Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Den rikeste i hele familien er vel fetteren til HM; Haakon Lorenzen, hvis man skal snakke privilegier (arv). 

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Frisk Frosk skrev (44 minutter siden):

Hvorfor mener du det er "all grunn til å tro at prins Sverre Magnus sin fremtidige ektefelle vil bli prinsesse"?

Hverken ektefellene til prinsesse Ragnhild, prinsesse Astrid eller prinsesse Märtha Louise har fått titler. 

Dette er det jo ingen tradisjon for i det Kongehuset vi har hatt siden 1905. 

Så hvorfor tror du det vil endre seg?

Det er et veldig godt spørsmål. Det bør jo være kjønnsuavhengig.

Det jeg virkelig lurer på, er imidlertid hva de har tenkt å gjøre med hans barn i forhold til titler. Jeg synes det vil være naturlig at hans barn ikke får titler, og de vil jo selvfølgelig ha en mor som kan gi dem sitt navn, men det er samtidig litt rart at en far ikke har et navn å gi sine barn. Kanskje de vil kalle dem Magnus til etternavn?

• Liker 3
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (3 timer siden):

Nei, IA og andre kronprinsesser og kronprinser føler antakelig ikke det, det er jo derfor monarki som styreform fremstår svært lite egnet for vår tid, særlig hvis vi tar utgangspunkt i det menneskelige aspektet (noe vi bør). 

Veldig enig i hva du skriver her. 

Når vanlige folk syns det er utrolig vanskelig å si i fra seg odelsretten, hvordan er det da for de som er født inn i Kongehuset. Joda, på papiret kan de si i fra seg rollen, men jøyemeg så mye det må koste på det personlige planet. 

Jeg syns det er helt ok at Sverre Magnus finner sine egne veier. Han mottar ikke appansje, og han utnytter ikke Kongehuset ved å spille på at han er prins eller at foldrene hans er kronprinsparet (så vidt jeg vet i hvert fall). 

At Kongehuset er underbemannet er de nok godt klar over, og det er også et valg de tar: mindre represntasjon, mindre oppmerksomhet og potenseielt mindre oppslutning, men mer frihet til barna og ro i familien. 

Jeg tror det vi ser er en indre avvikling av monarkiet i Norge, og at den er ønsket og bevisst fra Kongehuset. 

Kronprinsen er en god diplomat. Jeg tror han ville blitt en godt presentkanditat om han ville stilt. 

Endret av blvck
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (14 minutter siden):

Det er et veldig godt spørsmål. Det bør jo være kjønnsuavhengig.

Det jeg virkelig lurer på, er imidlertid hva de har tenkt å gjøre med hans barn i forhold til titler. Jeg synes det vil være naturlig at hans barn ikke får titler, og de vil jo selvfølgelig ha en mor som kan gi dem sitt navn, men det er samtidig litt rart at en far ikke har et navn å gi sine barn. Kanskje de vil kalle dem Magnus til etternavn?

I disse likestilte tider ville vel det naturligste kanskje være at de tok sin mors etternavn, slik MLs barn fikk sin fars navn?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Frisk Frosk skrev (3 minutter siden):

I disse likestilte tider ville vel det naturligste kanskje være at de tok sin mors etternavn, slik MLs barn fikk sin fars navn?

Eller så kan man jo også ta andre slektsnavn, så lenge det blir godkjent etter navneloven? 

Akkurat etternavn tenker jeg er veldig uproblematisk 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Frisk Frosk skrev (12 minutter siden):

jeg tenker at i disse likestilte tider så er ikke det ene navnet mer naturlig enn det andre. Men han bør jo ha et navn, slik at ikke prins og prinsesse tvinger seg frem som "nødvendig".

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (1 time siden):

Jeg snakket ikke om 1954, jeg snakket om situasjonen nå., og jeg sa ikke at det er merkelig. Jeg sa at det er mer merkelig at hun representerer,  enn at SM ikke gjør det. Rett og slett fordi hun er 100 år og ikke i arverekken, og ingen krever det av henne. Hun kunne lagt inn årene for 30 år siden uten at noen ville lastet henne for det. Jeg synes egentlig det er ganske merkelig at hun og hunden hennes representerer Norge under statsbesøk.

Og dette er ikke kritikk, for jeg synes hun virker som en kul dame.

Jeg synes det vitner om en lojalitet til institusjonen, noe flere av den yngre generasjonen kunne lære mye av. Se også på Kong Harald og Dronning Sonja som på tross av høy alder fortsatt jobber hardt.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
CeXNS skrev (Akkurat nå):

Jeg synes det vitner om en lojalitet til institusjonen, noe flere av den yngre generasjonen kunne lære mye av. Se også på Kong Harald og Dronning Sonja som på tross av høy alder fortsatt jobber hardt.

