Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
MissLucy skrev (9 minutter siden):

Jeg synes egentlig hun hadde ganske god grunn til å være sarkastisk når hun ble belært om selvfølgeligheter. 

"Ja, sorry, jeg skjønte jo at du egentlig mente å si at hun er i arverekken" hadde vært fullt mulig å skrive.

Det er jo åpenbart ikke selvfølgeligheter når begrepene brukes feil.  Og det er ikke bare hun som bruker begrepet «tronarving» feil. Det er ganske vanlig. I VG ble IA (som er arveprinsesse) nylig  omtalt som tronarving og sammenlignet med prinsesse Leonor av Spania (som ER tronarving). Når Harald dør så blir IA riktignok tronarving , men ML blir det aldri. 

(Jeg ble selv nettopp korrigert på en mye mindre detalj som jeg egentlig godt visste, men da er det jo bare å innrømme feilen. Noe jeg gjorde).

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (3 minutter siden):

Ingen grunn til å være så sarkastisk. «Ja, sorry, jeg mente at hun er i arverekken» hadde vært fullt mulig å skrive - i hvert fall for oss andre, som stadig blir satt på plass her inne. 

Det betyr ikke så mye i praksis at hun er i arverekken, all den tid alle vet at hun ikke kommer til å bli regjerende dronning. Folk tar henne ikke så seriøst, så jeg tror ikke hun er den som skader kongehuset  - annet enn som enda et støyende moment. 
For meg illustrerer oppførselen hennes hvor fjern man blir av å vokse opp i en parallell virkelighet der man aldri må stå til ansvar for noe.

Og hun kommer selvsagt aldri til å bli fratatt prinsesse-tittelen.

Men vi vet jo faktisk ikke det. Sjansen er kanskje ikke så stor, men sykdom og ulykker skjer. Hver eneste dag. Hver tredje nordmann får for eksempe kreft. 

Hvis vi skal være ærlige så er Haakon snart konge. Da er det bare to personer, hvorav en er en mann i 50-åra, som trenger å bli satt ut av spill av for eksempel sykdom før Sverre Magnus blir konge. Og da, da er vi farlig nærme Märtha på tronen med Durek ved sin side. En lengre sykmelding bare, og hun rykker fram som "vikar".

Og skulle det skje noe med Sverre Magnus også permanent vil Märtha sitte på tronen i seks år minst, siden det er tida det tar å endre styreform her i landet. Og de seks åra ville vært en katastrofe... 

Jeg hadde forstått at folk tenkte det er helt usannsynlig at hun ender opp på tronen hvis det var et par personer til foran henne i køa (noe det med åra kanskje blir, men både Ingrid Alexandra og Sverre Magnus er unge og ugifte enn så lenge). Men Harald, Haakon, Ingrid Alexandra og Sverre Magnus... En på nesten 90, en på over 50 og alle er i familie og vil jevnlig sove i samme hus eller befinne seg på samme sted. En stor brann, bare, og poff så går monarkiet i Norge til helvete. 

• Liker 4
Skrevet
Marihønepøne skrev (Akkurat nå):

Men vi vet jo faktisk ikke det. Sjansen er kanskje ikke så stor, men sykdom og ulykker skjer. Hver eneste dag. Hver tredje nordmann får for eksempe kreft. 

Hvis vi skal være ærlige så er Haakon snart konge. Da er det bare to personer, hvorav en er en mann i 50-åra, som trenger å bli satt ut av spill av for eksempel sykdom før Sverre Magnus blir konge. Og da, da er vi farlig nærme Märtha på tronen med Durek ved sin side. En lengre sykmelding bare, og hun rykker fram som "vikar".

Og skulle det skje noe med Sverre Magnus også permanent vil Märtha sitte på tronen i seks år minst, siden det er tida det tar å endre styreform her i landet. Og de seks åra ville vært en katastrofe... 

