Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Anonym_2024 skrev (5 minutter siden):

Han er nr 3 i arverekken i det norske kongehuset.

Han er nr 3 i arverekka ja. Men han er ikke i Kongehuset. Han er "Øvrige kongelige", sånn hvis man skal ha alt på det tørre.

Prins Sverre Magnus - Det norske kongehus

• Liker 5
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym_2024 skrev (1 minutt siden):

Hadde det vært snakk om en ordinær familie, så ville det vært naturlig. Men slik jeg forstår det så er SM en av de som lever av apanasjen, og er en av de som potensielt kan arve tronen. 

Ganske sikker på at SM ikke får apanasje, og neppe vil få det heller.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

Han er nr 3 i arverekka ja. Men han er ikke i Kongehuset. Han er "Øvrige kongelige", sånn hvis man skal ha alt på det tørre.

Nettopp. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Gjest Anonym_2024
Skrevet
PusheenPusheen skrev (1 minutt siden):

Ja, det stemmer. Men fortsatt en del av de i institusjonen  som mottar apanasje som innebærer andre forpliktelser og forventninger. 

Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Har han ikke et ENK han potensielt får inntekt fra? Jeg søkte på Sverre Magnus+apanasje, og det kom ikke opp noe om det. Er vel kongeparet, kronprinsparet og IA (?) som ligger under den ordningen?

• Liker 1
Skrevet

Ja, det stemmer. Men fortsatt en del av de i institusjonen  som mottar apanasje som innebærer andre forpliktelser og forventninger. 

Han mottar ikke apanasje. 

• Liker 5
Skrevet

Joda, men han får nok ikke direkte apanasje selv. At kronprinsparet har brukt sin apanasje på å oppfostre ungene sine er i så fall naturlig. Men nå har SM et ENK, så vidt jeg vet.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Anonym_2024 skrev (17 minutter siden):

Hadde det vært snakk om en ordinær familie, så ville det vært naturlig. Men slik jeg forstår det så er SM en av de som lever av apanasjen, og er en av de som potensielt kan arve tronen. 

SMstiftet nylig et enkeltpersonsforetak, da får man ikke innsikt i økonomien. Han er heller ikke nevnt blant de som er unndratt skatt, dvs at jeg ikke tror han mottar apanasje og han representerer heller ikke.

https://www.tv2.no/aktualitet/dette-tjente-de-kongelige/17244459/

• Liker 5
  • Nyttig 1
Gjest Anonym_2024
Skrevet

Var noen som nevnte at han lever av kronprinsparet sin apanasje. 

Skrevet
PusheenPusheen skrev (6 minutter siden):

Har han ikke et ENK han potensielt får inntekt fra? Jeg søkte på Sverre Magnus+apanasje, og det kom ikke opp noe om det. Er vel kongeparet, kronprinsparet og IA (?) som ligger under den ordningen?

Jeg tror ikke IA får apanasje ennå. Men hun kommer nok til å få etterhvert. Ja, han har et ENK, og så vet vi jo at han har jobbet. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg tror ikke IA får apanasje ennå. Men hun kommer nok til å få etterhvert. Ja, han har et ENK, og så vet vi jo at han har jobbet. 

Nei, ok. Men hun har andre økonomiske greier, utdanningen blir vel betalt og det? Er det når hun blir kronprinsesse hun får apanasje, kanskje?

• Liker 1
Skrevet
Rev. Revenge skrev (8 minutter siden):

SMstiftet nylig et enkeltpersonsforetak, da får man ikke innsikt i økonomien. Han er heller ikke nevnt blant de som er unndratt skatt, dvs at jeg ikke tror han mottar apanasje og han representerer heller ikke.

https://www.tv2.no/aktualitet/dette-tjente-de-kongelige/17244459/

Det stemmer. Fra og med inntektsåret 2025 har han ikke lenger skattefritak:

Skatteloven § 2-30 sier:

(1) Fritatt for skatteplikt er
a.

Kongen, Dronningen, den nærmeste arveberettigede til tronen i hvert etterfølgende slektsledd og disse personers ektefeller, samt disses felles barn som ikke er fylt 20 år ved utgangen av inntektsåret

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-14/kap2#kap2

• Liker 8
Skrevet
PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

Nei, ok. Men hun har andre økonomiske greier, utdanningen blir vel betalt og det? Er det når hun blir kronprinsesse hun får apanasje, kanskje?

Nei, det vet vi jo ikke, men jeg tipper det blir når hun får behov for det i den forstand at hun blir voksen, begynner å representere, stifte familie, få sin egen stab. Mulig hun får en liten apanasje før det, slik som tanten hadde. Jeg vet ikke hvordan det var med kronprinsen før han ble gift.

• Liker 6
Gjest Anonym_2024
Skrevet (endret)
PusheenPusheen skrev (5 minutter siden):

Hun får dekket deler av utdanningen fra statlige bevilgninger og av kronprinsparet sin apanasje. 

https://www.nrk.no/norge/staten-tar-prinsesse-ingrid-alexandras-studieregning-1.17432112

Endret av Anonym_2024
Skrevet
Anonym_2024 skrev (13 minutter siden):

Var noen som nevnte at han lever av kronprinsparet sin apanasje. 

Da jeg var 19 levde jeg av mine foreldres lønn. Det er ikke det samme som at jeg fikk lønn.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (3 minutter siden):

Nei, det vet vi jo ikke, men jeg tipper det blir når hun får behov for det i den forstand at hun blir voksen, begynner å representere, stifte familie, få sin egen stab. Mulig hun får en liten apanasje før det, slik som tanten hadde. Jeg vet ikke hvordan det var med kronprinsen før han ble gift.

Okei, da vet jeg det. Tenkte det var apanasje hun fikk mtp utdanningen, men greit å få det korrigert.

Anonym_2024 skrev (2 minutter siden):

Hun får dekket deler av utdanningen fra statlige bevillinger og av kronprinsparet sin apanasje. 

https://www.nrk.no/norge/staten-tar-prinsesse-ingrid-alexandras-studieregning-1.17432112

Ja, hvis det overgår 500k pr år, betaler foreldrene det andre, ser jeg. 

• Liker 1
Skrevet
Anonym_2024 skrev (22 minutter siden):

Ja, han er i arverekken rett bak søsteren. Det virker som om andre kongehus er langt mer åpne om barnas planer for framtiden. 

• Liker 4
Gjest Anonym_2024
Skrevet
MissLucy skrev (2 minutter siden):

Da jeg var 19 levde jeg av mine foreldres lønn. Det er ikke det samme som at jeg fikk lønn.

Poenget mitt er at SM (sønn av kronprinsparet) har andre forpliktelse som ikke andre 19 åringer har. 

Skrevet

Okei, da vet jeg det. Tenkte det var apanasje hun fikk mtp utdanningen, men greit å få det korrigert.

Men jeg mener det sto et eller annet sted at også de første 500k kom fra eksisterende bevilgning til kongehuset. Men ikke fra apanasjen, da.

• Liker 3
Skrevet

Det stemmer ikke helt. Husk at staten betaler for livvakter.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...