Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Gulline skrev (Akkurat nå):

For det første så er han 20 år i starten av desember for det andre så mener jeg at foreldrene har et ansvar for å peile kongens barn inn i utdanninger og førstegangstjenesten. De er unge som står på slottsbalkongen hver 17. mai og som tiljubles av norske barn, unge og voksne. 

Fra tidlige år blir vi innprentet med hvor viktig det er med en skikkelig utdanning. Da snakker jeg ikke kun om akademisk utdannelse, men her i Norge har vi utallige muligheter innen yrkesfag for de som ikke orker tanken på en akademisk utdannelse. 

Unge i dag vokser opp med influensere overalt. Mitt barnebarn på 10 år snakker om skincare-rutiner. Det er helt sikkert hennes drøm å leve av "beauty" så jeg håper for all del at foreldrene klarer å innprente hvor viktig det er å ha en skikkelig utdannelse i bunn så kan man drive med all verdens hobbyer på fritiden. 

Men hvis de ikke gjør det, så er du vel komfortabel med at  fremmede voksne sabler henne ned for det da?

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
MissLucy skrev (Akkurat nå):

Men hvis de ikke gjør det, så er du vel komfortabel med at  fremmede voksne sabler henne ned for det da?

Jeg håper for all del at hun får seg en utdannelse, samme hva - som gir henne en levelig inntekt, skikkelige forsikringer og pensjon. Forstår at kongens barnebarn ikke trenger å tenke de grunnleggende tankene og ha bekymringer for sin framtid både nå og i fremtiden som pensjonister. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (Akkurat nå):

Jeg håper for all del at hun får seg en utdannelse, samme hva - som gir henne en levelig inntekt, skikkelige forsikringer og pensjon. Forstår at kongens barnebarn ikke trenger å tenke de grunnleggende tankene og ha bekymringer for sin framtid både nå og i fremtiden som pensjonister. 

Det var ikke det jeg spurte om.

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (Akkurat nå):

Det var ikke det jeg spurte om.

Har jeg sablet noen ned? Forklar hvordan.

• Liker 2
Skrevet

Blir helt uvel av den dømmende ovenfra-og-ned-tonen her inne...

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (2 minutter siden):

Herregud, du kritiserer jo alt. Utdanningsvalg, eller mangel på det. At han ikke er i forsvaret. At han representerer for lite. At han får penger av foreldrene. Du kjenner ham ikke, vet ikke om bakgrunnen for noen av valgene, likevel sitter du - en voksen nok dame til å ha barnebarn, og kritiserer alle synlige livsvalg han har gjort eller ikke gjort. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
MissLucy skrev (1 time siden):

Nå svarer du på noe som ikke ble påstått. @Miominopåpeker at det er positivt at de jobber, betaler skatt og forsørger seg selv. Det er vel ingen som er uenige i at de i kraft av sin familie har en økt synlighet som gjør dem til interessante samarbeidspartnere for andre kommersielle aktører.

Men hvordan du enn snur og vender på det, så er det jo sant at de jobber og forsørger seg selv og får ikke apanasje, og den sterke kritikken av at de ikke velger utdanning istedet, og at de har fordeler andre ikke har, fremstår som urimelig og smålig. 

Det er mange som har fordeler andre ikke har. Noen er veldig smarte og intelligente og kan gjennomføre tøffe utdanningsløp og bli enere på sitt felt. Noen er over gjennomsnittet vakre, og kan bli modeller. Noen er atletiske og oppnå resultater på idrettsbanen som andre bare kan drømme om. Noen er lakseavinger eller tobakksarvinger eller shippingarvinger eller finansarvinger, og kan gjøre akkurat som kongebarna, bare uten den offentlige nedsablingen.

Og andre igjen er helt ordinære, vanlige unge som må tenke på hva slags utdanning de klarer å gjennomføre og som de kan leve av resten av livet. 

Det er et fåtall unge i dette landet som er fødet med en sølvskje i munnen som laksearvinger. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (7 minutter siden):

ikke gjør deg dum. Du er jo ikke idiot, som du selv påpeker.

