Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

https://www.seher.no/kongelig/vondt-for-mette-marit/83820898

Temaet for årets gjestebud på Skaugum er unge mennesker med erfaringer fra oppvekst på barneverninstitusjon, og livet etterpå. 
Kronprinsen stod alene som vert siden MM var syk ikke kunne stille. Det var 22 gjester som møtte til gjestebudet. 
Det er trist at selv etter en måned med lungerehabilitering  så ser hun seg ikke i stand til å delta for å møte de unge som har slitt tungt gjennom sine liv. 

Det er trolig mer regelen enn unntaket fremover at hun må melde avbud. Det betyr at kronprinsen i hovedsak må stille alene til representasjonsoppgavene. 

Endret av Eufemia-
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Eufemia- skrev (8 minutter siden):

(...)
Det er trist at selv etter en måned med lungerehabilitering  så ser hun seg ikke i stand til å delta for å møte de unge som har slitt tungt gjennom sine liv. 

Det er trolig mer regelen enn unntaket fremover at hun må melde avbud. Det betyr at kronprinsen i hovedsak må stille alene til representasjonsoppgavene. 

Kan det tenkes at rehabiliteringen kan gjøre ting verre helsemessig i en periode? Jeg forstår det sånn at rehabiliteringen heller ikke er en form for mirakelkur, hvor man kan forvente at hun plutselig er mye friskere.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Eufemia- skrev (58 minutter siden):

Temaet for årets gjestebud på Skaugum er unge mennesker med erfaringer fra oppvekst på barneverninstitusjon, og livet etterpå. 
Kronprinsen stod alene som vert siden MM var syk ikke kunne stille. Det var 22 gjester som møtte til gjestebudet. 

Ja , det er trist .

Hun hadde jo ikke behøvd å anstrenge seg så veldig , hun kunne vel kanskje bare være tilstede - en liten stund ….

Men , for å si det sånn; jeg ble ikke så VELDIG overrasket over fraværet hennes

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Eufemia- skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke oversikt over hvor omfattende eller hvor ofte mye de representerer og gjør kongelige plikter men det vil vel bli en veldig  stor belastning på Håkon å være alene om det? 
Full forståelse for helseutfordringer, behov for rehabilitering og mentalt påvirket og nedbrutt etter et snus horriblis  hos MM men Håkon  vikarier  alt mye for sin far som er gammel og syk og I.A. tar studie  på andre siden av jorden. Kronprinsen er egentlig den eneste i kongehuset som er i «fult arbeid» «100% stilling» eller  hva man kan si. Alle andre er gamle, syke eller bor i utlandet. Jeg lurer på hva dette vil si i praksis for representasjon og kongelig oppgaver? Må Håkon doble sine oppgaver og jobbe flere timer og dager? Vil det bli mange oppdrag kongehuset ikke får gjort ? Er vel ganske unikt at et kongehus i praksis kun har en person som er frisk og tilgjengelig til å representere over tid ? Har kongehuset gitt noe svar på disse spørsmålene. Jeg mener folket fortjener å vite litt rundt dette. Jeg vet at Mette Marit og kongeparet vil gjøre noen representasjoner når de kan men. .. Vi andre får jo ikke betalt full lønn når vi studerer eller er syke. Burde apanasjen til medlemmene i kongehuset påvirkes utfra hvor mange oppdrag de gjør og hvor mye de er på jobb for kongeriket? Det er ganske unikt at et kongehus bare har en person som representerer og gjør kongelig oppgaver fulltid? Burde man hente hjem SM og få han til hjelpe pappa litt en periode? Han har sikkert tid til å drive ENK i Italia når søster er ferdig med studier i Australia selv om jeg skjønner det ville vært kjipt for SM også altså. Er det andre løsninger ? 

Endret av FruR
  • Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
FruR skrev (19 minutter siden):

Jeg har ikke oversikt over hvor omfattende eller hvor ofte mye de representerer og gjør kongelige plikter men det vil vel bli en veldig  stor belastning på Håkon å være alene om det? 
Full forståelse for helseutfordringer, behov for rehabilitering og mentalt påvirket og nedbrutt etter et snus horriblis  hos MM men Håkon  vikarier  alt mye for sin far som er gammel og syk og I.A. tar studie  på andre siden av jorden. Kronprinsen er egentlig den eneste i kongehuset som er i «fult arbeid» «100% stilling» eller  hva man kan si. Alle andre er gamle, syke eller bor i utlandet. Jeg lurer på hva dette vil si i praksis for representasjon og kongelig oppgaver? Må Håkon doble sine oppgaver og jobbe flere timer og dager? Vil det bli mange oppdrag kongehuset ikke får gjort ?  Er vel ganske unikt at et kongehus i praksis kun har en person som er frisk og tilgjengelig til å representere over tid ?  Jeg vet at Mette Marit og kongeparet vil gjøre noen represasjoner når de kan men. Det er ganske unikt at et konge hus bare har en som representerer og gjør kongelig oppgaver fulltid? Burde man hente hjem SM og få han til hjelpe pappa litt en periode? Han har sikkert tid til å drive ENK i Italia når søster kommer hjem fra Australia selv om jeg skjønner det ville vært kjipt for SM også altså. Er det andre løsninger ? 

