Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
MissLucy skrev (31 minutter siden):

Enig. Og det er jo det som sannsynligvis ligger under, i tillegg til det som påpekes av de intervjuede i artikkelen, om at MBH-saken virker som en påminnelse om kontroversene rundt MM da hun ble kjent for folk.

Men det som og er et poeng å ta med seg her, som artikkelen avslutter med, er jo at det at kronprinsen har bedre tall enn kronprinsessen, ikke er ensbetydende med at kronprinsessens er dårlige:

"– Befolkningen er langt ifra er entydig negative til Mette-Marit. Tvert imot er det en betydelig større andel som vurderer henne positivt enn negativt når det gjelder hennes egnethet som fremtidig dronning, avslutter han."

Og det tenker jeg bare er naturlig, uansett hvordan omstendighetene hadde vært. Jeg tror også at kongens tall er bedre enn dronningens. Ikke fordi det er noe galt med kronprinsessen/dronningen, men fordi kongen og kronprinsen er monark/tronearving. Det samme vil jeg tro vi vil se den dagen IA blir dronning og er gift. Hennes tall vil være bedre enn en evt prinsgemals. 

Endret av PusheenPusheen
Korrigering
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Anonym_2024
Skrevet (endret)

Tenker at det man ikke adresserer, er minst like viktig som oppslutningen rundt kongen vår. Det er at det er 70 % (?)  som mener at ML burde bli fratatt prinsessetittelen. Folket ønsker et kongehus der medlemmene anses som redelige, lojale og som har gode familiebånd der medlemmene støtter hverandre og respekterer familiens overhodet. Alt det ML tilsynelatende ikke klarer å gjøre. Det betyr at medlemmene ikke har en uforbeholden tillit fra folket, som er kongehuset sitt fundament. Flere skandaler nå, så vil man raskt se en endring av oppslutningen. 

Endret av Anonym_2024
Skrevet
Kollontaj skrev (15 timer siden):

Heldigvis er ML såpass langt ned på lista at spørsmålet om henne er lite relevant. Både HM, IA og SM er foran. 

Nei, slett ikke. Hvis du leser linken som ble lagt til fra NRK over her så står det ganske klart:

https://www.nrk.no/norge/folket-slar-ring-om-kongen-_-klar-okning-i-stotten-til-monarkiet-1.17586496

Sitat

Meningsmålingen viser også at Netflix-dokumentaren og prinsesse-paret får konsekvenser for en del nordmenns forhold til kongehuset.

41 prosent sier nå at de har fått et mer negativt syn på det.

Av dem begrunner de fleste det med prinsesse Märtha Louise og/eller Durek Verrett, samt straffesaken mot Marius Borg Høiby – selv om ingen av dem er en del av kongehuset.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Anonym_2024 skrev (2 timer siden):

Tenker at det man ikke adresserer, er minst like viktig som oppslutningen rundt kongen vår. Det er at det er 70 % (?)  som mener at ML burde bli fratatt prinsessetittelen. Folket ønsker et kongehus der medlemmene anses som redelige, lojale og som har gode familiebånd der medlemmene støtter hverandre og respekterer familiens overhodet. Alt det ML tilsynelatende ikke klarer å gjøre. Det betyr at medlemmene ikke har en uforbeholden tillit fra folket, som er kongehuset sitt fundament. Flere skandaler nå, så vil man raskt se en endring av oppslutningen. 

Det betyr vel streng tatt ikke mer enn det betyr. Dvs at 70 prosent mener at ML ikke bør være prinsesse betyr ikke noe mer enn at 70 prosent mener at hun ikke bør være prinsesse. Det kan folk ha forskjellige begrunnelser for.

Du har din mening som du innfortolker, og den er det sikkert mange som deler, men du kan likevel ikke generalisere fra den til "folk" i betydningen gjengs mening.

Personlige deler jeg også den meningen at ML bør fratas prinsessetittelen, men det påvirker overhodet ikke min tillit til de andre medlemmene av kongehuset. Det er det samme for meg hvem i familien hun støtter og respekterer, og jeg trekker ikke noen slutninger fra hvem i familien hun respekterer til hvilke krav vi stiller til kongefamilien. Min mening er at hun viser at hun ikke respekterer det folket som gir tittelen legitimitet. Jeg tror kanskje noen deler det synet med meg, men jeg kan ikke ta alle til inntekt for min begrunnelse selv om vi er enige om konklusjonen.

Endret av MissLucy
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Spørs om ikke lengt flere tenker som denne 92-åringen. 
https://www.nrk.no/buskerud/kronprinsparet-pa-besok-i-al-og-hol-1.17582101

Jeg har ikke kilde, fordi jeg hørte dette i et innslag på radio forrige uke, men det ble snakket om viktigheten av at MM var med på f.eks. fylkesbesøk. At folk er positive og glade for å møte HM, men at MM tilføyer noe mer, fordi hun er ekstra god på å møte mennesker. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
Kollontaj skrev (4 minutter siden):

Jeg har ikke kilde, fordi jeg hørte dette i et innslag på radio forrige uke, men det ble snakket om viktigheten av at MM var med på f.eks. fylkesbesøk. At folk er positive og glade for å møte HM, men at MM tilføyer noe mer, fordi hun er ekstra god på å møte mennesker. 

Synes det var bra at hun deltok. Man har jo etterlyst mer tilstedeværelse fra henne, og da er det positivt at man får det. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (12 minutter siden):

Ja, det er det mange som sier og kronprinsen har poengert det ved flere anledninger. Jeg tenker at det er jo en utrolig viktig egenskap i den jobben hun har og den hun skal inn i, som veier opp for litt merkelige klesvalg innimellom, eller hva annet man måtte finne å pirke på.

