alvorlig sykdom, som for eksempel lungefibrose. 
Uføretrygdede Randi fra Finnmark, vil vurderes på samme måte som kronprinsessen i en transplantasjonskø.

Endret av pøbelsara
  • Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet
pøbelsara skrev (4 minutter siden):

En av de tingene vi kan være veldig stolte i Norge, er at også uføretrygdede får tilgang på den aller beste behandlingen hvis de får en alvorlig sykdom, som for eksempel lungefibrose. 
Uføretrygdede Randi fra Finnmark, vil vurderes på samme måte som kronprinsessen i en transplantasjonskø.

Og hun er vel uføretrygdet nettopp pga helsa, og er allerede godt inne i helsesystemet😅

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Mmmwhatever skrev (28 minutter siden):

Du står fritt å mene hva du vil. Men om du hadde lest linkene og fulgt med så har det vært absolutt ingenting med diagnostiseringsprosessen MM har vært gjennom som tilsier at hun har hatt en enklere vei til diagnose, oppfølging og behandling her enn andre ville hatt.

Den ene jeg kjenner som fikk nye lunger i siste liten, hun kunne godt ha stått som eksempel på "uføretrygdede Randi 58 fra Finnmark". Likevel opplevde altså hun omtrent helt likt løp som MM har fortalt om. Det samme gjelder de to andre jeg kjenner. 

Utfordringen med disse er at de i årevis før de blir så dårlige at de får diagnosen som regel går og hangler, symptomene blir skyldt på småbarnsperiode, mye jobbing, stress, samlivsbrudd, for lite trening o.l. "Alle prøver" som blir tatt i de årene kommer som regel tilbake analysert med normale verdier. Så får de beskjed om å spise sunnere, trene mer og få opp kondisen sin siden den er så dårlig, stresse mindre. Og slik går de altfor ofte til sykdommen plutselig forverrer seg på en slik måte at pusteproblemene blir så tydelig at lungekapasiteten blir sjekket. Etter det går det som regel raskt med dem alle å komme til spesialist og få oppfølging videre. Dette er en pasientgruppe som følges ganske tett fordi sykdomen er progredierende og forverringer kan komme trinnvis og brått som dr. Holm i dag til media forklarte tydelig.

Det forløpet MM har hatt i helsevesenet, som hun har fortalt om i vel syv år nå, er med andre ord helt gjennomsnittlig for hva andre med samme diagnose opplever. Da blir det meningsløst å hevde at hun har fått spesielle fordeler i samme prosess.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Mye naivitet her gitt. Selvfølgelig har de kongelige umiddelbar tilgang på den aller ypperste helsehjelpen i landet, på en helt annen måte enn vanlige dødelige. Kongen har for eksempel sin livlege som blant annet alltid er med på kongeskipet. Og han ble flydd hjem med privatfly da han ble syk i utlandet. Jeg går ut fra at MM har direkte og tett kontakt med overlegen og får den beste behandlingen.
Ikke noe rart med det, og ingen vits i å benekte at det er slik.  Det er både forventet og helt innenfor, når vi nå en gang har et monarki.

Saken er nok en annen når det gjelder akkurat transplantasjon - av mange grunner som har blitt forklart i media. Derimot er det ikke «grusomt» og «kvalmende» å stille et helt normalt spørsmål om det er slik det er, noe også avisjournalistene gjorde. Det er bare nysgjerrighet, ikke ondskap og hat.

Så vær så snill å roe dere ned litt.

• Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Skrevet
rebella81 skrev (16 minutter siden):

Såklart! Likevel har jeg lyst til å utfordre deg litt på din insinuering om at det skrives grusomme ting om kronprinsessen her inne. Hvor finner du belegg for en slik voldsom påstand? Kan du anslå hvor utbredt skrivinga av grusomme hentydninger er? 

Skriv ivei du, krokenguri! 

Det har jeg da begrunnet. 

Har ikke nektet noen å skrive, så vet ikke helt hvorfor du kommer trekkende med yttringafrihet komentar. 

Jeg har da både lov og rett til å mene at kritikk og antagelser om kynisme ikke helt hører hjemme når noen informerer om alvorlig sykdom.  Det syntes jeg er kvalmt. Og kvalme holdninger og direkre stygge komentarer i en særdeles alvorlig situasjon. Så noen her skrev, man kan vel vente i 5 minutter før man bare durer på med slike spydigheter. I tilegg er det kunnskapsløse påstander, noe man hadde skjønt om man hadde giddet å leze og sette seg litt inn i hva donor og lungegibrose er.

