Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Fremmed fugl skrev (På 26.11.2025 den 19.28):

Statsministeren gjør mer enn samtlige medlemmer av kongefamilien. Ikke kun mer men har mer en fire ganger så mange oppdrag, som faktisk i stor del er viktig jobb for Norge. 

Han får en brøkdel av det som denne familien får. 

Er bare rart å grisk at en rik familie skal få alle disse pengene. Monarkiet trenger å komme tilbake til Haakon sine ideal, eller så kommer dem å miste støtten når folk faktisk ser hva som skjer. 

Skattefritaket er nok så unikt i Europa. 

Ingen vet hva denne familien får i formuesoverføringer fra staten. Men det er svære beløp. 

Dem er rike og priviligerte, har en stor kostbar stab som jobber for å gjøre PR for dem, og en servil presse som i all hovedsak lager ukritiske saker. 

Tja, Haakons kone Maud tilbrakte mesteparten av tiden i England, så jeg tror vi hadde vært svært misfornøyde med henne i denne tråden. 🤣

• Liker 6
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fremmed fugl skrev (På 26.11.2025 den 19.21):

Screenshot_20251126_191323_Chrome.thumb.jpg.534abc673fdd263ecb671fff0053ac97.jpg

Oppdrag for Norge? 

Jobb? 

Er en spennende jobb der det å gå på konserter eller populære idrettsarrangementer plutselig er jobb. Hva skal presteres, hvilke krav annet enn å møte opp er det? 

Statsministeren har vel ca 3000 offisielle oppdrag i løpet av et år, som er mange ganger fler enn hele Kongefamilien samlet, og det er faktiske viktige oppdrag, og han kan miste jobben hvis han ikke gjør det godt nok. Hans kone, barn, barnebarn og søsken får ikke formuesoverføringer fra staten. 

Jeg skulle gjerne hatt denne typen jobb! Tar gjerne tre sånne i mnd for samme lønn. Kan ta flere også! Tipper mine besteforeldre på 80 også gjerne hadde gjort dette, i stedenfor å leve på minstepensjon. 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet

Jeg er dessverre ikke inni den kongelige økonomi, og det er helt sikkert ting ved apanasje, pensjon etc som bør sees på og som er kritikkverdig, også hva gjelder prinsesse Astrid. Det er mange som skriver veldig fornuftig i denne tråden om disse tingene og har god kunnskap. Selv kan jeg ikke bidra hva gjelder dette temaet, men vil bare ha sagt at jeg ikke mener det er uvesentlig, selv om jeg ikke kan noe om det. 

Men prinsesse Astrid er nå 93 år, bare det at hun i det hele tatt er ute og representerer er i mine øyne imponerende. Hun kunne trukket seg tilbake for lengst, men nei. At disse oppdragene består av konserter o.l. må være ok. Prinsesse Astrid ble da hun kun var 22 år gammel "kastet inn" i rollen som Norges førstedame, da kronprinsesse Märtha døde. En rolle hun verken var forberedt på eller trent til. Hun mottok statsbesøk, holdt offentlige taler, representerte Norge i utlandet, og var i det hele tatt alle de tingene kronprinsessen skulle vært i mange år, og gjorde en uvurderlig innsats (når det engang er sånn at vi har monarki) og at hun fikk ærespensjon for dette, har jeg ingen problemer med. 

Hun giftet seg også med en velstående forretningsmann, så familiens penger kommer vel også derfra? Forøvrig var det ikke rett fram at hun skulle få ham heller, han var nemlig skilt tidligere, og det passet seg jo ikke. Men heldigvis ga kongen etter. 

Av alle som har laget skandaler i kongefamilien opp gjennom, finner vi vel prinsesse Astrid veldig langt ned på listen, ingen av barna og barnebarna hennes har heller gjort seg bemerket negativt på noe vis, så vidt jeg husker. 

Hun har også en mangesidig utdannelse, fra økonomi og politikk ved Oxford til kjolesøm, og hun har engasjert seg i veldedige organisasjoner og adoptert flere omplasseringhunder. 

Ok, dette var mitt fan-innlegg for prinsesse Astrid! Syns hun er en skikkelig bra dame! 

• Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Finner det smått komisk at Astrid representerer mer enn vår kronprinsesse i den kommende perioden. Hun er 93 og plaget med diverse.

Arbeidsmoralen til Astrid har det aldri vært noe å utsette på, noe man ikke kan si om vår kommende konge og dronning som ofte har prioriterert ting som Davos med pampene og slengturer til London istedenfor den faktiske jobben de innehar, stikk i strid med moralene om å ikke involvere seg politisk.

Endret av Ellie42
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
Skrevet
Fremmed fugl skrev (På 25.11.2025 den 18.53):

Ok, du fantaserer om at dette er mye jobb for Astrid. Den steinrike damen som aldri har hatt en økonomisk bekymring i sitt liv, og som per nå har fått en gave på ca 10 millioner som går direkte til hennes arvinger. Hvorfor? Fordi hun er fra overklassen og fortjener det, samtidig som kvinner i hennes tid som "første dame" gjerne jobbet 10-12 timer per dag, og bekymret seg for om dem kunne betale regningene, noe som hun aldri har bekymret seg for. 

For et historieløst rør. 
prinsesse Astrid fikk faktisk ikke apanasje i det hele tatt når hun overtok som førstedame når moren døde. Kanskje prinsesse Astrid både kunne tenke seg en jobb og tjene egne penger og å få egen familie tidligere, men hun jobbet for Norge. Hvilke bekymringer hun hadde som flyktning var nok litt større enn økonomiske, men hun har nok tenkt på det og. 

10 milioner er da ikke så mye, men når fikk hun denne gaven som gikk direkte til arvingene? Benedicte er vel konkurs. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Kvittre skrev (1 time siden):

For et historieløst rør. 
prinsesse Astrid fikk faktisk ikke apanasje i det hele tatt når hun overtok som førstedame når moren døde. Kanskje prinsesse Astrid både kunne tenke seg en jobb og tjene egne penger og å få egen familie tidligere, men hun jobbet for Norge. Hvilke bekymringer hun hadde som flyktning var nok litt større enn økonomiske, men hun har nok tenkt på det og. 

10 milioner er da ikke så mye, men når fikk hun denne gaven som gikk direkte til arvingene? Benedicte er vel konkurs. 

Hvordan forsørge hun seg i den tiden? På den tiden fikk kongen pengene, og brukte som han ønsket. Dagens apanasje med et skille, kom langt etterpå, på 2000-talet.

Nei, du syns ikke det er så mye at arvingene til en søkkrik dame skal få 10 millioner ekstra, i tillegg til alle de andre millionene dem skal arve.

• Liker 6
Skrevet
Fremmed fugl skrev (1 minutt siden):

Hvordan forsørge hun seg i den tiden? På den tiden fikk kongen pengene, og brukte som han ønsket. Dagens apanasje med et skille, kom langt etterpå, på 2000-talet.

Nei, du syns ikke det er så mye at arvingene til en søkkrik dame skal få 10 millioner ekstra, i tillegg til alle de andre millionene dem skal arve.

Hun ble forsørget av faren sin. 
nei, dagens apanasje med skille kom før det, prinsesse Martha Louise fikk apanasje. Ikke nok til at hun kunne forsørge seg selv da. 

kan du komme med en kilde på disse 10 millionene arvingene til prinsesse Astrid  har fått ( på deling ? ) ekstra? Når jeg googler får jeg dette svaret 

AI Overview

Det er ingen indikasjoner fra søkene mine på at prinsesse Astrid nylig har mottatt 10 millioner kroner
. Det ser ut til å være en misforståelse eller ubekreftet informasjon. 
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Kvittre skrev (48 minutter siden):

nei, dagens apanasje med skille kom før det, prinsesse Martha Louise fikk apanasje. Ikke nok til at hun kunne forsørge seg selv da. 

kan du komme med en kilde på disse 10 millionene arvingene til prinsesse Astrid  har fått ( på deling ? ) ekstra? Når jeg googler får jeg dette svaret 

AI Overview

Det er ingen indikasjoner fra søkene mine på at prinsesse Astrid nylig har mottatt 10 millioner kroner

De ti millionene som er blitt referert til her i tråden er den pensjonen (ærespensjon, var det det det kaltes?) som hun ble innvilget for over 20 år siden. Lagt sammen, for alle årene i mellom. Og jeg tror det er forklart flere ganger. 
Det er ikke meg som har kommet med summen første gang, jeg bare forklarer hva personen som skrev om det mente.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Dem har to oppgaver som handler om Norge:

- konstituelle, som kongen i statsråd

- statsseremonielle, som å ta mot statsbesøk

Det å gå på fotballkamper, konserter, med mer... Handler om dem selv. 

