Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Kvittre skrev (9 minutter siden):

Det var du som gjorde det til et problem. Det du siterer er jo et svar til problemet du lager. Hva om SM er pasifist ? Hva om det blir krig? Kjipt om det blir krig, men SM blir ikke vesentlig , pasifist eller ikke . 

Jepp! Jeg vil heller ha egnede, motiverte soldater i krig, enn noen som ikke er motivert, har en helse som tilsier at de ikke burde være i forsvaret eller som er pasifist eller ikke har lyst.

Når det er sagt, igjen til alle som mener at han burde ta førstegangstjenesten: Vi vet jo ingenting om grunnen her. Kanskje han tar den senere, kanskje ikke. I tråden har det nesten bare blitt bestemt at han ikke tar den fordi han ikke gidder. Og er det tilfelle, har vi heldigvis et flust av soldater som faktisk gidder.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det begynner å bli maaange år siden kongen selv dro ut krigen og kjempet på fronten. Sist gang det var krig i Norge oppholdt såvel konge som kronprins seg i England. Kong Haakon den 7. oppgave den gang bestod av radiotaler hvor han oppfordret til kamp, kom med oppmuntringer, men også sindighet, samt fungerte som en konstant, en bauta av trygghet, i en ellers svært urolig og tildels farefull tid. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (3 minutter siden):

Jepp! Jeg vil heller ha egnede, motiverte soldater i krig, enn noen som ikke er motivert, har en helse som tilsier at de ikke burde være i forsvaret eller som er pasifist eller ikke har lyst.

Når det er sagt, igjen til alle som mener at han burde ta førstegangstjenesten: Vi vet jo ingenting om grunnen her. Kanskje han tar den senere, kanskje ikke. I tråden har det nesten bare blitt bestemt at han ikke tar den fordi han ikke gidder. Og er det tilfelle, har vi heldigvis et flust av soldater som faktisk gidder.

Det som etterspørres er konkret informasjon om hva han driver med og hva han planlegger å gjøre. Det har vi aldri fått.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (1 minutt siden):

Det som etterspørres er konkret informasjon om hva han driver med og hva han planlegger å gjøre. Det har vi aldri fått.

-Pusheen- skrev (3 timer siden):

(...)

Siden dette er et tema som engasjerer, kan man jo håpe på en uttalelse etter hvert. I beste fall velger han forsvaret senere. 

• Liker 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (5 minutter siden):

... klippe klippe ...

@Hunter7 Ja, det er en mulighet blant mange andre for hvorfor han ikke tar førstegangstjenesten. Det kan også handle om helse eller lyst, eller planer om å ta det senere. 

Sånn? 

Ja, som jeg skrev at siden det er torgdag i Spekulalandia så er "pasifist" en likeverdig "forklaring" på hvorfor SM per i dag ikke har tjenestegjort. Selvsagt finnes det andre forklaringsmodeller - som bl.a. de du nevner. For alt vi vet kan det være at han har kjempelyst til å ta førstegangstjenesten, men grunnet - la oss si rent hypotetisk - skoliose, tilfredsstiller han ikke kravene til tjenestedyktighet. 

Så lenge vi ikke vet, ser jeg ingen verdens hensikt i å spekulere i alskens forklaringer. Og spesielt i denne tråden hvor man tydeligvis kan fritt frem lyge og konstruere narrativ etter eget forgodtbefinnende for så å fremsette de som vedtatte sannheter. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Hunter7 skrev (7 minutter siden):

Ja, som jeg skrev at siden det er torgdag i Spekulalandia så er "pasifist" en likeverdig "forklaring" på hvorfor SM per i dag ikke har tjenestegjort. Selvsagt finnes det andre forklaringsmodeller - som bl.a. de du nevner. For alt vi vet kan det være at han har kjempelyst til å ta førstegangstjenesten, men grunnet - la oss si rent hypotetisk - skoliose, tilfredsstiller han ikke kravene til tjenestedyktighet. 

Så lenge vi ikke vet, ser jeg ingen verdens hensikt i å spekulere i alskens forklaringer. Og spesielt i denne tråden hvor man tydeligvis kan fritt frem lyge og konstruere narrativ etter eget forgodtbefinnende for så å fremsette de som vedtatte sannheter. 