Nettopp, og all respekt til henne og kongeparet for det. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
CeXNS skrev (35 minutter siden):

Ja selvfølgelig vitner det om lojalitet til institusjonen. Jeg har ikke sagt noe annet 🤷🏻‍♀️

• Liker 5
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (9 minutter siden):

Ja selvfølgelig vitner det om lojalitet til institusjonen. Jeg har ikke sagt noe annet 🤷🏻‍♀️

Så hvorfor skriver du at det er merkelig at hun og hunden representerer? Jeg tror hun ser situasjonen godt, både mangelen på folk og lojalitet og rolleforståelse fra de yngre. At hun bidrar er ikke merkelig, det står det enormt respekt av. 

Endret av CeXNS
Postet prematurt
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (2 timer siden):

jeg synes det er merkeligere at prinsesse Astrid representerer, enn at prins Sverre M ikke gjør det.

Prinsesse Ragnhild meldte seg ut og representerte ingenting. Har aldri hørt noen krititsere henne for det.

Prinsesse Astrid var landets offisielle fyrstedame i mange år, dvs. etter at Kong Haakon døydde sidan den nye kongen var enkemann og den dåverande kronprinsen var ugift. Ho har til og med fått innvilga pensjon for dette arbeidet. Ergo fell det henne nok naturleg å trå til i ny og ne. I Storbritanne skal visstnok syster til kongen, prinsesse Anne vera den av dei såkalla arbeidande kongelege som utfører flest kongelege oppdrag i året. Det er mange snorer som skal klyppast rundt omkring 🤪

Prinsesse Ragnhild var den fyrste som gifta seg borgerleg, og slik eg har forstått det, blei ho og mannen nærmast tvungne til å flytta utanlands etterpå, så ingen har nokon gong forventa at ho skulle representera kongehuset; snarare tvert imot. Den gongen var ein redd for at inngifta i kongefamilien (og slektningane deira) skulle bli ein ny adel i landet, og då var det betre at det nygifta paret flytta langt bort. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Eufemia- skrev (5 timer siden):

Jeg har ikke konkludert, men jeg setter spørsmålstegn ved hvordan de/kongehuset skal kunne fungere optimalt når familiemedlemmer synes å velge bort å være med på å dra lasset ift. å representere i ulike anledninger. De er født inn i dette, de lever med det å være en del av kongehuset/familien, og det er naturlig å tenke at de får innsikt i mye fra barnsben av. Så er det jo dette med hvordan tilnærmingen blir presentert for den oppvoksende slekt. Er foreldrene positive og tilnærmingen lagt opp på en måte som gjenspeiler stolthet og dedikasjon til privilegerte roller på toppen av samfunnsstigen. Klager mor og far, ja, så vil noe slikt prege også de barn og unge som måtte være vitne til negative holdninger til det å være kongelige  dette innebærer. 
Positivtet er en viktig og god ting, og tilnærmingen til et liv hvor man er kongelig må være betydelig bedre enn der hvor evt. foreldre/kongelige opplever rollene sine som belastende og noe de aller helst vil slippe. Det heter å prege sine barn, og det er gammelt nytt at barn speiler sine foreldre på veldig mange måter. 
Kronprinsen har i yngre år uttalt at han ikke var så trygg på at rollen han var noe han ønsket. Han uttrykte tvil om dette, ja, han kunne sågar sett for seg et liv og karriere som profesjonell brettseiler. Hvorfor gjorde han så ikke det?
Mette Marit valgte å bli kronprinsens ektefelle, helt frivillig. Det var jo et bevisst valg med alt hva dette innebærer. Jeg mener at det forplikter, og at valget også legger absolutte føringer for å oppfylle forpliktelsene, samt det å oppdra barna de etter hvert fikk til et liv som kongelige. Det er naturlig å forvente at holdningene til rollene blir kommunisert med positivt engasjement, og intet annet, og slettes ikke noen for «klagesang» etc. 

De kongelige har mange rundt seg som bidrar på aller beste måte for at de skal tjene landet, og samtidig leve et godt og privilegert liv hvor finansene ikke setter særlig med begrensninger. 
Velges en såkalt egen kuriositet, vel, så signer ut og ta en jobb hvor inntekten kommer fra virksomhet eller arbeidsgiver. 
Helt greit, velger prinsen et annet liv som en vanlig borger med jobb og egen inntekt - helt ok. Men, da må han jo komme til en beslutning og ikke leve som Ole Brum - ja, takk, begge deler! Det går ikke. 

