Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
~ Ada ~ skrev (6 timer siden):

Og jeg mener det er helt tullete å hoppe på full psyk-analyse.

Dette. Helt enig.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kollontaj skrev (8 timer siden):

Ærlig talt. Jeg kjenner mange mødre som er i kontakt med utflyttede barn flere ganger om dagen, særlig første året de studerer. Har ingenting med kontrollbehov å gjøre, virkelig ikke, mest om praktiske ting, samt at MM og IA kanskje nettopp i høst har hatt en del å snakke om. Viktig snakk. Nå må man slutte vri alt til noe negativt om MMs «fremtoning» i morsrollen. Tviler på at MM ringte masse da IA var i militæret. 

Sånn sett bort fra at man ikke har lov til å ha telefon med seg på øvelser osv, så er nok det sannsynlig ja. Fenriker pleier liksom ikke å la førstegangstjenestemenn og kvinner henge på telefonen med mamma 7 ganger om dagen - om ikke du spekulerer i at IA fikk særbehandling da.

Her i gården får mamma og pappa tilsnakk om vi ringer 1 gang om dagen. Meldinger er det som liksom er lov.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Beyond the Scoop skrev (5 timer siden):

IA husker vel hva mor MM har gjort i det siste for å preppe henne til det kommende intervjuet og at hun skal huske å si det samme som sin far: 

Selvsagt spekulasjon fra min side. Men det er veldig likt det både mor og far hele tiden har sagt (og kun har sagt det) 

Jeg synes hun svarte greit på det. Jeg synes uansett ikke det er hun av alle som skal si noe mer spesifikt eller detaljert om dette, annet enn det hun sa. Jeg ville nok sagt det samme hvis jeg var henne. 

Endret av -Pusheen-
Skrivefeil
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Minipilla skrev (9 timer siden):

Nok sånne ting prinsessen ikke trenger å tenke på. 

Mnja - jeg tenker tvert i mot- ikke sikkert prinsessen er så god på pizza og klesvask når hun har hatt tjenerskap rundt seg hele livet 😉

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
FruR skrev (10 timer siden):

Jeg påpeker ting og utalelser som er kjent og sier hva jeg tenker om disse . Jeg sier det KAN være og tegn kan tyde på..   Jeg tar høyde for at det kommer ann på omstendighetene og at kan være ting vi ikke vet. Det skriver jeg jo i innlegget. Som nevnt så tror jeg MM er veldig glad i barna sine.

Enig. Det er ikke alminnelig at foreldre til 20- åringer ringer dem ned. Jeg spurte voksne ungdommer om hvordan de ville oppleve dette antall oppringninger og fikk til svar at det ville være ugreit, for å si det forsiktig. Det ble også uttalt at det ville, om så, bli vurdert å blokkere! Altså; Det handler om unge voksne som ønsker å stå på egne ben, og leve sine liv uten det som lett kan oppleves som sosial kontroll.

Å ringe hele 7 ganger om dagen er voldsomt! Det er ikke en gang noe å le av, og det etterlater et inntrykk av at det muligens er slik kontakten er, og har vært mellom dem lenge. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Eufemia- skrev (2 minutter siden):

Enig. Det er ikke alminnelig at foreldre til 20- åringer ringer dem ned. Jeg spurte voksne ungdommer om hvordan de ville oppleve dette antall oppringninger og fikk til svar at det ville være ugreit, for å si det forsiktig. Det ble også uttalt at det ville, om så, bli vurdert å blokkere! Altså; Det handler om unge voksne som ønsker å stå på egne ben, og leve sine liv uten det som lett kan oppleves som sosial kontroll.

Å ringe hele 7 ganger om dagen er voldsomt! Det er ikke en gang noe å le av, og det etterlater et inntrykk av at det muligens er slik kontakten er, og har vært mellom dem lenge. 

blvck skrev (9 timer siden):

Ta det rolig 😂 

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
Eufemia- skrev (4 minutter siden):

Men hun ler jo av det! Ergo er hun ikke helt lik dine barn, så hva er poenget ditt egentlig?

• Liker 9
  • Nyttig 7
Skrevet
Ellie42 skrev (1 time siden):

Sånn sett bort fra at man ikke har lov til å ha telefon med seg på øvelser osv, så er nok det sannsynlig ja. Fenriker pleier liksom ikke å la førstegangstjenestemenn og kvinner henge på telefonen med mamma 7 ganger om dagen - om ikke du spekulerer i at IA fikk særbehandling da.

Her i gården får mamma og pappa tilsnakk om vi ringer 1 gang om dagen. Meldinger er det som liksom er lov.