Enig med deg. Det eneste vi vet, er at han ikke tar den nå. Og at det selvsagt er en eller annen grunn til det. Ellers aner vi ingenting. Det som er viktigst, er jo at IA har fullført den, hun som sannsynligvis tar over tronen en dag. 

Som nevnt tidligere: siden dette engasjerer, kan vi jo håpe på en uttalelse. Men handler det om helse, er det ikke sikkert vi får det - avhengig av hva det skulle gjelde.

Endret av -Pusheen-
Tilleggssetning.
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Aricia skrev (23 minutter siden):

Det er lett, for ikke å si lettvint å gjøre seg morsom på andres bekostning. Men det forandrer ikke det faktum at i akkurat denne saken er det bare Se og Hør som "gjør noe", dvs konstruerer en sak av intet. Så hvis du blir opprørt av det er det bare dem du kan skylde på ser du.

For en absolutt hjernedød «sak» de lager. 😆 Helt latterlig. Har sånn medalje selv (i sølv) og oppfatter den ikke som en sørgemedalje. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (4 minutter siden):

For en absolutt hjernedød «sak» de lager. 😆 Helt latterlig. Har sånn medalje selv (i sølv) og oppfatter den ikke som en sørgemedalje. 

Antar at din ikke er en sørgemedalje fra Victoria-tiden? Som ble laget for å bære et minne om en man har mistet?

Endret av Gulline
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (4 minutter siden):

Antar at din ikke er en sørgemedalje fra Victoria-tiden? Som ble laget for å bære et minne om en man har mistet?

Vet ikke, har arvet den, er til å ha bilder i, hvis du synes det er interessant. 🤔 Uavhengig av hva det er; idiotisk artikkel og fokus. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
Gulline skrev (2 timer siden):

Hvorfor gjør hun sånn?

Det kan du si. Jeg tenker at det sikkert er mange som lurer på om hun har mistet noen som står henne nær? Det er en naturlig tanke. Det er åpenbart at en kronprinsesse på et offisielt oppdrag velger både klær og tilbehør med tanke på at man representerer. Således vil et så spesielt smykke vekke oppmerksomhet. Smykket er også i seg selv meget synlig utenpå den sorte toppen hun bærer. 

Mine tanker går også til korjentene som ble satt i skyggen i anledningen fordi folk undrer seg over hva som er bakgrunnen for kronprinsessen sorg - noe som står ubesvart. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
-Pusheen- skrev (7 timer siden):

Det bør jo også gå på egnethet, vi vet jo ikke om SM i det hele tatt kan utføre førstegangstjenesten. Skal ikke mer til enn en allrgi til før man ikke kommer videre fra sesjon.

Forsvaret

Du blir ikke innkalt til militærtjeneste dersom du har hatt en alvorlig allergisk reaksjon med pusteproblem, blodtrykksfall eller utbredt påvirkning av hud og slimhinner. Reaksjonen vil ofte være en reaksjon på veps/bier/matvarer (nøtter/reker/skalldyr) eller medikament (ofte penicillin).

Sier ikke at prinsen har allergi, men at det er strenge krav til helse nær man skal i forsvaret. Psykiske problemer, syn og hørsel kan også være årsaker til at man ikke får være med. Eller så kan det hende han ikke har lyst. Eller så kan det hende han tenker å utføre senere. Mange gjør jo det også. 

Mange kongelege får militære titlar i namnet etter andre kriterie (ærestitlar/shorttrack/fasttrack) enn vanlege borgarar. Dronning Sonja er til dømes oberst utan å ha ei full militær karriere bak seg. Det er slett ikkje sikkert at alle kongelege (og adelege) har vore like eigna opp igjennom historia. Det handlar mykje om symbolikk. Adelege har tradisjonelt hatt leiande posisjonar i militæret og gått rett til krigsskulen. IA er den fyrste som har teke vanleg fyrstegongsteneste av dei kongelege her til lands. Det eg vil fram til, er at det heilt sikkert hadde vore ein plass til SM i militæret i ein eller annan kapasitet skreddarsydd til han om kongehuset hadde signalisert eit ønske om det. Dei treng til dømes krigsfotografar😉

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Hunter7 skrev (1 time siden):

Jeg tror det begynner å bli maaange år siden kongen selv dro ut krigen og kjempet på fronten. Sist gang det var krig i Norge oppholdt såvel konge som kronprins seg i England. Kong Haakon den 7. oppgave den gang bestod av radiotaler hvor han oppfordret til kamp, kom med oppmuntringer, men også sindighet, samt fungerte som en konstant, en bauta av trygghet, i en ellers svært urolig og tildels farefull tid. 