Endret av Forumansvarlig
Ryddet for slettet sitat. Forumansvarlig
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
Kvittre skrev (1 time siden):

AI Overview

Endringen av apanasjen kom etter slottsutvalget levererte sin utredning. Innen det så var det som i Sverige, kongen ga dem han ønsket penger. Etter endringen så er det kun kongehuset som får, og ved to spesifikke poster i statsbudsjetten. 

Astrid fikk en helt spesiell gave som per nå har en verdi på 10 MNOK, som hun ikke personlige trenger da hun er svært formuet, men som vi gå som arv til hennes rike barn. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (3 minutter siden):

Så f.eks. konserter i forbindelse med Nobelprisen er bare spas og moro? Befaring i områder rammet av naturkatastrofer likeså? Og hva med sportsarrangementer som f.eks. olympiske leker? Er det fortsatt bare gøy og moro? Eller kan det faktisk tenkes at de kongelige har en tilleggsfunksjon utover de to du nevner? 

• Liker 6
  • Nyttig 6
Skrevet
Fremmed fugl skrev (9 minutter siden):

Dette er feil. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
Ellie42 skrev (7 timer siden):

Finner det smått komisk at Astrid representerer mer enn vår kronprinsesse i den kommende perioden. Hun er 93 og plaget med diverse.

Arbeidsmoralen til Astrid har det aldri vært noe å utsette på, noe man ikke kan si om vår kommende konge og dronning som ofte har prioriterert ting som Davos med pampene og slengturer til London istedenfor den faktiske jobben de innehar, stikk i strid med moralene om å ikke involvere seg politisk.

Det er absolutt ingen ting å utsette på Astrids arbeidsmoral og at hun representerer ved hele tre arrangementer den nærmeste tida er imponerende for en dame på hennes alder. 

Likevel syns jeg det er skikkelig ufint av deg å lage et poeng ut av at hun representerer mer enn Mette-Marit den kommende perioden, delvis fordi det er unødvendig å tråkke på noen som er alvorlig syk, men mest av alt fordi det ikke er sant. At å representere 6 ganger er mer enn å representere 3 ganger er et regnestykke vi alle sammen greier, så jeg vet ikke helt hvordan du tenkte du skulle komme unna med den påstanden. 

https://www.kongehuset.no/program.html?tid=27511&sek=26946

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Andrea59 skrev (41 minutter siden):

De ti millionene som er blitt referert til her i tråden er den pensjonen (ærespensjon, var det det det kaltes?) som hun ble innvilget for over 20 år siden. Lagt sammen, for alle årene i mellom. Og jeg tror det er forklart flere ganger. 
Det er ikke meg som har kommet med summen første gang, jeg bare forklarer hva personen som skrev om det mente.

Så veldig langt i fra påstanden til den jeg siterte skrev? 
ja, jeg visste hun hadde ærespensjon , og jeg vet hun har  vært pensjonist i mange år. 

så hun har ikke fått 10 millioner og fordele på arvetakerne sine altså . 

for et ubrukelig regnestykke, jeg har en far på hennes alder med vanlig høy pensjon, om en begynner og regne på det , er man ikke langt unna en tilsvarende  sum. Alle pensjonister på den alderen har mottatt en del millioner. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Å ikke gi seg på å gå etter akkurat prinsesse Astrid og ærespensjonen hennes av alle ting er bare smålig og utidig rett og slett, og i tillegg kunnskapsløst.

https://www.nrk.no/norge/prinsesse-astrid-far-aerespensjon-1.462867

Sitat

I sin begrunnelse for å gi prinsessen pensjon skriver departementet at Den norske stat har besluttet å vise sin anerkjennelse for den innsatsen Prinsesse Astrid, fru Ferner, har gjort for Norge. Som landets førstedame i en rekke år, og senere i forbindelse med omfattende representasjonsoppgaver. [...]