Hvordan du fikk mitt innlegg til å handle om spekulasjon rundt MMs kontakt med IA i militæret, er meg en sann gåte. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
-Pusheen- skrev (11 timer siden):

Her er sitatet: 

– Mamma ringer meg kanskje syv ganger om dagen, ler prinsesse Ingrid Alexandra.

Det står at hun ler, da er det garantert sagt på en letthjertet, spøkefull måte.

De har vel for vane å ha litt godlynt erting innad i familien.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
Avispapir skrev (2 minutter siden):

De har vel for vane å ha litt godlynt erting innad i familien.

Ja, det var sannsynligvis et ertende stikk til moren. Jeg kan jo også selv finne på å si det samme hvis min far ringer meg to-tre ganger på en dag. "Han ringte sikkert hundre ganger" i dag, men en humoristisk tone. Sannheten ligger et sted imellom. Han ringte flere ganger, men selvsagt ikke hundre. Men nok til at det opplevdes som mange ganger. Og som jeg sa tidligere, det vil jo være på natta for MM når hun skal ringe IA, å ringe så mange ganger hver dag/natt, går jo ut over søvnen. Men jeg vet jo selvsagt ikke, jeg bare antar at det var litt erting mer enn det var bokstavelig.

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
FruR skrev (18 timer siden):

Jeg håper Ingrid A får vite at det ikke er normalt at en mor ringer sin voksene datter så mye.  Det alene er kanskje ikke nok til å kalle det negativ sosial kontroll og det kommer sikkert ann på omstendighetene og flere ting men det er et faretegn vil jeg si.

Jeg tror Kronprinsessen ønsker barna sine det beste og er glad i dem og de er glad i henne ( Ingrid sier at mamma og pappa er forbilde, broren hennes har tatovering med mom og hjerte på armen). Men noen ganger kan det at vi er glad i barna våre gjøre at vi fikser for dem i stedet for å la de lære ved å ordne opp selv og ta konsekvensen av handlinger. Eller vi ringer de 7 ganger om dagen for å vite hva de gjør når de er over 20 år og har flytta hjemmefra. Det kan gå over i det usunne og kontrollerende selv når det kommer fra et godt sted. Barna av disse type foreldre  blir ofte veldig knytta til foreldren(e) og innser ikke alltid at det er usunt eller unormalt. Det er også i noen tilfeller behagelig at forelderen passer på eller ordner opp. 

Så MM sitter altså oppe hele natten for å ringe IA opptil sju ganger ? Høres veldig rart ut . Så syk som MM tilsynelatende er så burde hun vel sove om natten
I tillegg til det så burde vel kanskje datteren få ro til å lese og studere og ikke sitte og snakke med mammaen sin hele dagen….

Endret av Hekken
  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (11 timer siden):

Og jeg mener det er helt tullete å hoppe på full psyk-analyse.

Som du ser i tråden er det mange som ser det samme som meg.

At selv hvis IA sier dette med humor og glimt i øyet og syv ganger kanskje kan være en overdrivelse så tyder det på at å ringe flere ganger om dagen er standarden. Når jeg da legger det IA sier i intervjuet sammen med det som er offentlig kjent rundt MM sin rolle i Marius saken så synes jeg å kunne se et mønster og et bilde av hvordan hun er som mor til sine nå voksene barn. Det må kunne være lov å si fra om. Det er ikke fordi jeg ønsker å ta MM eller noe sånt og det kan vise seg å være et feil bilde men det er flere ting som er offentlig kjent nå om MM som mor som jeg tenker sammen kan fortelle noe… Igjen jeg unner kronprinsfamilien å være nær og sammensveiset.  Jeg håper jeg tar feil og at MM viser seg å være en mor som ikke er redd for å la barna bli selvstendige voksene.  Jeg har forvart MM når hun har fått kritikk for å se sur ut på paparazzi bilder og mener det er noe MM må lov til etter en 20 timers flytur særlig når hun ikke er på offentlig oppdrag og jobb.  Jeg synes kritikk av kontakten med Epstein og kritikk av håndtering av Marius saken må være lov men har stått opp for MM når det har glidd over i usaklig kritikk om at Håkon ikke burde valgt henne fordi hun var alenemor osv.

Endret av FruR
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
-Pusheen- skrev (11 timer siden):

Ja, bestrider ikke at de sikkert ringes ofte. Om det faktisk er 7 ganger eller om det er 2-3 ganger, vet man jo ikke. Er jo ikke helt uvanlig å overdrive eller spøke litt. 

Lurer på hva hun mener med daglig
Dag i Norge - eller dag i Australia?