Jeg hadde forstått at folk tenkte det er helt usannsynlig at hun ender opp på tronen hvis det var et par personer til foran henne i køa (noe det med åra kanskje blir, men både Ingrid Alexandra og Sverre Magnus er unge og ugifte enn så lenge). Men Harald, Haakon, Ingrid Alexandra og Sverre Magnus... En på nesten 90, en på over 50 og alle er i familie og vil jevnlig sove i samme hus eller befinne seg på samme sted. En stor brann, bare, og poff så går monarkiet i Norge til helvete. 

Nå ser jeg det som helt usannsynlig at tre friske yngre personer (HM, IA og SM) plutselig skal dø uten å etterlate seg noen arvinger, men ja - jeg er selvsagt helt enig med deg i at ML på tronen ville vært spikeren i kista for monarkiet. Åpenbart. Og det har jeg faktisk påpekt flere ganger her inne, at hadde det ikke vært for et håpløst patriarkalsk system så ville landet vårt blitt velsignet med dronning ML og prins Durek (siden ML er eldre enn HM). Noe som illustrerer til fulle hvor latterlig det er at rollen som statsoverhode skal gå i arv.

Nå som man kan endre kjønn juridisk så har jo flere spekulert i hva som ville skje hvis hun gjorde det. Jeg har inntrykk av at hun aldri før har ønsket en slik rolle, men mulig at Durek har tent gnisten i henne også når det gjelder bitterhet rundt dette… skal bli artig å følge med videre.

• Liker 10
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (4 minutter siden):

Nå ser jeg det som helt usannsynlig at tre friske yngre personer (HM, IA og SM) plutselig skal dø uten å etterlate seg noen arvinger, men ja - jeg er selvsagt helt enig med deg i at ML på tronen ville vært spikeren i kista for monarkiet. Åpenbart. Og det har jeg faktisk påpekt flere ganger her inne, at hadde det ikke vært for et håpløst patriarkalsk system så ville landet vårt blitt velsignet med dronning ML og prins Durek (siden ML er eldre enn HM). Noe som illustrerer til fulle hvor latterlig det er at rollen som statsoverhode skal gå i arv.

Nå som man kan endre kjønn juridisk så har jo flere spekulert i hva som ville skje hvis hun gjorde det. Jeg har inntrykk av at hun aldri før har ønsket en slik rolle, men mulig at Durek har tent gnisten i henne også når det gjelder bitterhet rundt dette… skal bli artig å følge med videre.

Det er ingen som trenger å dø, det holder at de får en lidelse som går ut over kognitiv fungering eller en sykdom som gir stor utmattelse eller gir for liten eller for ustabil arbeidsevne. Og alvorlig sykdom rammer virkelig ikke kun eldre eller folk som er syke fra før. Det rammer blindt. 

Personlig tenker jeg at dersom Sverre Magnus ender opp med å skulle ta over tronen uten at han eller søsteren har fått barn må vi starte avviklinga av monarkiet omtrent på timen. Jeg har ingen grunn til å tenke at Sverre Magnus ikke vil kunne bli en god konge, men tante Märtha som kronprinsesse blir for utrygt. Det går bare ikke. 

Det med juridisk skifte av kjønn har jeg ikke tenkt på og nå når du først har fått meg til å se hvilke følger det kan få kommer jeg nesten ikke til å få sove i natt! For de er mer enn spesielle nok til å gjøre det.

• Liker 1
Skrevet
Hunter7 skrev (13 timer siden):

Nå har vi alle nylig levd gjennom en pandemi og såvel konge- som kronprinsparet stod i og ledet landet gjennom den krisa ganske så forbilledlig. 

Hæ? Hva gjorde de unde pandemien som var så forbilledlig?

MissLucy skrev (12 timer siden):

Jeg er enig i at ML-saken har vist at kongen ikke viser den evnen. Jeg er uenig i at ML-saken viser det samme for kronprinsen, for det ligger i hele dette systemets natur at han ikke har noe med å bestemme hva som skal gjøres i den saken. 

