Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (9 timer siden):

Igjen - hvem er dette "vi" du uttaler deg på vegne av? 

Helt kort; Tråden omhandler kongehuset. 

Endret av Eufemia-
  • Liker 4
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
pøbelsara skrev (10 timer siden):

Igjen - hvem er dette "vi" du uttaler deg på vegne av? 

Det kunne alle som fulgte linken i innlegget se med egne øyne. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Eufemia- skrev (48 minutter siden):

Uttaler du deg på vegne av kongehuset??

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Gulline skrev (1 time siden):

Det kunne alle som fulgte linken i innlegget se med egne øyne. 

Linken er en artikkel om at flere i kongefamilien så Nøtteknekkeren i operaen. Den gir ingen somhelst hint om hvem «vi» i Eufemias innlegg er.

Endret av pøbelsara
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
Eufemia- skrev (2 timer siden):

Hvis du mener vi=kongehuset betyr det at du er en del av kongehuset eller uttaler deg på vegene av kongehuset? 

• Liker 5
  • Hjerte 3
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (23 minutter siden):

Linken er en artikkel om at flere i kongefamilien så Nøtteknekkeren i operaen. Den gir ingen somhelst hint om hvem «vi» i Eufemias innlegg er.

Jeg har brukt pronomenet «vi» som en talemåte, og uten andre tanker/baktanker slik jeg opplever at du forsøker å poengtere. 
Vi, som i flertallspronomen, har jeg også brukt tidligere der hvor jeg har vært en av mange i sosiale settinger hvor temaer blir omtalt, og hvor det råder felles oppfatninger omkring ulike temaer. 
Ikke verre enn det.

At jeg skrev «helt kort; Tråden omhandler kongehuset» var min måte å presisere at ditt fokus er avsporing.  

Endret av Eufemia-
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
FruR skrev (16 minutter siden):

Hvis du mener vi=kongehuset betyr det at du er en del av kongehuset eller uttaler deg på vegene av kongehuset? 

Jeg brukte et pronomen som i en talemåte. Jeg tilhører ikke kongehusets stab. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Eufemia- skrev (4 minutter siden):

Jeg har brukt pronomenet «vi» som en talemåte, og uten andre tanker/baktanker slik jeg opplever at du forsøker å poengtere. 
Vi, som i flertallspronomen, har jeg også brukt tidligere der hvor jeg har vært en av mange i sosiale settinger hvor temaer blir omtalt, og hvor det råder felles oppfatninger omkring ulike temaer. 
Ikke verre enn det.

Takk, det var bare det jeg lurte på. Fint at du svarer i stedet for å bare være spydig. :blomst: 

• Liker 6
Skrevet
pøbelsara skrev (2 minutter siden):

Takk, det var bare det jeg lurte på. Fint at du svarer i stedet for å bare være spydig. :blomst: 

Spørsmålet ditt er ikke legitimt i en lenke som omhandler et tema. Det er verken meg som person eller mitt liv som er fokus. 
Siste ordet ditt bør du beklage. Spørsmålet ditt er av en karakter som ikke krever et svar da det rettes mot meg som privatperson. Derfor svarte jeg ikke. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
rebella81 skrev (12 timer siden):

Foreslår at vi går videre jeg. 😎

Tenkte jeg skulle sjokkere litt med noen positive ord om kongehuset; Jeg ble faktisk berørt av å se kong Harald besøke enken og sønnene etter avdøde Trond Bolle. Sånt er genuint fint, og treffer tilogmed meg. 👏

Det er jeg helt enig i. Det er virkelig et besøk som reflekterer en dyp og respektfull mening. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (19 timer siden):

Ja. Kronprinsparet holdt lunsj for Høyesterett 30.01.25, Høyesterett forkastet anken i april i år. 

Forsiden på Kongehusets nettsted - Det norske kongehus https://www.kongehuset.no/

Marius Borg Høiby taper i Høyesterett: Besøksforbudet mot eks-kjæresten opprettholdes https://share.google/sDUY6fsZddTlMPQwu

Det er en tradisjon, ikke nytt.

Korrekt, det er en tradisjon. Poenget mitt er at under de rådende omstendigheter rundt kronprinsparets stesønn/sønn, så står det seg ikke så godt. 
På bakgrunn av at deres stesønn/sønn, MBH, snart må stille i retten for 32 lovbrudd så ville det tjent kongehuset at kongen og dronningen var vertskap dette året. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
Skrevet
Eufemia- skrev (14 timer siden):

Deler av kongefamilien dukket opp i operaen for å se «Nøtteknekkeren». 
https://www.seher.no/kongelig/samlet-til-forjulskos/83987683

Vi registrerer at ML og DV også er en del av følget. 

Er det slik å forstå at det er et problem at ML og DV var en del av følget? Jeg vil tro dette er en familietradisjon,.og så vidt jeg vet er ML, DV og døtrene en del av familien. 