Det er som kjent 10 timers tidsforskjell…

( eller egentlig så lurer jeg ikke på det; det er jo i det store og hele totalt likegyldig…)

• Liker 2
Skrevet
Hekken skrev (6 minutter siden):

Lurer på hva hun mener med daglig
Dag i Norge - eller dag i Australia?

Det er som kjent 10 timers tidsforskjell…

( eller egentlig så lurer jeg ikke på det; det er jo i det store og hele totalt likegyldig…)

daglig - Det Norske Akademis ordbok

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet
Krimskrans skrev (4 timer siden):

Tja… hvor imponerende er egentlig disse svarene? Nå må vi ikke glemme at i forkant av slike «eksklusive» intervjuer mottar kongehuset spørsmålene på forhånd for godkjenning. Kommunikasjonsrådgiverne jobber hardt for å lage overfladiske og runde svar (som egentlig ikke gir oss svar på noe som helst). Hun svarer bare på det journalistene får lov å spørre om og svarene er ikke hennes egne.

Det er nok late som nå - slipp henne fri 🦋

Bra poenger! Det er å legge merke til den gjentakende bruken av ord som ikke nødvendigvis er riktig valg/bruk - fra de kongelige i ulike sammenhenger. 
Ord som «imponerende/imponert» - «utrolig». 
iA beskriver sine foreldre som at hun er imponert over dem. Javel, det må hun få lov å være. Hva hun mener seg imponert over vet vi ikke, og får heller ikke vite.
Vedrørende folkeavstemning sier hun at det er «utrolig» viktig at det holdes en folkeavstemning osv. Selvsagt er det viktig at det holdes en folkeavstemming, men det er ikke utrolig. 

De samme ordene + flere er brukt på repeat av kronprinsparet. Nå begynner de også å arbeides inn hos IA. 
Jeg mener at det kan jobbes betydelig med kommunikasjon/dialoger. Forbedringspotensialet er absolutt tilstede. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg tenker at når vi må ty til kritikk av ordvalg som "utrolig" og "imponerende", så er ikke totalbildet så verst.

• Liker 9
  • Nyttig 6
Skrevet
Eufemia- skrev (7 minutter siden):

Bra poenger! Det er å legge merke til den gjentakende bruken av ord som ikke nødvendigvis er riktig valg/bruk - fra de kongelige i ulike sammenhenger. 
iA beskriver sine foreldre som at hun er imponert over dem. Javel, det må hun få lov å være. Hva hun mener seg imponert over vet vi ikke, og får heller ikke vite.
Vedrørende folkeavstemning sier hun at det er «utrolig» viktig at det holdes en folkeavstemning osv. Selvsagt er det viktig at det holdes en folkeavstemming, men det er ikke utrolig. 

De samme ordene + flere er brukt på repeat av kronprinsparet. Nå begynner de også å arbeides inn hos IA. 
Jeg mener at det kan jobbes betydelig med kommunikasjon/dialoger. Forbedringspotensialet er absolutt tilstede. 

Hvis de hadde tørt å være litt mer ærlig og åpne på enkelte ting isteden for svar som ikke sier noe så tror jeg folket hadde resonnert mer. Merket dette særlig i Marius saken men jeg tenker også generelt. Jeg tror ingenting svarene får pressen til å være mer på fordi de føler at de ikke får noen egentlige svar. Nå er Ingrid ung enda og det er mer noe kongehuset samlet og ikke Ingrid alene må endre såfall så dette er mer kritikk av kongehuset som helhet. Jeg synes kong Harald er flink til å vise humor og åpne litt og vise litt personlighet og nærhet til folket i sine taler. Men jeg ser lite av det fra kronprinsparet og IA lærer vel av dem. Jeg opplever kronprinsparet som «stivere» og mer distansert enn kongeparet faktisk. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (8 minutter siden):

Jeg tenker at når vi må ty til kritikk av ordvalg som "utrolig" og "imponerende", så er ikke totalbildet så verst.

Leser du virkelig innlegget som en kritikk av manglende evne til å finne synonymer?

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Tråden er ryddet for tekst med opphavsrett.
Minner om våre regler rundt dette: "Ved sitering av innhold må det alltid vises til kilde, og det er her på Kvinneguiden kun tillatt med et lite utdrag på omtrent fem setninger.".

Skjermbilde av tekst vil derfor bli fjernet. 

Tråden er også ryddet for brukerdebatt.

Forumansvarlig

• Liker 3
Skrevet
Eufemia- skrev (58 minutter siden):

Ja… det meste er vel fremdeles veldig veldig fint og hyggelig og veldig veldig fint og veldig veldig hyggelig og veldig veldig hyggelig og fint…

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...