Da prinsesse Astrid 12. januar 1961 giftet seg med Johan Martin Ferner, ga hun avkall på tittelen kongelig høyhet og den årlige apanasjen på 50.000 kroner.

Hun fortsatte likevel i stor utstrekning å påta seg offisielle representasjonsoppgaver. Så lenge kronprins Harald var ugift, var det ingen annen kvinne i kongehuset som kunne påta seg slike oppgaver.

Endret av Aricia
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
Fremmed fugl skrev (27 minutter siden):

En gang var det deres oppgave og virke samlende, og møte folk . Fikk Olav noengang kritikk for denne delen av jobben? Har Harald fått kritikk for og gratulere idrettshelter eller artister som mottar ærespris? 

jeg synes det er veldig pussig påstand, selv om det så ut som at SM og HM koste seg oppriktig på fotballkamp. Er Astrid så glad i kormusikk at hun går på 3 konserter på 1 uke for egen del? Ba hun om og komme eller ble hun invitert? 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Kvittre skrev (9 minutter siden):

En gang var det deres oppgave og virke samlende, og møte folk . Fikk Olav noengang kritikk for denne delen av jobben? Har Harald fått kritikk for og gratulere idrettshelter eller artister som mottar ærespris? 

jeg synes det er veldig pussig påstand, selv om det så ut som at SM og HM koste seg oppriktig på fotballkamp. Er Astrid så glad i kormusikk at hun går på 3 konserter på 1 uke for egen del? Ba hun om og komme eller ble hun invitert? 

Ja, fotball er kanskje hyggelig, men så stiller de jo opp i andre typer situasjoner også hvor de kanskje ikke koser seg riktig så mye. Som ved Zania Matapours terrorskyting i Oslo, for eksempel. Ikke sikkert Haakon og Sverre Magnus opplevde det å møte folket der noen få timer senere som direkte koselig. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Marihønepøne skrev (7 minutter siden):

Ja, fotball er kanskje hyggelig, men så stiller de jo opp i andre typer situasjoner også hvor de kanskje ikke koser seg riktig så mye. Som ved Zania Matapours terrorskyting i Oslo, for eksempel. Ikke sikkert Haakon og Sverre Magnus opplevde det å møte folket der noen få timer senere som direkte koselig. 

Nei, de er litt overalt og representerer og møter folk og deler både glede og sorg. Har alltid sett på det som jobben deres. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Kvittre skrev (4 minutter siden):

Nei, de er litt overalt og representerer og møter folk og deler både glede og sorg. Har alltid sett på det som jobben deres. 

Det har alltid vært det.

Men noen mener nå altså at statsråd (i utgangspunktet for Kongen, men nå for tida gjerne Kronprinsen istedenfor) hver fredag (?) og 2-4 statsbesøk i året (for Kongen og Dronningen) er alt de skal gjøre.

Lurer på hvordan de har klart å fylle hundrevis av sider med klaging over at Mette-Marit, Ingrid Alexandra, Sverre Magnus og nå i det siste også Astrid ikke representerer nok. 

Henger ikke helt på greip dette her 😅

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Marihønepøne skrev (2 minutter siden):

Det har alltid vært det.

Men noen mener nå altså at statsråd (i utgangspunktet for Kongen, men nå for tida gjerne Kronprinsen istedenfor) hver fredag (?) og 2-4 statsbesøk i året (for Kongen og Dronningen) er alt de skal gjøre.

Lurer på hvordan de har klart å fylle hundrevis av sider med klaging over at Mette-Marit, Ingrid Alexandra, Sverre Magnus og nå i det siste også Astrid ikke representerer nok. 

Henger ikke helt på greip dette her 😅

😅😅👍

Tror det var krise at det norske kongehuset var så tynt bemannet  uke, så vanskelig og følge med i svingene ja. 

• Liker 3
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...