Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
~ Ada ~ skrev (18 minutter siden):

Det er en toårig offiserutdanning.

Ok - så da er det en light-utdanning? Javel 😅

• Liker 5
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kvittre skrev (18 minutter siden):

Det var mange som endte sine dager ja. De forteller ikke historien, det er det de som overlever som gjør. Har aldri hørt noen kritisere kongen slik din oldefar gjør? Tvert i mot. Møtte han kongen? 

Nei, det gjorde han ikke. Og er det egentlig relevant i forhold til hans syn på det som skjedde? 

Du har aldri hørt noen kritisere kongen, derfor tror du ikke at det skjedde? Hvor mange som kriget under andre verdenskrig har du egentlig møtt? Jeg forteller bare hva oldefar, oldemor og deres omgangskrets sa. For å vise at motivasjonstaler fra et annet land ikke nødvendigvis var det som motiverte de som kjempet. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Nymerïa skrev (8 minutter siden):

Mente hun at det hadde vært bedre om de hadde flyktet? Jeg sier det ikke å en argumenterende måte, det der er en situasjon jeg tenker blir feil samme hva man gjør.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/danskenes-dronning-margrethe-mine-foreldre-skammet-seg/839586

jeg husker ikke hvor jeg har hørt det tidligere, men jeg fant denne artikkelen. 

• Liker 3
Skrevet
Kvittre skrev (27 minutter siden):

Og bortsett fra din oldefar så var kong Haakon en veldig populær konge , og mine besteforeldre kjempet for konge og fedreland. Den familien kunne gjort ting mye mer behagelig for seg enn og levd i « sus og dus» i ulike verdensdeler. Hva skulle de gjort etter at kongen sa nei egentlig, stilt seg på rad utenfor slottet og Skaugum for avrettlse  eller bli tatt som gisler? 

så hvis det blir krig til uken bør Harald ri i front for hæren ? 

Er Harald tjenestedyktig? Jeg tror jeg har presisert flere ganger at jeg snakker om de tjenestedyktige. Syns du en på 90 er tjenestedyktig siden du gidder stille med et så dumt spørsmål? 

I tillegg så har jeg gjort det klinkende klart at det er flere ting en konge/kronprins/prins kan gjøre i krig enn å være i fronten. 

God dag mann økseskaft. 

• Liker 6
Skrevet

Kong Haakon var en elsket konge og også min slekt kjempet hardt for landet og kongen. Han måtte rømme landet, men han jobbet med Londonregjeringen og hadde oppmuntrende radiosamtaler med landet sitt. Jeg har møtt mange gamle motstandsfolk og ingen av den har retta kritikk mot kongens valg. Da heller takknemlighet for hans mot.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Sinsiew skrev (1 time siden):

Nei, det gjorde han ikke. Og er det egentlig relevant i forhold til hans syn på det som skjedde? 

Du har aldri hørt noen kritisere kongen, derfor tror du ikke at det skjedde? Hvor mange som kriget under andre verdenskrig har du egentlig møtt? Jeg forteller bare hva oldefar, oldemor og deres omgangskrets sa. For å vise at motivasjonstaler fra et annet land ikke nødvendigvis var det som motiverte de som kjempet. 

Mange krigshelter / fanger møtte jo kongen etter krigen, med stolthet og ære. Kanskje innsatsen til din oldefar ikke var så stor? 
jeg vil tippe mellom 100- 200 som var i krigen jeg egentlig har møtt og 5 som satt i fangenskap og overlevde. 
selvfølgelig var noen som kritisere kongen, det fantes nazister til og med. Av de som sloss for Norge har jeg ikke møtt eller hørt om noen som snakket negativt om kongen eller hans innsats. 

Endret av Kvittre
Manglet ord
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Sinsiew skrev (7 minutter siden):

Er Harald tjenestedyktig? Jeg tror jeg har presisert flere ganger at jeg snakker om de tjenestedyktige. Syns du en på 90 er tjenestedyktig siden du gidder stille med et så dumt spørsmål? 

I tillegg så har jeg gjort det klinkende klart at det er flere ting en konge/kronprins/prins kan gjøre i krig enn å være i fronten. 

God dag mann økseskaft. 