Donor kø, er ikke samme som do kø. Iså måte er det vel feil å kalle det donor kø. Det burde hete donor liste.

Å anta at hun skal snike i køen, før man har lest  hvordan den køen i praksis fungerer. Er total skivebom, og godt nok informert i artikkel om at donorkø, ikke åpner opp for slike muligheter. Da komenterer man kun for å være stygg. Og det i seg selv er stygt, når det er snakk om å informere om alvorlig og farlig sykdom.

Nå er det ikke første gang hennes sykdom er latterlig gjort. I marius tråden er lungefibrose bagatellisert og foreslått som noe  hun faker for å få fri. At hun ikke burde ha apansje men uføretrygd. Osv. Mye å ta av i disse to trådene. 

Men når folk velger å være stygge for å være stygge, da syntes jeg det går for langt

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Morgan Le Fay skrev (20 minutter siden):

Mye naivitet her gitt. Selvfølgelig har de kongelige umiddelbar tilgang på den aller ypperste helsehjelpen i landet, på en helt annen måte enn vanlige dødelige. Kongen har for eksempel sin livlege som blant annet alltid er med på kongeskipet. Og han ble flydd hjem med privatfly da han ble syk i utlandet. Jeg går ut fra at MM har direkte og tett kontakt med overlegen og får den beste behandlingen.
Ikke noe rart med det, og ingen vits i å benekte at det er slik.  Det er både forventet og helt innenfor, når vi nå en gang har et monarki.

Saken er nok en annen når det gjelder akkurat transplantasjon - av mange grunner som har blitt forklart i media. Derimot er det ikke «grusomt» og «kvalmende» å stille et helt normalt spørsmål om det er slik det er, noe også avisjournalistene gjorde. Det er bare nysgjerrighet, ikke ondskap og hat.

Så vær så snill å roe dere ned litt.

Nå er det ikke spøsmål her jeg har tatt opp som kvalmt, antagelser og påstander ol.  Mulig du ikke syntes det er ufyselig. Jeg syntes det.  Og det må jeg få lov til. Jeg beklager ikke om noen føler seg støtt av det. Jeg beklager det like lite som , de som sier sånt beklager sin oppførsel ovenfor kronprinsessen vår. 

Endret av Krokenguri
  • Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Forskjellen på de kongeliges og vi andres helseoppfølging er at de ikke har fastlege på det lokale helsesenteret. De har fastlege som er overlege på sykehus, da kalles det livlege, og de er nok hakket mer kompetente. De har nok faste årlige helsekontroller. Og når de henvises videre for noe, så blir de nok satt opp på lista til den flinkeste legen på avdelingen. Utover det så følger de samme system som andre. Jeg vil tro kirurgen som byttet kongens hjerteklaff passet på å være godt uthvilt den dagen.

Det hadde sett dårlig ut om de kongelige gikk privat. De er nesten programforpliktet til å støtte opp om og vise tillit til det offentlige helsevesenet.

Det ble jo et helsikes rabalder da kongen skulle hentes hjem syk fra ferie, mange mente at det var feil, avisene skrev opp og ned om kostnader. Selvsagt skal kongen hentes hjem når han er syk! Han er statsoverhode.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Gilja skrev (33 minutter siden):

Forskjellen på de kongeliges og vi andres helseoppfølging er at de ikke har fastlege på det lokale helsesenteret. De har fastlege som er overlege på sykehus, da kalles det livlege, og de er nok hakket mer kompetente. De har nok faste årlige helsekontroller. Og når de henvises videre for noe, så blir de nok satt opp på lista til den flinkeste legen på avdelingen. Utover det så følger de samme system som andre. Jeg vil tro kirurgen som byttet kongens hjerteklaff passet på å være godt uthvilt den dagen.

Det hadde sett dårlig ut om de kongelige gikk privat. De er nesten programforpliktet til å støtte opp om og vise tillit til det offentlige helsevesenet.

Det ble jo et helsikes rabalder da kongen skulle hentes hjem syk fra ferie, mange mente at det var feil, avisene skrev opp og ned om kostnader. Selvsagt skal kongen hentes hjem når han er syk! Han er statsoverhode.