I en tid hvor forsvaret skal øke inntaket av vernepliktige med flere tusen frem mot 2036 for å styrke landets forsvarsevne tenker jeg at prins SM bør gjennomføre førstegangstjenesten. Verneplikten er grunnmuren for å bemanne Forsvaret og øke styrkestrukturen. 

Den prosentvise økningen økes fra ca 14 % til 20% av de kommende årskull. Sett i lys av dette mener jeg at vi må forvente at prinsen som sønnesønn av vår øverste krigsherre, og sønn av den neste, må gå foran som et godt eksempel for de fremtidige vernepliktige. 

Både kongen og kronprinsen er begge 4 - stjerners generaler. Dette må forplikte. Prins SM synes å være en staut ungdom med en positiv fremferd, og han vil høste gode ord ved å gjennomføre verneplikten. Han vil også selv utvilsomt vokse som menneske ved å gjøre dette. Det vil være en god bagasje i en fremtidig prinsegjerning. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (3 minutter siden):

Mange kongelege får militære titlar i namnet etter andre kriterie (ærestitlar/shorttrack/fasttrack) enn vanlege borgarar. Dronning Sonja er til dømes oberst utan å ha ei full militær karriere bak seg. Det er slett ikkje sikkert at alle kongelege (og adelege) har vore like eigna opp igjennom historia. Det handlar mykje om symbolikk. Adelege har tradisjonelt hatt leiande posisjonar i militæret og gått rett til krigsskulen. IA er den fyrste som har teke vanleg fyrstegongsteneste av dei kongelege her til lands. Det eg vil fram til, er at det heilt sikkert hadde vore ein plass til SM i militæret i ein eller annan kapasitet skreddarsydd til han om kongehuset hadde signalisert eit ønske om det. Dei treng til dømes krigsfotografar😉

Det finnes helt sikkert muligheter for ham om det skulle bli aktuelt. 

• Liker 1
Skrevet
Eufemia- skrev (2 timer siden):

Kronprinsesse MM besøkte en korøvelse hos Det Norske Jentekor sin juleavslutning, som hun også er korets høye beskytter for. 
Veldig fint og prisverdig, og helt sikkert noe som ble verdsatt. 

https://www.seher.no/kongelig/baerer-sorgemedaljong/83938732

Imidlertid; Til den offisielle anledningen bar hun en sørgemedaljong. Medaljongen har fått et fremtredende fokus og blitt omtalt i media, uten at det fremkommer hvorfor hun sørger. 

I anledningen ble det i praksis kronprinsessens sørgemedaljong som tok oppmerksomheten fra Det Norske Jentekor. Overskriftene er rettet til MM fremfor Det Norske Jentekor, og de kom som følge av dette i skyggen av kronprinsessens valg av et meget spesielt smykke. 

Eufemia- skrev (17 minutter siden):

Det kan du si. Jeg tenker at det sikkert er mange som lurer på om hun har mistet noen som står henne nær? Det er en naturlig tanke. Det er åpenbart at en kronprinsesse på et offisielt oppdrag velger både klær og tilbehør med tanke på at man representerer. Således vil et så spesielt smykke vekke oppmerksomhet. Smykket er også i seg selv meget synlig utenpå den sorte toppen hun bærer. 

Mine tanker går også til korjentene som ble satt i skyggen i anledningen fordi folk undrer seg over hva som er bakgrunnen for kronprinsessen sorg - noe som står ubesvart. 

Hvor tar du det fra? Er det mange oppslag om MM i anledning øvelsen på Ruseløkka barneskole? Ikke engang Se og hør problematiserer det her. 

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet
Eufemia- skrev (18 minutter siden):

I en tid hvor forsvaret skal øke inntaket av vernepliktige med flere tusen frem mot 2036 for å styrke landets forsvarsevne tenker jeg at prins SM bør gjennomføre førstegangstjenesten. Verneplikten er grunnmuren for å bemanne Forsvaret og øke styrkestrukturen. 

