Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Isild skrev (30 minutter siden):

Tror ikke du skal føle at det er noen unison "heiagjeng" her, tvert imot så er det svært ofte uenigheter mellom debattanter her - det må vi tåle. 

Jeg er en av de som syns det er veldig problematisk at ML og DV notorisk bryter avtalen med kongehuset, men dette som nå omhandler Sverre Magnus er ikke sammenlignbart. Det handler om registrering av et selskap - han har ikke brutt avtaler eller misbrukt tittel. Du har selvsagt lov til å ha en mening om at kongelige burde måtte endre navn i folkeregisteret for å kunne ta lønnet arbeid/opprette bedrinft. For det er det du mener? 

Men, det blir bare en mening. 

Slik jeg ser det så er ikke problemet at kongelige er folkeregistrert med sine titler, og at et selskap opprettess med det som er folkeregistrert. Problem oppstår når f.eks ML og DV forsøker på tjene penger på at hun er prinsesse (prinsessen og sjamanen osv) Kanskje Sverre Magnus ønsker å starte noe på TROSS av at han er prins? Er ikke det bare bra da?

Enig i oppsummeringen din. Veldig bra.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
MissLucy skrev (7 minutter siden):

Da måtte han valgt en annen selskapsform. Dette er besvart minst hundre ganger nå, så jeg antar at du egentlig har fått det med deg.

Videre antar jeg at du har fått med deg at det har nærmest vært ramaskrik her inne om manglende informasjon om hva prinsen gjør i år, men nå vil du kritisere også det at de informerer. Hva ville du sagt hvis de ikke hadde informert om at han opprettet et ENK? At de drev med hemmelighold? Hva er det de skjuler?

Det er vel ganske åpenbart etterhvert at du leter med lupe etter noe å kritisere, uansett hva de gjør.

Jeg har sagt at jeg er imot at medlemmer av kongefamilien starter egne selskaper. Men det er lov og da er det egentlig ikke noe mer å diskutere. Det kommer lite utav at jeg bruker tiden min på å diskutere  disse firmaene. ML, DV og SM kommer til å tjene godt på firmaene sine - i kongefamiliens navn. Far og bror driver eget enkeltmannsforetak på Skaugum hvor han håver inn skattefrie leieinntekter i millionklassen (mangemillionersklassen). Vet ikke hva planen er, skal han fortsette dette firmaet når han blir konge? Eller er det IA som overtar enkeltmannsforetaket da? Jaja, den som lever får se 😅

• Liker 6
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Jeg har sagt at jeg er imot at medlemmer av kongefamilien starter egne selskaper. Men det er lov og da er det egentlig ikke noe mer å diskutere. Det kommer lite utav at jeg bruker tiden min på å diskutere  disse firmaene. ML, DV og SM kommer til å tjene godt på firmaene sine - i kongefamiliens navn. Far og bror driver eget enkeltmannsforetak på Skaugum hvor han håver inn skattefrie leieinntekter i millionklassen (mangemillionersklassen). Vet ikke hva planen er, skal han fortsette dette firmaet når han blir konge? Eller er det IA som overtar enkeltmannsforetaket da? Jaja, den som lever får se 😅

Du har selvfølgelig lov å ha den meningen. Jeg skjønner bare ikke hvorfor du begrunner det med alt dette tøvet om navn.

Når det gjelder Skaugum, så er det vel god grunn til å anta at gården blir overdratt til den nye tronarvingen når dagens tronarving blir monark, slik de har gjort ved de forrige to tronskiftene.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
MissLucy skrev (23 minutter siden):

vi har jo ikke innsyn i folkeregisteret, men vi har innsyn i Brønnøysundregisteret, og der står innehaver som "prins Sverre Magnus". Og så vet vi at man må bruke sitt folkeregisternavn på samordnet registermelding.

Redigert: Her sier Carina Scheele at ML heter "prinsesse Märtha Louise" i folkeregisteret. Det er vel ingen grunn til å tro at det er løst annerledes for de andre. 

Det fremstår plausibelt, da bare «Sverre Magnus» hadde gitt stor usikkerhet. Målet er jo at br.registeret skal gi nettopp åpenhet og om han var registrert som Sverre Magnus kunne man jo trodde det gjalt en Sverre med etternavn Magnus.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
CeXNS skrev (14 minutter siden):

Det fremstår plausibelt, da bare «Sverre Magnus» hadde gitt stor usikkerhet. Målet er jo at br.registeret skal gi nettopp åpenhet og om han var registrert som Sverre Magnus kunne man jo trodde det gjalt en Sverre med etternavn Magnus.

Hvilket i så fall kunne være greit hvis han ikke var blitt født med en prinsetittel. Det ble nevnt i en tidligere runde, Magnus fungerer som ettenavn for flere, men den runden ble dessverre slettet.

