Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Krokenguri skrev (24 minutter siden):

Og hvilke antall timer legger du på det? Eller er det også bare sleng sammen noen tall. Pensjon er ikke lønn. Og hvis du leser linken så er det en æres pensjon, for jobben hun har gjort. Hvorvidt hun har annen penson, kjenner ikke jeg til.

Bildet du for meg prøver å fremstå det slik at de konfelige, bare sittee på stumpen og gjør ingenting, stemmer ikke.

Litt rart å klage på arb insats til noen over 90 år også syntes jeg da. I min verden noe som bør hylles

Timer basert på hva hun gjør. Har ikke sett noe som er det folk flest omtaler som jobb. Gå på konsert med sølvgutta, folk flest ser på det som noe hyggelig som dem betaler for, ikke for svært godt betalt for. 

Tilbake til det grunnleggende. Finlands første dame for akkurat null kroner for jobben, null kroner. Hun har en meget ansvarsfull og krevende faktisk normal jobb. 

Men søsteren til statssjefen i Norge, som er svært forumet, har per nå fått omtrent 10 millioner for å gå på en hyggelig konsert, eller være tilstede når konen til hennes bror åpner en kunstutstilling. 

Kongehuset hadde kunnet kostet mye mye mindre, hvis dem ikke hadde vært så sykt glade i penger. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fremmed fugl skrev (5 minutter siden):

Tilbake til det grunnleggende. Finlands første dame for akkurat null kroner for jobben, null kroner. Hun har en meget ansvarsfull og krevende faktisk normal jobb. 

Hvorfor er Finlands førstedame grunnleggende? Veldig spesiell sammenligning. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
Fremmed fugl skrev (32 minutter siden):

Timer basert på hva hun gjør. Har ikke sett noe som er det folk flest omtaler som jobb. Gå på konsert med sølvgutta, folk flest ser på det som noe hyggelig som dem betaler for, ikke for svært godt betalt for. 

Men søsteren til statssjefen i Norge, som er svært forumet, har per nå fått omtrent 10 millioner for å gå på en hyggelig konsert, eller være tilstede når konen til hennes bror åpner en kunstutstilling. 

Kongehuset hadde kunnet kostet mye mye mindre, hvis dem ikke hadde vært så sykt glade i penger. 

10mill faktisk. Hvor får du disse tallene dine fra? Nå la jeg akkurat med en link på en pensjon på snaue 400.000kr. 

Også gjør hun vel mer enn å dra på en konsert. Ee det lov å minne om alder 93 år. 

Fint om du bruker ordentlige tall enn fantasi tall. Det blir så rotete og misvisende

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
Marihønepøne skrev (På 21.11.2025 den 15.57):

Det hadde vært fint hvis du forholdt deg til de reelle utgiftene og hva som faktisk dekkes i forbindelse med det finske presidentskapet og ikke bare unnlater å nevne de tingene som ikke passer deg.

Staben til presidenten, for eksempel, som neppe er spesielt mye mindre enn staben på slottet.

Lønna og utgiftsdekningen som på ingen måte er 160.000. 

Livvakter og sikkerhet. 

Utgifter til jevnlige presidentvalg.

Bolig, arbeidsbolig, sekretærstab og pensjon til alle tidligere presidenter pluss familiepensjon til deres ektefeller. 

Så hvis du har et klart tall på for eksempel presidentbolig (som altså ikke bare er en bolig, men en arbeidsplass for en rekke mennesker og et sted for møter, representasjon osv) med stab så kan du jo sette opp et regnestykke her med, la oss si to tidligere presidenter med ektefeller. 

Og husk å legge til utgifter for vedlikehold av de kongelige bygningene og tilhørende uteområder i Norge, for jeg antar de ikke rives selv om vi skulle innføre republikk.  

