Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Miomino skrev (2 minutter siden):

Det finnes en Sonja kofte. Den har litt likheter med koften du her linker til. Stjernemønster og rundfelling. Jeg mener det er Viking garn som har den.

Min farmor hadde mange strikkemønstre jeg pleide kikke gjennom. I den bunken var det en mønster med bilde av Haakon Magnus og Martha Louise i en hel mønstret genser. Tenker de var i tenårene på det bildet. Jeg husker ikke helt navnet på denne, men tror det kan være Skaugum.

Sonja-kofta er fin. Er den oppkalt etter dronningen? 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
PusheenPusheen skrev (5 minutter siden):

Men hva tenker du da? At hun skulle studert et annet, nærmere sted, for å kutte på utgiftene? Eller at hun ikke skulle hatt tilgang på livvakter? 

Jeg svarte bare på at summen som ble oppgitt ikke helt stemte.

Og for å svare på det andre du spør om. Jeg er stor motstander av monarki som styreform og synes det hele er latterlig. En familie som ikke bidrar til fellesskapet er storforbruker av fellesskapets midler. For meg er det provoserende og irriterende og jeg ser virkelig fram til den dagen hele monarkiet er avleggs. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Jeg svarte bare på at summen som ble oppgitt ikke helt stemte.

Og for å svare på det andre du spør om. Jeg er stor motstander av monarki som styreform og synes det hele er latterlig. En familie som ikke bidrar til fellesskapet er storforbruker av fellesskapets midler. For meg er det provoserende og irriterende og jeg ser virkelig fram til den dagen hele monarkiet er avleggs. 

Jeg vet det, og du nevnte at livvaktene reiser til/fra Australia og at det koster penger. Fair enough. Så da lurte jeg på om du hadde syntes det var like irriterende hvis hun hadde studert nærmere, eller om det faktisk var Australia som var en del av problemet. Jeg er ikke fan av monarkiet, jeg heller. Men når vi først har det, så vet vi at det koster penger og at livvakter er en del av utgiftsposten. Uansett hvor IA studerer.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Gulline skrev (21 minutter siden):

Det er snakk om mye penger. Men det er skattebetalernes penger så det er jo alltid enklere å bruke andres penger. 

https://www.nettavisen.no/kjendis/sa-mye-vil-studieoppholdet-til-prinsesse-ingrid-alexandra-i-australia-koste/s/5-95-2453418

Hva tenker du om livvaktene til statsministeren og statsråder? De følger jo med på reiser både innenlands og utenlands. Hvem tror du betaler deres lønn, diett og reiseutgifter? Kan det være skattebetalerne? Men "så er det jo alltid enklere å bruke andres penger". Var det ikke så?

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
PusheenPusheen skrev (4 minutter siden):

Jeg vet det, og du nevnte at livvaktene reiser til/fra Australia og at det koster penger. Fair enough. Så da lurte jeg på om du hadde syntes det var like irriterende hvis hun hadde studert nærmere, eller om det faktisk var Australia som var en del av problemet. Jeg er ikke fan av monarkiet, jeg heller. Men når vi først har det, så vet vi at det koster penger og at livvakter er en del av utgiftsposten. Uansett hvor IA studerer.

Jeg er imot monarkiet så for meg er det som pest eller kolera. Men jeg mener selvsagt at det som koster minst for norske skattebetalere er best. 

Tradisjon for norske tronarvinger å studere i utlandet? Aldri for sent å skape nye tradisjoner og vise sin støtte til norske universiteter i stedet. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (14 minutter siden):

Sonja-kofta er fin. Er den oppkalt etter dronningen? 

Ja den er visstnok det.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Miomino skrev (1 minutt siden):

Ja den er visstnok det.

Har av en eller annen grunn assosiert den med Sonja Henie 😅

• Liker 2
Skrevet
Miomino skrev (Akkurat nå):

Hva tenker du om livvaktene til statsministeren og statsråder? De følger jo med på reiser både innenlands og utenlands. Hvem tror du betaler deres lønn, diett og reiseutgifter? Kan det være skattebetalerne? Men "så er det jo alltid enklere å bruke andres penger". Var det ikke så?

Nå betaler de du nevner der skatt og bidrar til fellesskapet så det er ikke andres penger de bruker. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (3 minutter siden):

Jeg er imot monarkiet så for meg er det som pest eller kolera. Men jeg mener selvsagt at det som koster minst for norske skattebetalere er best. 

Tradisjon for norske tronarvinger å studere i utlandet? Aldri for sent å skape nye tradisjoner og vise sin støtte til norske universiteter i stedet. 

Tror faktisk det er sunt for IA å ikke være hjemme nå med alt som skjer, helt ærlig.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
PusheenPusheen skrev (Akkurat nå):

Tror faktisk det er sunt for IA å ikke være hjemme nå med alt som skjer, helt ærlig.

