Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Gulline skrev (1 time siden):

I såfall har han misforstått sin rolle. 

Tror du kronprinsen er i USA og holder taler som en løs kanon? Jeg antar UD er involvert her.

• Liker 6
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gulline skrev (2 timer siden):

Kronprinsparet har vært tause og hastet forbi pressen i lange tider. Jeg snakker ikke om den spesifikke episoden. Men bra for dem som har fått et nytt og bedre inntrykk av ham av den grunnen. 

Av hvilken grunn? Jeg er kritisk til håndteringen av MBH-saken, men akkurat dette handler ikke om MBH. Det handler om USA-oppdraget. Det må være greit uten at alt til en hver tid skal måtte handle om helt andre ting enn det faktiske oppdraget. 

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 minutter siden):

Av hvilken grunn? Jeg er kritisk til håndteringen av MBH-saken, men akkurat dette handler ikke om MBH. Det handler om USA-oppdraget. Det må være greit uten at alt til en hver tid skal måtte handle om helt andre ting enn det faktiske oppdraget. 

Nå var innlegget mitt myntet til den eller de som sa at talen hadde gitt dem et bedre inntrykk av ham. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (5 minutter siden):

Nå var innlegget mitt myntet til den eller de som sa at talen hadde gitt dem et bedre inntrykk av ham. 

Talen var god, og HM var her en god representant for Norge og demokratiet, samt at han greide å holde en viktig, tidsriktig tale som minnet både om de idealene som USA ble bygget på og som har vært grunnlaget for samarbeidet mellom Norge og USA gjennom et par århundrer.. Men det får man jo ikke med seg hvis man ikke en gang gidder lese den.

Når man ikke har satt seg inn i det som diskuteres så er det ikke mulig å diskutere samme sak saklig..

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet

Kongehusets rolle for å fremme norske interesser:

«Kronprins Haakon har denne uken vært på en sjarmoffensiv i det norske USA. Samtidig har en stor delegasjon fra næringslivet vært med.

– Norske bedrifter og investeringer står bak tusener av jobber i USA, sa kronprins Haakon torsdag til norske og amerikanske næringslivsledere.»

«Så du er oppmuntret av reisen?

– Ja, det vil jeg si. Det er ikke noen indikasjon på at interessen for USA er blitt mindre i norsk næringsliv.»

https://www.aftenposten.no/verden/i/PpkaOJ/nye-tall-viser-hvordan-norsk-samhandel-bidrar-til-jobber-i-usa

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Kronprinsen gjør en god jobb når han representerer i USA. Det er absolutt viktig, og er en døråpner for næringslivet. Det er bare så synd at ikke kronprinsessen er frisk og har mulighet til å bidra ved en slik anledning. Hun er syk og i rehabilitering, så neste representasjon vil være stortingsmiddagen litt senere denne måneden. Vi får håpe at hun er frisk nok til å stille der. 

Kongen var til stede og representerte ved VM i vektløfting, noe som var en god og viktig støtte til denne idretten. Det er imponerende hvordan han stiller opp på tross av helseutfordringene sine. 

Men; Hvor er prins Sverre Magnus blitt av? Han er ikke å se etter sine tidligere representasjonsoppgaver tidligere i sommer/høst. 
Hva gjør han, hvor bor han, og hvorfor jobber han ikke for kongehuset? Det er lite eller ingeninformasjon om ham etter at det slapp ut noen smuler av informasjon om et firma han opprettet, og som går på foto? Hvordan går det? 

Taushet der også. Hvorfor i all verden er det lagt lokk på hans tilværelse og engasjement. Han er vitterlig prins av Norge. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Eufemia- skrev (3 minutter siden):

Kronprinsen gjør en god jobb når han representerer i USA. Det er absolutt viktig, og er en døråpner for næringslivet. Det er bare så synd at ikke kronprinsessen er frisk og har mulighet til å bidra ved en slik anledning. Hun er syk og i rehabilitering, så neste representasjon vil være stortingsmiddagen litt senere denne måneden. Vi får håpe at hun er frisk nok til å stille der. 

Kongen var til stede og representerte ved VM i vektløfting, noe som var en god og viktig støtte til denne idretten. Det er imponerende hvordan han stiller opp på tross av helseutfordringene sine. 

