Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Orly skrev (22 minutter siden):

Som jeg sa så forholder jeg meg til det se og hør skriver både om foreviget sammen i mai og at det ble skrevet om forholdet i februar og den linken har jeg lagt ved så da stopper jeg diskusjonen fra min side her.

Jepp, foreviget sammen da dem helt naturlig var sammen med øvrige klassekamerater på NRK.... 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (10 timer siden):

Nei, selvfølgelig var det ikke «hyggelig»  gjort å dytte en ukjent 17-åring frem i rampelyset. Det er en grunn til at de kongelige tradisjonelt har vært veldig forsiktige med å presentere kjærester for offentligheten før det er skikkelig alvor, som regel forlovelse. Hun vil nå være kjent som «eksen til» og ja, i pressens søkelys.

(Heller ikke blant oss vanlige dødelige er det normalt å ha med tenåringskjærester på store familiebegivenheter). 

Men: : Ingen av oss ville visst om henne hvis hun bare var med på bryllupet, selv om det var i MMs gamle kjole. Men her ble hun faktisk dyttet inn i offentligheten ved at hun ble avbildet sammen med kongefamilien, hånd i hånd med Sverre Magnus på tur og cruise. Det hadde virkelig ikke vært nødvendig å offentliggjøre forholdet på den måten.

De trengte desperat positiv presseomtale, så enkelt er det.

Jeg synes også dette er rart, også med tanke på hvor beskyttende de har vært rundt sine egne mindreårige barn og pressen. Jeg håper jeg hadde satt ned foten hvis min 17-åring ble brukt på den måten. Men til foreldrenes forsvar var det vel akkurat på den tiden skandalen begynte å ta av, det er ikke sikkert de innså omfanget da de lot henne dra i bryllupet. Heller ikke hvor farlig MBH var.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Andrea59 skrev (14 timer siden):

Det var masse oppslag om kjæresten…. Og kjolen. Det husker jeg - og jeg er ikke spesielt interessert i konge-saker, mote etc.

Ok. Det tok på ingen måte bort fokuset på sirkuset.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Gjest Mariska57 skrev (4 timer siden):

Hvorfor har ikke denne gutten og broren vært på førstegangstjeneste.Rare greie

Ikke alle får lov å avtjene førstegangstjeneste.

For Marius sin del er det nærliggende å tro at han har eller har hatt en eller flere diagnoser som har gjort at han er blitt vurdert som tjenesteudyktig. Men det skal ikke store helseproblemene til før man velges bort på sesjon. Dårlig syn, for eksempel. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Husk at familien selv har sagt at den unge prinsens fremste egenskap er at han er en god klemmer- Alltid undret meg over at det er det de kunne si om ham. 

Endret av Natttåke
  • Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet
Natttåke skrev (1 time siden):

Husk at familien selv har sagt at den unge prinsens fremste egenskap er at han er en god klemmer- Alltid undret meg over at det er det de kunne si om ham. 

Herregud som dere leter etter ting å ta dem på. Når ble det galt å være en god klemmer, da? 

• Liker 6
  • Hjerte 4
Skrevet
Marihønepøne skrev (2 minutter siden):

Herregud som dere leter etter ting å ta dem på. Når ble det galt å være en god klemmer, da? 

Jeg har ikke sagt at det er noe galt i det. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Eg er ganske så sikker på at dei kongelege stiller først i køen mtp. plass i forsvaret, men sidan han (enn så lenge) ikkje er ein del av kongehuset, treng han ikkje føla seg forplikta på same måten som tronarvingen, så kanskje han rett og slett bare ikkje har hatt lyst?

Endret av Forumansvarlig
Ryddet for slettet sitat. Forumansvarlig
  • Liker 6
Skrevet

Tråden er ryddet for skjermbilder med opphavsrett, brukerdebatt og avsporinger.

Forumansvarlig

• Liker 1
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (19 minutter siden):

Eg er ganske så sikker på at dei kongelege stiller først i køen mtp. plass i forsvaret, men sidan han (enn så lenge) ikkje er ein del av kongehuset, treng han ikkje føla seg forplikta på same måten som tronarvingen, så kanskje han rett og slett bare ikkje har hatt lyst?

Det bør jo også gå på egnethet, vi vet jo ikke om SM i det hele tatt kan utføre førstegangstjenesten. Skal ikke mer til enn en allrgi til før man ikke kommer videre fra sesjon.

Forsvaret

Du blir ikke innkalt til militærtjeneste dersom du har hatt en alvorlig allergisk reaksjon med pusteproblem, blodtrykksfall eller utbredt påvirkning av hud og slimhinner. Reaksjonen vil ofte være en reaksjon på veps/bier/matvarer (nøtter/reker/skalldyr) eller medikament (ofte penicillin).