• Liker 5
Skrevet
MissLucy skrev (12 minutter siden):

Du har selvfølgelig lov å ha den meningen. Jeg skjønner bare ikke hvorfor du begrunner det med alt dette tøvet om navn.

Når det gjelder Skaugum, så er det vel god grunn til å anta at gården blir overdratt til den nye tronarvingen når dagens tronarving blir monark, slik de har gjort ved de forrige to tronskiftene.

Fordi dere (husker ikke hvem) gjentar og gjentar at man myndighetene henter eiers navn fra folkeregisteret når man oppretter et firma. Da hadde det vært greit å ha et etternavn så han slipper å registrere firmaet som eid av Prins Sverre Magnus. 

• Liker 3
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Fordi dere (husker ikke hvem) gjentar og gjentar at man myndighetene henter eiers navn fra folkeregisteret når man oppretter et firma. Da hadde det vært greit å ha et etternavn så han slipper å registrere firmaet som eid av Prins Sverre Magnus. 

Men hvorfor er det et problem at Prins Sverre Magnus eier et firma, så lenge han ikke bruker tittelen sin i den faktiske jobben og den faktiske tittelen på firmaet? Er det virkelig noe å bry seg med?

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (15 minutter siden):

Men hvorfor er det et problem at Prins Sverre Magnus eier et firma, så lenge han ikke bruker tittelen sin i den faktiske jobben og den faktiske tittelen på firmaet? Er det virkelig noe å bry seg med?

Overhodet ikke noe å bry seg med. Jeg syns det bare er fint. I den grad det er mulig å modernisere et monarki, så må jo dette være veien å gå tenker jeg. Er derimot som du vet sterkt imot  dette som ML og DV skamløst gjør - men det er noe helt helt annet.  Sverre Magnus og andre unge kongelige skal ikke "svi" for det. Flott at han ønsker å lære og å drive noe selv. Hva skal han ellers gjøre? Kun være sidekick for monarken ? - og KUN holde seg til sine oppgaver han sikkert vil få på vegne av kongehuset ? DET er veldig 1900-tallet da.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Isild skrev (5 minutter siden):

Overhodet ikke noe å bry seg med. Jeg syns det bare er fint. I den grad det er mulig å modernisere et monarki, så må jo dette være veien å gå tenker jeg. Er derimot som du vet sterkt imot  dette som ML og DV skamløst gjør - men det er noe helt helt annet.  Sverre Magnus og andre unge kongelige skal ikke "svi" for det. Flott at han ønsker å lære og å drive noe selv. Hva skal han ellers gjøre? Kun være sidekick for monarken ? - og KUN holde seg til sine oppgaver han sikkert vil få på vegne av kongehuset ? DET er veldig 1900-tallet da.

100% enig.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
CeXNS skrev (45 minutter siden):

nettopp

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Gulline skrev (3 timer siden):

Ja, og det er et ubestridelig faktum, som jeg ikke forstår hvorfor du drar inn i en debatt som handler om et helt annet spørsmål. 

Endret av MissLucy
  • Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Gulline skrev (44 minutter siden):

Vet du, jeg skjønner virkelig ikke problemet. Uansett hva kongefamiliens medlemmer gjør er det feil i dine øyne.

Yrkesvalget til ML døtre er feil. De har ikke utdanning og er ikke gode forbilder. At de tjener til livets opphold og betaler sin skatt, det er tydeligvis underordnet.

SM har også valgt feil vei. Her er visstnok fasiten yrkesskole og militærtjeneste utfra dine tidligere uttalelser.  

Så har vi da kronprinsen. Han bør kutte utleie av boliger som ikke er i bruk av kongefamilien på Skaugum. Det er  mye bedre at disse står tomme og forfaller, eller? Det vil jo koste en del og holde disse boligene vedlike. Men det er kanskje bedre at apanasjen økes enn at det kommer inn leieinntekter på boligene?

Det er jammen ikke enkelt å følge argumentasjonen. Apanasjen er stort problem. Men det er tydeligvis egen karriere og inntekt også. 

Damn if you do damn if you don't.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (3 timer siden):

Vi vet jo ingenting om SMs midler? Han kan, i likhet med en del jeg kjenner, ha fått overført verdier da han ble 18. Han kan ha egen formue. Nok til å leve av inntil han har egen 

Skal vi videre tenke oss at prinsen vil fortsette å lære seg mer om fotografering etc. for å ha det som jobb? 
Ser vi da for oss at han ikke vil jobbe for kongehuset selv med det faktumet at dette er kraftig nedbemannet, les; sykdom, alder, få medlemmer i fremtiden. Normaltvis skulle man tenke at det å oppbemanne ville være klokt om man skal se en realverdi og realisme til driften. Er det kun HM, MM og IA som er de fremtidige offentlige representanter? 

