Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Gulline skrev (1 time siden):

Nei, det er ikke derfor det er lite i samsvar med tiden vi lever i. Det er det faktum at vi ikke kan stemme på hvem vi ønsker skal representere landet vårt som er det største problemet med monarkiet. Jeg synes ikke synd på tronarvinger, de har et reelt valg om de absolutt ikke ønsker å ta over tronen. 

Man kan frasi seg tronen, men for tronarvingene er presset og forventningene svært reelle. Å si at det «bare er å velge» forenkler situasjonen ganske mye. Har du sett Stortingets siste vurdering av monarkiet? Det kan være interessant å se hva som faktisk begrunnes der, kontra hvordan vi opplever det personlig.

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gulline skrev (47 minutter siden):

De unge jeg kjenner vet å sette pris på all hjelp fra foreldre og besteforeldre - både økonomisk og praktisk og hjelper mer enn gjerne til ved behov. Det er ingen plikt, men de fleste har ansvarsfølelse overfor de som har bidratt i livet deres, og derfor er glad for å kunne gi noe tilbake i form av praktisk hjelp. 

Kongeparet nærmer seg 90, begge har operert inn pacemaker. Alle ser at kongen i tillegg er dårlig til bens, allikevel stiller han opp og representerer mye. Skulle bare mangle at ikke de unge kan stille opp og avlaste. 

Det er en feilslutning å likestille å hjelpe besteforeldre med å avlaste kongen. De to tingene er ikke sammenlignbare.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
Rev. Revenge skrev (6 minutter siden):

Det er en feilslutning å likestille å hjelpe besteforeldre med å avlaste kongen. De to tingene er ikke sammenlignbare.

Neivel

• Liker 4
Skrevet
Rev. Revenge skrev (11 minutter siden):

Man kan frasi seg tronen, men for tronarvingene er presset og forventningene svært reelle. Å si at det «bare er å velge» forenkler situasjonen ganske mye. Har du sett Stortingets siste vurdering av monarkiet? Det kan være interessant å se hva som faktisk begrunnes der, kontra hvordan vi opplever det personlig.

Javel

• Liker 2
Skrevet
Eufemia- skrev (6 timer siden):

Jeg har mange ganger hørt kronprinsparet si at «de, deres barn, må finne sine egne veier». Det er til en viss grad forståelig og riktig, men det påhviler dem samtidig at de er født inn i kongehuset/familien. I det ligger forventninger om at de må forberede seg på å arbeide for monarkiet og landet. Det ligger i det hele. 
Derfor er det ganske oppsiktsvekkende at kronprinsparet ikke har lagt opp til at de forberedes til nettopp det å gjøre de oppgavene de arver. Rollene og de enorme privilegiene som de har gjør at dette også forplikter i seg selv. 

Hva prins Sverre Magnus evt. ikke ønsker eller er komfortabel med er underordnet plikten kongehuset har til å sette kongehusets medlemmer/familien i stand til å representere for Norge. 

Prinsesse Astrid representerer fortsatt. Da er det litt merkelig at nr. 3 i arverekken ikke gjør det. 

jeg synes det er merkeligere at prinsesse Astrid representerer, enn at prins Sverre M ikke gjør det.

Prinsesse Ragnhild meldte seg ut og representerte ingenting. Har aldri hørt noen krititsere henne for det.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (26 minutter siden):

Neivel

Gulline skrev (23 minutter siden):

Javel

For å oppsummere slik at det blir ryddig: Privat motivasjon og institusjonelle plikter er forskjellige, og kronprinsen kan kombinere engasjement med egne valg. Offisiell oversikt over oppgaver finnes på Slottets nettsider.

• Liker 11
Skrevet
Eufemia- skrev (5 timer siden):

Kongehusets synlighet er et av fundamentene for dets legitimitet. Dersom tittelen prins av Norge ikke har noen forpliktelser er heller ikke tittelen hans nødvendige for han fremtid og personlige preferanser. 
Husk at det er all grunn til å tro at prins Sverre Magnus sin fremtidige ektefelle vil bli prinsesse. Skal vi da ha et prinsepar som står på siden med privilegier uten forpliktelser!? 

Ja, det kan skje, og det er jo ikke noe rart i at det finnes prinser og prinsesser som ikke har offisielle oppgaver. 

Problemet med å legge oppgaver til nummer to i arverekken, er at det er en kortsiktig løsning. Det ligger i sakens natur at nummer to innen få år kommer til å rykke ned til 3. og 4. plass og kanskje enda lenger ned, og det er ikke åpenbart at det er en god løsning å løfte frem et par som det kun er behov for i noen få år, samtidig som man legger beslag på de dette parets beste år /etableringsfase.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (5 timer siden):

Så det tror du? Ok. Det tror ikke jeg. Men hun har vært en av de verste på å klage på det. 

