Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Eufemia- skrev (26 minutter siden):

De har visst om sykdommen lenge, og da er det viktig å også planlegge til det beste for både MM helse, men også det faktumet at når landets kronprinsesse må tre tilbake på grunn av alvorlig sykdom og behandling. Slik legen redegjorde i dag så vil det åpenbart være behov for at noen fyller rollen og pliktene som MM ikke forventes å kunne utføre. 

Hvorfor relokeres ikke prinsesse IA fra Sydney til f.eks. et universitet i Storbritannia? Da vil hun kunne gjøre representasjonsoppgaver for kongehuset ofte. Dette er så viktig at det er utfordrende å finne grunner for ikke å gjøre det. 
Prins SM må også være en del av kongehuset, og også utføre plikter som tilligger monarkiet. 

Det er egentlig forunderlig at de kongelige ikke har regnet inn behovet for ressurser når kronprinsessen er alvorlig syk. 

Jeg synes faktisk IA burde få «fri» fra representasjon i løpet av semestrene i de tre-fire årene bacheloren hennes varer. Selv om hennes mor er syk. Hun har jo lange sommerferier og juleferier hvor hun kan representere litt, se på det som «sommerjobb», som de fleste studenter har. Så hun kan gjerne bli i Australia. Vi klarer oss helt fint uten henne i en begrenset periode, hun bør få lov til å være ung og så skjermet som mulig de få stakkars årene. Jeg unner henne en noenlunde normal studietid. 
En helt annen sak er om hun selv vil ønske å være nærmere når/hvis hennes mor blir dårligere. Det er fryktelig langt hjem fra Australia hvis noe skulle skje. Men det er en avgjørelse hun selv må ta. 

• Liker 11
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
pøbelsara skrev (12 minutter siden):

Vi vet jo  ingenting om hva de har planlagt for. Det har vært forverring i høst, så da tenker jeg de planlegger ut fra det nå. Å skulle ha de unge sittende stand-by i tilfelle mor plutselig ble dårligere, vil jo være rart.

Jeg tenker vi kan avvente og se hva de velger å gjøre fremover - og jeg tenker også at de forholder seg til fakta slik de er til en hver tid. 

Nei, man vet ikke hva de har planlagt for, men det er allment kjent at IA studerer så langt borte fra Norge som det er mulig å komme. Ikke sant? Den enormt lange avstanden er en praktisk utfordring, både for å kunne besøke sin mor som er alvorlig syk, og det å kunne avlaste noe som et utgangspunkt før dd. og oppdateringen om at sykdommen hennes er betydelig forverret. 
Legen informerte i dag om at sykdommen er progressiv, dvs. hun blir ikke bare bedre selv om medisiner kan bremse den. Så er dette stadiet altså utfordret, og en transplantasjon er neste sted uvisst når. 

Å avvente planlegging når faktum er kommunisert blir noe tilfeldig i min oppfatning. IA har studiested i Australia i 3 år. Prins SM er ikke en del av kongehuset, og hva betyr det i praksis? Planlegging, sier du? Dette er ikke noe planlegger ad hoc. Å forholde seg til fakta kun slik det er til enhver tid blir å skyve realitetene foran seg, med bind for øynene og propper i ørene! 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
Mmmwhatever skrev (3 minutter siden):

Jeg synes faktisk IA burde få «fri» fra representasjon i løpet av semestrene i de tre-fire årene bacheloren hennes varer. Selv om hennes mor er syk. Hun har jo lange sommerferier og juleferier hvor hun kan representere litt, se på det som «sommerjobb», som de fleste studenter har. Så hun kan gjerne bli i Australia. Vi klarer oss helt fint uten henne i en begrenset periode, hun bør få lov til å være ung og så skjermet som mulig de få stakkars årene. Jeg unner henne en noenlunde normal studietid. 
En helt annen sak er om hun selv vil ønske å være nærmere når/hvis hennes mor blir dårligere. Det er fryktelig langt hjem fra Australia hvis noe skulle skje. Men det er en avgjørelse hun selv må ta. 

Jaja, og hvem skal fylle alle representasjonsoppgavene? Tre år er lang tid. Har du innsikt i et kongehus sine oppgaver og plikter, og hvem skal fylle disse pliktene de har for Norge? 
Forslag? 

