Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Istapp skrev (2 minutter siden):

Å si noe og opptre/representere er ikke ensbetydende med at det er deres moralske holdning. Du skriver "det er ingen tvil om hvor kronprinsparet står mht denne problematikken" med henblikk til vold mot kvinner.

Jeg uttalte meg da ikke om dem som privatpersoner, men om dem i kraft av rollene som kronprinspar.

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Aricia skrev (1 minutt siden):

Jeg uttalte meg da ikke om dem som privatpersoner, men om dem i kraft av rollene som kronprinspar.

Nå har det seg sånn at vi har fått informasjon via media og bekreftet fra advokat at kronprinsparet ikke har kommet tilbake til Julianne og moren som de lovet. I slike tilfeller skiller man ikke på de som kronprinspar og de som privatpersoner. 

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Kongen uttalte seg i dag omkring dokumentaren, bl.a. i nyhetssendingen på NRK. Jeg synes virkelig vi har en totalt tafatt og handlingslammet konge. Ingen konsekvenser å spore på brudd på avtale, ingen fremdrift i samtaler, ingen tanker rundt fjerning av tittel - absolutt ingen handling eller konsekvens på noe.

Når brudd fører til nada, så er det forståelig at ingen av familiemedlemmene bryr seg om regler, avtaler og sunn fornuft. Da er det fritt fram og de gjør akkurat som de vil!

Det ser vi konsekvenser av, men når ikke familiemedlemmer respekterer innad det som blir bestemt og ikke respekterer kongen - hvorfor i all verden skal vi ha en slik priviligert familie som koster altfor mye? Hvorfor skal vi respektere et kongehus som ter seg helt over styr?

• Liker 10
  • Nyttig 10
Skrevet
Aricia skrev (12 minutter siden):

Dobbeltmoralen skinner jo igjennom hos et så profilert par. Men du har lov å mene at det ikke er tvil om hva de mener ang. vold mot kvinner. Jeg har min mening.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Istapp skrev (3 minutter siden):

Kongen uttalte seg i dag omkring dokumentaren, bl.a. i nyhetssendingen på NRK. Jeg synes virkelig vi har en totalt tafatt og handlingslammet konge. Ingen konsekvenser å spore på brudd på avtale, ingen fremdrift i samtaler, ingen tanker rundt fjerning av tittel - absolutt ingen handling eller konsekvens på noe.

Når brudd fører til nada, så er det forståelig at ingen av familiemedlemmene bryr seg om regler, avtaler og sunn fornuft. Da er det fritt fram og de gjør akkurat som de vil!

Det ser vi konsekvenser av, men når ikke familiemedlemmer respekterer innad det som blir bestemt og ikke respekterer kongen - hvorfor i all verden skal vi ha en slik priviligert familie som koster altfor mye? Hvorfor skal vi respektere et kongehus som ter seg helt over styr?

Enig. Skulle ønske han gikk for sharia i stedet. Vi kan ikke ha voksne familiemedlemmer med fri vilje og ansvar liksom.

• Liker 4
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Istapp skrev (9 minutter siden):

Og det er viktig å vite at prinsesse ikke er noen beskyttet tittel så den kan vi alle bruke og Märtha kan bruke den så mye hun vil selvom faren "fjerner" den. Du og jeg og kan kalle oss prinsesser. 

Leste at hun nigerianske prinsessen som var i bryllupet i Geiranger er en amerikansk modell.

Endret av Gulline
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Aricia skrev (2 minutter siden):

Enig. Skulle ønske han gikk for sharia i stedet. Vi kan ikke ha voksne familiemedlemmer med fri vilje og ansvar liksom.

Mener du virkelig at det å følge opp avtalebrudd, og mene at det bør være konsekvekser knyttet til det, er å regne som sharia regelverk for ekteskap og familier? Regner med at at det er den delen inne sharia regekveret du sikter til. 

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
blvck skrev (16 minutter siden):

Mener du virkelig at det å følge opp avtalebrudd, og mene at det bør være konsekvekser knyttet til det, er å regne som sharia regelverk for ekteskap og familier? Regner med at at det er den delen inne sharia regekveret du sikter til. 

Nå skrev vel @Aricia "liksom" helt til slutt. Et ord som ofte brukes for å signalisere ironi. Hvilket jeg er ganske sikker på var hensikten.

• Liker 6
Skrevet
blvck skrev (31 minutter siden):

Tipper det var et ironisk tilsvar til brukeren som ble sitert.