SM er vel i Milano fordi kjæresten er der og det blir vel feil å tvinge ham hjem. Haakon har hatt mange «fine» år fordi foreldrene har vært så spreke og alltid har representert mest av alle i familien. Nå blir det mer jobbing på ham og langt færre oppgaver kongehuset kan takke ja til. Så blir igjen spørsmålet om kongehuset koster mer enn det smaker. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
FruR skrev (40 minutter siden):

Full forståelse for helseutfordringer, behov for rehabilitering og mentalt påvirket og nedbrutt etter et snus horriblis  hos MM men Håkon  vikarier  alt mye for sin far som er gammel og syk og I.A. tar studie  på andre siden av jorden. Kronprinsen er egentlig den eneste i kongehuset som er i «fult arbeid» «100% stilling» eller  hva man kan si. Alle andre er gamle, syke eller bor i utlandet. Jeg lurer på hva dette vil si i praksis for representasjon og kongelig oppgaver? Må Håkon doble sine oppgaver og jobbe flere timer og dager? Vil det bli mange oppdrag kongehuset ikke får gjort ? Er vel ganske unikt at et kongehus i praksis kun har en person som er frisk og tilgjengelig til å representere over tid ? Har kongehuset gitt noe svar på disse spørsmålene. Jeg mener folket fortjener å vite litt rundt dette. Jeg vet at Mette Marit og kongeparet vil gjøre noen representasjoner når de kan men. .. Vi andre får jo ikke betalt full lønn når vi studerer eller er syke. Burde apanasjen til medlemmene i kongehuset påvirkes utfra hvor mange oppdrag de gjør og hvor mye de jobb for kongeriket? Det er ganske unikt at et kongehus bare har en person som representerer og gjør kongelig oppgaver fulltid? Burde man hente hjem SM og få han til hjelpe pappa litt en periode? Han har sikkert tid til å drive ENK i Italia når søster er ferdig med studier i Australia selv om jeg skjønner det ville vært kjipt for SM også altså. Er det andre løsninger ? 

:sukk: Diskusjonen om igjen? Hva er endret siden forrige gang? Ikke noe. Å mene at SM skal sette livet sitt på vent for å gjøre representasjon er full 1950-mentalitet. 

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Eufemia- skrev (2 timer siden):

Det er vanskelig for utenforstående å vurdere andres helsetilstand og kapasitet. Kanskje greit å holde seg til det som faktisk er kjent.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
FruR skrev (53 minutter siden):

Full forståelse for helseutfordringer, behov for rehabilitering og mentalt påvirket og nedbrutt etter et snus horriblis  hos MM men Håkon  vikarier  alt mye for sin far som er gammel og syk og I.A. tar studie  på andre siden av jorden. Kronprinsen er egentlig den eneste i kongehuset som er i «fult arbeid» «100% stilling» eller  hva man kan si. Alle andre er gamle, syke eller bor i utlandet. Jeg lurer på hva dette vil si i praksis for representasjon og kongelig oppgaver? Må Håkon doble sine oppgaver og jobbe flere timer og dager? Vil det bli mange oppdrag kongehuset ikke får gjort ? Er vel ganske unikt at et kongehus i praksis kun har en person som er frisk og tilgjengelig til å representere over tid ? Har kongehuset gitt noe svar på disse spørsmålene. Jeg mener folket fortjener å vite litt rundt dette. Jeg vet at Mette Marit og kongeparet vil gjøre noen representasjoner når de kan men. .. Vi andre får jo ikke betalt full lønn når vi studerer eller er syke. Burde apanasjen til medlemmene i kongehuset påvirkes utfra hvor mange oppdrag de gjør og hvor mye de jobb for kongeriket? Det er ganske unikt at et kongehus bare har en person som representerer og gjør kongelig oppgaver fulltid? Burde man hente hjem SM og få han til hjelpe pappa litt en periode? Han har sikkert tid til å drive ENK i Italia når søster er ferdig med studier i Australia selv om jeg skjønner det ville vært kjipt for SM også altså. Er det andre løsninger ? 