Men; Hvor er prins Sverre Magnus blitt av? Han er ikke å se etter sine tidligere representasjonsoppgaver tidligere i sommer/høst. 
Hva gjør han, hvor bor han, og hvorfor jobber han ikke for kongehuset? Det er lite eller ingeninformasjon om ham etter at det slapp ut noen smuler av informasjon om et firma han opprettet, og som går på foto? Hvordan går det? 

Taushet der også. Hvorfor i all verden er det lagt lokk på hans tilværelse og engasjement. Han er vitterlig prins av Norge. 

Jeg må si jeg foretrekker Sverre Magnus' tolkning av prinsejobben 100 ganger over prinsesse Märtha Louises' tolkning av prinsessejobben.

• Liker 12
  • Nyttig 7
Skrevet
MissLucy skrev (15 minutter siden):

Jeg må si jeg foretrekker Sverre Magnus' tolkning av prinsejobben 100 ganger over prinsesse Märtha Louises' tolkning av prinsessejobben.

Prinsesse ML er vel ikke lenger en del av det å representere. Så langt har jeg ikke sett nok til prinsen til å kunne definere ham i rollen. Det han har gjort ser bra ut de få gangene han så langt har representert. Vi kjenner ham ikke, vi har knapt hørt ham snakke, mene, si noe, uttrykke seg osv. Som person gjør han et sympatisk inntrykk. Jeg synes det er spesielt at han ikke har oppgaver for kongehuset all den tid han er prins, og kongehuset er i mangel på noen som kan gjøre den jobben de plikter å utføre. Kongehuset er bakpå så det holder, det er knapt så de fungerer. Det går på nødbluss. 

Til sammenligning kan de som er interessert kikke innom det danske kongehuset. De jobber iherdig og kontinuerlig. Alle sammen gjør en innsats for landet. 
https://www.kongehuset.dk/

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Eufemia- skrev (46 minutter siden):

Han er ikke en del av kongehuset, antakelig derfor han sees sjelden. Er vel ikke meningen at han skal ha jevnlige oppdrag. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
Eufemia- skrev (2 timer siden):

Prinsesse ML er vel ikke lenger en del av det å representere. Så langt har jeg ikke sett nok til prinsen til å kunne definere ham i rollen. Det han har gjort ser bra ut de få gangene han så langt har representert. Vi kjenner ham ikke, vi har knapt hørt ham snakke, mene, si noe, uttrykke seg osv. Som person gjør han et sympatisk inntrykk. Jeg synes det er spesielt at han ikke har oppgaver for kongehuset all den tid han er prins, og kongehuset er i mangel på noen som kan gjøre den jobben de plikter å utføre. Kongehuset er bakpå så det holder, det er knapt så de fungerer. Det går på nødbluss. 

Til sammenligning kan de som er interessert kikke innom det danske kongehuset. De jobber iherdig og kontinuerlig. Alle sammen gjør en innsats for landet. 
https://www.kongehuset.dk/

Nei, men det at hun ikke representerer er jo en direkte konsekvens av hvordan hun har forvaltet prinsesserollen sin.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Selv om SM ikke er en del av Kongehuset, er det meget spesielt at vi ikke får vite noe som helst om hva han (angivelig) driver med. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
parmanoia skrev (43 minutter siden):

Selv om SM ikke er en del av Kongehuset, er det meget spesielt at vi ikke får vite noe som helst om hva han (angivelig) driver med. 

Vet ikke hva du mener med angivelig i parentes, men det er vel formidlet at han har startet eget firma. Da jobber han vel med det, vil jeg tro? 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Det har jo vært nevnt flere ganger, men Kongehuset har jo et stort problem, de har en jobb å utføre, men ikke nok folk med 100% kapasitet. Da bør de vurdere alternativer. Kvalifikasjonen for å bekle rollen er blodsbånd. De har altså ikke mulighet til å leie inn en vikar. Ergo må de se i egne rekker hvem som kunne tenkes å bidra positivt. Det uforståelige valget om å sende prinsesse IA så langt unna Norge som mulig, har jo gjort en allerede lavtbemannet organisasjon enda mindre i stand til å rekke over oppgavene. At man da ikke bruker SM mer er ikke til å forstå. Han gjorde jo vitterlig en god figur da han representerte. Dette er ikke holdbart i lengden, det skjønner alle. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Kongehuset har vært tynt bemannet siden 1905, og ingen har klagd. Tre år er ingenting i den store sammenhengen. 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Når det gjelder det med hvor Sverre Magnus er, og hva han gjør og hvorfor han ikke representerer, så tenker jeg at vi vet ikke om det er en beslutning han har tatt selv, eller om det er en del av kongehusets langsiktige strategi. Hvis det er det siste, så tenker jeg at det forsåvidt innafor er å diskutere i lys av bemanning og kongehusets kriseår. 