Folk vil nok også bli sjokkerte om de visste hvilke summer forsikringsselskapene bruker hvert år på å hente sjuke nordmenn hjem fra utlandet…

Kan også si en ting mtp kronprinsessens arbeidsinnsats og kritikken her i tråden. Om hun ikke hadde vært kronprinsesse så hadde hun 100% sikkert vært 100% uføretrygdet nå. 
Og så lurer jeg på om enkelte i tråden har forstått at MM kan dø før man aner det slik sykdomsbildet er nå. Ny forverring så er det transplantasjonskø, og da er det døden uten transplantasjon. Og sånn som hun er nå så er det absolutt et poeng å unngå infeksjoner, det tar kanskje litt tid å ta inn når hun er blitt raskt dårligere, kronisk sykdom er sorgprosess og ikke alltid greie å ta innover seg ting. En alvorlig infeksjon nå så er hun fort på transplantasjonslista. Og selv med transplantasjon er ikke prognosene overvettes gode. Operasjonen i seg selv er en risikabel operasjon. Risikoen for avstøting er der. Lungene er det vanskeligste transplantasjonsorganet. Så er det immundempende og alt det medfører resten av livet. Og det er ikke gitt at de nye lungene fungerer til evig tid. Tvert imot. Sjansen er stor for at hun ikke blir gammel med det som nå er kommet ut om sykdomsutviklingen. Så kan vi være enige om at håndteringen av MBH og alt knyttet til ham er kritikkverdig. Men tenk også hvilken belastning SM, IA og HM står i nå. Mor og ektefelle har et dødsspøkelse hengende over seg i det barna entrer voksenlivet. MBH skal i retten i februar. Det familien har opplevd nå og stått i på knapt 1,5 år (legg til koko-tante og sjaman-onkel) overgår det mange familier må stå i. 

• Liker 15
  • Hjerte 8
  • Nyttig 13
Skrevet
Krokenguri skrev (7 timer siden):

Det har jeg da begrunnet. 

Har ikke nektet noen å skrive, så vet ikke helt hvorfor du kommer trekkende med yttringafrihet komentar. 

Jeg har da både lov og rett til å mene at kritikk og antagelser om kynisme ikke helt hører hjemme når noen informerer om alvorlig sykdom.  Det syntes jeg er kvalmt. Og kvalme holdninger og direkre stygge komentarer i en særdeles alvorlig situasjon. Så noen her skrev, man kan vel vente i 5 minutter før man bare durer på med slike spydigheter. I tilegg er det kunnskapsløse påstander, noe man hadde skjønt om man hadde giddet å leze og sette seg litt inn i hva donor og lungegibrose er.

Donor kø, er ikke samme som do kø. Iså måte er det vel feil å kalle det donor kø. Det burde hete donor liste.

Å anta at hun skal snike i køen, før man har lest  hvordan den køen i praksis fungerer. Er total skivebom, og godt nok informert i artikkel om at donorkø, ikke åpner opp for slike muligheter. Da komenterer man kun for å være stygg. Og det i seg selv er stygt, når det er snakk om å informere om alvorlig og farlig sykdom.

Nå er det ikke første gang hennes sykdom er latterlig gjort. I marius tråden er lungefibrose bagatellisert og foreslått som noe  hun faker for å få fri. At hun ikke burde ha apansje men uføretrygd. Osv. Mye å ta av i disse to trådene. 

Men når folk velger å være stygge for å være stygge, da syntes jeg det går for langt

Takk for svar, krokenguri! 

Skrevet

Når det informeres av legene om at infeksjoner/forkjølelse/influensa ville kunne være svært uheldig for MM undrer jeg meg over at hun i det hele tatt representerer, hilser på folk osv. - spesielt nå i denne tiden hvor det er masse smitte rundt forbi. Tror jeg hadde vært mer paranoid enn det.

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (10 timer siden):

Ikke direkte. Men jeg har sett innlegg som mener hun faker, ikke er så syk som media sier, at det var " beleilig  " å bli dårlig å melde avbud nå etc. Det vitner om at man ikke ønsker henne godt, og at de ikke har noen sympati med henne. Det er også antydet at hun er så kynisk at hun bruker sykdmmen sin. Det siste nå er større frykt at hun får en lunge, som burde ha vært hos en annen. Som om donor kø, er en rekkefølge kø.

Som kronprinsen selv uttalte i går, så er det vanskelig å se på kronprinsessen at hun er veldig syk. Fordi, sitat kronprinsen:

"Det er litt vanskelig å skjønne hvor syk hun er. Hun ser jo veldig bra ut."

Offentligheten har heller ikke blitt løpende informert om MMs helsetilstand de siste 7 årene siden diganosen ble kjent, og det har åpenbart skjedd en kraftig forverring nå denne høsten.

Det at du med flere påstår at folk ønsker henne vondt og forverring nå etter at det ble kjent at hun er på stadiet før hun settes i tx-kø med forventet levetid på 1-2 år, er skikkelig drøyt.