Helt enig i at president ikke er billig det heller, men det blir helt klart billigere. 
Ikke alle disse utgiftene er relevante. 
Vi er et lite land, det vil ikke være aktuelt å betale bolig, arbeidsbolig og stab til eks-presidenter, noe mer enn det er det til eks-statsministre i dag. Familiepensjon til ektefeller vil heller ikke være aktuelt. Dette er ikke USA. Eks-presidenter kan ha vanlige (privilegerte) jobber etter at de er ferdige med perioden(e) sin(e).
Familien til presidenten kan ha mindre vakthold enn de unge kongelige i dag, for de er mindre utsatt. 
Lønna tenker jeg hadde ligget på 2-4 millioner, basert på lønnsnivået til statsministeren i dag. Ikke akkurat en formue. Pensjonsopptjening som all annen pensjonsopptjening. Mulig du måtte lønnet ektefellen også, det kan bli vanskeligere å jobbe i vanlig jobb som presidentfrue/-mann? Det spørs hvor mye representasjon man legger opp til. Men legg på en million til der, da. 

Stortingsvalg arrangerer vi da uansett, det hadde ikke blitt et eget presidentvalg. 

Slottet m.m. vil koste det samme som før. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet
Krokenguri skrev (4 timer siden):

Jeg husker kong olav døde. Da var det svært mange som mente at skoene til kong olav, var for store å fylle for den gang kronprins Harald. Han og sonja gjennomgikk svært sterk motstand mot deres forhold i sin tid. Dette er vel filmatisert også. 

Så jeg tenker haakon er en fin fyr, så dette går nok bra. Mette marit høster hyllest hos de hun møter personlig. Hun er en dårlig taler på mange måter, så ikke hennes beste side der. 

Tror ikke monarkiet og tilitten til dem rakner pga noen brukere på kg, er imot dem

Jeg er også gammel nok til å huske kong Olav. 

Jeg tror vi er mange utenfor foraet som gjerne skulle gitt dem "fri nå" Håper på en avstemming.

• Liker 9
  • Nyttig 6
Skrevet
Mmmwhatever skrev (2 minutter siden):

Helt enig i at president ikke er billig det heller, men det blir helt klart billigere. 
Ikke alle disse utgiftene er relevante. 
Vi er et lite land, det vil ikke være aktuelt å betale bolig, arbeidsbolig og stab til eks-presidenter, noe mer enn det er det til eks-statsministre i dag. Familiepensjon til ektefeller vil heller ikke være aktuelt. Dette er ikke USA. Eks-presidenter kan ha vanlige (privilegerte) jobber etter at de er ferdige med perioden(e) sin(e).
Familien til presidenten kan ha mindre vakthold enn de unge kongelige i dag, for de er mindre utsatt. 
Lønna tenker jeg hadde ligget på 2-4 millioner, basert på lønnsnivået til statsministeren i dag. Ikke akkurat en formue. Pensjonsopptjening som all annen pensjonsopptjening. Mulig du måtte lønnet ektefellen også, det kan bli vanskeligere å jobbe i vanlig jobb som presidentfrue/-mann? Det spørs hvor mye representasjon man legger opp til. Men legg på en million til der, da. 

Stortingsvalg arrangerer vi da uansett, det hadde ikke blitt et eget presidentvalg. 

Slottet m.m. vil koste det samme som før. 

Slottet ville vel blitt presidentbolig, vil jeg tro? Vi har ikke så mange andre egnede bygninger stående klare og ikke så mye annet å bruke slottet til heller. Så drift, vedlikehold og en tilsvarende stab som dagens vil vi nok måtte betale, ja. 

Men du snakker som om Finland er et kjempestort land vi ikke kan sammenligne oss med. Det er vel det stikk motsatte, nemlig det landet som er likest oss av alle i størrelse, befolkningsstørrelse, beliggenhet og kultur.  

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Krokenguri skrev (8 timer siden):

10mill faktisk. Hvor får du disse tallene dine fra? Nå la jeg akkurat med en link på en pensjon på snaue 400.000kr. 