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
Eufemia- skrev (11 minutter siden):

Jaja, og hvem skal fylle alle representasjonsoppgavene? Tre år er lang tid. Har du innsikt i et kongehus sine oppgaver og plikter, og hvem skal fylle disse pliktene de har for Norge? 
Forslag? 

Det går fint an å gå ned på antall representasjonsoppgaver i de årene det tar for IA til å gjøre ferdig utdannelsen sin. De må fokusere på det viktigste. Mindre snorklipping, besøk til perifere kommuner, veving og dikt. Mer fokus på ting som statsbesøk og lignende. 
Nå har kongehuset nå en gang stilt seg slik at de har få som kan jobbe. Men vi kan jo bryte ned situasjonen i enkeltfaktorer:

- MMs er sykdom er jo ingens skyld og kan ikke påvirkes på noen måte

- At MM og HM «bare» har to barn som begge bare er helt i starten av voksenlivet er jo uheldig timing, men ikke noe å gjøre med. Kan jo ikke gå tilbake i tid og produsere flere (eldre) barn.
- At kongen, dronningen og prinsesse Astrid er gamle er selvsagt heller ikke noe å gjøre noe med. Alle de tre har jo gjort en innsats langt ut over det man kan forvente ift alder i lang tid. 

- Da står man igjen med kun én faktor som reelt sett kunne vært annerledes, og det er ML. Hun er den som kunne ha tatt andre valg, spesielt mtp livspartner. Hun kunne gått inn som en «working royal». Selvsagt med en passende apanasje. Men det har hun selv sørget for at er umulig, dessverre. Hun har jo tre egne barn, men de er på samme alder med IA og SM, så det hjelper ikke. 

Endret av Mmmwhatever
  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Mmmwhatever skrev (3 minutter siden):

Det går fint an å gå ned på antall representasjonsoppgaver i de årene det tar for IA til å gjøre ferdig utdannelsen sin. De må fokusere på det viktigste. Mindre snorklipping, besøk til perifere kommuner, veving og dikt. Mer fokus på ting som statsbesøk og lignende. 
Nå har kongehuset nå en gang stilt seg slik at de har få som kan jobbe. Men vi kan jo bryte ned situasjonen i enkeltfaktorer:

- MMs er sykdom er jo ingens skyld og kan ikke påvirkes på noen måte

- At MM og HM «bare» har to barn som begge bare er helt i starten av voksenlivet er jo uheldig timing, men ikke noe å gjøre med. Kan jo ikke gå tilbake i tid og produsere flere (eldre) barn.
- At kongen, dronningen og prinsesse Astrid er gamle er selvsagt heller ikke noe å gjøre noe med. Alle de tre har jo gjort en innsats langt ut over det man kan forvente ift alder i lang tid. 

- Da står man igjen med kun én faktor som reelt sett kunne vært annerledes, og det er ML. Hun er den som kunne ha tatt andre valg, spesielt mtp livspartner. Hun kunne gått inn som en «working royal». Selvsagt med en passende apanasje. Men det har hun sørget for at er umulig, dessverre. Hun har jo tre egne barn, men de er på samme alder med IA og SM, så det hjelper ikke. 

Ja nå blir det ekstra tydelig hvor håpløse ML sine livsvalg er for familien 💔

• Liker 23
  • Nyttig 3
Skrevet
Ost skrev (7 timer siden):

Lurer på om hun havner på samme liste some alle andre.

Siden det er "mange faktorer som skal passe" er det vel ingen liste å forholde seg til.

Jeg er imidlertid rimelig sikker på at MM får en bedre oppfølging når det gjelder helse en den jevne nordmann/kvinne. Følgelig bedre enn andre med denne grusomme sykdommen.

Personlig misliker jeg sterkt all denne medieskapte "omtanken" når det gjelder "kjente personer" med alvorlige sykdommer. 

Jeg tenker for øvrig mitt når det gjelder tidspunktet for "redegjørelsen" om helsetilstanden......

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Skrevet
anonym 4545 skrev (7 minutter siden):

Siden det er "mange faktorer som skal passe" er det vel ingen liste å forholde seg til.

Jeg er imidlertid rimelig sikker på at MM får en bedre oppfølging når det gjelder helse en den jevne nordmann/kvinne. Følgelig bedre enn andre med denne grusomme sykdommen.

Personlig misliker jeg sterkt all denne medieskapte "omtanken" når det gjelder "kjente personer" med alvorlige sykdommer. 

