Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
pøbelsara skrev (31 minutter siden):

Klart det har sine fordeler å være fra denne familien. Men Märthas to eldste bruker denne fordelen til å forsørge seg selv,  og de betaler skatt, så jeg klarer ikke å se det kritikkverdige i det. 

Det kan være mange grunner til at unge ikke tar eller utsetter å ta høyere utdanning. 

At voksne mennesker synes det er greit og på sin plass å kritisere og snakke ned 19 år gamle SM, synes jeg er bare trist.  

Ja, nettopp - det er derfor vi har yrkesfag her til lands.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gulline skrev (2 minutter siden):

Ja, tenk at de var aktive på miljøfronten allerede da
Ikke for sitt vedkommende, men på alle andres vegne var de aktive 😅

😅😅😂

• Liker 2
Skrevet
Miomino skrev (7 timer siden):

Vet du, dette naget og bitterheten mot disse unge voksne synes jeg er skremmende. Å det kun fordi de er kongeparets barnebarn. En ting er sikkert, de har ikke valgt sine foreldre. Like lite som du og jeg har det.

Maud Angelica Behn er billedkunstner. Hun er også forfatter, og ga ut sin sin andre bok i vår. Hun har inntekt og betaler skatt. Med andre ord, hun lever ikke av apanasje, som er det evige gnagende argument i denne tråden. Så hva er problemet? Alle kan ikke være akademikere.

Leah Isadora Behn er modell, influenser og har lansert egen sminke, Dorah. Som sin søster har hun inntekt og bidrar til fellesskapet med skatt. Yrkesvalget hun har tatt så langt i livet er ikke unormalt. Men i motsetning til enkelte av kollegene fremmer hun ikke kosmetisk kirurgi. Så igjen, hva er problemet?

SM er i startfasen på sitt yrkesliv. Så hva med å faktisk la han komme i gang før du sabler han ned? Ser forøvrig i Se&Hør at han skal representere mer i sin søsters fravær. Det må vel gi et pluss eller to i boka? 

Og hvordan har de kommet dit? Skole? Nei KJente foreldre? Ja. 

Har du hørt om å gå foran som et godt eksempel? Influensere har sannelig nok dårlig påvirkning på unge idag. De trenger noen som påvirker dem på en skikkelig måte. Vi har til og med profesjonelle idrettsutvøvere som velger utdannelse i tillegg for å ha noe å falle tilbake på. De er fine forbilder, skulle ønske at barnebarna til kongeparet også kunne se viktigheten av å ta en utdannelse og viktigheten av å gå foran som et godt eksempel for andre unge i Norge. Som priviligerte maktpersoner burde foreldrene stå mer på for førstegangstjeneste og utdannelse. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Sol79 skrev (15 minutter siden):

Med andre ord, Sverre Magnus gjør ingenting. Hvilken 20-åring lærer hvordan det er å drive bedrift ved å opprette et enkeltpersonforetak og flytte utenlands til kjærestens studiested? Det slottet kommer med er så tynt at det nesten er flaut.

Syns det er skammelig at han som kongens enste mannlige barnebarn og vår kommende konges sønn ikke tar førstegangstjeneste. De er Norges "elitefamilie" og skal gå foran med et godt eksempel. Hvorfor skal annen norsk ungdom gidde og "kaste bort" et år i militæret når ikke Norges eneste prins gidder?

Ut i fra det jeg kan se avtjener ca 13% av hvert årskull nå verneplikt. Det inkluderer kvinner. Barna mine fikk i hvert fall masse spørsmål om fysisk form og motivasjon. Det er altså ikke lenger sånn at alle skal inn, det er en rekrutteringsprosess hvor de fleste siles ut.

Hadde det ikke vært mer skammelig hvis han fordi han var kongelig hadde tatt plassen til en ungdom som faktisk ønsket å komme inn? 

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Nymerïa skrev (50 minutter siden):

Ut i fra det jeg kan se avtjener ca 13% av hvert årskull nå verneplikt. Det inkluderer kvinner. Barna mine fikk i hvert fall masse spørsmål om fysisk form og motivasjon. Det er altså ikke lenger sånn at alle skal inn, det er en rekrutteringsprosess hvor de fleste siles ut.

Hadde det ikke vært mer skammelig hvis han fordi han var kongelig hadde tatt plassen til en ungdom som faktisk ønsket å komme inn? 

Kongen er øverstkommanderende i det norske forsvaret så jeg mener at hans barnebarn absolutt bør avtjene verneplikt. Det er mange andre negative måter å vise sine privilegier enn å gjøre sin plikt for landet de er så heldige å bo på øverste klasse i. 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
Gulline skrev (1 time siden):

Ja, nettopp - det er derfor vi har yrkesfag her til lands.