Jeg håper ikke og tror ikke man anser SM som noe man kan hente hjem ved behov, dette har han ikke noe ansvar for. Da hadde det vært mer nærliggende å "hente hjem" IA, ettersom hun tross alt skal arve hele greia på godt og vondt. Men det kunne jo ha vært at han hadde gått med på å komme hjem og ta noen oppdrag i en periode mot at mor deler apanasjen sin med han. Hvis han som enkelte andre ungdommer ikke helt vet hva han vil og ikke har noen spesifikke planer, så kan det være at han tenker at han like gjerne kan gjøre dette. Men han bør kompenseres av de andre.

• Liker 4
Skrevet
Kollontaj skrev (22 minutter siden):

:sukk: Diskusjonen om igjen? Hva er endret siden forrige gang? Ikke noe. Å mene at SM skal sette livet sitt på vent for å gjøre representasjon er full 1950-mentalitet. 

Ehe? Skjønte ikke den, er vel mer å sette livet sitt på vent å dra etter kjæresten i hans alder uten å ha et eget "liv". 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Fremmed fugl skrev (3 minutter siden):

Ehe? Skjønte ikke den, er vel mer å sette livet sitt på vent å dra etter kjæresten i hans alder uten å ha et eget "liv". 

Å, ja. Trodde du visste at han har startet ENK og sikkert gjør noe relatert til det i Italia. 

• Liker 6
Skrevet (endret)
Nymerïa skrev (53 minutter siden):

Jeg håper ikke og tror ikke man anser SM som noe man kan hente hjem ved behov, dette har han ikke noe ansvar for. Da hadde det vært mer nærliggende å "hente hjem" IA, ettersom hun tross alt skal arve hele greia på godt og vondt. Men det kunne jo ha vært at han hadde gått med på å komme hjem og ta noen oppdrag i en periode mot at mor deler apanasjen sin med han. Hvis han som enkelte andre ungdommer ikke helt vet hva han vil og ikke har noen spesifikke planer, så kan det være at han tenker at han like gjerne kan gjøre dette. Men han bør kompenseres av de andre.

Jeg nevnte det fordi han er den i kongehuset som selv om han har enk så vet vi egentlig ikke om han faktisk produserer noe i dette foretaket eller om det bare er et fri år hvor han følger kjæresten og er med henne. Hvis det skulle skje skal at han må representere bør han få økonomisk kompensasjon for det ja. Mulig du har rett at IA er mer nærliggende å hente hjem. Jeg bare påpekte at Håkon blir ganske alene om å representere og gjøre offentlige oppdrag og er det riktig ? Jeg sitter ikke med løsning på problemet . 

Endret av FruR
  • Liker 5
Skrevet (endret)

Tipper HM klarer seg fint med litt mer jobb, han har ingen hjemmeboende barn å ta hensyn til. Han så både fresk og opplagt ut da han ble intervjuet tidligere i uka. Senest tirsdag hadde kongeparet mottagelse, så de jobber jo fortsatt. 

Programmet deres fremover ligger på kongehuset.  

Endret av Kollontaj
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Kollontaj skrev (1 time siden):

Å, ja. Trodde du visste at han har startet ENK og sikkert gjør noe relatert til det i Italia. 

Han har et ENK registrert på en av utleie boligene på Skaugum, som vel mest sannsynligvis ikke har noen aktivitet. Ingen hjemmeside, ingen profilering på sosiale medier, eller noe annet som skulle tilsi aktivitet i den bransjen. 

Er ingen opplysninger om at han skal ha registrert et ENK i Italia, og slottet sa ikke noe om det i sin pressemelding. 

Kjæresten hans har kommet inn på universitetsstudier. 

Som forelder til barn i den alderen så hadde jeg ikke likt å se noe slikt, da det er det motsatte til å få seg et liv som voksen. Hadde selvfølgelig ikke sponset med en krone. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Eufemia- skrev (4 timer siden):

Det var synd, men ikke uventet nå. Dette er nok noe hun gjerne skulle deltatt i om formen var bedre.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Fremmed fugl skrev (22 minutter siden):

Han har et ENK registrert på en av utleie boligene på Skaugum, som vel mest sannsynligvis ikke har noen aktivitet. Ingen hjemmeside, ingen profilering på sosiale medier, eller noe annet som skulle tilsi aktivitet i den bransjen. 

Er ingen opplysninger om at han skal ha registrert et ENK i Italia, og slottet sa ikke noe om det i sin pressemelding. 

Kjæresten hans har kommet inn på universitetsstudier. 