Jeg er dypt uenig i at MBH-saken viser at de konstitusjonelle rollene er tilsidesatt for noen av dem.

Jeg tenker at de tvert i mot har gjort akkurat det rollene krever av dem, som er å ikke uttale seg om saken, selv om det helt sikkert ville vært fordelaktig for deres personlige omdømme å gjøre det. 

Uansett mener jeg at det er helt meningsløst å klistre MBH-saken til kongen. Hvem er han i forhold til MBH? Bonusbesteforelder nummer 4? 8? Den saken har ingenting med kongen å gjøre.

Jeg er enig i at MBH saken er irrelevant i forhold til kongen, men den er ytterst relevant i forhold til HM. 

PusheenPusheen skrev (3 timer siden):

Jeg tenkte sånn bl.a fordi ML er kongens datter og det derfor vil gå mer på institusjonen, all den tid det er kongehuset som må sette grensene her, passe på at avtaler som brytes får konsekvenser osv. Da er det de som "sitter i baret" når avtaler ikke følges eller respekteres, og de tråkkes på. MBH er mer "på siden" av det, og det er ikke opp til kongehuset som institusjon å sette noen grenser/gi straff. Det er det rettsapparatet som må. Men klart, ingen av delene er noe positivt for kongehusets rykte.

Som institusjon, nei. Men MM og HM kunne med fodel satt noen grenser for lenge siden. Det er ikke rettsapparatet som burde sørge for at MBH ikke belønnes med luksusbiler, luksusklokker, luksusklær og luksusferier for å bruke dop, voldta og slå. Det er ikke rettsapparatet som bude satt grenser på å ikke finansiere livsstilen hans og la ham bo inne på bevoktet område. Det er HM sitt ansvar (han mer enn MM, det er HAN som er tronarvingen, hun er bare hans kone.)

Marihønepøne skrev (24 minutter siden):

Märtha på tronen er vel ikke noe verre enn Haakon Magnus og Mette Marit med det første avkommet hennes luskende rundt dem. Det hadde sikkert vært popcorn-vennlig om ikke annet.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (23 minutter siden):

Ha ha ha ha ha! Det hadde vært for festlig. Jeg tror jeg må kjøpe popcorn allerede nå, just in case. Kong Märtha og dronning Durek!

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
velociraptor skrev (9 minutter siden):

Jeg er enig i at MBH saken er irrelevant i forhold til kongen, men den er ytterst relevant i forhold til HM. 

Som institusjon, nei. Men MM og HM kunne med fodel satt noen grenser for lenge siden. Det er ikke rettsapparatet som burde sørge for at MBH ikke belønnes med luksusbiler, luksusklokker, luksusklær og luksusferier for å bruke dop, voldta og slå. Det er ikke rettsapparatet som bude satt grenser på å ikke finansiere livsstilen hans og la ham bo inne på bevoktet område. Det er HM sitt ansvar (han mer enn MM, det er HAN som er tronarvingen, hun er bare hans kone.)

Märtha på tronen er vel ikke noe verre enn Haakon Magnus og Mette Marit med det første avkommet hennes luskende rundt dem. Det hadde sikkert vært popcorn-vennlig om ikke annet.

Dette skrev jeg i går ang dette:

PusheenPusheen skrev (23 timer siden):

Jeg tenker de to sakene er alvorlige på ulike måter. ML/DV for institusjonen kongehuset, og MBH for HM og MM personlig og hvordan folk ser på dem. (...) Jeg håper også at det vil komme en uttalelse fra HM/MM i kjølevannet av rettssak og eventuell dom, som kan bidra til å rette opp noe av inntrykket mange sitter med ifht dem og deres håndtering av saken.  

Endret av PusheenPusheen
Fikset siteringen
Skrevet
velociraptor skrev (2 minutter siden):

Ha ha ha ha ha! Det hadde vært for festlig. Jeg tror jeg må kjøpe popcorn allerede nå, just in case. Kong Märtha og dronning Durek!

