Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
rebella81 skrev (15 timer siden):

Hun tok vel (noe) oppmerksomhet bort fra dette jentekoret da, ved at det ble artikler i flertall pluss skriverier her inne? Og det var jo ikke bare det onde Se og hør og vi blodtørstige beist med uløste problemer her inne som var på ballen, selveste KK med Ingeborg Heldal sjøl har jo meldt seg på i undringa. 

Konklusjon; Dersom MM ikke hadde valgt en viktoriansk sørgemedaljong, hadde det ikke blitt skrevet artikler i flertall om dette. Så kan man jo trekke konklusjonen videre; kanskje hadde det da blitt mere fokus på jentekoret? 🤔

En mer normal vinkling dersom valg av smykke (!) på et av mange representasjonsoppdrag gjennom et år skulle få et eget oppslag i Se og Hør (??) hadde vel vært å fokusere på at vintage locklet-smykker har vært trendy en stund, gi litt flere eksempler på andre kjente kvinner som følger trenden, og reflektere litt over hva slags strømninger i tiden trenden kan henge sammen med? (Gratis tips herfra der altså).

I stedet får vi en underlig konspi-aktig innfallsvinkel som antyder at kronprinsessen sender et Mystisk Signal om at hun er i sorg. (At hun selvsagt ikke kan ha hatt det spesielt lett eller festlig det siste året er noe annet, men det er hverken hemmelig eller mystisk, og kunne feks blitt møtt med empati i stedet for med senasjonsmakeri om Hemmelige Tegn. Bare en tanke).

Endret av Aricia
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
rebella81 skrev (10 timer siden):

Det er ikke et mål i seg selv å kritisere MM bare for å kritisere. Det er lov å ha en legitim undring over HVORFOR hun velger å ikle seg en sørgemedaljong, og ikke et annet nøytralt smykke, når hun skal ivei og møte dette pikekoret. Er hun i sorg? Hva vil hun signalisere?

Ballen her ligger hos MM og hennes team. For å unngå undring, spekulasjoner og skriverier vil det neste gang være vinn-vinn for denne gjengen at hun ikler seg noe som ikke setter igang slike spekulasjoner og som er med på å ta en del fokus vekk fra de som hun skal møte. 

Vet fortsatt ikke om man skal le eller gråte. Det er helt surrealistisk «kritikk». Hun var veldig flott den dagen og jeg helt sikker på at ingen følte at smykket gjorde noe til eller fra mht besøket. Unnskyld, men dette er rett og slett tåpelig kritikk. 

Endret av Kollontaj
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Eufemia- skrev (3 timer siden):

Det er ikke fashion nå, men vintage. Det er trolig et smykke hun har valgt ut selv, av en eller annen grunn som vi ikke får vite. 
Konsekvensen ved å velge et så speilet smykke vil bli at fokuset gjerne blir rettet mot henne i stedet for selve anledningen, hvilket er beklagelig på jentekoret vegne. 
Har hun ikke rådgivere? 

Det er mote, uansett hva du påstår. Flere har linket til omtale av slike smykker tidligere. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
Kollontaj skrev (41 minutter siden):

Det er mote, uansett hva du påstår. Flere har linket til omtale av slike smykker tidligere. 

Dronning Maud var barnebarnet til dronning Viktoria. Vi vet ikke eksakt hva som er i den private delen av smykkesamling en hun fikk med seg ved brullypet. Men vi kan være sikre på at det var flere sørgesmykker i den samlingen. 

Det Mette Marit brukte var ikke en moderne variant men en typisk klassisk Viktoriansk design. 

Det å tro at hun har kjøpt en billig kopi, og så brukt den uten peiling på symbolikk, det er en fornærmelse mot Mette Marit. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Kollontaj skrev (48 minutter siden):

Vet fortsatt ikke om man ska le eller gråte. Det er helt surrealistisk «kritikk». Hun var veldig flott den dagen og jeg helt sikker på at ingen følte at smykket gjorde noe til eller fra mht besøket. Unnskyld, men dette er rett og slett tåpelig kritikk. 

Helt enig at hun var kjempeflott de dagen. 

Men det å late som smykket ikke er det det er, eller å komme med spekulasjoner om Mette Marit som er urimelige... Hvorfor? 

Det rosa båndet peker på et barn. 

Stjernen på håp. 

Dråpen på sorg. 

Og det sorte igjen på sorg. 

Hun viste dette. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (14 minutter siden):

Helt enig at hun var kjempeflott de dagen. 

-----fjernet retten av innlegget -----------------------------

Jeg tenker at se &hør veldig gjerne kunne ha skrevet mer om jentekoret og spekulert mye mindre om smykket - Koret er kjempeflinke og fortjener at se & hør gir dem oppmerksomhet når pressen er med på besøk på en øvelse.  Jeg synes generelt at pressen burde fokusere mye mer på vertskapet når kongefamlilen er ute på representasjonsbesøk - det er jo hensikten med besøkene. Tenk hvis pressen kunne skrive om eplepressing og vakker korsang når svært unge mennesker får besøk av kongehuset - når det er slike ting besøkene faktisk handler om?