Endret av Eufemia-
  • Liker 4
Gjest Anonym_2024
Skrevet (endret)
CeXNS skrev (På 17.10.2025 den 20.59):

Det er jo forskjell på behandlingen da. Et privat foretak som kjøpte tomt av Forsvaret på Mågerø fikk avslag på fritak fra søknad om bruksendring for å gjøre om forsvarsbygningene til asylmottak, slik at de raskt kunne tas i bruk. Da var det problemer både knyttet til fritak fra søknad om bruksendring og vår godeste Kommunedirektør brukte belastning på veinettet som et argument. Ingen mye leting etter gode grunner for å imøtekomme denne private søkeren, som jo hadde tanker om et foretak som ville være samfunnsnyttig. 

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/mulig-asylmottak-pa-magero-skaper-bekymring_-_-litt-urovekkende-1.17263623

Det private foretaket betalte 75 millioner for 90 dekar. Til sammenlikning er Kongefamiliens leide tomt på 88 dekar. Vi kunne fått mye godt forsvar for 75 millioner, men det ser ikke ut til å bety særlig mye for Forsvarets øverste befalingsmann altså Kongen. Høhø

Reagerte på det samme. Det er udemokratisk at kongefamilien skal ha så mye innflytelse på avgjørelser om en eiendom de ikke eier engang. I tillegg så er det vel også et ønske om å bygge hytter til private kjøpere i samme område. 

«I brevet ber politiet kommunen om å vurdere spørsmål knyttet til nasjonale sikkerhetsinteresser når saken behandles.

Også Politiets sikkerhetstjeneste, som har ansvaret for kongefamiliens sikkerhet, er orientert om saken, ifølge Dagbladet Børsen.»

Endret av Anonym_2024
Skrevet
Eufemia- skrev (4 timer siden):

Skal vi videre tenke oss at prinsen vil fortsette å lære seg mer om fotografering etc. for å ha det som jobb? 
Ser vi da for oss at han ikke vil jobbe for kongehuset selv med det faktumet at dette er kraftig nedbemannet, les; sykdom, alder, få medlemmer i fremtiden. Normaltvis skulle man tenke at det å oppbemanne ville være klokt om man skal se en realverdi og realisme til driften. Er det kun HM, MM og IA som er de fremtidige offentlige representanter? 

Jeg er ikke så inne i det å spå om fremtiden. 

• Liker 7
Skrevet
Eufemia- skrev (6 timer siden):

Fascinerende: En 19-åring registrerer et enkeltpersonsforetak, og vipps så sitter vi her og diskuterer hypotetiske scenarier om kongehusets bemanningsstrategi og apanasjedisposisjoner som om vi var kalt inn til høringsrunde. Det er nesten imponerende hvor mye man kan bygge ut fra én linje i Brønnøysundregisteret.

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Anonym_2024 skrev (På 16.10.2025 den 14.32):

Hvis man først skal snakke om redelighet, byggesaken er ikke 20 gammel og den har noe med hvordan apanasjen ble beregnet. Kronprinsparet har fått millioner ekstra i apanasje basert på et 23 år gammelt byggelån det ikke er gjort rede for. Finner ikke noe informasjon om den utgiften fortsatt er grunnlag for å sette en såpass høy apanasje til kronprinsparet, men intet annet er kommunisert. @Gulline har helt rett i at det framstår som grådighet.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/nekter-a-svare-om-mystisk-byggelan/82745585

100% enig, og det er heller ikke alt offentligheten får vite. Hvis vi graver så finner vi nok flere saker. Kan jo ta med utleie av Skaugum som gikk rett i Prinsens lommer mens vedlikeholdet ble utført av hoffet… 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
Isild skrev (8 timer siden):

Men kunne han ikke valgt et annet navn på dette firmaet sitt? MÅ det knyttes opp mot hans kongelige «merkevare». Alle kjenner han som Sverre Magnus. Hva med SM productions? Eller Youth productins etc. Er sikkert veldig mange gode firmanavn der ute…

• Liker 4
Skrevet (endret)
Eyr skrev (1 time siden):

Men kunne han ikke valgt et annet navn på dette firmaet sitt? MÅ det knyttes opp mot hans kongelige «merkevare». Alle kjenner han som Sverre Magnus. Hva med SM productions? Eller Youth productins etc. Er sikkert veldig mange gode firmanavn der ute…

Nei, han hadde egentlig ikke noe valg ang firmanavn. Man MÅ ha etternavn i firmatittel når man oppretter ENK. Siden han ikke har det, ble det Sverre Magnus.

Endret av -Pusheen-
  • Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
Rev. Revenge skrev (6 timer siden):

Fascinerende: En 19-åring registrerer et enkeltpersonsforetak, og vipps så sitter vi her og diskuterer hypotetiske scenarier om kongehusets bemanningsstrategi og apanasjedisposisjoner som om vi var kalt inn til høringsrunde. Det er nesten imponerende hvor mye man kan bygge ut fra én linje i Brønnøysundregisteret.

Dette må være det rareste jeg har lest på Rampelys noen gang, og det sier ikke lite. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...