Sier ikke at prinsen har allergi, men at det er strenge krav til helse nær man skal i forsvaret. Psykiske problemer, syn og hørsel kan også være årsaker til at man ikke får være med. Eller så kan det hende han ikke har lyst. Eller så kan det hende han tenker å utføre senere. Mange gjør jo det også. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Eufemia- skrev (På 19.11.2025 den 13.37):

Jeg har redigert ordet bort, til orientering. 
Likevel vil jeg hevde at MM sin omtale av kronprinsen som «du er så teit» er å tolke som naiv, dum, mehe, dust osv. 

Det er en nedsettende/nedlatende måte å beskrive en person, og i dette tilfellet siktet MM til kronprinsen. Det er faktisk ikke greit å omtale et medlem av kongehuset på en slik måte. - i offentligheten, i et intervju! 
Hva mener du om MM sin karakteristikk av kronprinsen ved bruk av ordet - Hun mener altså at han er dum, osv. 

Jeg er helt uenig i argumentene dine om at Mette-Marits språkbruk og ordvalg utgjør noe som helst slags kriterium for kritikk mot kongehuset. Jeg er også dypt uenig i påstanden om at hun omtaler kronprinsen med noe annet enn varme og respekt - jeg klarer rett og slett ikke å finne igjen eksemplene du trekker fram her.

I intervjuet NRK gjorde med kronprinsessen i forbindelse med at hun fylte 50 har hun feks mange positive uttalelser om Haakon. Hun understreker særlig at han er en snill og omsorgsfull far, og en ansvarsfull kronprins som tar ansvaret og rollen sin alvorlig (fra ca 16.35): https://tv.nrk.no/serie/kongefamilien/sesong/2023/episode/NNFA52000123

Hun snakker også i samme intervju om sitt 22 år lange arbeidsfellesskap med kongeparet (fra 14.30 og utover), og jeg kan ikke se noe annet enn at hun omtaler også dem begge både positivt og respektfullt. Hun sier blant annet at hun har stor respekt for arbeidet de gjør for Norge, at hun beundrer dronningens unike organisatoriske talent, og begges evne og vilje til å gi hverandre plass for gjerningene som konge og dronning.

Uansett hvor mye jeg leter finner jeg rett og slett ingen eksempler på offentlige uttalelser der kronprinsessen snakker nedsettende om kronprinsen, eller om noen andre medlemmer av kongehuset. Det ville jo vært oppsiktsvekkende, og jeg synes det er en drøy påstand faktisk. Jeg forstår simpelthen ikke hvordan det er mulig å få dette inntrykket.

Endret av Aricia
  • Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet
Aricia skrev (6 minutter siden):

Jeg er helt uenig i argumentene dine om at Mette-Marits språkbruk og ordvalg utgjør noen som helst slags kriterium for kritikk mot kongehuset. Jeg er også dypt uenig i at hun omtaler kronprinsen med noe annet enn varme og respekt - jeg klarer rett og slett ikke å finne igjen eksemplene du trekker fram her.

I intervjuet NRK gjorde med kronprinsessen i forbindelse med at hun fylte 50 har hun feks mange positive uttalelser om Haakon. Hun understreker særlig at han er en snill og omsorgsfull far, og en ansvarsfull kronprins som tar ansvaret og rollen sin alvorlig (fra ca 16.35): https://tv.nrk.no/serie/kongefamilien/sesong/2023/episode/NNFA52000123

Hun snakker også i samme intervju om sitt 22 år lange arbeidsfellesskap med kongeparet (fra 14.30 og utover), og jeg kan ikke se noe annet enn at hun omtaler også dem begge både positivt og respektfullt. Hun sier blant annet at hun har stor respekt for arbeidet de gjør for Norge, at hun beundrer dronningens unike organisatoriske talent, og begges evne og vilje til å gi hverandre plass for gjerningene som konge og dronning.

Uansett hvor mye jeg leter finner jeg rett og slett ingen eksempler på offentlige uttalelser der kronprinsessen snakker nedsettende om kronprinsen, eller om noen andre medlemmer av kongehuset. Det ville jo vært oppsiktsvekkende, og jeg synes det er en drøy påstand faktisk. Jeg forstår simpelthen ikke hvordan det er mulig å få dette inntrykket.

Enig. "Du er så teit" er jo vanlig, ertende sjarong mellom ektefeller. Skal man trekke inn det som nedlatende, bør man også se på kongens uttalelse av hvem Troll var oppkalt etter. Alle ser at det er en kjærlig spøk. Det samme med "du er så teit".

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
Forumansvarlig skrev (1 time siden):

Tråden er ryddet for skjermbilder med opphavsrett, brukerdebatt og avsporinger.

Forumansvarlig

Jeg fikk ikke til å legge med link. Men er folk ukjent med at Forsvaret har så få plasser at majoriteten ikke avtjener verneplikt lenger? Det er ingen grunn til å lure på om det feiler folk noe fordi de ikke avtjener verneplikt.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Nymerïa skrev (55 minutter siden):

Jeg fikk ikke til å legge med link. Men er folk ukjent med at Forsvaret har så få plasser at majoriteten ikke avtjener verneplikt lenger? Det er ingen grunn til å lure på om det feiler folk noe fordi de ikke avtjener verneplikt.