Den prosentvise økningen økes fra ca 14 % til 20% av de kommende årskull. Sett i lys av dette mener jeg at vi må forvente at prinsen som sønnesønn av vår øverste krigsherre, og sønn av den neste, må gå foran som et godt eksempel for de fremtidige vernepliktige. 

Både kongen og kronprinsen er begge 4 - stjerners generaler. Dette må forplikte. Prins SM synes å være en staut ungdom med en positiv fremferd, og han vil høste gode ord ved å gjennomføre verneplikten. Han vil også selv utvilsomt vokse som menneske ved å gjøre dette. Det vil være en god bagasje i en fremtidig prinsegjerning. 

Dersom vi skal se til England så tjenestegjorde prins Harry over 10 år i Afganistan. Prins William var vel helikopterpilot i militæret? Danske prins Christian har påbegynt sin løytnantutdannelse etter førstegangstjenesten. Sverre Magnus virker å være en flott ung mann så skulle ønske at han og hadde valgt forsvaret. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Eufemia- skrev (27 minutter siden):

Kongen og Kronprinsen er kun Geberaler ut fra symbolikk. Til spott og spe for de som har tjent landet for å fortjene tittelen. 

Den dagen det blir krig i Norge, er kongefamilien de første som fraktes i sikkerhet. Ergo bør ingen av de ha noen militære titler i det hele tatt. 

Det var en gang i tiden kongelige døde for sine land. Slik er det ikke lengre. De har ikke en gang noe med krigsstrategi å gjøre. 

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Gulline skrev (7 minutter siden):

Dersom vi skal se til England så tjenestegjorde prins Harry over 10 år i Afganistan. Prins William var vel helikopterpilot i militæret? Danske prins Christian har påbegynt sin løytnantutdannelse etter førstegangstjenesten. Sverre Magnus virker å være en flott ung mann så skulle ønske at han og hadde valgt forsvaret. 

Dette skjer jo ikke i Norge. I Norge bare gir man dem titler uten noen særlig form for tjenestesgjøring..

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Eufemia- skrev (48 minutter siden):

Hvilket bilde er det snakk om her?

• Liker 1
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (2 timer siden):

Jeg ser mange ønsker å late som om kongefamilien er en helt vanlig familie der  alle gjør akkurat det som faller dem inn. Sånn er det ikke. De har privilegier og fordeler som er hinsides hva vi kan forestille oss. Da kan vi også forvente at de stiller opp for landet.

Ta dette med militæret. Kanskje ikke alle er klar over at kongen er øverstkommanderende i Forsvaret og faktisk i følge loven kan starte forsvarskrig, inngå forbund og kommandere norske tropper. I dag tolkes dette som regjeringen, men han er altså formelt fortsatt øverstkommanderende. Da skulle det bare mangle at hans sønn (ja, jeg vet at Haakon ikke er konge enda) stiller opp og gjør militærtjeneste. Alt vi har fått høre om SM så langt er svært vage ting av typen «jobber» (hvor?)  «reiser» (ferie altså?) «utforsker muligheter» (på hvilken måte?). Det holder ikke.  Skal han få reise rundt som prins med livvakter og diplomatpass så må han også gjøre en minimumsinnsats for landet.

Både SM og tante ML illustrerer tydelig hvor dumt det blir når man veksler mellom å være kongelig med alle privilegier når det passer seg og privatperson med egen agenda når man heller vil det.

Fremmed fugl skrev (2 timer siden):

Ja, er krise hvis en prins av Norge er pasifist. Akkurat som med dagens grunnlov en prins av Norge er ateist. Hvis han er pasifist må han umiddelbart si ifra seg arveretten.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1814-05-17-nn

Hæ? 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Tror ikke noen er så interessert i mine forbilder, men de er langt unna kongehus-kretsene. 🤭

Tipper MM bruker smykket fordi det er trendy og kan personliggjøres med bilder inni. Neppe for å høste bestyrtelse på KG og i Se og Hør. 

https://www.harpersbazaar.com/fashion/trends/a63756460/best-locket-necklaces/

https://www.vogue.com/article/best-locket-necklaces

https://www.nytimes.com/2025/02/13/fashion/jewelry-lockets-gifts.html

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...