Endret av pøbelsara
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (2 timer siden):

Det skrev jeg ikke. Jeg kommenterte det jeg uthevet.

Jeg har ikke sett noe annet sted at det problematiseres opp mot jentekoret. Har du noe som underbygger dine påstander rundt det?

Du må gjerne forsvare det å ta bort fokuset fra det offisielle oppdraget slik hun bidro til. 
Jeg problematiserer det ikke, det er dine ord. Jeg mener at det er litt trist for alle jentene i koret som hadde gledet seg til å møte henne, MM, men som i medieoppslag etterpå så koret satt i skyggen. 
At jeg skal underbygge påstandene mine fordi du ikke er enig i det jeg påpeker er i overkant freidig. Du får absolutt lov å ha dine egne meninger om den kongelige representasjonen, og mene at den var briljant og flott utført. Deg om det. 
Jeg har mine referanser på folk som har gitt uttrykk for hva de mener omkring hennes representasjon i dette tilfellet. Det er ikke slik at du/man skal kunne kreve en slags underskriftslister for å legitimere meninger som går på tvers av dine. Bevare oss vel for en helt utrolig tvil om meningsforskjeller. Alle bør kunne evne å forholde seg til ulike oppfatninger i saker. 

God vakt. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
pøbelsara skrev (8 minutter siden):

Jeg tenker at se &hør veldig gjerne kunne ha skrevet mer om jentekoret og spekulert mye mindre om smykket - Koret er kjempeflinke og fortjener at se & hør gir dem oppmerksomhet når pressen er med på besøk på en øvelse.  Jeg synes generelt at pressen burde fokusere mye mer på vertskapet når kongefamlilen er ute på representasjonsbesøk - det er jo hensikten med besøkene. Tenk hvis pressen kunne skrive om eplepressing og vakker korsang når svært unge mennesker får besøk av kongehuset - når det er slike ting besøkene faktisk handler om?

Jentekoret var vel ikke så interessant. Dem hadde aldri nevnt det koret hvis Mette Marit ikke hadde vært der. Hun var flott på bildet, og smykket med det rosa båndet sammen med resten av antrekket var nydelig. Men skjønner at dem valgte å fokusere på mulig symbolikk, ikke minst da hun valgte å bruke rosa bånd tim sørgesmykket.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Vinklingen på medieoppslaget er et redaksjonelt valg gjort av se & hør. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Og Det Norske Jentekoret er virkelig superflinke - https://www.detnorskejentekor.no - virkelig noe vi kan være stolte av.

De starter tidlig, er superproffe og koret er kjent for å ha et veldg godt miljø. Det ligger eksempler på julemusikk fra dem nederst på nettsiden deres. ❤️

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
pøbelsara skrev (8 minutter siden):

Nettopp, det skal fokuseres på vertskapet når kongelige er på representasjonsoppgaver. 
Utfordringene er dessverre ofte at motsatt skjer fordi f.eks. MM har en tendens til å frata/ta bort fokus fra vertskapet som f. eks. at «tårer og tørkle»trekkes frem i ulike settinger. I samtaler med forfattere dras det sammenligninger med eget liv, hvilket til tider er riktig problematisk sett i forhold til bøkenes tema og innhold. Vi er ikke interessert i hennes private referanser og/eller privatliv. Det er forfatteren som skal løftes frem, og ikke MM sitt liv og lagnad. 

Hun har også for vane å snakke for mye om seg selv. I intervju i forbindelse med 50 årsdagen ble det mer enn nok av deres eget privatliv, humørsvingninger, dårlige dager, og generelt egen medlidenhet. Hjelpes oss! Det var bare helt forferdelig å høre fra den opphøyde, kronprinsessen som lever et svært privilegert liv, og har all mulig hjelp på alle måter. Så hører vi altså at hun sliter ofte og at hun/de kan ha virkelig dårlige dager! 

https://tv.nrk.no/serie/kongefamilien/sesong/2023/episode/NNFA52000123

Noe lignende har jeg aldri verken sett eller hørt i intervju fra andre kronprinsessen ved øvrige kongehus i Europa. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
pøbelsara skrev (29 minutter siden):

Vinklingen på medieoppslaget er et redaksjonelt valg gjort av se & hør. 

KK har også skrevet en artikkel om tilsvarende. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Aricia skrev (1 time siden):

En mer normal vinkling dersom valg av smykke (!) på en av mange representasjonsoppdrag gjennom et år skulle få et eget oppslag i Se og Hør (??) hadde vel vært å fokusere på at vintage locklet-smykker har vært trendy en stund, gi litt flere eksempler på andre kjente kvinner som følger trenden, og reflektere litt over hva slags strømninger i tiden trenden kan henge sammen med? (Gratis tips herfra der altså).