Også gjør hun vel mer enn å dra på en konsert. Ee det lov å minne om alder 93 år. 

Fint om du bruker ordentlige tall enn fantasi tall. Det blir så rotete og misvisende

Regner med 10mill er pensjonen sammenlagt siden 2002, da hun ble innvilget den.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Andrea59 skrev (4 timer siden):

Regner med 10mill er pensjonen sammenlagt siden 2002, da hun ble innvilget den.

Da ayntws jeg det er grove beskyldninger å påstå at hun på den tiden kun har vært på en konsert. Det er å undergrave kraftig den jobben hun har gjort. 2002 var hun også 70 år. Uansett er det tall som slenges ut, som ikke forklares. 

Endret av Krokenguri
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (13 timer siden):

IA kommer hjem til jul

IA kommer hjem i desember og skal representere mens hun er hjemme.

10. desember vil hun først stille på Redd Barnas fredsprisfest før hun er til stede på selve utdelingen i Oslo rådhus. 

Det er veldig bra!

• Liker 3
Skrevet

Kongehusets program viser at kronprinsesse MM skal representere ved Nobel fredsprisutdelingen sammen med øvrig kongefamilie inkludert IA som er hjemme på juleferie. Det er nytt, og det er både riktig og hyggelig at hun stiller opp. 
For øvrig ser det ut til at det er eneste oppdraget hun har i følge den offisielle kalenderen som ligger publisert på deres nettsider. 
Jeg tør mene at det ville være fint å se prins SM representere også, om det er noe relevant han kan stille til. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
Eufemia- skrev (1 time siden):

Kongehusets program viser at kronprinsesse MM skal representere ved Nobel fredsprisutdelingen sammen med øvrig kongefamilie inkludert IA som er hjemme på juleferie. Det er nytt, og det er både riktig og hyggelig at hun stiller opp. 
For øvrig ser det ut til at det er eneste oppdraget hun har i følge den offisielle kalenderen som ligger publisert på deres nettsider. 
Jeg tør mene at det ville være fint å se prins SM representere også, om det er noe relevant han kan stille til. 

Nei, det står to oppdrag på IA i kalenderen. 
Astrid: 3

Endret av Kollontaj
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Krokenguri skrev (11 timer siden):

Da ayntws jeg det er grove beskyldninger å påstå at hun på den tiden kun har vært på en konsert. Det er å undergrave kraftig den jobben hun har gjort. 2002 var hun også 70 år. Uansett er det tall som slenges ut, som ikke forklares. 

Hun er svært rik, er søsteren til Kongen. Har levd et meget priviligert liv. 

Hvorfor skal staten gi hennes arvinger en ekstra arv på et tosifret millionbeløp. 

• Liker 5
Skrevet
Krokenguri skrev (22 timer siden):

Du må multiplisere med antall år, er ikke vanskelig. Hun har til forskjell fra andre fått en personlig pensjon helt ved siden av pensjonsordningene vi har i Norge. 

Trenger hun disse pengene, nei, da hun uten dem er svært formuet. Så dette er en direkte formuesoverføring til hennes arvinger fra den norske stat. 

Familiebedriften monarkiet er svært glade i penger, uheldigvis, og Haakon hadde gjort tommelen ned hvis han hadde sett dette. Han var 1900-talets mest imponerende monark, uten sammenligning, men er trist å se hvordan fokuset idag er langt fra hans arv. Som kommer å bety at det kun er et tidsspørsmål innen vi blir republikk. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Fremmed fugl skrev (8 minutter siden):

Hun er svært rik, er søsteren til Kongen. Har levd et meget priviligert liv. 

Hvorfor skal staten gi hennes arvinger en ekstra arv på et tosifret millionbeløp. 

Hville tall har du hentet denne gangen da? Er det vanskelig  å beskrive hvilke tall du sikter til. Litt lei gjettekonkurranse på hva du mener

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Fremmed fugl skrev (2 minutter siden):

Du må multiplisere med antall år, er ikke vanskelig. Hun har til forskjell fra andre fått en personlig pensjon helt ved siden av pensjonsordningene vi har i Norge. 

