Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Krimskrans skrev (15 minutter siden):

Ja… det meste er vel fremdeles veldig veldig fint og hyggelig og veldig veldig fint og veldig veldig hyggelig og veldig veldig hyggelig og fint…

Og ingenting blir egentlig sagt.

Dette betaler vi over 300 millioner i året i direkte støtte for å finansiere, i tillegg til å dekke sikkerhet for dem, Garden, Kongeskipet m.m.

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Eufemia- skrev (1 time siden):

Bra poenger! Det er å legge merke til den gjentakende bruken av ord som ikke nødvendigvis er riktig valg/bruk - fra de kongelige i ulike sammenhenger. 
Ord som «imponerende/imponert» - «utrolig». 
iA beskriver sine foreldre som at hun er imponert over dem. Javel, det må hun få lov å være. Hva hun mener seg imponert over vet vi ikke, og får heller ikke vite.
Vedrørende folkeavstemning sier hun at det er «utrolig» viktig at det holdes en folkeavstemning osv. Selvsagt er det viktig at det holdes en folkeavstemming, men det er ikke utrolig. 

De samme ordene + flere er brukt på repeat av kronprinsparet. Nå begynner de også å arbeides inn hos IA. 
Jeg mener at det kan jobbes betydelig med kommunikasjon/dialoger. Forbedringspotensialet er absolutt tilstede. 

Du må ikke glemme MM som stadig er « veldig , veeeeldig …»

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
FruR skrev (2 timer siden):

Som du ser i tråden er det mange som ser det samme som meg.

At selv hvis IA sier dette med humor og glimt i øyet og syv ganger kanskje kan være en overdrivelse så tyder det på at å ringe flere ganger om dagen er standarden. Når jeg da legger det IA sier i intervjuet sammen med det som er offentlig kjent rundt MM sin rolle i Marius saken så synes jeg å kunne se et mønster og et bilde av hvordan hun er som mor til sine nå voksene barn. Det må kunne være lov å si fra om. Det er ikke fordi jeg ønsker å ta MM eller noe sånt og det kan vise seg å være et feil bilde men det er flere ting som er offentlig kjent nå om MM som mor som jeg tenker sammen kan fortelle noe… Igjen jeg unner kronprinsfamilien å være nær og sammensveiset.  Jeg håper jeg tar feil og at MM viser seg å være en mor som ikke er redd for å la barna bli selvstendige voksene.  Jeg har forvart MM når hun har fått kritikk for å se sur ut på paparazzi bilder og mener det er noe MM må lov til etter en 20 timers flytur særlig når hun ikke er på offentlig oppdrag og jobb.  Jeg synes kritikk av kontakten med Epstein og kritikk av håndtering av Marius saken må være lov men har stått opp for MM når det har glidd over i usaklig kritikk om at Håkon ikke burde valgt henne fordi hun var alenemor osv.

Så fint! 

Jeg mener likevel at sånn som dette, sammen med noen av dine egne eksempler du har reagert på, nettopp er det som får meg til å nevne karakterdrap i disse trådene. En etter min mening ubetydelig sak settes i kontekst med øvrige inntrykk for å gi tyngde til narrativet om en problematisk personlighet. Jeg sier ikke dette for å gå spesifikt etter deg😊, men fordi jeg opplever dette som en tendens over tid. Jeg reagerer kanskje spesielt fordi sakens kjerne er knyttet til vold i nære relasjoner, altså overgrep mot andre mennesker. Da klinger det dårlig hos meg å "gå etter" (begå overtramp mot andre) et menneske med full disseksjon og nitidige analyser av hvert eneste funn i en persons disfavør. 

• Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet

https://www.seher.no/kongelig/unntatt-offentlighet/83774898

Andrew er fratatt det meste av både aktelse og titler. Likevel får han beholde Storkorset av St. Olavs Orden – en norsk utmerkelse han fikk tildelt av kong Olav i juli 1988. 
Den regnes som den høyeste utmerkelsen i Norge og tildeles personer som har gjort en særlig innsats for Norge, eller for menneskeheten. 