I stedet får vi en underlig konspi-aktig innfallsvinkel som antyder at kronprinsessen sender et Mystisk Signal om at hun er i sorg. (At hun selvsagt ikke kan ha hatt det spesielt lett eller festlig det siste året er noe annet, men det er hverken hemmelig eller mystisk, og kunne feks blitt møtt med empati i stedet for med senasjonsmakeri om Hemmelige Tegn. Bare en tanke).

Kollontaj skrev (1 time siden):

Vet fortsatt ikke om man ska le eller gråte. Det er helt surrealistisk «kritikk». Hun var veldig flott den dagen og jeg helt sikker på at ingen følte at smykket gjorde noe til eller fra mht besøket. Unnskyld, men dette er rett og slett tåpelig kritikk. 

Bare så det er klinkende klart; JEG personlig driter i det smykket. Jeg ser bare at det er med på å dra fokus vekk fra hva som burde vært i fokus. 
Det er altså MULIG å slippe unna oppslag på dette.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
rebella81 skrev (16 minutter siden):

Bare så det er klinkende klart; JEG personlig driter i det smykket. Jeg ser bare at det er med på å dra fokus vekk fra hva som burde vært i fokus. 
Det er altså MULIG å slippe unna oppslag på dette.

Det er jo Se og Hør og leserne deres som tar saken videre til offentlig diskusjon som drar vekk fokus. Ingen andre.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Aricia skrev (3 minutter siden):

Det er jo Se og Hør og leserne deres som tar saken videre til offentlig diskusjon som drar vekk fokus. Ingen andre.

Argumentasjonen er som følgende. 

Ved et uvanlig valg av et viktoriansk sørgesmykke, så ble det naturlig at media la merke til dette, og det tok da fokus bort fra koret. 

Er vel et greit argument basert på fakta og rasjonalitet. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
rebella81 skrev (38 minutter siden):

KK har også skrevet en artikkel om tilsvarende. 

KK skrev om smykket. Og interessant at KK ikke fikk noen av ekspertene til å trekke frem at dette var et symbol på sorg - men det ble snakket om materiale og når de trodde smykket var fra og hvor forskjellige eksperter trodde hun hadde smykket fra.. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Eufemia- skrev (49 minutter siden):

Nettopp, det skal fokuseres på vertskapet når kongelige er på representasjonsoppgaver. 
Utfordringene er dessverre ofte at motsatt skjer fordi f.eks. MM har en tendens til å frata/ta bort fokus fra vertskapet som f. eks. at «tårer og tørkle»trekkes frem i ulike settinger. I samtaler med forfattere dras det sammenligninger med eget liv, hvilket til tider er riktig problematisk sett i forhold til bøkenes tema og innhold. Vi er ikke interessert i hennes private referanser og/eller privatliv. Det er forfatteren som skal løftes frem, og ikke MM sitt liv og lagnad. 

Hun har også for vane å snakke for mye om seg selv. I intervju i forbindelse med 50 årsdagen ble det mer enn nok av deres eget privatliv, humørsvingninger, dårlige dager, og generelt egen medlidenhet. Hjelpes oss! Det var bare helt forferdelig å høre fra den opphøyde, kronprinsessen som lever et svært privilegert liv, og har all mulig hjelp på alle måter. Så hører vi altså at hun sliter ofte og at hun/de kan ha virkelig dårlige dager! 

https://tv.nrk.no/serie/kongefamilien/sesong/2023/episode/NNFA52000123

Noe lignende har jeg aldri verken sett eller hørt i intervju fra andre kronprinsessen ved øvrige kongehus i Europa. 

Hun gjorde virkelig ingenting av dette da hun var hos jentekoret. dessuten er dette dine tolkninger. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (6 minutter siden):

Ved et uvanlig valg av et viktoriansk sørgesmykke, så ble det naturlig at media la merke til dette, og det tok da fokus bort fra koret. 

Media la ikke merke til det. Se & hør så på et utvalg bilder av besøket hos Jentekoret, ogv valgte å la det være fokus for reportasjen sin.

De kunne ha skrevet om et kor med lange tradisjoner, med superdyktige unge jenter som  satser og bruker fritiden sin på dette og synger utrolig vakkert og virkelig er noe vi kan være stolte av - istedet konstruerte de  (altså Se & hør)en greie om et smykke som overhodet ikke var i fokus under besøket hos jentene.  OG du bet på. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (28 minutter siden):

Nei, media la ikke merke til dette. Det var bare Se og Hør som valgte å fokusere på og vinkle det slik rundt smykket. 
KK nevner ikke et ord om at det er en «sorgmedaljong» 

https://www.kk.no/mote/mest-sannsynlig-en-dypere-mening/83963822

Endret av enkefru
  • Liker 7
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...