Hun er en voksen kvinne så jeg tror nok at hun tåler sannheten om egen familie. Helt ærlig. Dette er noe hun selvsagt blir konfronter med en dag uansett. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Gulline skrev (11 minutter siden):

Hun er en voksen kvinne så jeg tror nok at hun tåler sannheten om egen familie. Helt ærlig. Dette er noe hun selvsagt blir konfronter med en dag uansett. 

Selv om hun er voksen, kan hun vel synes at det er slitsomt når det stormer rundt familien? Hun er dessuten enda ung. Kjøper ikke argumentet med at man tåler det bare fordi man er voksen.

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 7
Skrevet
PusheenPusheen skrev (15 minutter siden):

Selv om hun er voksen, kan hun vel synes at det er slitsomt når det stormer rundt familien? Hun er dessuten enda ung. Kjøper ikke argumentet med at man tåler alt bare fordi man er voksen.

Det var dette med empati, da. Og at pannelappen til IA (i likhet med sitt kvinnelige fellesskap) nettopp er ferdigutviklet.

Noen catcher ikke at ungdom har en utviklingsprosess som er mer kartlagt idag enn for 20 år siden. Å slenge rundt med at ungdom ble raskere modne og voksne ute i potetåkeren til storbonden for 49 år siden henger liksom ikke helt med den eskalerende utviklingen i samfunnet i etterkrigstiden.

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

Nå er det heldigvis ikke sånn at hver enkel av oss kan bestemme hva skattepengene våre skal gå til. Det skulle tatt seg ut om jeg skulle bestemme at jeg ikke gadd å betale for nabobarnas utdanning eller sykehjemsplassen til hun kjipe svigermora mi.

Den dagen et politisk flertall bestemmer at vi skal endre styringsform i Norge, må vi alle sammen være med på å betale for det nye statsoverhodet vi får isteden. 

så i mellomtiden må også republikanere betale for både kongehus og naboungenes  skolegang, og veier vi aldri kommer til å bruke.

Endret av pøbelsara
  • Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet
Anonym_2024 skrev (2 timer siden):

Han er nr 3 i arverekken i det norske kongehuset.

Ja, han er nr. 3 i arverekken. Men tilhører ikke kongehuset. Det er det bare 5 personer som gjør. Kongeparet, kronprinsparet og arveprinsessen. Alle de andre arvingene er medlem av kongefamilien, men ikke kongehuset

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
Aricia skrev (4 minutter siden):

Som noen andre sa til deg, det er måten og tidspunktet spørsmålet blir stilt. 

Dette var ifm filmen til kongens datter og selvsagt har kongeparet da stor sympati. Det er bare å se på Debatten som ble sendt på den tiden. Tenker at til og med kongen ble flau av å bli roset sånn i skyene. 

Foreslår at de stiller andre spørsmål og gjerne foretar neste undersøkelse ifm rettsaken til kronprinsessen sønn i februar. 

Støtter dere kronprinsparet som kommende konge og dronning?

Tviler veldig sterkt på at de får like mye støtte da. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
PusheenPusheen skrev (1 time siden):

Men hva tenker du da? At hun skulle studert et annet, nærmere sted, for å kutte på utgiftene? Eller at hun ikke skulle hatt tilgang på livvakter? 

At alle utgiftene til dette utenlandsoppholdet burde gå av familiens private midler. Det har de fint råd til https://www.nettavisen.no/okonomi/kongehuset-har-private-eiendommer-for-over-to-milliarder/s/5-95-2083977

Miomino skrev (58 minutter siden):

De betaler skatt. Vi har valgt dem. Og ingen av dem bor i tre år på andre siden av jorden, så vidt jeg vet.

Gulline skrev (50 minutter siden):

Problemene hennes er hennes egen familie, og hennes egen familie burde betale alle utgiftene for at hun forståelig nok ønsker å rømme landet for å komme seg unna konsekvensene av sin halvbrors handlinger.

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
velociraptor skrev (5 minutter siden):

At alle utgiftene til dette utenlandsoppholdet burde gå av familiens private midler. Det har de fint råd til https://www.nettavisen.no/okonomi/kongehuset-har-private-eiendommer-for-over-to-milliarder/s/5-95-2083977

Det har de nok. Betalte ikke staten HMs utdanning også? Jeg har ikke noe problemer med at det går fra kongehusets bevilgning, som de hadde fått uansett. Pengene blir jo brukt på noe fornuftig her. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Anonym_2024 skrev (3 timer siden):

Var noen som nevnte at han lever av kronprinsparet sin apanasje. 

Det er vel ganske naturlig at han lever av foreldrenes veldig høye apanasje enn så lenge, 

• Liker 6
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...