Det at de ikke forteller så mye om hvor han er og hva han gjør når han ikke representerer, tenker jeg gir grunnlag for å være litt tilbakeholdne med spekulasjoner og krav om informasjon.

Han er myndig, og må jo få bestemme selv hvor mye han forteller. Det er ikke hans skyld at han er født inn i den familien, og jeg tenker diskusjonen bør ta høyde for at han rett og slett ikke ønsker å leve livet sitt i offentligheten og at det kan være en mulig bakgrunn for at det ikke kommer informasjon.

Endret av MissLucy
  • Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
Kollontaj skrev (18 timer siden):

Han er ikke en del av kongehuset, antakelig derfor han sees sjelden. Er vel ikke meningen at han skal ha jevnlige oppdrag. 

Jeg glemte et lite øyeblikk at han ikke er medlem av kongehuset, men kongefamilien. 
Når det er sagt, så er det riktig at vi ser ham sjelden. Du sier at det ikke er meningen at han skal ha jevnlige oppdrag. 
Hvordan skal kongehuset kunne klare oppdragene sine fremover med så få medlemmer? Hvordan skal den kabalen gå opp? 
Kongeparet er blitt eldre og har utfordringer med helsen. De står på så godt de klarer, all respekt for innsatsen de gjør. 
Kronprinsen flyr som en enslig strikkball fra det ene oppdraget til et annet, og det hele blir et inntrykk av en heseblesende aktivitet som dekker så mye han kan klare alene. Det er på ingen måte ideelt, det sier seg selv. Siden kronprinsesse MM er kronisk lungesyk, så er hun ikke å påregne som forutsigbar og stabil til representasjon. Det er heller ikke en god situasjon for monarkiets plikter til å fylle rollene sine for landet. Prinsesse IA er opptatt på andre siden av jordkloden, så hun kan ikke bidra heller. Om tre år er hun tilbake fra Australia, men da kan det være flere studier som venter, det er så langt noe vi ikke vet. 
Prinsesse-vil-ikke og sjaman-sjarlatanen gjør stort sett alt de kan for å senke kongehuset og monarkiet. De kan ikke påregnes fremover heller, noe de har besørget selv. 
Prinsesse Ragnhild er blitt en eldre dame, også hun med helseutfordringer, og derfor kan man ikke regne henne inn som før.

Så vet vi altså ikke hvor prins SM er regnet inn til å bidra. At han i det hele tatt ikke er forberedt og lært opp til å representere er for meg en gåte. Hvordan kan de la være å bruke prinsen når kongehuset knapt har folk til å stille til representasjon er utrolig. 

De legger ned seg selv, ser det ut til. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Eufemia- skrev (1 minutt siden):

Jeg glemte et lite øyeblikk at han ikke er medlem av kongehuset, men kongefamilien. 
Når det er sagt, så er det riktig at vi ser ham sjelden. Du sier at det ikke er meningen at han skal ha jevnlige oppdrag. 
Hvordan skal kongehuset kunne klare oppdragene sine fremover med så få medlemmer? Hvordan skal den kabalen gå opp? 
Kongeparet er blitt eldre og har utfordringer med helsen. De står på så godt de klarer, all respekt for innsatsen de gjør. 
Kronprinsen flyr som en enslig strikkball fra det ene oppdraget til et annet, og det hele blir et inntrykk av en heseblesende aktivitet som dekker så mye han kan klare alene. Det er på ingen måte ideelt, det sier seg selv. Siden kronprinsesse MM er kronisk lungesyk, så er hun ikke å påregne som forutsigbar og stabil til representasjon. Det er heller ikke en god situasjon for monarkiets plikter til å fylle rollene sine for landet. Prinsesse IA er opptatt på andre siden av jordkloden, så hun kan ikke bidra heller. Om tre år er hun tilbake fra Australia, men da kan det være flere studier som venter, det er så langt noe vi ikke vet. 
Prinsesse-vil-ikke og sjaman-sjarlatanen gjør stort sett alt de kan for å senke kongehuset og monarkiet. De kan ikke påregnes fremover heller, noe de har besørget selv. 
Prinsesse Ragnhild er blitt en eldre dame, også hun med helseutfordringer, og derfor kan man ikke regne henne inn som før.