Og friheten til å velge hva man ønsker å gjøre helt selv.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Istapp skrev (5 timer siden):

Verken Maud eller Leah hadde fått de mulighetene som kunstner/bokutgiver eller modell/gi ut sminkemerke dersom de ikke var dem dem er. Andre unge blir ikke gitt mulighetene selv om de er bedre kompetente til det samme. F.eks er Leah modell og har gått visninger for norske merker, men hun mangler den høyden som kreves for øvrige modeller som benyttes.

Men for all del - du er i din fulle rett til å mene kongens barnebarn bidrar grunnet sine evner og kompetanse - og ikke på grunn av at de er hvem de er og er gitt muligheter nettopp av denne grunnen.

Nå svarer du på noe som ikke ble påstått. @Miominopåpeker at det er positivt at de jobber, betaler skatt og forsørger seg selv. Det er vel ingen som er uenige i at de i kraft av sin familie har en økt synlighet som gjør dem til interessante samarbeidspartnere for andre kommersielle aktører.

Men hvordan du enn snur og vender på det, så er det jo sant at de jobber og forsørger seg selv og får ikke apanasje, og den sterke kritikken av at de ikke velger utdanning istedet, og at de har fordeler andre ikke har, fremstår som urimelig og smålig. 

Det er mange som har fordeler andre ikke har. Noen er veldig smarte og intelligente og kan gjennomføre tøffe utdanningsløp og bli enere på sitt felt. Noen er over gjennomsnittet vakre, og kan bli modeller. Noen er atletiske og oppnå resultater på idrettsbanen som andre bare kan drømme om. Noen er lakseavinger eller tobakksarvinger eller shippingarvinger eller finansarvinger, og kan gjøre akkurat som kongebarna, bare uten den offentlige nedsablingen.

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
Gulline skrev (4 minutter siden):

Kongen er øverstkommanderende i det norske forsvaret så jeg mener at hans barnebarn absolutt bør avtjene verneplikt. Det er mange andre negative måter å vise sine privilegier enn å gjøre sin plikt for landet de er så heldige å bo på øverste klasse i. 

Vi vet ikke engang om de kan avtjene verneplikt. Det skal ikke mer til enn nøtteallergi til før man ikke kommer videre på sesjon... Det kan altså være helt legitime grunner til at f.eks SM ikke avtjener. Og så kan man faktisk av personlige grunner, velge å avstå.

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
Gulline skrev (6 minutter siden):

Utfra det resonnementet burde alle bondebarnebarn være bønder og alle fiskerbarnebarn fiskere og alle legebarnebarn leger. Osv.

Er det ikke fint at man kan velge selv heller?

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Gulline skrev (23 minutter siden):

Det er mulig å være for verneplikt uten å pakke det inn i en forestilling om at kongens barnebarn personlig skylder oss noe. Verneplikt handler om samfunnsansvar, ikke om å kreve moralsk bot av dem man misliker. Når argumentet kokes ned til "de er privilegerte, derfor må de bevise noe", blir det mer et uttrykk for forakt enn et ønske om likhet i plikter fra de man misliker.

Endret av Rev. Revenge
  • Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Gulline skrev (15 minutter siden):

Kanskje Sverre Magnus er pasifist? :vetikke: 

• Liker 4
  • Nyttig 7
Skrevet

Når noen er innestengte i et gullbur er det vår rett å pirke i dem med en spiss pinne. 

Buret er jo tross alt av gull.

• Liker 4
  • Hjerte 5
Skrevet
Aricia skrev (4 minutter siden):

Når noen er innestengte i et gullbur er det vår rett å pirke i dem med en spiss pinne. 

Tross alt...

• Liker 3
Skrevet (endret)
Aricia skrev (23 minutter siden):

1. Med gullbur, hva mener du bestemt?
  2. Følger det puter under armene med det gullburet? 
  3. Er det bare barna i familien som er innestengt i gullbur?
  4. Eller de voksne og?
  5. Hvem er det som setter noen i gullbur, fint om du forklarer. Det er veldig lett å slenge ut fraser uten nærmere forklaring. 

Endret av Gulline
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg tenker at vanlig folkeskikk og litt sånn antydninger til empati, burde tilsi at vi voksne som diskuterer her inne, burde slutte å kritisere valgene til 19 år gamle SM.

Vi vet ikke hvorfor han ikke er i forsvaret, vi vet ikke hvorfor han ikke studerer, og vi vet ikke hva han gjør i Italia annet enn at han driver med det han har registrert enkeltforetak innenfor.

Jeg forstår ikke hvorfor vi skal ha innsyn i prosessene som ligger rundt dette. Det er veldig mange unge mennesker som ikke aner hvilken vei de skal ta i livet når de er 19 år gamle.

Hvorfor kastes helt vanlig høflighet på båten? Ja jeg mener det er ganske uhøflig å sette seg til doms over andre mennesker livsvalg, særlig når de er svært unge, og også når de er født inn i kongefamilien.