Jeg tenker for øvrig mitt når det gjelder tidspunktet for "redegjørelsen" om helsetilstanden......

HM sa at de var så strålende fornøyd med oppfølgingen fra helsevesenet, og jeg tenkte mitt… De har nok fått den beste oppfølgingen som er å oppdrive, den kan ikke sammenlignes med andre med samme diagnose. De har nok 24/7 direktenummer til riksen, antagelig til og med til hennes lungelege der (kun én, ikke mange). Ikke at hun ikke fortjener god oppfølging, altså. Bare at det er fullstendig usannsynlig at helseoppfølgingen ikke har vært påvirket av at hun er kronprinsesse. Tror du hun havner i den vanlige henvisningsbunken? Nope.

Men akkurat når det kommer til transplantasjonskø blir ting litt annerledes heldigvis (får vi håpe).  

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Mmmwhatever skrev (27 minutter siden):

HM sa at de var så strålende fornøyd med oppfølgingen fra helsevesenet, og jeg tenkte mitt… De har nok fått den beste oppfølgingen som er å oppdrive, den kan ikke sammenlignes med andre med samme diagnose. De har nok 24/7 direktenummer til riksen, antagelig til og med til hennes lungelege der (kun én, ikke mange). Ikke at hun ikke fortjener god oppfølging, altså. Bare at det er fullstendig usannsynlig at helseoppfølgingen ikke har vært påvirket av at hun er kronprinsesse. Tror du hun havner i den vanlige henvisningsbunken? Nope.

Men akkurat når det kommer til transplantasjonskø blir ting litt annerledes heldigvis (får vi håpe).  

Jeg kjenner tre som har vært gjennom lungetransplantasjon. Alle sammen skrøt/skryter veldig over oppfølgingen etter at de fikk diagnosen og frem til transplantasjon. Ingen av dem har hatt høy status i samfunnet. En har bodd i utkants-Norge. Felles var at de fra samme nivå som MM er på nå har hatt svært lett tilgang til spesialist på Riksen.

Om de kongelige har lettere tilgang på andre måter i helsevesenet, det kan være. Men akkurat når det gjelder denne sykdommen og de som er så dårlige som MM er nå og det hun skal gjennom fremover, så virker det å være et ganske standard opplegg med tett oppfølging, som andre pasienter i samme situasjon får.

Det er forøvrig ingen med en så alvorlig sykdom som havner "i den vanlige henvisningsbunken", for de er kommet langt forbi den, da er det henvisning med større hastegrad som gjelder.

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
Eufemia- skrev (1 time siden):

De har visst om sykdommen lenge, og da er det viktig å også planlegge til det beste for både MM helse, men også det faktumet at når landets kronprinsesse må tre tilbake på grunn av alvorlig sykdom og behandling. Slik legen redegjorde i dag så vil det åpenbart være behov for at noen fyller rollen og pliktene som MM ikke forventes å kunne utføre. 

Hvorfor relokeres ikke prinsesse IA fra Sydney til f.eks. et universitet i Storbritannia? Da vil hun kunne gjøre representasjonsoppgaver for kongehuset ofte. Dette er så viktig at det er utfordrende å finne grunner for ikke å gjøre det. 
Prins SM må også være en del av kongehuset, og også utføre plikter som tilligger monarkiet. 

Det er egentlig forunderlig at de kongelige ikke har regnet inn behovet for ressurser når kronprinsessen er alvorlig syk. 

Man kan ikke utføre oppgaver ofte som student? Det er undervisning og egenstudier hele uka. Studerer man ved de mer prestisjetunge må man belage seg på helger og. 

Hun er hjemme i lengre ferier.

Ingrid Alexandra er et menneske - hun har en bror som snart skal i fengsel og en mamma med dødelig diagnose. 
Som vil være veldig syk, og som noen her sier kun ha 50% sjanse for å leve særlig lenge DERSOM hun får transplantasjon.

Det siste kongefamilien trenger er en utbrent Ingrid Alexandra.

Gi de litt slack, de har ikke valgt dette - og gjør en god jobb på de oppdragene de har fått.

La de begge få beholde det gode humøret litt da - som er det som er deres styrke. 