Slottet praktiserer taushet i dette spørsmålet, selv etter alt som er kommet frem, og på tross av hvorfan Kong Charles har plukket ham ned ift kongelige titler og privilegier. 

Dvs. at det norske kongehuset støtter den tidligere prinsen, og står inne for tildelingen den gang?! Det er i seg selv oppsiktsvekkende og sterkt bekymringsverdig hva etikk og moral gjelder. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Eufemia- skrev (8 minutter siden):

Andrew er fratatt det meste av både aktelse og titler. Likevel får han beholde Storkorset av St. Olavs Orden – en norsk utmerkelse han fikk tildelt av kong Olav i juli 1988. 
Den regnes som den høyeste utmerkelsen i Norge og tildeles personer som har gjort en særlig innsats for Norge, eller for menneskeheten. 

Slottet praktiserer taushet i dette spørsmålet, selv etter alt som er kommet frem, og på tross av hvorfan Kong Charles har plukket ham ned ift kongelige titler og privilegier. 

Dvs. at det norske kongehuset støtter den tidligere prinsen, og står inne for tildelingen den gang?! Det er i seg selv oppsiktsvekkende og sterkt bekymringsverdig hva etikk og moral gjelder. 

Din link (min markering):

Dette er sikkert ikke gjort i en håndvending, og prinsen er jo heller ikke dømt for noe. Men samtidig vil det se rart ut om han kan beholde den norske æresbevisningen, når han ikke lenger får smykke seg med britiske ordener.

Sikkert ikke. Vi får se, da.

• Liker 6
Skrevet
Eufemia- skrev (2 timer siden):

Enig. Det er ikke alminnelig at foreldre til 20- åringer ringer dem ned. Jeg spurte voksne ungdommer om hvordan de ville oppleve dette antall oppringninger og fikk til svar at det ville være ugreit, for å si det forsiktig. Det ble også uttalt at det ville, om så, bli vurdert å blokkere! Altså; Det handler om unge voksne som ønsker å stå på egne ben, og leve sine liv uten det som lett kan oppleves som sosial kontroll.

Å ringe hele 7 ganger om dagen er voldsomt! Det er ikke en gang noe å le av, og det etterlater et inntrykk av at det muligens er slik kontakten er, og har vært mellom dem lenge. 

Seriøst? Antyder du her at MM utøver sosial kontroll overfor sin datter, eller misforstår jeg?

Du har hørt om å ha en fleipete godmodig tone? Noe som er veldig vanlig blant både familiemedlemmer og venner. Du oppfatter det gjerne fordi det blir sagt med overdrivelse og latter, som kommentaren fra IA. Et annet godt eksempel er kongens kommentar om Troll da han og dronningen ble intervjuet. Det ble sagt med latter og glimt i øyet. Å vet du, jeg tror virkelig ikke kongen ser på dronningen som et troll. Like lite som jeg tror MM bedriver telefon terror med sin datter. At de har kontakt hver dag, dette tror jeg så gjerne. Uten at jeg klarer å se noe negativt i det.

At du har bedrevet spørreundersøkelse blant "voksne ungdommer" basert på en, for meg, ubetydelig kommentar fra IA er, igjen for meg, litt spesielt. Det kan jo da være greit å huske at dine "voksne ungdommer" ikke sitter med fasiten. Det de synes er ugreit er ikke det for andre. "For å si det forsiktig".

• Liker 7
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (50 minutter siden):

Så fint! 