Jeg forstår rett og slett ikke hvorfor man skal spekulere i, og sette seg til doms over en svært ung manns liv. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Metaforer trenger ikke punktvise detaljlister for å forstås, de beskriver et bilde, ikke et skjema. Når man snur debatten til et kryssforhør om ordet "gullbur", bekrefter man egentlig bare poenget: at noen er mer opptatt av å kontrollere diskusjonen enn å diskutere innholdet. Gullbur handler ikke om puter eller lås,  det handler om hvordan privilegier kan være både beskyttelse og begrensning samtidig.

Når man krever fem definisjoner av en metafor, sier det mest om behovet for kontroll – ikke om behovet for klarhet.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Gulline skrev (32 minutter siden):
  1. Med gullbur, hva mener du bestemt?
  2. Følger det puter under armene med det gullburet? 
  3. Er det bare barna i familien som er innestengt i gullbur?
  4. Eller de voksne og?
  5. Hvem er det som setter noen i gullbur, fint om du forklarer. Det er veldig lett å slenge ut fraser uten nærmere forklaring. 

gullbur - Det Norske Akademis ordbok https://share.google/2qZkW7GHocMP0atl4

• Liker 6
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (25 minutter siden):

Jeg tenker at vanlig folkeskikk og litt sånn antydninger til empati, burde tilsi at vi voksne som diskuterer her inne, burde slutte å kritisere valgene til 19 år gamle SM.

Vi vet ikke hvorfor han ikke er i forsvaret, vi vet ikke hvorfor han ikke studerer, og vi vet ikke hva han gjør i Italia annet enn at han driver med det han har registrert enkeltforetak innenfor.

Jeg forstår ikke hvorfor vi skal ha innsyn i prosessene som ligger rundt dette. Det er veldig mange unge mennesker som ikke aner hvilken vei de skal ta i livet når de er 19 år gamle.

Hvorfor kastes helt vanlig høflighet på båten? Ja jeg mener det er ganske uhøflig å sette seg til doms over andre mennesker livsvalg, særlig når de er svært unge, og også når de er født inn i kongefamilien.

Jeg forstår rett og slett ikke hvorfor man skal spekulere i, og sette seg til doms over en svært ung manns liv. 

For det første så er han 20 år i starten av desember for det andre så mener jeg at foreldrene har et ansvar for å peile kongens barnebarn inn i utdanninger og førstegangstjenesten. De er unge som står på slottsbalkongen hver 17. mai og som tiljubles av norske barn, unge og voksne. 

Fra tidlige år blir vi innprentet med hvor viktig det er med en skikkelig utdanning. Da snakker jeg ikke kun om akademisk utdannelse, men her i Norge har vi utallige muligheter innen yrkesfag for de som ikke orker tanken på en akademisk utdannelse. 

Unge i dag vokser opp med influensere overalt. Mitt barnebarn på 10 år snakker om skincare-rutiner. Det er helt sikkert hennes drøm å leve av "beauty" så jeg håper for all del at foreldrene klarer å innprente hvor viktig det er å ha en skikkelig utdannelse i bunn så kan man drive med all verdens hobbyer på fritiden. 

Når da kongeparets barnebarn er noen av dem som lever av å være påvirkere så viser det hvor feil verden er blitt. De har som levebrød å påvirke andre. Vise at man må følge sine drømmer som ML sa i et intervju. Andre foreldre må si til barna sine at de må velge utdanningen som gir dem en jobb og en fast og trygg inntekt, forsikringer og pensjon.

Endret av Gulline
  • Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

For det første så er han 20 år i starten av desember for det andre så mener jeg at foreldrene har et ansvar for å peile kongens barn inn i utdanninger og førstegangstjenesten. De er unge som står på slottsbalkongen hver 17. mai og som tiljubles av norske barn, unge og voksne. 

Fra tidlige år blir vi innprentet med hvor viktig det er med en skikkelig utdanning. Da snakker jeg ikke kun om akademisk utdannelse, men her i Norge har vi utallige muligheter innen yrkesfag for de som ikke orker tanken på en akademisk utdannelse. 

Unge i dag vokser opp med influensere overalt. Mitt barnebarn på 10 år snakker om skincare-rutiner. Det er helt sikkert hennes drøm å leve av "beauty" så jeg håper for all del at foreldrene klarer å innprente hvor viktig det er å ha en skikkelig utdannelse i bunn så kan man drive med all verdens hobbyer på fritiden. 

Når da kongeparets barnebarn er noen av dem som lever av å være påvirkere så viser det hvor feil verden er blitt. De har som levebrød å påvirke andre. Vise at man må følge sine drømmer som ML sa i et intervju. Andre foreldre må si til barna sine at de må velge utdanningen som gir dem en jobb og en fast og trygg inntekt, forsikringer og pensjon.

Jeg v vet at du mener alt dette, men jeg er helt uenig med deg, og jeg menerdet er både uhøflig og lite empatisk å være så fordømmende rundt en person du overhodet ikke kjenner. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...