Nå er det vel ikkje prins SM sjølv som

har bestemt at han skal finna sine egne vegar. Dette er blitt sagt heilt frå han var liten av, så dette er det nokre andre (kongen?) som har bestemt at han rett og slett må. Eg ser det som ledd i ei generell trend der kongehusa rundt omkring skal skjærast ned til beinet, eller slankast som britane kallar det. 

Når det er sagt, treng ikkje det å tyda at me ikkje skal få vita nokon ting om kva prinsen gjer, for eg er heilt einig i at ein prinsetittel tyder offisiell representasjon på eit eller anna vis. Prins Carl Philip blir kanskje den næraste å samanlikna han med? Han driv jo og forretningar på si i privat regi, men han får vel betalt for å representera kongehuset, sjølv om borna hans ikkje har fått prinse- og prinsessetitlar. 

• Liker 5
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (17 minutter siden):

Prinsesse Astrid var landets offisielle fyrstedame i mange år, dvs. etter at Kong Haakon døydde sidan den nye kongen var enkemann og den dåverande kronprinsen var ugift. Ho har til og med fått innvilga pensjon for dette arbeidet. Ergo fell det henne nok naturleg å trå til i ny og ne. I Storbritanne skal visstnok syster til kongen, prinsesse Anne vera den av dei såkalla arbeidande kongelege som utfører flest kongelege oppdrag i året. Det er mange snorer som skal klyppast rundt omkring 🤪

Prinsesse Ragnhild var den fyrste som gifta seg borgerleg, og slik eg har forstått det, blei ho og mannen nærmast tvungne til å flytta utanlands etterpå, så ingen har nokon gong forventa at ho skulle representera kongehuset; snarare tvert imot. Den gongen var ein redd for at inngifta i kongefamilien (og slektningane deira) skulle bli ein ny adel i landet, og då var det betre at det nygifta paret flytta langt bort. 

Vel, mannen til Ragnhild hadde jo firma i Brasil, så det var jo ikke på lykke og fromme og med et spark i ræva de dro akkurat dit. 

• Liker 10
Skrevet (endret)
CeXNS skrev (7 timer siden):

Dette er faktisk et godt poeng. Det ville løse mye dersom de som ikke bidrar heller ikke har en tittel. 

Så lenge de har privilegiet av å ha en tittel, bør man forvente at de bidrar. Vi ser jo til fulle hvor uheldig det er å ha tilknytning via tittel, men samtidig skal finne sin «egen vei». 

Selvfølgelig er det å inneha en tittel et privilegium, som gjør at du vil få tilgang til muligheter som folk uten tittel ikke vil ha. Bare tilknytning til Kongehuset har jo vist seg å åpne dører som man kan utnytte. 

Prins Joachim har jo fått framståande stillingar ved landets ambassader i hhv. Frankrike og USA, der han heilt sikkert hever ei anstendig løn. Ei slik karriere kunne prins SM også fått, men noko seier meg at han ikkje er akademikar-type, litt på linje med prins Harry.

Endret av Vonbrotenrojalist
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Kollontaj skrev (8 minutter siden):

Vel, mannen til Ragnhild hadde jo firma i Brasil, så det var jo ikke på lykke og fromme og med et spark i ræva de dro akkurat dit. 

Nei, eg tenkte lite over dette tidlegare, men har fått høyra i seinare tid at prinsesse Ragnhild har ymta frampå om at dei i praksis ikkje hadde noko anna val. Har forstått det slik at ho var litt bitter.

• Liker 4
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (Akkurat nå):

Nei, eg tenkte lite over dette tidlegare, men har fått høyra i seinare tid at prinsesse Ragnhild har ymta frampå om at dei i praksis ikkje hadde noko anna val. Har forstått det slik at ho var litt bitter.

Det kan godt hende og de fleste ville nok vært det med tanke på prosessen frem til giftemålet. 
https://www.nrk.no/norge/xl/private-brev-avslorer-kongelig-familiedrama-1.16112861

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
CeXNS skrev (1 time siden):

Så hvorfor skriver du at det er merkelig at hun og hunden representerer? Jeg tror hun ser situasjonen godt, både mangelen på folk og lojalitet og rolleforståelse fra de yngre. At hun bidrar er ikke merkelig, det står det enormt respekt av. 

Det er to ting som kan være sanne samtidig. De utelukker ikke hverandre.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (1 time siden):

Ja det vet vi

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
CeXNS skrev (10 timer siden):

Jeg kan ikke unngå å tenke på hvordan det blir når IA blir kronprinsesse. Dersom broren ikke skal representere og moren er lider av kronisk sykdom så er det ikke mange igjen til å "dra lasset."

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...