Det er det - men det er selvsagt en stor fordel å lære noe om militæret og forsvaret - samt om strategiske beslutninger og maktbalansen i verden. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Prins  Sverre Magnus er 20 år, og kan fortsatt ta førstegangstjeneste og/eller utdanning i forsvaret. Hadde han vært i gang med en eller annen form for målrettet utdanning eller opplæring tror jeg flere av oss ikke hadde vært så opptatt av førstegangstjenesten. Han har siden videregående var ferdig enten vært på reise, jobbet på et hemmelig sted eller utforsket i Italia. Og hatt kjæreste. Nå er han hjemme i Norge- ingen planer? Lite håndfast, viser overklassens mulighet til å surre rundt uten å forplikte seg til noe som man skal ha som inntekt og leve av i framtiden. Følge egne lyster, ønsker, "drømmer" til enhver tid.  Hvis han innen ett-to år ikke er i gang med noe mer konkret enn det har vært til nå, da lurer jeg på om veiledning og grunnlag fra heimen har vært så ille som jeg frykter. 

Kjæresteforholdet til ungprinsen kunne altså offentliggjøres, men hans daglige virke - det får folket ikke vite noe om. Kommunikasjon er ikke de norske kongeliges sterke side, det er iallfall sikkert. Jeg kan anbefale et kurs hos naboene i sør (Danmark).

Jeg tror Sverre Magnus kunne vært en god representant for kongehuset hvis han fikk de riktige rammene og begynte på en eller annen form for utdanning eller opplæring. Og hvis far og mor til Sverre Magnus fikk mer forståelse for kommunikasjon til folket de skal bli konge og dronning for. 

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Kvittre skrev (10 minutter siden):

Mange krigshelter / fanger møtte jo kongen etter krigen, med stolthet og ære. Kanskje innsatsen til din oldefar ikke var så stor? 
jeg vil tippe mellom 100- 200 som var i krigen og 5 som satt i fangenskap og overlevde. 
selvfølgelig var noen som kritisere kongen, det fantes nazister til og med. Av de som sloss for Norge har jeg ikke møtt eller hørt om noen som snakket negativt om kongen eller hans innsats. 

At du har nerver nok til å si at folk som kjempet for fedrelandet, mistet familie og kamerater, ikke gjorde så stor innsats, bare fordi de ikke var enig i det som skjedde med kongen, det er så respektløst at jeg har ikke ord. 🙄

At man ikke var en av de krigsheltene, slik som Max Manus med fler, betyr da for fader ikke at man ikke gjorde en stor innsats. Mange kjempet, slett ikke alle møtte kongen. Men de kjempet like så, dag etter dag, under hele krigen. Mange flere enn de 100-200 du 'tipper' møtte kongen. 

Du vil tippe. Ja, du tipper vel mye..

Vel, da har du hørt om noen nå!

Jeg kjenner jeg er helt ferdig med å svare deg, når dette er nivået du synker til. 

Endret av Sinsiew
  • Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (2 minutter siden):

Det er det - men det er selvsagt en stor fordel å lære noe om militæret og forsvaret - samt om strategiske beslutninger og maktbalansen i verden. 

Det er en veldig stor fordel, for de fleste. Jeg tror de fleste som har avtjent førtegangstjeneste sitter igjen med mye. Og jeg er glad Ingrid Alexandra måtte inn, når hun skal være Norges fremtidige regent. 

Dessverre fikk jeg aldri vært i førstegangstjenesten selv, da jeg ikke besto helsekravene. Jeg hadde nok hatt godt av et år i militæret som ung voksen. Det vokser man nok mye på. 

• Liker 4
Skrevet
Sinsiew skrev (13 minutter siden):

God dag mann økseskaft. 

Var kong Haakon tjenestedyktig ? Ungdom på 67 din oldefar var så sint for at ikke var i krigen med han? 

ja, det er flere ting konge/ kronprins / prins kan gjøre enn og være i front, og det gjorde de den gang til deg og din oldeafars forargelse og de kan de gjøre igjen. Vi trenger hverken SM eller IA i front om det blir krig igjen. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner og brukerdebatt.

Forumansvarlig

• Liker 1
Skrevet
Sinsiew skrev (Akkurat nå):

Det er en veldig stor fordel, for de fleste. Jeg tror de fleste som har avtjent førtegangstjeneste sitter igjen med mye. Og jeg er glad Ingrid Alexandra måtte inn, når hun skal være Norges fremtidige regent. 

Dessverre fikk jeg aldri vært i førstegangstjenesten selv, da jeg ikke besto helsekravene. Jeg hadde nok hatt godt av et år i militæret som ung voksen. Det vokser man nok mye på. 

Kjenner mange som ble skuffet da de ikke tilfredsstilte kravene - men om det er grunnen så er det vel ikke noe problem å være åpne om det? 

Jeg tror alle har godt av et år i militæret. 