Jeg mener likevel at sånn som dette, sammen med noen av dine egne eksempler du har reagert på, nettopp er det som får meg til å nevne karakterdrap i disse trådene. En etter min mening ubetydelig sak settes i kontekst med øvrige inntrykk for å gi tyngde til narrativet om en problematisk personlighet. Jeg sier ikke dette for å gå spesifikt etter deg😊, men fordi jeg opplever dette som en tendens over tid. Jeg reagerer kanskje spesielt fordi sakens kjerne er knyttet til vold i nære relasjoner, altså overgrep mot andre mennesker. Da klinger det dårlig hos meg å "gå etter" (begå overtramp mot andre) et menneske med full disseksjon og nitidige analyser av hvert eneste funn i en persons disfavør. 

Øh.. kritikk mot kongelige og alt som kan tolkes til å være negativt om deres personlighet er personangrep og karakterdrap? Seriøst?  Disseksjon og nitidig analyser ? Det er litt vanskelig å følge deg. Men i denne tråden er det lov å kritisere kongelige heldigvis. 

Endret av FruR
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
FruR skrev (3 timer siden):

Jeg har forvart MM når hun har fått kritikk for å se sur ut på paparazzi bilder og mener det er noe MM må lov til etter en 20 timers flytur særlig når hun ikke er på offentlig oppdrag og jobb.  Jeg synes kritikk av kontakten med Epstein og kritikk av håndtering av Marius saken må være lov men har stått opp for MM når det har glidd over i usaklig kritikk om at Håkon ikke burde valgt henne fordi hun var alenemor osv.

Helt enig i at ikke all kritikk er legitim kritikk, slik du ytret.

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
Eufemia- skrev (55 minutter siden):

Hvis man tar fra han denne medaljen vil søkelyset komme tilbake på MM igjen. Om 'omgang' uten dom er vilkåret har vi en egen kronprinsesse som har møtt samme uhyre flere ganger.

Jeg tror vel vi er kommet dit snart hvor dette kommer til å lekke fra filene uansett, og da er det ikke bare Andrew som mister sine medaljer og eiendommer. 

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Ellie42 skrev (29 minutter siden):

Hvis man tar fra han denne medaljen vil søkelyset komme tilbake på MM igjen. Om 'omgang' uten dom er vilkåret har vi en egen kronprinsesse som har møtt samme uhyre flere ganger.

Jeg tror vel vi er kommet dit snart hvor dette kommer til å lekke fra filene uansett, og da er det ikke bare Andrew som mister sine medaljer og eiendommer. 

Ikke sant! Dessuten har vi det faktumet at Andrew fikk Storkorset av St. Olavs orden i 1988. Epstein ble dømt for seksuelle overgrep og hallikvirksomhet i 2008! Sover de på Slottet, eller hva i all verden er det for en vurderingsevne som praktiseres? 
Taushet bringer ingen ro i slike saker. Å hevde seg opphøyd omkring dette er å ferdes på ville veier og undergrave troverdighet og seriøsitet. At Norge, og dets kongehus, vil fortsette å stå ved Andrews side vil bli grundig notert så det holder både innen- og utenlands, og ikke på en positiv måte. Det vil undergrave monarkiets legitimitet ved at de støtter opp om forkastelige verdier, etisk og moralsk. 

La oss se hvor dette bærer hen - i tillegg til alt annet som hefter ved kongehuset. 

St. Olavs Orden tildeles nordmenn for utmerkede fortjenester av fedrelandet og menneskeheten. Unntaket er utenlandske kongelige og statsoverhoder som kan tildeles storkors. 

Når Andrew ikke lenger er prins, så faller dette kriteriumet bort. Skal Slottet v/Kongen ignorere dette også?

Endret av Eufemia-
  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Men altså, i følge tabloid-bibelen Se & hør har Slottets pressekontakt uttalt seg:

- På generelt grunnlag så kommenterer vi ikke saksbehandlingen i ordens- og medaljesaker ettersom den er unntatt offentlighet, skriver pressekontakt Sara Svanemyr ved Det kongelige hoff i en epost til Se og Hør.