Som forelder til barn i den alderen så hadde jeg ikke likt å se noe slikt, da det er det motsatte til å få seg et liv som voksen. Hadde selvfølgelig ikke sponset med en krone. 

Regner med han tar noen kurs og workshop innen det han er interessert i, mens han er der. Blir vel kjedelig i lengden å bare vente på kjæresten som studerer. De bor i en fin leilighet i sentrum så antar de får økonomisk støtte hjemme til å leve bra. Synes ikke det er så rart at de hjelper til i starten til han eventuelt kan klare seg selv etter hvert. De er velholdne økonomisk og han er ung. De har jo bidratt til brorens levesett i alle år, og jeg har mer tro på SM som er en helt annen type. 

• Liker 6
Skrevet
Justlooking skrev (22 minutter siden):

Regner med han tar noen kurs og workshop innen det han er interessert i, mens han er der. Blir vel kjedelig i lengden å bare vente på kjæresten som studerer. De bor i en fin leilighet i sentrum så antar de får økonomisk støtte hjemme til å leve bra. Synes ikke det er så rart at de hjelper til i starten til han eventuelt kan klare seg selv etter hvert. De er velholdne økonomisk og han er ung. De har jo bidratt til brorens levesett i alle år, og jeg har mer tro på SM som er en helt annen type. 

Hva han skal drive med i Italia uten å kunne språket og med en kjæreste som er opptatt med studier er vel vanskelig i vite. 

Du er sikkert annorledes enn meg som forelder, hadde aldri sponset noen av barna mine hvis dem hadde dratt sånn etter en kjæreste. Fordi det er det motsatte til å få seg et liv som voksen. Leve på pappas penger der kjæresten har flyttet. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Fremmed fugl skrev (1 minutt siden):

Hva han skal drive med i Italia uten å kunne språket og med en kjæreste som er opptatt med studier er vel vanskelig i vite. 

Du er sikkert annorledes enn meg som forelder, hadde aldri sponset noen av barna mine hvis dem hadde dratt sånn etter en kjæreste. Fordi det er det motsatte til å få seg et liv som voksen. Leve på pappas penger der kjæresten har flyttet. 

Det er mange italienere som snakker engelsk. Det er også fullt mulig å lære seg italiensk. 

At samboeren hans studerer betyr ikke at hun er opptatt 100% av tida. 

Hadde han vært mitt barn hadde jeg akkurat nå både ønsket og sponset at han reiste langt vekk fra Norge for et år eller to. Det tror jeg ganske mange hadde gjort. 

• Liker 11
Skrevet
FruR skrev (4 timer siden):

Full forståelse for helseutfordringer, behov for rehabilitering og mentalt påvirket og nedbrutt etter et snus horriblis  hos MM men Håkon  vikarier  alt mye for sin far som er gammel og syk og I.A. tar studie  på andre siden av jorden. Kronprinsen er egentlig den eneste i kongehuset som er i «fult arbeid» «100% stilling» eller  hva man kan si. Alle andre er gamle, syke eller bor i utlandet. Jeg lurer på hva dette vil si i praksis for representasjon og kongelig oppgaver? Må Håkon doble sine oppgaver og jobbe flere timer og dager? Vil det bli mange oppdrag kongehuset ikke får gjort ? Er vel ganske unikt at et kongehus i praksis kun har en person som er frisk og tilgjengelig til å representere over tid ? Har kongehuset gitt noe svar på disse spørsmålene. Jeg mener folket fortjener å vite litt rundt dette. Jeg vet at Mette Marit og kongeparet vil gjøre noen representasjoner når de kan men. .. Vi andre får jo ikke betalt full lønn når vi studerer eller er syke. Burde apanasjen til medlemmene i kongehuset påvirkes utfra hvor mange oppdrag de gjør og hvor mye de er på jobb for kongeriket? Det er ganske unikt at et kongehus bare har en person som representerer og gjør kongelig oppgaver fulltid? Burde man hente hjem SM og få han til hjelpe pappa litt en periode? Han har sikkert tid til å drive ENK i Italia når søster er ferdig med studier i Australia selv om jeg skjønner det ville vært kjipt for SM også altså. Er det andre løsninger ? 

Dronningen representerer jo fortsatt i relativt greit omfang. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Ninaen skrev (12 minutter siden):

Dronningen representerer jo fortsatt i relativt greit omfang. 

Kongen også. 

I tillegg er det jo ikke som om Mette-Marit ikke representerer lenger. Hun representerte tre ganger i oktober underveis i rehabiliteringsoppholdet sitt og seks ganger i september, hvorav det ene var en tre dagers fylkestur. 

• Liker 6
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...