• Liker 4
  • Hjerte 3
Skrevet (endret)
Gulline skrev (4 timer siden):

For det første så er han 20 år i starten av desember for det andre så mener jeg at foreldrene har et ansvar for å peile kongens barnebarn inn i utdanninger og førstegangstjenesten. De er unge som står på slottsbalkongen hver 17. mai og som tiljubles av norske barn, unge og voksne. 

Fra tidlige år blir vi innprentet med hvor viktig det er med en skikkelig utdanning. Da snakker jeg ikke kun om akademisk utdannelse, men her i Norge har vi utallige muligheter innen yrkesfag for de som ikke orker tanken på en akademisk utdannelse. 

Unge i dag vokser opp med influensere overalt. Mitt barnebarn på 10 år snakker om skincare-rutiner. Det er helt sikkert hennes drøm å leve av "beauty" så jeg håper for all del at foreldrene klarer å innprente hvor viktig det er å ha en skikkelig utdannelse i bunn så kan man drive med all verdens hobbyer på fritiden. 

Når da kongeparets barnebarn er noen av dem som lever av å være påvirkere så viser det hvor feil verden er blitt. De har som levebrød å påvirke andre. Vise at man må følge sine drømmer som ML sa i et intervju. Andre foreldre må si til barna sine at de må velge utdanningen som gir dem en jobb og en fast og trygg inntekt, forsikringer og pensjon.

Spennende at Skatteetaten, Forsvaret og NAV har fått ny direktør som både bestemmer når utdanning er gyldig, hva som teller som arbeid, og når unge mennesker har levd "riktig" nok til å slippe offentlig irettesettelse. 

Man kan gjerne være kritisk til influenserkultur og samtidig ønske ungdom stabilitet og yrkesvalg med innhold, men når ønsket om struktur glir over i et krav om at én bestemt familie skal føres til moralsk  høring fordi de ikke lever opp til et ideal du har definert, handler det ikke lenger om ungdommens fremtid. Da handler det om å fremstille kongebarna som moralske avvik for å få egen indignasjon til å føles som samfunnsansvar.

Endret av Rev. Revenge
flei
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
pøbelsara skrev (1 minutt siden):

Herregud, du kritiserer jo alt. Utdanningsvalg, eller mangel på det. At han ikke er i forsvaret. At han representerer for lite. At han får penger av foreldrene. Du kjenner ham ikke, vet ikke om bakgrunnen for noen av valgene, likevel sitter du - en voksen nok dame til å ha barnebarn, og kritiserer alle synlige livsvalg han har gjort eller ikke gjort. 

Ja, jeg synes virkelig at de kan vise hvor viktig det er med utdanning og forsvar både med tanke på egen og landets framtid. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (2 timer siden):

Ingrid Alexandra og Sverre Magnus driver dank?

IA har jo nylig vært i militæret og studerer nå, så vil si det er ganske søkt å anklage akkurat henne for å drive dank. Prinsen vet vi for lite om til å vurdere om han driver dank eller ikke. Om han gjør det tenker jeg at det er helt fair å ta seg et friår, men da hadde nok kongehuset tjent på å være åpne om det og bare si at "SM har valgt å ta et friår". Jeg tror ikke mange har et problem med at et menneske tar seg ETT friår. 

Nymerïa skrev (2 timer siden):

Ut i fra det jeg kan se avtjener ca 13% av hvert årskull nå verneplikt. Det inkluderer kvinner. Barna mine fikk i hvert fall masse spørsmål om fysisk form og motivasjon. Det er altså ikke lenger sånn at alle skal inn, det er en rekrutteringsprosess hvor de fleste siles ut.

Hadde det ikke vært mer skammelig hvis han fordi han var kongelig hadde tatt plassen til en ungdom som faktisk ønsket å komme inn? 

Det er litt ufint av deg å insinuere at prinsen kanskje er i for dårlig fysisk form til å komme inn til førstegangstjeneste. Bodyshamer er ikke greit.

Gulline skrev (1 time siden):

Kongen er øverstkommanderende i det norske forsvaret så jeg mener at hans barnebarn absolutt bør avtjene verneplikt. Det er mange andre negative måter å vise sine privilegier enn å gjøre sin plikt for landet de er så heldige å bo på øverste klasse i. 

