Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
CeXNS skrev (3 timer siden):

Ja, du har rett. MBH stod på hjemmesidene under medlem av kongefamilien om jeg ikke tar feil. Et forsøk på å inkludere ham siden han betraktes som en del av familien. Ved å lage kategorien «øvrige kongelige» forsvant han ut, siden han ikke deler blodsbånd. Og så laget de kategorien Kongehuset, som inkluderer de som pr nå står først i hver generasjon til å havne på tronen. 

De tidligere kategoriene var Kongehuset og Kongefamilien. SM og Prinsesse Astrid er vel de to eneste som gikk fra Kongehuset og ned til kategorien under, mens Marius og Durek ikke lenger er med i noen av kategoriene. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
MissLucy skrev (3 minutter siden):

Totalt 10 millioner mindre enn i fjor står det.

Jepp. Kanskje flere som skjønner at det er dyrt.

• Liker 4
Skrevet
-Pusheen- skrev (32 minutter siden):

Regjeringen foreslår dette til kongefamilien i statsbudsjettet

Dette foreslår regjeringen:

• Til kongeparet: 16.234.000 kroner i apanasje.
  • Til kronprinsparet: 13.513.000 kroner i apanasje.
  • Til Det kongelige hoff: 277.963.000 kroner.

De får sånne enorme summer at da er det klart at tilleggende også virker enorme i forhold til oss vanlige som fikk høre for et par år siden at "nå er det vanlige folks tur" 😅Liksom. Jeg for min del får bare mindre og mindre å rutte med hvert år. Lønnstillegget er ikke i nærheten av prisstigningen. Vi aleneboere blir ihvertfall aldri prioritert, nei, ikke en gang nevnt. 

• Liker 8
Skrevet (endret)
Gulline skrev (38 minutter siden):

De får sånne enorme summer at da er det klart at tilleggende også virker enorme i forhold til oss vanlige som fikk høre for et par år siden at "nå er det vanlige folks tur😅Liksom. Jeg for min del får bare mindre og mindre å rutte med hvert år. Lønnstillegget er ikke i nærheten av prisstigningen. Vi aleneboere blir ihvertfall aldri prioritert, nei, ikke en gang nevnt. 

Faktasjekk:

Det er ikke tillegg, det er tvertimot et kutt på 10 millioner.

Uansett er det jo meningsløst å sammenligne et beløp som hovedsaklig går til drift, herunder lønn til 150 mennesker, av en stor organisasjon med "vanlige folk".

Du som aleneboer får, i motsetning til kongehuset, en økning etter disse regnestykkene:

Forslag til statsbudsjett 2026: Dette betyr statsbudsjettet for deg

Endret av MissLucy
  • Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Gulline skrev (36 minutter siden):

De får sånne enorme summer at da er det klart at tilleggende også virker enorme i forhold til oss vanlige som fikk høre for et par år siden at "nå er det vanlige folks tur" 😅Liksom. Jeg for min del får bare mindre og mindre å rutte med hvert år. Lønnstillegget er ikke i nærheten av prisstigningen. Vi aleneboere blir ihvertfall aldri prioritert, nei, ikke en gang nevnt. 

Vi er verken kongelige med representasjonsoppdrag, statsoverhoder, lønninger og enorme eiendommer å forvalte. Det er helt absurd å sammenligne oss med kongehuset.

Lønningene til direktørene i Helse Nord for eksempel er ufattelig mer begredelig. Jeg henger meg heller opp i det.

Endret av Rev. Revenge
tilføyelse
  • Liker 6
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)

Kronprinsessen på jobb mens hun er på rehabilitering:

Kronprinsessen tilbake på jobb – deltar på kveldsmesse etter at kirken sier unnskyld til skeive

Veldig fin prioritering av oppdrag :stolt::

"Kveldsmessen i domkirken holdes etter at Den norske kirke sier unnskyld til skeive på et arrangement på London Pub i Oslo sentrum tidligere på dagen."

