Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
CeXNS skrev (13 timer siden):

Men hvis Støre like gjerne kan fylle rollen som regent, så trenger vi ikke et steindyrt kongehus. 

Det er en av de tingene jeg personlig mener da. Jeg syns kongehus tilhører fortiden og i dag er gallionsfigurer. Det er en diskusjon jeg har deltatt mye i her i tråden. 

Men når vi nå først har monarki, syns jeg det er flott at de er tilstede på idrettsarenaer osv og tar del i det hvermansen er opptatt av. Skandalene de har vasset i har skapt avstand mellom kongehus og folk. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Den saklige kritikken handler ikke om:

- Landet vil ikke klare å håndtere en nasjonal krise hvis vi ikke har en regent... Da regenten har en nok så passiv rolle idag, sammenlignet med for eksempel i 1940.

- Det er ikke lov for HM å ønske å se på en historisk fotballkamp sammen med sønnen sin, og samtidig se hvordan sønnen har det i Milano. 

Men om:

- Nå er faktisk det å stille med regent hele poenget med kongefamilien og den arvelige monarkiet. Det er selve "jobben" som er meget godt betalt, og gir høy sosial status og øvrige goder. Alt for Norge, plikt og slike ting. Men det å gjøre noe hyggelig ble prioritert. 

- Og så om dette ble definert som en offentlig plikt, å se på begge Italia kampene, både for HM og SM... Så ble det betalt fra slottet og ikke av private penger både reisen til SM så han kunne besøke familien i Norge, og HM så han kunne besøke sønnen i Italia. Er nok så spesielt å ha slike friheter at man i praksis er sin egen sjef i en offentlig finansiert virksomhet, og kan velge å kalle fotballturer for tjenestereiser. Som går tilbake til et gjentagende tema når det gjelder de kongelige og økonomi, hvor ryddig er skillet mellom "statens" og "mine" penger for dem. 

Ang. siste avsnitt: Ingen har omtalt det å se fotballkamp som en "offentlig plikt". Men som flere av oss har belagt med lenke var altså landskampene på Ullevål og i Italia en del av det planlagte offisielle programmet til kongehuset i november. Ikke spesielt eller oppsiktsvekkende i det hele tatt - det motsatte, dvs at kongefamilien ikke viste interesse for Norges VM-kvalifisering i det hele tatt, ville vært mye nærmere en (negativt vinklet) nyhetssak.

Endret av Aricia
  • Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Tror folk flest klarer å skille mellom representasjonsoppgaver og hva de gjør i privatlivet sitt. Å følge opp voksne barn ved å ta dem vekk fra «miljøet» er noe andre uansett kan kjenne seg igjen i. Folk generelt har sympati for at de er mennesker i krise som tar vare på hverandre så godt de kan (det som synes utad). 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Obs, HM skal se cupfinalen for kvinner. At han våger! 😬 

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg tror at grunnen til at de fokuserer på fotballkamper nå er at fotballfans ikke følger noe særlig med på nyhetene og heller ikke leser Se og hør. De prøver å gjenopprette omdømmet, og da er det lurt å starte i et miljø som ikke er så godt kjent med skandalene.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Selvsagt er de kongelige vanlige folk, med personlighetstrekk og et følelsesliv, akkurat som alle oss andre.

De har bare blitt født inn i en uvanlig rolle, og/eller valgt å påta seg å fylle den, som best de kan.

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Svigermor skrev (5 minutter siden):

Jeg tror at grunnen til at de fokuserer på fotballkamper nå er at fotballfans ikke følger noe særlig med på nyhetene og heller ikke leser Se og hør. De prøver å gjenopprette omdømmet, og da er det lurt å starte i et miljø som ikke er så godt kjent med skandalene.

Jeg tror at de har "fokusert", dvs vært til stede på, fotballkamper de siste ukene er fordi det norske herrelandslaget har spilt to historiske kamper i VM-kvalifiseringen, og gjennomført det med slik bravur at Norge nå er kommet til VM for første gang siden 1998. Gjenopprettelse av omdømmet til kongehuset tror jeg ikke har et fnugg med kongelig tilstedeværelse på disse kampene å gjøre.