• Liker 13
  • Hjerte 5
  • Nyttig 4
Skrevet
anonym 4545 skrev (1 time siden):

Hva tenker du om tidspunktet? Hvilken fordel skal det være å publisere dette nå, kontra i november eller januar?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AprilLudgate skrev (33 minutter siden):

Man kan ikke utføre oppgaver ofte som student? Det er undervisning og egenstudier hele uka. Studerer man ved de mer prestisjetunge må man belage seg på helger og. 

Hun er hjemme i lengre ferier.

Ingrid Alexandra er et menneske - hun har en bror som snart skal i fengsel og en mamma med dødelig diagnose. 
Som vil være veldig syk, og som noen her sier kun ha 50% sjanse for å leve særlig lenge DERSOM hun får transplantasjon.

Det siste kongefamilien trenger er en utbrent Ingrid Alexandra.

Gi de litt slack, de har ikke valgt dette - og gjør en god jobb på de oppdragene de har fått.

La de begge få beholde det gode humøret litt da - som er det som er deres styrke. 

Ja, enig. Dette er en stor beleastning på ei ung jente. La henne og familien få ro i dette. 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet
Frisk Frosk skrev (1 time siden):

Jeg kjenner tre som har vært gjennom lungetransplantasjon. Alle sammen skrøt/skryter veldig over oppfølgingen etter at de fikk diagnosen og frem til transplantasjon. Ingen av dem har hatt høy status i samfunnet. En har bodd i utkants-Norge. Felles var at de fra samme nivå som MM er på nå har hatt svært lett tilgang til spesialist på Riksen.

Om de kongelige har lettere tilgang på andre måter i helsevesenet, det kan være. Men akkurat når det gjelder denne sykdommen og de som er så dårlige som MM er nå og det hun skal gjennom fremover, så virker det å være et ganske standard opplegg med tett oppfølging, som andre pasienter i samme situasjon får.

Det er forøvrig ingen med en så alvorlig sykdom som havner "i den vanlige henvisningsbunken", for de er kommet langt forbi den, da er det henvisning med større hastegrad som gjelder.

Jeg tviler ikke på at de har hatt god oppfølging, for det får man som hovedregel når sykdommen er alvorlig. Men det er naivt å tro at kongefamilien ikke har bedre og raskere tilgang på spesialister. 

• Liker 6
  • Nyttig 13
Skrevet
Mmmwhatever skrev (1 time siden):

Jeg tviler ikke på at de har hatt god oppfølging, for det får man som hovedregel når sykdommen er alvorlig. Men det er naivt å tro at kongefamilien ikke har bedre og raskere tilgang på spesialister. 

De har nok livleger rundt seg mer enn oss andre, men slik jeg oppfatter det i dag må hun som alle andre vente i kø.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Natttåke skrev (7 minutter siden):

De har nok livleger rundt seg mer enn oss andre, men slik jeg oppfatter det i dag må hun som alle andre vente i kø.

I transplantasjonskø, ja. Neppe i de andre køene. 

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet
Mmmwhatever skrev (Akkurat nå):

I transplantasjonskø, ja. Neppe i de andre køene. 

Ja, mente  transplantasjonskø, jamfør at jeg også påpekte tilgangen på livleger som de kongelige har.

• Liker 2
Skrevet
Rastebenk skrev (6 timer siden):

Det å ikke ønske MM god bedring er det samme som å ønske at hun blir dødssyk. Dette leser man jo i avisen, at ved neste forverring så vil hun ha en forventet levetid på under 2 år og havne på ventelisten. Har du virkelig sett at noen her inne har skrevet det? At de ikke ønsker MM god bedring? Du må veldig gjerne sitere vedkommende. 

At folk bekymrer seg for at det knapt nok er folk igjen til å representere kongehuset er en helt reell problemstilling som må kunne gå an å påpeke uten å bli anklaget for å ønske MM vondt. 

Det at enkelte bekymrer seg for at hun skal snike i køen er jo noe som reporteren i artikkelen tar opp med dr Holm, så det kan du faktisk ikke legge på KG. 

Ikke direkte. Men jeg har sett innlegg som mener hun faker, ikke er så syk som media sier, at det var " beleilig  " å bli dårlig å melde avbud nå etc. Det vitner om at man ikke ønsker henne godt, og at de ikke har noen sympati med henne. Det er også antydet at hun er så kynisk at hun bruker sykdmmen sin. Det siste nå er større frykt at hun får en lunge, som burde ha vært hos en annen. Som om donor kø, er en rekkefølge kø.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Morgan Le Fay skrev (6 timer siden):

Så til og med i anledning så dramatiske og tragiske nyheter er det aller viktigste for enkelte her å angripe andre brukere.