Trenger hun disse pengene, nei, da hun uten dem er svært formuet. Så dette er en direkte formuesoverføring til hennes arvinger fra den norske stat. 

Familiebedriften monarkiet er svært glade i penger, uheldigvis, og Haakon hadde gjort tommelen ned hvis han hadde sett dette. Han var 1900-talets mest imponerende monark, uten sammenligning, men er trist å se hvordan fokuset idag er langt fra hans arv. Som kommer å bety at det kun er et tidsspørsmål innen vi blir republikk. 

Ikke alle jobber gratis til de er 93 år heller. Å påstå at hun kun har stilt opp på en konsert for 10 mill siden 2002 er da bare ren løgn og fantasi.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Kollontaj skrev (6 timer siden):

Nei, det står to oppdrag på IA i kalenderen. 
Astrid: 3

Screenshot_20251126_191323_Chrome.thumb.jpg.534abc673fdd263ecb671fff0053ac97.jpg

Oppdrag for Norge? 

Jobb? 

Er en spennende jobb der det å gå på konserter eller populære idrettsarrangementer plutselig er jobb. Hva skal presteres, hvilke krav annet enn å møte opp er det? 

Statsministeren har vel ca 3000 offisielle oppdrag i løpet av et år, som er mange ganger fler enn hele Kongefamilien samlet, og det er faktiske viktige oppdrag, og han kan miste jobben hvis han ikke gjør det godt nok. Hans kone, barn, barnebarn og søsken får ikke formuesoverføringer fra staten. 

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (Akkurat nå):

Screenshot_20251126_191323_Chrome.thumb.jpg.534abc673fdd263ecb671fff0053ac97.jpg

Oppdrag for Norge? 

Jobb? 

Er en spennende jobb der det å gå på konserter eller populære idrettsarrangementer plutselig er jobb. Hva skal presteres, hvilke krav annet enn å møte opp er det? 

Statsministeren har vel ca 3000 offisielle oppdrag i løpet av et år, som er mange ganger fler enn hele Kongefamilien samlet, og det er faktiske viktige oppdrag, og han kan miste jobben hvis han ikke gjør det godt nok. Hans kone, barn, barnebarn og søsken får ikke formuesoverføringer fra staten. 

Statsministeren er ikke over 70 år gammel pensjonist. Dessuten dette er  bare i desember

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Ikke alle jobber gratis til de er 93 år heller. Å påstå at hun kun har stilt opp på en konsert for 10 mill siden 2002 er da bare ren løgn og fantasi.

Nei, de fleste betaler for å gjøre slik jobb... 

• Liker 6
Skrevet
Fremmed fugl skrev (1 minutt siden):

Nei, de fleste betaler for å gjøre slik jobb... 

Å de gjør det også. God fantasi skjønner jeg

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Krokenguri skrev (Akkurat nå):

Statsministeren er ikke over 70 år gammel pensjonist. Dessuten dette er  bare i desember

Statsministeren gjør mer enn samtlige medlemmer av kongefamilien. Ikke kun mer men har mer en fire ganger så mange oppdrag, som faktisk i stor del er viktig jobb for Norge. 

Han får en brøkdel av det som denne familien får. 

Er bare rart å grisk at en rik familie skal få alle disse pengene. Monarkiet trenger å komme tilbake til Haakon sine ideal, eller så kommer dem å miste støtten når folk faktisk ser hva som skjer. 

Skattefritaket er nok så unikt i Europa. 

Ingen vet hva denne familien får i formuesoverføringer fra staten. Men det er svære beløp. 

Dem er rike og priviligerte, har en stor kostbar stab som jobber for å gjøre PR for dem, og en servil presse som i all hovedsak lager ukritiske saker. 

• Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...