Eller forresten: Jeg tror det ikke - jeg er bombesikker.

Endret av Aricia
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Aricia skrev (3 minutter siden):

Jeg tror at de har "fokusert", dvs vært til stede på, fotballkamper de siste ukene er fordi det norske herrelandslaget har spilt to historiske kamper i VM-kvalifiseringen, og gjennomført det med slik bravur at Norge nå er kommet til VM for første gang siden 1998. Gjenopprettelse av omdømmet til kongehuset tror jeg ikke har et fnugg med kongelig tilstedeværelse på disse kampene å gjøre.

Ja, det kan være flere gyldige forklaringer på det. Jeg tror mer på min.

• Liker 6
Skrevet
Svigermor skrev (17 minutter siden):

Hvem tror du fotballfans er egentlig? 😅😅 et lite miljø som ikke ser på nyheter eller leser se&hør. 
Nei, det er ikke tilfeldig at de er på med på fotballkamper akkurat nå, og de fikk egentlig en fin mulighet servert sånn sett til og gjenopprette omdømme . Dette miljøet « fotballfans « vil vel være 90% av befolkningen innen neste sommer tror jeg. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Svigermor skrev (57 minutter siden):

Oj den var rimelig generaliserende og nedlatende , de fleste fotballsupportere jeg kjenner, leser da nyheter .

Endret av Orly
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Aricia skrev (51 minutter siden):

Helt enig med deg !

• Liker 6
Skrevet

Det bygges stråmenn over lav sko!

Poenget er ikke fotballkamp eller ikke fotballkamp, men at landet ble uten kongelig regent. Det hadde ikke vært nødvendig. SM kunne representert Kongehuset alene, og HM kunne fungert som kronprinsregent. Hvis de hadde villet, så var det en åpenbar mulighet. 

@Kollontaj; du ser at det ikke handler om å gå på kamp? Cupfinalen spilles i Norge, så da vil han jo være i landet og det utløser ikke denne problemstillingen. 

Er det ikke mulig å ha en saklig diskusjon?

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
Orly skrev (10 minutter siden):

Oj den var rimelig generaliserende og nedlatende , de fleste fotballsupportere jeg kjenner, leser da nyheter .

Ja, og neppe en korrelasjon mellom de som ikke leser nyheter og ikke leser Se og Hør, heller. Det må være en svært liten gruppe mennesker, de er neppe fotballfans. Selv folk som ikke følger egne lag som fans, følger med på fotballandslaget, særlig når det går så bra som i år. Veldig spesielt om alle disse er en naiv gruppe mennesker som HM kan prøve å sjarmere seg inn på. 🙃

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Kollontaj skrev (29 minutter siden):

Ja, og neppe en korrelasjon mellom de som ikke leser nyheter og ikke leser Se og Hør, heller. Det må være en svært liten gruppe mennesker, de er neppe fotballfans. Selv folk som ikke følger egne lag som fans, følger med på fotballandslaget, særlig når det går så bra som i år. Veldig spesielt om alle disse er en naiv gruppe mennesker som HM kan prøve å sjarmere seg inn på. 🙃

Helt enig.

De som har fulgt med på de to siste kampene i kvalifiseringsrunden nå er jo ikke "bare" fotballfans, det er store deler av befolkningen. At Norge faktisk kvalifiserte seg og vant gruppen sin, med seier i alle kampene så vidt jeg har fått med meg, er jo ikke bare noe fotballinteresserte følger med på - det grenser til folkefest og er en nasjonal idrettsbegivenhet. Skulle bare mangle at ikke kongehuset også stilte opp på kampene og ble med i feiringen.

Den eneste (en av de få i hvert fall! :ler: ) som ikke har giddet å se noen av disse to kampene er vel meg, men jeg er jo bare en sur gammel dame, så det gjelds ikke. 

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
Svigermor skrev (1 time siden):

Altså... Seriøst? 😅

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Vel, det er faktisk ikke så dumt det jeg sier om fotballfans vs kongelige. Bare vent og se. De kongeliges popularitet avhenger mye av grasrota (de av grasrota som ikke følger så mye med på nyhetene eller leser Se og hør). Kanskje det en dag blir mulig å gi grasrotandelen til Kongehuset?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Aricia skrev (2 timer siden):

Helt enig.

