Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Aricia skrev (På 7.10.2025 den 19.50):

Helt enig.

En vanlig rettesnor for pressens kritiske spørsmål til maktpersoner i samfunnet er at de skal stille våre spørsmål, det seere og lesere ønsker å få svar på i sammenhengen. I dette tilfellet er jeg slett ikke sikker på om gjentakende mal apropos-spørsmål om familiekrisene ved enhver representasjonsanledning faktisk er det majoriteten av publikum ønsker å få svar på. Formålet her framstår ikke som maktkritikk, men som sensasjonsjakt.

Du vet at det er ikke bare din og dine likesinnede sin kongefamilie. De skal faktisk fungere som statsoverhode for Julianne og moren også ... de er ikke ute etter sensasjon, de var ute etter å få svar på sin henvendelse. 

Men så bra at dere synes kronprinsparet opptrer flott, de setter nok stor pris på det. Jeg vet om litt flere enn Julianne og moren som mener det motsatte. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når mener du det passer i programmet at han snakker om dem?  Han er på besøk for å markere 200 år siden de første innvandrerne fra Norge til USA - hvor i programmet tenker du det passer å snakke om dette? Og hvorfor?

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
Gulline skrev (49 minutter siden):

Du vet at det er ikke bare din og dine likesinnede sin kongefamilie. De skal faktisk fungere som statsoverhode for Julianne og moren også ... de er ikke ute etter sensasjon, de var ute etter å få svar på sin henvendelse. 

Men så bra at dere synes kronprinsparet opptrer flott, de setter nok stor pris på det. Jeg vet om litt flere enn Julianne og moren som mener det motsatte. 

Tenker du at han skal snakke om dem når han ikke engang spesifikt får spørsmål om dem, og hadde det likevel vært passende å ta opp dette? Både av ham og en eventuell journalist?

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (1 time siden):

Og der svaret skulle komme nå i USA? 

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet

God tale, spesielt det jeg har sitert:

America has always believed in the power of knowledge, and you have built some of the best learning environments in the world. St. Olaf is part of that proud tradition.

When I was a student at UC Berkeley, I learned from impressive professors. I learned a lot from them. But I learned just as much from my fellow students—people from every corner of the globe, with every kind of perspective. We didn’t always agree. But we listened. We argued. We learned. That is the essence of a free society: the opportunity to exchange ideas without fear.

Independent teaching and research is at the heart of democracy. And so, to the students here today: cherish that freedom. Seek out those who are different from you. Be curious. Be generous. Because that is how we grow.
https://www.kongehuset.no/tale.html?tid=233330&sek=28409&scope=27248

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
Kollontaj skrev (7 timer siden):

Og der svaret skulle komme nå i USA? 

Jeg snakker ikke bare om han og jeg snakker ikke bare om USA. De har gjemt seg for pressen og gått tause forbi i lange tider, begge to.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (8 timer siden):

Tenker du at han skal snakke om dem når han ikke engang spesifikt får spørsmål om dem, og hadde det likevel vært passende å ta opp dette? Både av ham og en eventuell journalist?

Kronprinsparet har vært tause og hastet forbi pressen i lange tider. Jeg snakker ikke om den spesifikke episoden. Men bra for dem som har fått et nytt og bedre inntrykk av ham av den grunnen. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

@Kollontaj Enig, jeg merket meg også de formuleringene om høyere utdanning i USA i Haakons tale. Jeg oppfatter dem som et subtilt spark til Trump, og hans pågående vendetta mot ledende universiteter i USA.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
Aricia skrev (4 minutter siden):

@Kollontaj Enig, jeg merket meg også de formuleringene om høyere utdanning i USA i Haakons tale. Jeg oppfatter dem som et subtilt spark til Trump, og hans pågående vendetta mot ledende universiteter i USA.

La oss håpe at talen var et takk til USA for fine år som student og ikke politisk ment. Vi har en grunnlov som begrenser hans rolle der. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Gulline skrev (14 minutter siden):

La oss håpe at talen var et takk til USA for fine år som student og ikke politisk ment. Vi har en grunnlov som begrenser hans rolle der. 

Der er jeg uenig med deg. Jeg leste også dette som et spark til Trump-administrasjonen i flere henseender. Her brukte han posisjonen sin og oppmerksomheten godt. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
CeXNS skrev (5 minutter siden):

Der er jeg uenig med deg. Jeg leste også dette som et spark til Trump-administrasjonen i flere henseender. Her brukte han posisjonen sin og oppmerksomheten godt. 