Endret av MissLucy
  • Liker 7
Skrevet
PusheenPusheen skrev (44 minutter siden):

Synes det var bra at hun deltok. Man har jo etterlyst mer tilstedeværelse fra henne, og da er det positivt at man får det. 

Nettopp.

• Liker 8
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger om andre personer enn kongehuset samt brukerangrep. 
Diskusjon som omhandler sammenligninger mellom de norske og danske kongelig har fått bli stående, men ren debatt om andre er fjernet. 

Forumansvarlig

• Liker 1
Skrevet (endret)

Denne lekre koften har fått navn etter Mette-Marit.

https://www.strikkia.no/hvit-mette-marit-kofte-med-bllatt-monster-viking-1808-03.html?msclkid=7d82402c4fd31755fd3028f7fa0a8cc2&utm_source=bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=ITM - DSA&utm_term=cardigan kofte&utm_content=dsa

Tror jeg skal prøve å strikke den til jul, men er det publisert bilder av MM i en slik kofte eller er den bare tilfeldigvis oppkalt etter MM?

Har de andre kongelige fått oppkalt kofter og andre plagg/stæsj etter seg?

Jeg vet Sonja har en nål hun brukte som ung og forlovet som fortsatt er veldig populær så mange år senere.

https://www.verdihuset.no/products/brosjeanheng-sonja-nalen---i-14-k-gull-med-perler-7081

Endret av Rev. Revenge
glemte lenke
  • Liker 7
Skrevet
Rev. Revenge skrev (10 minutter siden):

Denne lekre koften har fått navn etter Mette-Marit. Tror jeg skal prøve å strikke den til jul, men er det publisert bilder av MM i en slik kofte eller er den bare tilfeldigvis oppkalt etter MM?

Jeg vet Sonja har en nål hun brukte som ung og forlovet som fortsatt er veldig populær så mange år senere.

https://www.verdihuset.no/products/brosjeanheng-sonja-nalen---i-14-k-gull-med-perler-7081

Veldig elegant vintagenål! Føler dronning Margrethenålen er litt oppbrukt, så dette var interessant.

Eller ser jeg at Fæbrik har laget en Sonjadrakt, for de som heller vil sy enn strikke.

• Liker 4
Skrevet
Rev. Revenge skrev (12 minutter siden):

Denne lekre koften har fått navn etter Mette-Marit. Tror jeg skal prøve å strikke den til jul, men er det publisert bilder av MM i en slik kofte eller er den bare tilfeldigvis oppkalt etter MM?

Måtte google den kofta. Synes den var pen. Har ikke sett MM i en sånn, kanskje det bare tilfeldigvis er oppkalt etter henne?

• Liker 2
Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Veldig elegant vintagenål! Føler dronning Margrethenålen er litt oppbrukt, så dette var interessant.

Eller ser jeg at Fæbrik har laget en Sonjadrakt, for de som heller vil sy enn strikke.

Oh, den røde var dritfin.

• Liker 5
Skrevet
PusheenPusheen skrev (15 minutter siden):

Enig! Tror jeg har noe lignende vintage i en annen farge, den må jeg grave frem.

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

Ja, enig, utrolig fin farge. Morsomt at de selger stoff som heter Diana til å sy Sonja!

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (6 minutter siden):

Måtte google den kofta. Synes den var pen. Har ikke sett MM i en sånn, kanskje det bare tilfeldigvis er oppkalt etter henne?

Kan ikke huske at jeg noen gang har sett et bilde av MM i kofte eller norsk tradisjonsstrikk. Annet enn selbuvotter.

• Liker 2
Skrevet
PusheenPusheen skrev (17 minutter siden):

Glemte jo selvfølgelig lenken, men la den inn nå.

Jeg syr bedre enn jeg strikker, og trenger sterkt den Sonja-buksen. Får sveive igang symaskinen, det er en stund siden sist så den trenger nok litt service. En eller annen gang mener jeg at jeg har sett MM i en veldig elegant smokingjakkeaktig ull-cape uten ermer, men med splitter istedet. Den bør jo være relativt enkel å tegne mønster til og sy selv.

• Liker 4
Skrevet
Rev. Revenge skrev (Akkurat nå):

Jeg syr bedre enn jeg strikker, og trenger sterkt den Sonja-buksen. Får sveive igang symaskinen, det er en stund siden sist så den trenger nok litt service. En eller annen gang mener jeg at jeg har sett MM i en veldig elegant smokingjakkeaktig ull-cape uten ermer, men med splitter istedet. Den bør jo være relativt enkel å tegne mønster til og sy selv.

en smokingjakkeaktig ullcape??!!

• Liker 3
Skrevet
MissLucy skrev (8 minutter siden):

Ja, enig, utrolig fin farge. Morsomt at de selger stoff som heter Diana til å sy Sonja!

Snedig!

MissLucy skrev (3 minutter siden):

Kan ikke huske at jeg noen gang har sett et bilde av MM i kofte eller norsk tradisjonsstrikk. Annet enn selbuvotter.

Nei, måtte google, fant ikke så mye strikk. Eneste tradisjonelle er bunad, som er en helt annen liga. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
Rev. Revenge skrev (5 minutter siden):

Blir det rød bukse? :D Synes det stoffet var så fint! Dog blir sikkert bruken begrenset med en sånn farge. 

Du har ikke tilfeldigvis et bilde å legge ut av den smokingjakken? Ble nyfiken.

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...