Det er liksom greit når man drar inn på godene, men stakkar de som publiserer bilder av prinsessen. 

Hørte aldri klaging da hun fikk Bloksberg (arv fra kong Olav), dyre ridehester, gratis bil fra KNA, mulighet til å bosette seg og familien i London og New York i årevis osv ... 

Nå har vel prinsesse ML aldri sagt at hun ikke ønsker å være prinsesse eller representere kongehuset. Det hun har klaget over, er pressens behandling av henne i ungdommen, og det vil jeg si hun har god grunn til å gjøre. Saken som prinsesse Caroline vant i menneskerettsdomstolen, demonstrerer jo at det faktisk ikke er greitt å behandle folk på den måten, uansett om de er offentlige personer.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Snurrevippen skrev (3 timer siden):

Det blir rart å konkludere med noe når man faktisk ikke vet. Eller har du kjennskap til hvordan han har blitt oppdratt? 

Med det sagt så tror jeg mange glemmer hvor enormt krevende det er å vokse opp med offentligheten tett på, særlig da når mediene og sosiale plattformer viser seg å være så grenseløse som de er. Mange unge sliter med konstant eksponering og forventninger selv uten å ha offentlig press, så da kan man bare forestille hvordan det er for en som er født inn i kongefamilien. 

Det er veldig forståelig at han velger å leve mer tilbaketrukket, ikke minst er det sunt. Det gir han rom for å finne ut av hvem han er uten at alt må tolkes i lys av det ene eller det andre. Vi ser også hva det vil si å tre frem i offentligheten, viser man seg en gang så er man dermed en offentlig person, og da mener enkelte at det ikke finnes grenser for hva man kan kritisere. Han mister dermed retten til å trekke seg tilbake i følge enkelte. 

Jeg mener man bør vise respekt for at han og kongehuset velger å ta den tiden de trenger, enn å presse frem en rolle fordi noen har urimelig forventninger å se han. Eller ønsker å tilfredsstille sin egen kuriositet. Dersom han skal tre frem i offentligheten bør det definitivt skje på egne premisser. 

Helt enig. Gode poenger her.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (3 timer siden):

Å starte Sverre Magnus Productions vitner vel ikke akkurat om at man ønsker å leve anonymt. 

I andre europeiske kongehus så er gjerne prinser og prinsesser med å representere kongehuset. Det er slett ikke uvanlig når man ser seg om. Jeg tror mange ser at de er priviligerte og vil gjerne hjelpe foreldre og besteforeldre i rollene sine. Jeg vokste opp på gård og jeg var selvsagt med når foreldrene mine skulle sette poteter, ta opp poteter, plukke stein osv ... Ikke uvanlig at barn bidrar med det de kan. 

Hvorfor vitner ikke det at han startet et enkeltpersonforetak om at han ønsker å leve et anonymt liv?? Jeg ville vel tvert imot sagt at det er jo akkurat det det viser.

Å sammenligne kongelige oppgaver i offentlighetens nådeløse flomlys med potetplukking på 70-tallet, er så fjernt at det fortjener egentlig ingen kommentar i det hele tatt, men likevel:

Du tuller nå antar jeg??!!!! 

• Liker 8
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (15 minutter siden):

Hvorfor vitner ikke det at han startet et enkeltpersonforetak om at han ønsker å leve et anonymt liv?? Jeg ville vel tvert imot sagt at det er jo akkurat det det viser.

Å sammenligne kongelige oppgaver i offentlighetens nådeløse flomlys med potetplukking på 70-tallet, er så fjernt at det fortjener egentlig ingen kommentar i det hele tatt, men likevel:

Du tuller nå antar jeg??!!!! 

Du spør ikke meg, men: Hjelpe besteforeldre med potetplukking vs. kongelig representasjon.

:skratte:

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (24 minutter siden):

jeg synes det er merkeligere at prinsesse Astrid representerer, enn at prins Sverre M ikke gjør det.

Prinsesse Ragnhild meldte seg ut og representerte ingenting. Har aldri hørt noen krititsere henne for det.

Hvorfor tenker du det er merkelig at prinsesse Astrid representerer? Du skrev at det har vært bemanninsprobleme siden 1905. Selvfølgelig er det da fint at Astrid bidro både da og nå gitt disse bemanningsproblemene. 

Da Märta døde i 1954 var Astrid blitt myndig, mens Harald ble myndig året etter. Vi hadde altså ikke så mange å spille på, så da løste de det ved at Astrid bidro. Kanskje det dermed gjorde henne til en person som folket nettopp hadde er forhold til og det dermed er naturlig at hun representerer? På samme måte kunne SM bidra nå slik at folk får et forhold til ham når situasjonen er som den er.