Endret av MissLucy
  • Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
MissLucy skrev (27 minutter siden):

Faktasjekk:

Uansett er det jo meningsløst å sammenligne et beløp som hovedsaklig går til drift, herunder lønn til 150 mennesker, av en stor organisasjon med "vanlige folk".

Du som aleneboer får, i motsetning til kongehuset, en økning etter disse regnestykkene:

Tja, tror det ikke før jeg ser det. Har fått så mange "løfter" om bedring de siste årene. 

• Liker 2
Skrevet
Rev. Revenge skrev (27 minutter siden):

Vi er verken kongelige med representasjonsoppdrag, statsoverhoder, lønninger og enorme eiendommer å forvalte. Det er helt absurd å sammenligne oss med kongehuset.

Lønningene til direktørene i Helse Nord for eksempel er ufattelig mer begredelig. Jeg henger meg heller opp i det.

Klarer å bry meg om begge de nevnte tilfellene. 

De enorme eiendommene de forvalter, liksom. I årevis brukte kongen og kronprinsen hoffets penger på vedlikehold av sine private eiendommer. Så det er ikke bare direktørene i Helse Nord som bør skjemmes. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Gulline skrev (9 minutter siden):

Tja, tror det ikke før jeg ser det. Har fått så mange "løfter" om bedring de siste årene. 

Er du ikke glad for at kongehuset får 10 millioner mindre da? Det må jo være dagens gladnyhet!! :nordvesta:

Endret av MissLucy
  • Liker 5
  • Hjerte 5
Skrevet
MissLucy skrev (Akkurat nå):

Er du ikke glad for at kongehuset får 10 millioner mindre da? Det må jo være dagens gladnyhet!! 🎉

Nei, akkurat det klarer jeg ikke glede meg over, beklager. 

• Liker 2
Skrevet
Gulline skrev (2 minutter siden):

Nei, akkurat det klarer jeg ikke glede meg over, beklager. 

nei, det var jo en bombe 🙄

• Liker 5
  • Hjerte 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Gulline skrev (52 minutter siden):

Klarer å bry meg om begge de nevnte tilfellene. 

De enorme eiendommene de forvalter, liksom. I årevis brukte kongen og kronprinsen hoffets penger på vedlikehold av sine private eiendommer. Så det er ikke bare direktørene i Helse Nord som bør skjemmes. 

Det er ugreit å skifte tema, for da er vi ikke lenger i en diskusjon om statsbudsjett og årets kutt, men om historiske utgifter til private eiendommer. Det er to ulike debatter, og det er vanskelig å føre en ryddig debatt når utgangspunktet flyttes hver gang fakta legges på bordet

• Liker 4
  • Nyttig 7
Gjest Anonym_2024
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (6 timer siden):

Faktasjekk:

Du sammenligner ikke på alvor en ordinær lønnsmottakers økning med 300.mill + budsjettet til kongehuset? Og dessuten har både kongeparet og kronprinsparet fått økt lønnen/apansjen med flere millioner til sammen i år. Ser at det  er 10.mill kutt ved det kongelige hoff, de som faktisk gjør den viktigste jobben av de alle. Det er altså ordinære lønnstakere som blir rammet av det kuttet, IKKE kongefamilien. Hvis det er en ting som er positiv med å ha kongehus så er det de arbeidsplassene denne institusjonen generer. Å kutte i det er fullstendig tonedøvt. 

https://www.kongehuset.no/seksjon.html?tid=27182

Endret av Anonym_2024
Skrevet (endret)
Anonym_2024 skrev (51 minutter siden):

Du sammenligner ikke på alvor en ordinær lønnsmottakers økning med 300.mill + budsjettet til kongehuset? Og dessuten har både kongeparet og kronprinsparet fått økt lønnen/apansjen med flere millioner til sammen i år. Hvor er det de kutter 10. mill sa du?  Ser at det kutt ved det kongelige hoff, de som faktisk gjør den viktigste jobben av de alle. Det er altså ordinære lønnstakere som blir rammet av det kuttet, IKKE kongefamilien. 