Uenig i at de burde avtjene verneplikt fordi de er kongens barnebarn. Derimot burde alle som er i arverekka til tronen avtjene en form for verneplikt, og fjernes fra arverekka om de nekter. 

-Pusheen- skrev (1 time siden):

Vi vet ikke engang om de kan avtjene verneplikt. Det skal ikke mer til enn nøtteallergi til før man ikke kommer videre på sesjon... Det kan altså være helt legitime grunner til at f.eks SM ikke avtjener. Og så kan man faktisk av personlige grunner, velge å avstå.

En som er nummer tre (snart nummer to) i arverekken til tronen burde ikke kunne avstå av personlige grunner. Er rimelig sikker på at dersom prinsen av Norge hadde ønsket å avtjene en form for verneplikt for å være forberedt i tilfelle han havner på tronen. hadde de klart å tilrettelegge for en evt nøtteallergi eller lignende.

-Pusheen- skrev (4 minutter siden):

Blir helt uvel av den dømmende ovenfra-og-ned-tonen her inne...

Blir mer uvel av all den logrende forgudelsen av hele kongefamilien og alt de gjør og står for.

• Liker 11
  • Hjerte 1
Skrevet
Gulline skrev (14 minutter siden):

Ja, jeg synes virkelig at de kan vise hvor viktig det er med utdanning og forsvar både med tanke på egen og landets framtid. 

Det er mulig å mene noe uten å kreve tilsynsmyndighet over andres livsvalg.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (2 minutter siden):

Ok. Jeg er enig i at det er viktig. Jeg er uenig i at SM skal bære det ansvaret, og så synes jeg at vi som samfunn, også har et ansvar for å behandle hverandre med respekt og høflighet. Alltid. vi som er voksne, bør gå foran med et godt eksempel. 
der synes jeg du svikter i din omtale av kongefamilien generelt og SM spesielt. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

@velociraptor - det du kaller logring mener jeg er helt normal folkeskikk og empatisk fremtreden. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
velociraptor skrev (4 minutter siden):

En som er nummer tre (snart nummer to) i arverekken til tronen burde ikke kunne avstå av personlige grunner. Er rimelig sikker på at dersom prinsen av Norge hadde ønsket å avtjene en form for verneplikt for å være forberedt i tilfelle han havner på tronen. hadde de klart å tilrettelegge for en evt nøtteallergi eller lignende.

Blir mer uvel av all den logrende forgudelsen av hele kongefamilien og alt de gjør og står for.

Igjen... Blir rent uvel. Her sitter altså voksne folk og tar seg friheter til å rakke ned på absolutt alt et ungt menneske foretar seg. Enten det handler om førstegangstjeneste (som man ikke en gang vet om han har planer om å utføre senere), for lite informasjon fra kongehuset, og når det først kommer informasjon, ja da er det feil, det også. Da tillegges det narrativer om at han får alt gratis og det han gjør, er kun fordi han er kongens barnebarn og nyter fordeler av dét. 

Du kan gjerne kalle det logring, men jeg har null interesse av å synke så lavt at jeg kritiserer en 19-åring for hans rett til å leve livet sitt som han vil. Jeg synker ikke så lavt at jeg drar alt gjennom gjørma, jeg sitter ikke på en eller annen høy hest med pekefingeren og vil diktere hva andre mennesker skal gjøre med sitt liv. 

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Alle er vel enig om at utdanning er viktig. Men nå er det nå en gang slik at folk er forskjellige, og jeg er ikke i tvil om at det er mange unge voksne som føler seg presset ut i et utdanningsløp som kanskje ikke var det beste valget for dem, med den konsekvens at de pådrar seg høy studiegjeld og en halvhjertet, kanskje ikke fullført, utdanning som ikke gir dem noen særlig fordeler.

I det perspektivet håper jeg virkelig at SM vil lykkes med sitt foretak. Det virker som alle glemmer at han har jo faktisk gjennomført et utdanningsløp innen IT- og medieproduksjon, og det er jo bare positivt hvis han kan være et eksempel på en som klarer seg godt med kompetansen fra en yrkesrettet linje på vgs.