Endret av CeXNS
  • Liker 4
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 timer siden):

Det er jo veldig mange som bruker eget navn på ENK'ene sine, så det er ikke akkurat uvanlig heller. 

Det er et krav å ha med navnet:

https://enkeltpersonforetak.no/starte-egen-bedrift/navn-pa-enkeltpersonforetak

"Det er regler for hvilke navn du kan gi et enkeltpersonforetak, blant annet må etternavnet ditt være med i bedriftsnavnet."

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (4 minutter siden):

Det er et krav å ha med navnet:

https://enkeltpersonforetak.no/starte-egen-bedrift/navn-pa-enkeltpersonforetak

"Det er regler for hvilke navn du kan gi et enkeltpersonforetak, blant annet må etternavnet ditt være med i bedriftsnavnet."

Ja, stemmer, husker det nå. Vi diskuterte jo dette med etternavn for en stund siden. Siden de ikke har etternavn, blir det jo sånn med hans ENK, at det blir Sverre Magnus.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
CeXNS skrev (5 minutter siden):

Hvorfor tenker du det er merkelig at prinsesse Astrid representerer? Du skrev at det har vært bemanninsprobleme siden 1905. Selvfølgelig er det da fint at Astrid bidro både da og nå gitt disse bemanningsproblemene. 

Da Märta døde i 1954 var Astrid blitt myndig, mens Harald ble myndig året etter. Vi hadde altså ikke så mange å spille på, så da løste de det ved at Astrid bidro. Kanskje det dermed gjorde henne til en person som folket nettopp hadde er forhold til og det dermed er naturlig at hun representerer? På samme måte kunne SM bidra nå slik at folk får et forhold til ham når situasjonen er som den er.

Som sagt; det kan jo hende at han ikke selv ønsker at folk skal få et forhold til han. Skjønner ikke at det er vanskelig å forstå. Han skal antakelig leve et langt liv der han (forhåpentligvis) vil synke lengre ned på arvelista og må ha noe meningsfullt å gjøre som han selv velger. 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
CeXNS skrev (4 minutter siden):

Jeg snakket ikke om 1954, jeg snakket om situasjonen nå., og jeg sa ikke at det er merkelig. Jeg sa at det er mer merkelig at hun representerer,  enn at SM ikke gjør det. Rett og slett fordi hun er 100 år og ikke i arverekken, og ingen krever det av henne. Hun kunne lagt inn årene for 30 år siden uten at noen ville lastet henne for det. Jeg synes egentlig det er ganske merkelig at hun og hunden hennes representerer Norge under statsbesøk.

Og dette er ikke kritikk, for jeg synes hun virker som en kul dame.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Eufemia- skrev (6 timer siden):

Kongehusets synlighet er et av fundamentene for dets legitimitet. Dersom tittelen prins av Norge ikke har noen forpliktelser er heller ikke tittelen hans nødvendige for han fremtid og personlige preferanser. 
Husk at det er all grunn til å tro at prins Sverre Magnus sin fremtidige ektefelle vil bli prinsesse. Skal vi da ha et prinsepar som står på siden med privilegier uten forpliktelser!? 

Hvorfor mener du det er "all grunn til å tro at prins Sverre Magnus sin fremtidige ektefelle vil bli prinsesse"?

Hverken ektefellene til prinsesse Ragnhild, prinsesse Astrid eller prinsesse Märtha Louise har fått titler. 

Dette er det jo ingen tradisjon for i det Kongehuset vi har hatt siden 1905. 

Så hvorfor tror du det vil endre seg?

• Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet

SM er jo heller ikke H.K.H som søsteren. Der har de lært litt, for ML fikk den tittelen ved fødselen (og sa den fra seg i voksen alder). 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (25 minutter siden):

Jeg snakket ikke om 1954, jeg snakket om situasjonen nå., og jeg sa ikke at det er merkelig. Jeg sa at det er mer merkelig at hun representerer,  enn at SM ikke gjør det. Rett og slett fordi hun er 100 år og ikke i arverekken, og ingen krever det av henne. Hun kunne lagt inn årene for 30 år siden uten at noen ville lastet henne for det. Jeg synes egentlig det er ganske merkelig at hun og hunden hennes representerer Norge under statsbesøk.

Og dette er ikke kritikk, for jeg synes hun virker som en kul dame.

Hunden hennes også? 😄🥹

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Gulline skrev (2 timer siden):

Det må du vel mene, jeg står for mine meninger. Men nå skal jeg heldigvis se fotballkamp så kongehus får være kongehus for meg. 

Jeg skrev det for å tydeliggjøre at sammenligningen din mellom å bidra hjemme som barn på gård og et ungt medlem av kongehuset som registrerer et ENK, innehar både faglige og logiske brister. Det er misvisende analogi, og har ikke noe med subjektive meninger å gjøre. Det handler om faktiske forhold og logikk. 

• Liker 7
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...