• Liker 7
Skrevet
Olsen skrev (3 minutter siden):

Jeg tror Sverre Magnus kunne vært en god representant for kongehuset hvis han fikk de riktige rammene og begynte på en eller annen form for utdanning eller opplæring. Og hvis far og mor til Sverre Magnus fikk mer forståelse for kommunikasjon til folket de skal bli konge og dronning for. 

Jeg tror også det og jeg tror ikke det er så vanskelig. Og for min del hadde det holdt om han satte i gang og representerte, var ute blant folk og viste oppriktig interesse og respekt og oppførte seg på en normal, anstendig måte. Dette med en tenåringskjæreste og halvhjerta ENK er greit nok, men det er ikke noe som tilfører institusjonen noe.

• Liker 15
Skrevet (endret)
Gulline skrev (8 minutter siden):

Kjenner mange som ble skuffet da de ikke tilfredsstilte kravene - men om det er grunnen så er det vel ikke noe problem å være åpne om det? 

Jeg tror alle har godt av et år i militæret. 

Det er jo også alt i alt veldig få som tas inn i militæret i det hele tatt. Det er det jo også god mulighet for å være åpen om "jeg prøvde, men det var ikke plass til meg". Men så tror jeg også at de ville prioritert SM dersom han ønsket det. 

Men de er jo ikke så åpne om så mye denne kongefamilien. Dette er tross alt familien som dro på en to mnd lang 'dannelsesreise' hvor de ba om å få være i fred. 

Så at de skal være så mye mer åpne nå som SM skal finne seg selv, det har jeg ikke stor tro på. 

Endret av Sinsiew
  • Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
Sinsiew skrev (4 minutter siden):

At du har nerver nok til å si at folk som kjempet for fedrelandet, mistet familie og kamerater, ikke gjorde så stor innsats, bare fordi de ikke var enig i det som skjedde med kongen, det er så respektløst at jeg har ikke ord. 🙄

At man ikke var en av de krigsheltene, slik som Max Manus med fler, betyr da for fader ikke at man ikke gjorde en stor innsats. Mange kjempet, slett ikke alle møtte kongen. Men de kjempet like så, dag etter dag, under hele krigen. Mange flere enn de 100-200 du 'tipper' møtte kongen. 

Du vil tippe. Ja, du tipper vel mye..

Vel, da har du hørt om noen nå!

I alle dager. 
du spurte hvor mange jeg personlig hadde møtt. På det svarte jeg ca 100- 200. Selvsagt var det mange jeg ikke har møtt som møtte kongen. 
det eneste jeg har tippet på var hvor mange jeg har møtt personlig. Når jeg var barn var det mange i motstandsbevegelsen i mine besteforeldres  hjem. Max manus er en jeg husker godt. Jeg talte ikke nøyaktig så derfor tipper jeg totalt 100- 200 jeg har møtt. Når jeg tenker meg om tror jeg det er flere, lærere på skolen osv . Så jeg har møtt mange som kriget  for konge og fedreland med stor beundring og respekt for kongen. 
det er heller ingenting i historiebøker , litteratur , gamle aviser eller noe som tyder på at din oldefar var representativ. Altså i krig for kongen han mislikte . Det fantes nazister ja, men det er noe annet. Kongen var veldig populær, og populariteten økte etter krigen. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Fiskeburger skrev (3 timer siden):

Men så kan det faktisk hende at han ikke kommer inn. Det kan være sykdom vi ikke vet noe om. For alt vi vet kan han ha kjempelyst til å være i forsvaret, men ikke får lov. 

Jeg synes det er stygt å bare anta at han ikke gidder.

Enig!

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Og noen ganger er det modige valget å reise ettersom du ser at den du er får gjort mer nytte et annet sted. Hadde nazistene drept kongen, ville han ikke fått gjort noe nyttig.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Sinsiew skrev (45 minutter siden):

Det er jo også alt i alt veldig få som tas inn i militæret i det hele tatt. Det er det jo også god mulighet for å være åpen om "jeg prøvde, men det var ikke plass til meg". Men så tror jeg også at de ville prioritert SM dersom han ønsket det. 

Men de er jo ikke så åpne om så mye denne kongefamilien. Dette er tross alt familien som dro på en to mnd lang 'dannelsesreise' hvor de ba om å få være i fred. 

Så at de skal være så mye mer åpne nå som SM skal finne seg selv, det har jeg ikke stor tro på. 

Det tror ikke jeg heller. Åpenhet er ikke i sentrum i det norske monarkiet, dessverre. 

• Liker 10
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...