• Liker 5
Skrevet
Rev. Revenge skrev (Akkurat nå):

Tipper det var et ironisk tilsvar til brukeren som ble sitert.

Jeg håper det, men koblingen til sharia regleverket gir ikke mening uten at man mener at å inngå denne avtalen er et overtrap av ML og Durek sin frihet. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Gjest Anonym_2024
Skrevet
blvck skrev (3 minutter siden):

Jeg håper det, men koblingen til sharia regleverket gir ikke mening uten at man mener at å inngå denne avtalen er et overtrap av ML og Durek sin frihet. 

Nei, det var et elendig forsøk på ironisering. 

Skrevet
Gulline skrev (8 timer siden):

Og det er viktig å vite at prinsesse ikke er noen beskyttet tittel så den kan vi alle bruke og Märtha kan bruke den så mye hun vil selvom faren "fjerner" den. Du og jeg og kan kalle oss prinsesser. 

Leste at hun nigerianske prinsessen som var i bryllupet i Geiranger er en amerikansk modell.

Personlig synes jeg tittelen bør forbeholdes Disney og HC .Andersen

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt. Minner om at generell debatt om ML og DV skal tas i egen tråd. 

Forumansvarlig

• Liker 2
Skrevet

I ny måling er 73% for fortsatt monarki i Norge: https://www.nrk.no/norge/folket-slar-ring-om-kongen-_-klar-okning-i-stotten-til-monarkiet-1.17586496

Sitat

I en fersk meningsmåling som Norstat har gjennomført for NRK, svarer 73 prosent nå at de støtter monarkiet.

Det er et hopp opp fra forrige måling, som ble gjort før sommerferien.

Økningen siden forrige måling er signifikant, og oppslutningen om monarkiet har økt aller mest i aldersgruppen 30–39 år.

Støtten til monarkiet er nå på sitt høyeste nivå på et og et halvt år.

Harald Stanghelle mener økningen i støtten til monarkiet kan henge sammen med at kongen ble angrepet i Netflix-filmen om DV og ML, og da ser det norske folk ut til å ha reagert ved å slå ring om ham.

• Liker 9
Skrevet
Aricia skrev (13 minutter siden):

I ny måling er 73% for fortsatt monarki i Norge: https://www.nrk.no/norge/folket-slar-ring-om-kongen-_-klar-okning-i-stotten-til-monarkiet-1.17586496

Harald Stanghelle mener økningen i støtten til monarkiet kan henge sammen med at kongen ble angrepet i Netflix-filmen om DV og ML, og da ser det norske folk ut til å ha reagert ved å slå ring om ham.

Det har nok med sympati for et aldrende kongepar i krise som alltid har utført rollen sin prikkfritt. 

Jeg tipper at pendelen svinger andre veien den dagen Harald ikke er her lenger. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Aricia skrev (54 minutter siden):

Skjønner jeg forsåvidt veldig godt. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Aricia skrev (1 time siden):

Det synes som at støtten svinger i takt med hva som preger nyhetsbildet her og nå. Under rettssaken på nyåret, vil den kanskje gå ned igjen. Typisk for urolige tider, og lite konsistent som retning i fremtiden. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Gjest Anonym_2024
Skrevet

Hvis spørsmålet hadde vært om man fortsatt ønsker et monarki når HM og MM skal overta, så ville det IKkE vært 73% som hadde vært positive. 

Skrevet
Aricia skrev (6 timer siden):

Det har nok Harald Stanghelle rett i.

Men i tillegg, så tenker jeg på den Debatten som kjørte full hyllest av kongen forleden. Det ble jo nesten litt komisk, men samtidig slår det meg at en slik samlet oppsummering av bra ting han har gjort, kanskje hjalp litt på hukommelsen til mange. Det var mye de tok opp der, som ihvertfall jeg hadde glemt, og som sikkert ga mange en fornyet respekt som vi nå ser reflektert i den meningsmålingen.

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (5 timer siden):

Det synes som at støtten svinger i takt med hva som preger nyhetsbildet her og nå. Under rettssaken på nyåret, vil den kanskje gå ned igjen. Typisk for urolige tider, og lite konsistent som retning i fremtiden. 

Ja, og det er jo et poeng at den økte støtten i mindre grad kom fra de som svarer at de ønsker en annen styreform, enn fra de som sier vet ikke på det spørsmålet. 

• Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...