Så noe har de svart, og jeg antar også at det er en prosess som må til.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Rev. Revenge skrev (13 minutter siden):

Men altså, i følge tabloid-bibelen Se & hør har Slottets pressekontakt uttalt seg:

- På generelt grunnlag så kommenterer vi ikke saksbehandlingen i ordens- og medaljesaker ettersom den er unntatt offentlighet, skriver pressekontakt Sara Svanemyr ved Det kongelige hoff i en epost til Se og Hør.

Svaret de har gitt sier vel egentlig ikke noen ting og Andrewsaken har vært kjent en del år nå så hvor lang tid skal den prosessen ta? Skulle tro det siste kongehuset ville var å bli assosiert med at de støttet  Andrew, særlig etter kritikken av MMs kontakt med Epstein og  MBHsaken. Er de ikke interessert i å vise at de tar avstand fra overgrep og voldtekt?

Endret av FruR
  • Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet
Rev. Revenge skrev (23 minutter siden):

Er en prosess. Kongen må høre med ordensrådet innen han som stormester beslutter. 

• Liker 4
Skrevet
FruR skrev (33 minutter siden):

Svaret de har gitt sier vel egentlig ikke noen ting og Andrewsaken har vært kjent en del år nå så hvor lang tid skal den prosessen ta? Skulle tro det siste kongehuset ville var å bli assosiert med at de støttet  Andrew, særlig etter kritikken av MMs kontakt med Epstein og  MBHsaken. Er de ikke interessert i å vise at de tar avstand fra overgrep og voldtekt?

Det er nokså tvilsomt at de sender hoffet hjem til Andrew og hvor han nå bor, banker på døren og sier: "Hit med stjernen" siden Andrew kanskje ikke har lyst til å returnere den via flypost.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Fremmed fugl skrev (9 minutter siden):

Er en prosess. Kongen må høre med ordensrådet innen han som stormester beslutter. 

Ok, det er tilsynelatende en utfordrende prosess å frata en overgriper en orden hvor han bryter med statuttene! 
Det har vært relativt god tid til å gjøre seg noen kloke betraktninger allerede. Meget god tid, vil jeg si. 

• Liker 8
Skrevet
-Pusheen- skrev (16 timer siden):

Ja, bestrider ikke at de sikkert ringes ofte. Om det faktisk er 7 ganger eller om det er 2-3 ganger, vet man jo ikke. Er jo ikke helt uvanlig å overdrive eller spøke litt. 

Spekulerer du ikke nå? Hun sier 7 ganger. Det er kilden og fakta.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Eyr skrev (1 minutt siden):

Spekulerer du ikke nå? Hun sier 7 ganger. Det er kilden og fakta.

Hun sier "kanskje 7 ganger". 

– Mamma ringer meg kanskje syv ganger om dagen, ler prinsesse Ingrid Alexandra.

Artikkelen

Endret av -Pusheen-
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Eufemia- skrev (10 minutter siden):

Ok, det er tilsynelatende en utfordrende prosess å frata en overgriper en orden hvor han bryter med statuttene! 
Det har vært relativt god tid til å gjøre seg noen kloke betraktninger allerede. Meget god tid, vil jeg si. 

Kongen hadde vel fått avklart dette raskt hvis han ikke ønsker å vente til ordinært møte i rådet (som vel er to ganger i året) ved å spørre på telefon eller e-post. Er vel alt annet enn kontroversielt å fjerne St Olav orden fra han fyren. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (3 minutter siden):

Hun sier "kanskje 7 ganger". 

– Mamma ringer meg kanskje syv ganger om dagen, ler prinsesse Ingrid Alexandra.

Artikkelen

Det er en måte å si at mamma ringer mye på. Hver dag, mange ganger pr dag.

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Svigermor skrev (1 minutt siden):

Det er en måte å si at mamma ringer mye på. Hver dag, mange ganger pr dag.

Ja, og som sagt bestrider jeg ikke det, at de ringes ofte.

Endret av -Pusheen-
  • Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...