Endret av MissLucy
  • Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
-Pusheen- skrev (8 minutter siden):

Igjen... Blir rent uvel. Her sitter altså voksne folk og tar seg friheter til å rakke ned på absolutt alt et ungt menneske foretar seg. Enten det handler om førstegangstjeneste (som man ikke en gang vet om han har planer om å utføre senere), for lite informasjon fra kongehuset, og når det først kommer informasjon, ja da er det feil, det også. Da tillegges det narrativer om at han får alt gratis og det han gjør, er kun fordi han er kongens barnebarn og nyter fordeler av dét. 

Du kan gjerne kalle det logring, men jeg har null interesse av å synke så lavt at jeg kritiserer en 19-åring for hans rett til å leve livet sitt som han vil. Jeg synker ikke så lavt at jeg drar alt gjennom gjørma, jeg sitter ikke på en eller annen høy hest med pekefingeren og vil diktere hva andre mennesker skal gjøre med sitt liv. 

Hæ? Hva er feil med at det kommer informasjon? Det er jo mangelen på informasjon er feil. Og hvor har jeg skrevet at han får alt gratis og "det han gjør, er kun fordi han er kongens barnebarn og nyter fordeler av dét"? Fordi jeg tror Forsvaret hadde kunne være behjelpelige med å finne en tjeneste det er mulig å avtjene med nøtteallergi, om prinsen ønsket å avtjene verneplikt? Jeg har heller ikke kritisert hans rett til å leve sitt liv som han vil, tvert i mot sa jeg at det burde være uproblemtaisk om det er sånn at han tar et friår. Jeg kritiserte KONGEHUSET for dårlig informasjon, ikke SM.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Eufemia- skrev (På 11.10.2025 den 13.31):

Kongehusets synlighet er et av fundamentene for dets legitimitet. Dersom tittelen prins av Norge ikke har noen forpliktelser er heller ikke tittelen hans nødvendige for han fremtid og personlige preferanser. 
Husk at det er all grunn til å tro at prins Sverre Magnus sin fremtidige ektefelle vil bli prinsesse. Skal vi da ha et prinsepar som står på siden med privilegier uten forpliktelser!? 

For det første er det ingen grunn til å tro at Sverre Magnus sin fremtidige ektefelle får tittelen prinsesse eller prins (med mindre SM blir kronprins). I Norge har vi ingen tradisjon for det. 

For det andre - hvilke privilegier mener du Sverre Magnus egentlig har? 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
Gulline skrev (1 time siden):

Jeg er ikke idiot, jeg vet hva det er. Bare bad henne forklare hva HUN mente med ordet i akkurat denne diskusjonen. 

Hvorfor skulle noen mene noe annet enn det som er definisjonen?

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
velociraptor skrev (28 minutter siden):

Hæ? Hva er feil med at det kommer informasjon? Det er jo mangelen på informasjon er feil. Og hvor har jeg skrevet at han får alt gratis og "det han gjør, er kun fordi han er kongens barnebarn og nyter fordeler av dét"? Fordi jeg tror Forsvaret hadde kunne være behjelpelige med å finne en tjeneste det er mulig å avtjene med nøtteallergi, om prinsen ønsket å avtjene verneplikt? Jeg har heller ikke kritisert hans rett til å leve sitt liv som han vil, tvert i mot sa jeg at det burde være uproblemtaisk om det er sånn at han tar et friår. Jeg kritiserte KONGEHUSET for dårlig informasjon, ikke SM.

Det som er feil, er informasjonen som kommer ut. At det ikke er riktig informasjon. At han velger å starte ENK istedenfor å ta høyere utdanning eller dra i forsvaret. At han er i Italia nå, istedenfor det jeg allerede nevnte. Alt skal kritiseres her, tydeligvis. Og med en nedlatende tone i tillegg. "Tenk alle 20-åringene i Norges land, SM burde være et forbilde, han har fått praksisplass i Italia pga sin bestefar" osv. ALT er tydeligvis feil. Det er liksom ikke måte på hvor mye ansvar man skal legge på 19-åringen.

Endret av -Pusheen-
Korrigering
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...