Vi kunne fått verdens første regent i et likekjønnet ekteskap 😉

Men de hadde nok som du forespeiler endret juridisk kjønn begge to. H.K.H. Dronning Durek klinger tross alt langt bedre enn H.K.H. Prinsegemal Durek. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
PusheenPusheen skrev (4 timer siden):

Jeg tenkte sånn bl.a fordi ML er kongens datter og det derfor vil gå mer på institusjonen, all den tid det er kongehuset som må sette grensene her, passe på at avtaler som brytes får konsekvenser osv. Da er det de som "sitter i baret" når avtaler ikke følges eller respekteres, og de tråkkes på. MBH er mer "på siden" av det, og det er ikke opp til kongehuset som institusjon å sette noen grenser/gi straff. Det er det rettsapparatet som må. Men klart, ingen av delene er noe positivt for kongehusets rykte.

Men hva er den faktiske risikoen her konkret? Prinsessen har vært på vift i mange år nå. Verken hun eller DV synes å ha noe tillit hos det norske folk - tvertimot, ei heller er de store i utlandet verken i rekkevidde av business eller mht å rasere kongehusets omdømme på annet vis. Netflix er en stor plattform, men deres interesse er begrenset og vil neppe vedvare, spør du meg. For alt vi vet, går det åt skogen etter hvert med hele sjamaneventyret. Det er best å puste litt med magen i krisetider og se på institusjonens fremtid i et litt større bilde enn sakene fra 2024/pågående. Ikke spesielt rettet til deg, dette. Jeg forstår ikke argumentasjonen her fra flere. 

Endret av ~ Ada ~
  • Liker 4
Skrevet
velociraptor skrev (8 timer siden):

Popcorn- vennlig er det allerede nå - og bare tenk det på nyåret !

Da må det kraftige «sprell» til fra Verrett - duoen for å holde på interessen …

Blir spennende!

• Liker 1
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (8 timer siden):

Men hva er den faktiske risikoen her konkret? Prinsessen har vært på vift i mange år nå. Verken hun eller DV synes å ha noe tillit hos det norske folk - tvertimot, ei heller er de store i utlandet verken i rekkevidde av business eller mht å rasere kongehusets omdømme på annet vis. Netflix er en stor plattform, men deres interesse er begrenset og vil neppe vedvare, spør du meg. For alt vi vet, går det åt skogen etter hvert med hele sjamaneventyret. Det er best å puste litt med magen i krisetider og se på institusjonens fremtid i et litt større bilde enn sakene fra 2024/pågående. Ikke spesielt rettet til deg, dette. Jeg forstår ikke argumentasjonen her fra flere. 

Jeg kan selvsagt ha overtenkt det😅 Jaja, interessant å følge med, er det hvert fall. Selv om jeg får vondt av kongen når Durtha gjør sine hyss. Kan hende han takler det bedre enn man tror.

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (8 minutter siden):

Jeg kan selvsagt ha overtenkt det😅 Jaja, interessant å følge med, er det hvert fall. Selv om jeg får vondt av kongen når Durtha gjør sine hyss. Kan hende han takler det bedre enn man tror.

I hvert fall er det rimelig å anta at Märthas forvandling til alternativ behandler ikke kom så overraskende på kongeparet og de nærmeste som på oss andre ute i offentligheten, og kanskje ikke var så omveltende som det virker utad. Sånn sett har han antakelig vært bedre forberedt enn de fleste.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Aricia skrev (4 minutter siden):

I hvert fall er det rimelig å anta at Märthas forvandling til alternativ behandler ikke kom så overraskende på kongeparet og de nærmeste som på oss andre ute i offentligheten, og kanskje ikke var så omveltende som det virker utad. Sånn sett har han antakelig vært bedre forberedt enn de fleste.

Det har du nok rett i. 