Btw, hvem er disse "vi" du uttaler deg på vegne av?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Istapp skrev (14 timer siden):

I 2026 bør jo, nettopp grunnet MBHs sak og MMs rolle som den tiltaltes mor, kongen og dronningen være vertskap for lunsjen eller middagen ovenfor Høyesterettsdommerne. Kronprinsparet bør absolutt kjenne sin rolle og holde tydelig avstand nettopp siden MBHs rettsak begynner i februar 2026 og kan havne helt opp til Høyesterett. Da er det lurest å holde avstand i 2026 og fremover eventuelt til det foreligger rettskraftig dom i MBH-saken. Men er de så kloke at de tenker slik? Jeg har min tvil! MM virker å trekke i de trådene hun kan for å hjelpe og beskytte og verne om sin sønn.

Enig, men så viser det seg vel kanskje at man ikke bryr seg særlig hvordan dette ser ut og bruker nettverkene sine for det det er verdt. 

MM ble varslet om pågripelse, MBH har fått 'samtaler', folk 'way above my paygrade' har ment at man skal bruke ressurser på noen som ikke vil gjøre noe for å forbedre livet sitt, og man gikk ikke til razzia når man fikk utlevert knust mobil uten sim, noe som garantert ville ført til videre konsekvens om det var hvermansen som ikke bodde på Skaugum.

Det er noe som regelrett stinker av hele opplegget. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Spent på «Året med kongefamilien» akkurat i år altså 😅 Blir nok en del gladsaker rundt Ingrid/Australia og Sverre, og kronprinsen med øl på dressen i landslagsgarderoben etc. for å løfte stemningen litt. Spent på om de toucher borti Durek, Martha og Netflix, og MBH-saken i det hele tatt…Det må være vanskelig å late som om Norge har et helt normalt nordisk kongehus og forsøke å lage et verdig juleprogram. De har det nok hakket lettere øst og sør for oss 🤷‍♀️

Endret av missLynch
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Miomino skrev (1 time siden):

Er det slik å forstå at det er et problem at ML og DV var en del av følget? Jeg vil tro dette er en familietradisjon,.og så vidt jeg vet er ML, DV og døtrene en del av familien. 

Btw, hvem er disse "vi" du uttaler deg på vegne av?

Vi, som i at alle de som leser artiklene, ser hvem som er i følget. ML og DV deltok i fjor også, korrekt. 
Da kan vi alle som leser offentlige artikler registrere at de er inne i varmen fra kongefamiliens kjerne, altså kongen og dronningen. Når vi, alle som leser offentlige artikler, får med seg dette på tross av at ML og DV utnytter kongehuset kommersielt, så er det mulig at vi kan slå fast at de angivelige samtalene dem imellom ikke fører noe sted. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
missLynch skrev (1 time siden):

Spent på «Året med kongefamilien» akkurat i år altså 😅 Blir nok en del gladsaker rundt Ingrid/Australia og Sverre, og kronprinsen med øl på dressen i landslagsgarderoben etc. for å løfte stemningen litt. Spent på om de toucher borti Durek, Martha og Netflix, og MBH-saken i det hele tatt…Det må være vanskelig å late som om Norge har et helt normalt nordisk kongehus og forsøke å lage et verdig juleprogram. De har det nok hakket lettere øst og sør for oss 🤷‍♀️

Enig med deg i at det må være utfordrende å få det til å se ut som om det skinner. Det er mine ord, men som du sier, vi har noen øvrige monarkier å se til, og der er det nok betydelig lysere, mildt sagt. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
pøbelsara skrev (4 timer siden):

Du spurte "hvem er vi" på dette innlegget:

Sitat

Vi registrerer at ML og DV også er en del av følget. 

Da kan altså alle som fulgte ilinken se at vedommende skrev det over her - altså at VI registrerer at ML og DV også er en del av følget. Eller var det et annet Vi du refererte til?

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Kollontaj skrev (På 15.12.2025 den 8.22):

MBH er ikke i kongefamilien. Kontroll er fint i Forsvaret, det har vi ulike ordninger for også rundt den dømmende makt. 

Jovisst er han en del av kongefamilien.

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (1 time siden):

Jovisst er han en del av kongefamilien.

Nei. Del av familien sin, ikke en i kongefamilien. 

• Liker 4
Skrevet
Kollontaj skrev (5 minutter siden):

Nei. Del av familien sin, ikke en i kongefamilien. 

Du tar feil. Kanskje du tenker på kongehuset? 
Han er absolutt en del av kongefamilien. Det bestemte kongen for over 20 år siden.

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/JbrORP/kongefamilien-er-ikke-privatpersoner

Kongehuset og kongefamilien er ikke det samme, det står det også på kongehusets hjemmesider. Riktignok skyndet de seg å fjerne omtalen av kongefamilien fra hjemmesidene sine etter arrestasjonen i fjor (men de har ikke lykkes helt), og så innførte de begrepet «øvrige kongelige», men kongefamilien eksisterer fortsatt.

Kongehuset er kongen, dronningen, kronprinsparet og IA

Øvrige kongelige er prinsesse ML, Astrid og prins Sverre Magnus

Kongefamilien er i tillegg til alle disse også MBH og ML sine døtre.  

Se store norske leksikon, artikkel fra 2025

https://snl.no/.temaside/kongehuset

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...