Selvsagt vil vår prins og sønn av vår fremtidige konge få avtjene verneplikt hvis han ønsker det. Samme med hans stesønn. Det er virkelig ikke noe å lure på.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 timer siden):

Det bør jo også gå på egnethet, vi vet jo ikke om SM i det hele tatt kan utføre førstegangstjenesten. Skal ikke mer til enn en allrgi til før man ikke kommer videre fra sesjon.

Forsvaret

Du blir ikke innkalt til militærtjeneste dersom du har hatt en alvorlig allergisk reaksjon med pusteproblem, blodtrykksfall eller utbredt påvirkning av hud og slimhinner. Reaksjonen vil ofte være en reaksjon på veps/bier/matvarer (nøtter/reker/skalldyr) eller medikament (ofte penicillin).

Sier ikke at prinsen har allergi, men at det er strenge krav til helse nær man skal i forsvaret. Psykiske problemer, syn og hørsel kan også være årsaker til at man ikke får være med. Eller så kan det hende han ikke har lyst. Eller så kan det hende han tenker å utføre senere. Mange gjør jo det også. 

Han kan feks ta lærlingtid som fotograf i Forsvaret? Et eller annet som viser at Norge er viktig for han hadde jo vært et fint symbol i disse tider. Kanskje han går i Dronning Sonjas fotspor og har interesse for kunst. Mange fine motiv her i Norge😋 

Men tror nok de hadde tilrettelagt for han hvis han hadde uttrykt ønske om å avtjene førstegangstjenesten. Han er tross alt nr 3 i arverekkefølgen as we speak. 
Men for min del kan de bare fortsette å leve sine private liv så kanskje vi kan utfase monarkiet i min levetid🥳

• Liker 13
  • Hjerte 1
Skrevet
Eyr skrev (2 minutter siden):

Han kan feks ta lærlingtid som fotograf i Forsvaret? Et eller annet som viser at Norge er viktig for han hadde jo vært et fint symbol i disse tider. Kanskje han går i Dronning Sonjas fotspor og har interesse for kunst. Mange fine motiv her i Norge😋 

Men tror nok de hadde tilrettelagt for han hvis han hadde uttrykt ønske om å avtjene førstegangstjenesten. Han er tross alt nr 3 i arverekkefølgen as we speak. 
Men for min del kan de bare fortsette å leve sine private liv så kanskje vi kan utfase monarkiet i min levetid🥳

Det kan han selvsagt, hvis det er en mulighet. Jeg aner ikke noe om mulighetene for å være ærlig. Aner heller ikke noe om grunnen til hvorfor han ikke tjenestegjør nå, kanskje er det gode, helsemessige grunner, kanskje ikke. Siden dette er et tema som engasjerer, kan man jo håpe på en uttalelse etter hvert. I beste fall velger han forsvaret senere. 

• Liker 2
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Det kan han selvsagt, hvis det er en mulighet. Jeg aner ikke noe om mulighetene for å være ærlig. Aner heller ikke noe om grunnen til hvorfor han ikke tjenestegjør nå, kanskje er det gode, helsemessige grunner, kanskje ikke. Siden dette er et tema som engasjerer, kan man jo håpe på en uttalelse etter hvert. I beste fall velger han forsvaret senere. 

Jeg viste ikke hva jeg ville gjøre etter vgs og hadde heller ikke en bemidlet familie som kunne sende meg rundt i verden så jeg tok et år i førstegangstjenesten. Lærte så mye om meg selv og selvstendighet så anbefaler det absolutt. Er jo på en måte et friår før man finner ut veien videre. Men med masse læring og fellesskap. Passer ikke for alle men som medlem av Kongefamilien burde vell en slik tjeneste henge litt høyt eller? Gå fram som et godt forbilde? 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Siden det tilsynelatende er greit å spekulere i SM og eventuell militærtjeneste:

Kanskje han er pasifist? 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Kronprinsesse MM besøkte en korøvelse hos Det Norske Jentekor sin juleavslutning, som hun også er korets høye beskytter for. 
Veldig fint og prisverdig, og helt sikkert noe som ble verdsatt. 

https://www.seher.no/kongelig/baerer-sorgemedaljong/83938732

Imidlertid; Til den offisielle anledningen bar hun en sørgemedaljong. Medaljongen har fått et fremtredende fokus og blitt omtalt i media, uten at det fremkommer hvorfor hun sørger. 

I anledningen ble det i praksis kronprinsessens sørgemedaljong som tok oppmerksomheten fra Det Norske Jentekor. Overskriftene er rettet til MM fremfor Det Norske Jentekor, og de kom som følge av dette i skyggen av kronprinsessens valg av et meget spesielt smykke. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Hunter7 skrev (19 minutter siden):

Siden det tilsynelatende er greit å spekulere i SM og eventuell militærtjeneste:

Kanskje han er pasifist? 

Han er nummer tre i rekkefølgen til den norske tronen. Kongen er øverste leder for forsvaret så det ville ikke passe helt. 

• Liker 3
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...