Så vet vi altså ikke hvor prins SM er regnet inn til å bidra. At han i det hele tatt ikke er forberedt og lært opp til å representere er for meg en gåte. Hvordan kan de la være å bruke prinsen når kongehuset knapt har folk til å stille til representasjon er utrolig. 

De legger ned seg selv, ser det ut til. 

Det er klart at på kort sikt ville det vært hensiktsmessig om han representerte, og han gjorde en god figur på de oppdragene han hadde i vår.

Men vi forventer at kongehuset tenker langsiktig, og alt bråket rundt prinsesse ML har jo demonstrert til fulle hvor risikabelt det er å holde seg med aktive kongelige som også forventes å klare seg selv. Vi kan ikke utelukke at dette er en beslutning som er forankret mer i fremtiden enn nåtiden. 

Men uansett hva som er kongehusets strategi, så må vi ikke glemme at det står et individ oppi dette, som uansett må lov å bestemme selv. Han har blitt fortalt hele sitt liv at han ikke skal jobbe som kongelig, men må finne sin egen vei. Det er jo ikke opplagt at det er interessant for ham å plutselig måtte trø inn som vikar. Det er jo ikke en vanlig jobb, men en jobb som medfører at han trer inn i offentligheten på en måte vi ikke vet om han ønsker eller er komfortabel med.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt og avsporinger.

Forumansvarlig

Skrevet
MissLucy skrev (28 minutter siden):

Det er klart at på kort sikt ville det vært hensiktsmessig om han representerte, og han gjorde en god figur på de oppdragene han hadde i vår.

Men vi forventer at kongehuset tenker langsiktig, og alt bråket rundt prinsesse ML har jo demonstrert til fulle hvor risikabelt det er å holde seg med aktive kongelige som også forventes å klare seg selv. Vi kan ikke utelukke at dette er en beslutning som er forankret mer i fremtiden enn nåtiden. 

Men uansett hva som er kongehusets strategi, så må vi ikke glemme at det står et individ oppi dette, som uansett må lov å bestemme selv. Han har blitt fortalt hele sitt liv at han ikke skal jobbe som kongelig, men må finne sin egen vei. Det er jo ikke opplagt at det er interessant for ham å plutselig måtte trø inn som vikar. Det er jo ikke en vanlig jobb, men en jobb som medfører at han trer inn i offentligheten på en måte vi ikke vet om han ønsker eller er komfortabel med.

Jeg har mange ganger hørt kronprinsparet si at «de, deres barn, må finne sine egne veier». Det er til en viss grad forståelig og riktig, men det påhviler dem samtidig at de er født inn i kongehuset/familien. I det ligger forventninger om at de må forberede seg på å arbeide for monarkiet og landet. Det ligger i det hele. 
Derfor er det ganske oppsiktsvekkende at kronprinsparet ikke har lagt opp til at de forberedes til nettopp det å gjøre de oppgavene de arver. Rollene og de enorme privilegiene som de har gjør at dette også forplikter i seg selv. 

Hva prins Sverre Magnus evt. ikke ønsker eller er komfortabel med er underordnet plikten kongehuset har til å sette kongehusets medlemmer/familien i stand til å representere for Norge. 

Prinsesse Astrid representerer fortsatt. Da er det litt merkelig at nr. 3 i arverekken ikke gjør det. 

• Liker 18
  • Hjerte 1
Skrevet
Kollontaj skrev (15 timer siden):

Vet ikke hva du mener med angivelig i parentes, men det er vel formidlet at han har startet eget firma. Da jobber han vel med det, vil jeg tro? 

Jeg tenker at det holder ikke at det ikke kommuniseres a prinsen jobber med. Han er meget anonym til å være prins og et voksent medlem av kongefamilien. Hva jobber han med, konkret? Formidlingsviljen er ikke tilstede ser det ut til, uvisst av hvilken grunn. 

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...