Det var da ikke Miss Lucy som dro sammenligningen først….

Gulline skrev (6 timer siden):

Endret av enkefru
  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Gjest Anonym_2024
Skrevet
enkefru skrev (2 minutter siden):

Det var da ikke Miss Lucy som dro sammenligningen….

Det var Miss Lucy som la ved en link til økningen for ordinære lønnsmottakere, og nevner ikke med et ord at kongeparet og kronprinsparet har fått økt apansje/lønn som er langt unna det ordinære arbeidstakere får, selv med de økningene det henvises til.  Antar at det var for å faktisk svare seriøst på @Gulline sitt innlegg. 

Skrevet (endret)

Enig @MissLucy

Jeg er ikke enig i at kommersialliseringen bagatelliseres av oss? @Frisk Frosk, vi er enige i det meste ellers. Det er absolutt nødvendig at det opprettes vanntette  avtaler med hvis/så.

Tante ML med det fjerde barnet har virkelig stått på for å sette hele problematikken kongehus vs. kommers under granskende, skeptiske blikk.

Det er rett og slett synd på SM som får merke mistillit og misnøye før han i det hele tatt har startet ennå pga. tanten sin. Men han har, hvis det viser seg å være lønnsomt for ham -  muligheten til å omgjøre foretaksformen til et AS som han kan kalle hva som helst. Han har også muligheten til å bruke et kunstnernavn eller et pseudonym men det mener jeg er mindre åpent enn ønskelig, og som nevnt, det var ikke problematisk mtp. Lord Snowdons virksomhet.

Som innehaver av et foretak, være seg ENK eller AS er det et krav til at man et eller annet sted må oppføres med navn og adresse. Nå står han oppført som Prins Sverre Magnus, fordi det er navnet hans. Jeg vet ikke om han kan fjerne tittelen fra navnet. Jeg forstår at akkurat dette kan fremstå som om han spiller på sin status og rolle, men han har jo heller ikke et etternavn. Jeg tenker at en skarp jurist kan hjelpe, hvis en ikke allerede har veiledet.

Endret av Rev. Revenge
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Rev. Revenge skrev (23 minutter siden):

Enig @MissLucy

Jeg er ikke enig i at kommersialliseringen bagatelliseres av oss? @Frisk Frosk, vi er enige i det meste ellers. Det er absolutt nødvendig at det opprettes vanntette  avtaler med hvis/så.

Tante ML med det fjerde barnet har virkelig stått på for å sette hele problematikken kongehus vs. kommers under granskende, skeptiske blikk.

Det er rett og slett synd på SM som får merke mistillit og misnøye før han i det hele tatt har startet ennå pga. tanten sin. Men han har, hvis det viser seg å være lønnsomt for ham -  muligheten til å omgjøre foretaksformen til et AS som han kan kalle hva som helst. Han har også muligheten til å bruke et kunstnernavn eller et pseudonym men det mener jeg er mindre åpent enn ønskelig, og som nevnt, det var ikke problematisk mtp. Lord Snowdons virksomhet.

Som innehaver av et foretak, være seg ENK eller AS er det et krav til at man et eller annet sted må oppføres med navn og adresse. Nå står han oppført som Prins Sverre Magnus, fordi det er navnet hans. Jeg vet ikke om han kan fjerne tittelen fra navnet. Jeg forstår at akkurat dette kan fremstå som om han spiller på sin status og rolle, men han har jo heller ikke et etternavn. Jeg tenker at en skarp jurist kan hjelpe, hvis en ikke allerede har veiledet.

Står prinse-tittelen et annet sted? Ser bare Sverre Magnus Productions. 
https://www.proff.no/bransjesøk?q=Sverre Magnus Productions

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...