De som har fulgt med på de to siste kampene i kvalifiseringsrunden nå er jo ikke "bare" fotballfans, det er store deler av befolkningen. At Norge faktisk kvalifiserte seg og vant gruppen sin, med seier i alle kampene så vidt jeg har fått med meg, er jo ikke bare noe fotballinteresserte følger med på - det grenser til folkefest og er en nasjonal idrettsbegivenhet. Skulle bare mangle at ikke kongehuset også stilte opp på kampene og ble med i feiringen.

Den eneste (en av de få i hvert fall! :ler: ) som ikke har giddet å se noen av disse to kampene er vel meg, men jeg er jo bare en sur gammel dame, så det gjelds ikke. 

Til og med jeg som ikke følger særlig med på fotball, har sett alle landslagskampene den siste tida. 😆 Fint at de kongelige deltar, det foregår sikkert en del fornuftig nettverksbygging før selve kampen, det trenger et lite land som Norge. 

• Liker 7
Skrevet
Svigermor skrev (2 timer siden):

Vel, det er faktisk ikke så dumt det jeg sier om fotballfans vs kongelige. Bare vent og se. De kongeliges popularitet avhenger mye av grasrota (de av grasrota som ikke følger så mye med på nyhetene eller leser Se og hør). Kanskje det en dag blir mulig å gi grasrotandelen til Kongehuset?

Ser at du sier det, jeg bare skjønner ikke hvordan du kommer frem til den konklusjonen. Det er jo ekstremt mange fotballfans der ute, og de er jo ikke en homogen gruppe som bryr seg/ikke bryr seg om de samme tingene som den forrige. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
CeXNS skrev (3 timer siden):

Det bygges stråmenn over lav sko!

Poenget er ikke fotballkamp eller ikke fotballkamp, men at landet ble uten kongelig regent. Det hadde ikke vært nødvendig. SM kunne representert Kongehuset alene, og HM kunne fungert som kronprinsregent. Hvis de hadde villet, så var det en åpenbar mulighet. 

@Kollontaj; du ser at det ikke handler om å gå på kamp? Cupfinalen spilles i Norge, så da vil han jo være i landet og det utløser ikke denne problemstillingen. 

Er det ikke mulig å ha en saklig diskusjon?

En diskusjon som ikke har nådd kg, men florer på fb blant annet , er hvordan HM avbrøt SM i intervjuet etter kampen. For min del kunne han få fortsatt, men jeg hadde heller ikke kritisert om 19 åringen var politisk ukorrekt eller kåla litt i nervøsitet. Mange mener HM reddet han fra og komme med en brøle, og andre synes det var bra faren så at sønnen slet. Jeg får mer og mer sansen for SM , og håper vi får se mye av framover, men litt usikker på om han var klar til og representere alene . Det hadde vært en mulighet ja, spesielt om det var en krise at han fikk hjelp av far, noe det ikke var. 

det kommer jo tydelig fram i enkelte kommentarer her at de misliker fotball og fotballsupportere . 

• Liker 4
Skrevet
Kvittre skrev (2 minutter siden):

En diskusjon som ikke har nådd kg, men florer på fb blant annet , er hvordan HM avbrøt SM i intervjuet etter kampen. For min del kunne han få fortsatt, men jeg hadde heller ikke kritisert om 19 åringen var politisk ukorrekt eller kåla litt i nervøsitet. Mange mener HM reddet han fra og komme med en brøle, og andre synes det var bra faren så at sønnen slet. Jeg får mer og mer sansen for SM , og håper vi får se mye av framover, men litt usikker på om han var klar til og representere alene . Det hadde vært en mulighet ja, spesielt om det var en krise at han fikk hjelp av far, noe det ikke var. 

det kommer jo tydelig fram i enkelte kommentarer her at de misliker fotball og fotballsupportere . 

Hvor kan man se dette intervjuet? Har ikke fått med meg dette.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...