• Liker 2
Skrevet
Aricia skrev (4 minutter siden):

Godt poeng. Jeg husker noe som ble sagt i talen han holdt da hun giftet seg med Ari, om at hun ikke er A4 og man aldri vet hva som kommer. Søkte litt, og fant den inne på kongehuset.no.

Et par sitater:

"(...) Det jeg er sikker på er at det blir ikke noe standard liv. Ingen av dere er hva man kan karakterisere som A-4 mennesker. Dere finner deres egen vei, og den veien er ofte både spennende, original og uventet.

Jeg har aldri hatt noen spesiell mening om hvordan mann du skulle gifte deg med, Märtha. Mor og jeg har vært opptatt av at dette skulle være ditt valg uten at vi skulle legge noen føringer for deg. (...) 

Forutsigbarhet er en beskrivelse som ikke på noen måte passer på deg. Du er en dristig person, det gjelder ikke bare på det fysiske/ praktiske plan, men kanskje like mye på det mentale og intellektuelle plan. Dette sammen med din sterke nysgjerrighet gjør at det alltid har vært spennende å følge med deg. Noen ganger litt for spennende for oss som foreldre. Og her vil jeg advare deg Ari, det kommer til å skje ting som du ikke er forberedt på og som du ikke har visst om, (...)"

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

I tiden rundt starten av engleskolen var det også gjengitt flere beretninger i media om MLs synske opplevelser helt fra barndommen av, hentet fra engleskolens nettsider: https://www.nrk.no/norge/synsk-martha-starter-engleskole-1.3024460

Sitat

- Jeg husker særlig en gang jeg traff en fremmed dame da jeg var liten. Jeg gikk bort til henne og sa at hun ikke trengte å være lei seg for mannen sin, det går nok bra med dere. Damen fikk hakeslepp og lurte på hvem det var som hadde sagt dette til meg. Det ble stor oppstandelse, og mange redde voksne, for det var jo ingen som ville at hun skulle tro det var dem som hadde sladret, skriver prinsessen på nettsiden.

• Liker 5
Skrevet

Kom over en sak på insta idag, men det ser ut som den er fra juni. Uansett, poenget var at dronningen har mottatt en pris som heter Fredrikkeprisen, fra Sanitetsforeningen, og prispengene valgte hun å gi til Oslo krisesenter og MIRA-senteret. Prisen var begrunnet i hennes engasjement for kvinner i samfunnet, og særlig engasjementet for sårbare grupper som flyktninger og minoritetskvinner. Fin påminnelse om hva kongehusets dokumenterte verdier er, siden det har vært gjenstand for noe debatt.

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet
MissLucy skrev (21 timer siden):

Kom over en sak på insta idag, men det ser ut som den er fra juni. Uansett, poenget var at dronningen har mottatt en pris som heter Fredrikkeprisen, fra Sanitetsforeningen, og prispengene valgte hun å gi til Oslo krisesenter og MIRA-senteret. Prisen var begrunnet i hennes engasjement for kvinner i samfunnet, og særlig engasjementet for sårbare grupper som flyktninger og minoritetskvinner. Fin påminnelse om hva kongehusets dokumenterte verdier er, siden det har vært gjenstand for noe debatt.

Det kan være et dette speiler verdier, eller ikke. 

Hvilke verdier vi har som mennesker er vanskelig å vite. Er egentligen først når vi må betale en pris for å stå på våre verdier, som vi kan se hva som egentligen er noens verdier. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
~ Ada ~ skrev (På 3.10.2025 den 0.45):

Heldigvis er risikoen for at noe grusomt skal skje HM, IA og SM på kort tid svært lav. 

Men det kan skje. Biler, båter og fly kan krasje. Hus kan brenne. 

Så heldigvis en svært lav risiko. Men er en eksisterende risiko. Som gjør at Kongen faktisk burde ha fjernet ML fra arverekken når hun giftet seg (det var muligheten). Men skjønner han meget godt på det personlige plan, at han ikke ønsket å gjøre det med sitt første fødte barn. 

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...