Redsel for at kongefamiliens medlemmer prioriteres i helsekøene er heller ikke unaturlig å tenke, all den tid man kan se at nettopp dette spørsmålet ble stilt av tradisjonelle medier til kronprinsessens lungelege i går. Noe som viser at dette faktisk er et spørsmål som allmennheten har lurt på, og ikke bare en håndfull kritikere på kg. Man så jo f eks hvordan hennes sønn ble flydd til et eksklusivt rehabiliteringsopphold i England, noe som aldri hadde skjedd med Ola Nordmann.

Endret av Rastebenk
  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Andrea59 skrev (3 minutter siden):

Når det informeres av legene om at infeksjoner/forkjølelse/influensa ville kunne være svært uheldig for MM undrer jeg meg over at hun i det hele tatt representerer, hilser på folk osv. - spesielt nå i denne tiden hvor det er masse smitte rundt forbi. Tror jeg hadde vært mer paranoid enn det.

Da NRK intervjuet lungelegen hennes sa han at det var forbilledlig og imponerende at hun faktisk representerer så mye som hun har gjort dette året, tross tilstanden. Men han bekreftet også at en infeksjon er mer alvorlig for en med lungefibrose enn for normalbefolkningen.

Det må jo bli hennes valg og vurdering. Om man blir for engstelig og lar det styre hverdagen kan jo også det gi svekket livskvalitet og bli et helseproblem i seg selv. I tillegg er det jo et stort offentlig press og fokus på Mette-Marit om hun avlyser noe, så jeg skjønner godt at hun forsøker å begrense avlysninger til et minimum.

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Aricia skrev (6 minutter siden):

Da NRK intervjuet lungelegen hennes sa han at det var forbilledlig og imponerende at hun faktisk representerer så mye som hun har gjort dette året, tross tilstanden. Men han bekreftet også at en infeksjon er mer alvorlig for en med lungefibrose enn for normalbefolkningen.

Det må jo bli hennes valg og vurdering. Om man blir for engstelig og lar det styre hverdagen kan jo også det gi svekket livskvalitet og bli et helseproblem i seg selv. I tillegg er det jo et stort offentlig press og fokus på Mette-Marit om hun avlyser noe, så jeg skjønner godt at hun forsøker å begrense avlysninger til et minimum.

Jeg vil så absolutt tro at befolkningen fremover vil kreve langt mindre av MM etter i går, hvor offentligheten ble informert om hvor mye sykdommen har forverret seg denne høsten, og hva som blir steget ved ytterligere forverring.

Jeg tror også flere sammenblander kritikk av MMs sponsing og beskyttelse av kriminelle MBH, samt bekymring for at det knapt nok er folk igjen  til å representere kongehuset, med at man av en eller annen grunn ønsker MM vondt helsemessig.

Endret av Rastebenk
  • Liker 16
  • Nyttig 5
Skrevet
Andrea59 skrev (9 minutter siden):

Jeg tenker at dette er uansett noe hun må få vurdere selv. Med kronisk sykdom så vil all aktivitet være noe man må vurdere opp mot andre ting. Uansett risiko eller ei så må man også få lov å leve. Selv med risiko. 

Gode rutiner reduserer risiko. Så man lærer jo å leve med det. Olli varmskog er feks alergisk mot alt og det kan raskt gå galt. Men han velger å leve helt normalt. Men lærer å leve med det.

Hvis det for henne er å leve , å ut å representere, så gjør hun det. Ikke så lenge siden jeg har lest kritikk på at hun har meldt avbud på oppdrag. Hun varslet om sykdomnen i utgangspunktet som en del av tilpasningen, så vet alle at det kan ende med at hun må ta et avbrudd i programmet.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Krokenguri skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker at dette er uansett noe hun må få vurdere selv. Med kronisk sykdom så vil all aktivitet være noe man må vurdere opp mot andre ting. Uansett risiko eller ei så må man også få lov å leve. Selv med risiko. 

Gode rutiner reduserer risiko. Så man lærer jo å leve med det. Olli varmskog er feks alergisk mot alt og det kan raskt gå galt. Men han velger å leve helt normalt. Men lærer å leve med det.

Hvis det for henne er å leve , å ut å representere, så gjør hun det. Ikke så lenge siden jeg har lest kritikk på at hun har meldt avbud på oppdrag. Hun varslet om sykdomnen i utgangspunktet som en del av tilpasningen, så vet alle at det kan ende med at hun må ta et avbrudd i programmet.

Selvsagt er det noe hun må få vurdere selv, trodde du virkelig jeg mente noe annet 😅

• Liker 6
  • Nyttig 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...