Går det ikke an å la aggresjonen ligge i fem minutter?

Tråden handler om Kongehuset.

En helt naturlig respons, når man leser sjokkerebde og ufyslige komentarer og antydninger om at hun med dette skal ta fra noen en lunge kø ja. Helt berettiget komentar syntes jeg. Stor sett holder  jeg meg til sak. Så nå deler jeg virkelig hva jeg mener. Og jeg nener enkelte her er dirrkte grusomne i sin omtale om våres syke kronprinsesse, som står i den ene krisa hun ikke har bedt om etter den andre. Alikevel er hun sterk, går på jobb det hun klarer, og har fokus der den skal være til enhver tid. Profesjonell til fingerspissene. Hun er ikke en god taler, men syntes hun er blitt bedre der også

Hun er på alle måter en mye bedre person enn folk på kg iallefall. 

Endret av Krokenguri
Skrivefeil
  • Liker 8
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Skrevet
~ Ada ~ skrev (6 timer siden):

Synd at så dramatiske og tragiske nyheter allerede på tredje innlegg blir gjenstand for "flooding the zone" og deretter "flytte fokus". Dét synes jeg er en aggresjon som kan ligge i (minst) fem minutter.

Det er så kvslmt, at jeg får vondt i sjela. At det går an å være så stygge mot en person. Uavhengig av tittel. 

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Krokenguri skrev (35 minutter siden):

En helt naturlig respons, når man leser sjokkerebde og ufyslige komentarer og antydninger om at hun med dette skal ta fra noen en lunge kø ja. Helt berettiget komentar syntes jeg. Stor sett holder  jeg meg til sak. Så nå deler jeg virkelig hva jeg mener. Og jeg nener enkelte her er dirrkte grusomne i sin omtale om våres syke kronprinsesse, som står i den ene krisa hun ikke har bedt om etter den andre. Alikevel er hun sterk, går på jobb det hun klarer, og har fokus der den skal være til enhver tid. Profesjonell til fingerspissene. Hun er ikke en god taler, men syntes hun er blitt bedre der også

Hun er på alle måter en mye bedre person enn folk på kg iallefall. 

Ok. Ytringsfriheten lenge leve.

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Mmmwhatever skrev (2 timer siden):

Hvorfor mener du jeg er naiv?

I alle år har det vært tradisjon at Kongen har en egen livlege. At også Kongehusets medlemmer har lett tilgang til helsevesenet, det tar jeg som en selvfølge. Og jeg skrev jo også at de kan ha lettere tilgang i helsevesenet når det gjelder annet enn det som er saken nå.

Det er ganske utrolig at selv det å diskutere MMs sykdom og påpeke fakta rundt dette skal bli møtt med forsøk på hersketeknikk, men overraskende er det jo ikke.

MM gikk i oktober 2018 ut i media sammen med HM og spesialist fra Rikshospitalet for å informere folket om at hun hadde fått en kronisk, alvorlig lungesykdom. Da fortalte hun også at hun hadde slitt med helsen i flere år allerede, og at hun siste året før hun gikk ut med diagnosen hadde slitt mye mer enn tidligere. Hun sa den gang også at det hadde vært en lang prosess å finne ut hva som var galt med helsen henne, og at de først nettopp hadde fått svar på hvilken sykdom hun hadde. https://www.nrk.no/norge/kronprinsesse-mette-marit-rammet-av-kronisk-lungesykdom-1.14263003

Med det som den gang ble fortalt var det ingenting som tydet på at MM hadde fått noen særbehandling i helsevesenet, all den tid den prosessen hun snakket om, som det hadde vært å komme til en diagnose, er helt normal tid for andre i samme situasjon. Sjeldne diagnoser tar ofte år å få diagnostisert, og hun har dessuten en uvanlig variant av en slik sykdom. 

Ikke i noenting som i løpet av de siste 7 årene har kommet frem om hennes prosess i dette tyder på noen spesiell særbehandling  når det gjelder akkurat dette. Om hun ev. har kommet litt raskere i utredning (selv om ikke noe tyder på det), så tenker jeg at det er noe vi må akseptere hvis vi først skal ha et Kongehus, eller andre statsledere. 

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...