I såfall har han misforstått sin rolle. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det han sier er fakta og refleksjon rundt det. Ikke politisk, men i USA kan det meste oppfattes som politisk i disse dager. Jeg ser ikke noe galt i det, tvert i mot. Normale demokratiske tanker skal kongehuset stå for. 

• Liker 10
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Gulline skrev (35 minutter siden):

Det er ikke politisk å forsvare demokratiske grunnverdier, herunder den akademiske friheten - dette er allmenne prinsipper som henger tett sammen med grunnleggende menneskerettigheter og folkerett.

Tillegg: Vi ønsker oss ikke tilbake til monarker som leflet med autokratiske idéer og regimer - det finnes nok av eksempler på det i nyere europeisk historie.

Endret av Aricia
  • Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet
Kollontaj skrev (6 minutter siden):

Det han sier er fakta og refleksjon rundt det. Ikke politisk, men i USA kan det meste oppfattes som politisk i disse dager. Jeg ser ikke noe galt i det, tvert i mot. Normale demokratiske tanker skal kongehuset stå for. 

Hans oppgave som medlem av kongehuset er å representere Norge og styrke forholdet mallom Norge og besøkslandet, ikke å skape avstand og splid. Så jeg tenker at det var en takk til USA fra studietiden sin der. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Aricia skrev (3 minutter siden):

Det er ikke politisk å forsvare demokratiske grunnverdier, herunder den akademiske friheten - dette er allmenne prinsipper som henger tett sammen med grunnleggende menneskerettigheter og folkerett.

Tillegg: Vi ønsker oss ikke tilbake til monarker som leflet med autokratiske idéer og regimer - det finnes nok av eksempler på det i nyere europeisk historie.

Det spiller liten rolle hva du ønsker, det er hva som er kongefamiliens oppgaver når de representerer i utlandet som gjelder.  

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Hans oppgave som medlem av kongehuset er å representere Norge og styrke forholdet mallom Norge og besøkslandet, ikke å skape avstand og splid. Så jeg tenker at det var en takk til USA fra studietiden sin der. 

Å forsvare et grunnleggende demokratisk prinsipp som den akademiske friheten er en ypperlig måte å representere Norge på.

• Liker 9
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
Gulline skrev (15 minutter siden):

I såfall har han misforstått sin rolle. 

Nettopp! Jeg hørte det som diplomatiet forlengede røst. Han er der som representant for Norges kongehus. Det er andre som tar seg av evt. politiske spørsmål. Jeg husker at han fikk et spørsmål hvor han repliserte med nettopp relevans ift. hans rolle. Det var ryddig og tydelig. 

Endret av Eufemia-
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (2 minutter siden):

Du mener han skaper avstand og splid? 

• Liker 10
Skrevet
Kollontaj skrev (25 minutter siden):

Du mener han skaper avstand og splid? 

Om han blander seg inn i et lands folkevalgte styresmakter, ja absolutt. Har ikke hørt den nevnte talen og har ingen interesse av å høre den heller.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Frisk Frosk skrev (På 7.10.2025 den 0.34):

Kongerollen burde trumfet papparollen et sted mellom 2019 og august 2022, i det minste før bryllupet. 

De brøt jo begge to avtalen fra første stund, så de viser begge to forakt for monarkiet og Kongehuset, inkl. Kongen og Dronningen - MLs foreldre som hun burde hatt langt mer omtanke for. 

Men ML har allerede valgt en annen "trone", den som "dronningen til kong DV". Og da har hun ikke lenger noe å gjøre med det norske monarkiet, og fortjener på ingen måte lenger tittelen som prinsesse, sin fars datter til tross.. 

Jeg er enig med deg. Det handler om at mange ønsker at det ryddes opp, for å si det litt forenklet. Det er åpenbart ikke enkelt for kongen å irettesette sin voksne datter, men det er jo forsøkt uten å bli vellykket. 
Det er på mange måter trist å se at kongen ikke får ro og fred til å få et fokus som handler om monarkiets positive sider. Når hans datter ikke ser ut til å respektere og forstå konsekvensene av hennes provokasjoner/oppførsel, en sønn som har fått en gigaskandale på gårdstunet gjennom Høibysaken, så blir det mildt sagt bortimot umulig å manøvrere stødig og godt. 
Jeg tenker at en viss klok kommunikasjon kunne tjent dem bedre enn taushet. 
Jeg skrev noe om dette i et innlegg/tilsvar som er blitt slettet av uviss grunn. 

NB. Til Forumansvarlig; Temaet handler om kongehusets representanter, og hvordan de håndterer de utfordringene de står i. 
Noen saker veves inn i hverandre av naturlige årsaker, men hvor hovedfokuset er tydelig å lese. Derfor hører dette til i denne tråden. 

Endret av Eufemia-
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...